Silly Season 2015/2016

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3094
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Foppas skridskocoach »

Jag tycker att Ahnelöv är överskattad. Helt ok back men absolut ingen stjärna eller "drömvärvning". Jag skulle säga att Johan Alm var bättre under sin sista säsong hos oss, och i fallet Ahnelöv finns ingen potential för vidareutveckling.

Med det sagt så ser jag inte särskilt många realistiska alternativ som är bättre än honom heller. Welch såklart, men han lär väl kosta typ 150 tkr/mån mer än Ahnelöv och då är jag inte så säker på om avkastningen på investerat kapital blir högre med honom...
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
ossian
Posts: 3703
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2015/2016

Post by ossian »

Johan Alm var otroligt dominant sista året med oss och det känns helt orealistiskt att vi skulle lyckas knyta till oss en sådan bra spelare utifrån. Det kommer inte att hända. Det vi behöver är en lite tyngre back som kan åka skridskor och spela hockey. Ahnelöv skulle passa perfekt in där. Rahimi är en annan back som jag gärna ser hos oss, Welch likaså. Tre stycken topp-backar på SHL-nivå, vi behöver en. På backen är det bra att spelaren har erfarenhet av stor rink och SHL.

På forwardssidan anser jag att vi behöver två till spelare, där en är lite grisigare och tyngre. Drömspelaren där vore förstås Jimmie Ericsson. Jämtin skulle kunna ta en roll som gris, han är faktiskt bra på att grisa och kötta. Frågetecknet är hur mycket Jämtin kräver i lön? Han borde trots allt ha ganska många alternativ då han är en rätt så beryktad spelare.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Hank »

Problemet med spelare som Widing och Ledin är vad de tillför i förhållande till lön etc. Problemet med Jämtin är i första hand att han verkar genuint osympatisk. Det är ett mycket allvarligare problem.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Silly Season 2015/2016

Post by jokarfo »

Nej, objektivt sett är inte Ahnelöv en DRÖMvärvning, som jag skrev, men sett till rådande truppsituation och vad som finn ute på marknaden för de pengar AIK har att handla för så är det så nära en dröm man kan komma att landa Ahnelöv. Att haka upp sig på och märka ord som är medvetet överdrivna för att illustrera en poäng känns synnerligen ofruktbart, imho.

Och visst har P-play en poäng i att Mårts är den främste valet att inte ta in Brodin i VM-truppen säger nåt om. Poängen var naturligtvis att peka på det uppenbara: Ahnelöv kan inte enbart vara ett rundningsmärke som inte duger till ett skit om han ändå får förtroendet att spela VM. Således känns en del av kritiken mot honom överdriven och det var poängen med det resonemanget från min sida. Helt ärligt hittar jag ingen bättre back på marknaden än Ahnelöv, som inte tingar en lön högre än halva truppen tillsammans. Welch lär tex utan hinder gå in som löneligaledare i AIK om hans krav skulle tillmötesgås, är min känsla iaf. Jämförelsen med Alm förstår jag och jag håller med om att Alm var totaldominant under hans sista säsong. Som mycket riktigt påpekats är det tveksamt om det går att hitta nån med den kvaliteten till det priset nån annanstans än ifrån de egna leden. Alltså blir det även här en fråga om vad som finns på marknaden och till vilket pris. I den kontexten är Ahnelöv snudd på skräddarsydd för AIK:s behov. Att han skulle vara utan potential för utveckling är jag tveksam till. Kan Frögga komma hit och utvecklas kan Ahnelöv.

Förstår inte resonemangen om att om Widing kunde komma hit så ska vi acceptera Jämtin om det faller sig så. Ett: än så länge är inte Jämtin klar. Två: Eeeeh nej. Jämtin är snudd på patologiskt omotiverat respektlös ute på isen. Att AIK behöver mer tyngd framåt betyder inte att vi ska värva en idiot bara för att han är bra på att grisa. Jag tror och hoppas att ledningen värderar varumärket och kulturen i föreningen högre än så.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
ossian
Posts: 3703
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2015/2016

Post by ossian »

Håller med om det mesta Jokarfo. En annan viktig aspekt är precis som jag var inne på att det är lättare att anpassa sig som nykomling till SHL/stor is som forward. Som back är det svårare. Welsh var ganska medioker första året i HV då han fortfarande lärde sig de nya ytorna. Som mer defensiv back, så är den spelaren för viktig med massvis av tilltänkt speltid för att chansas på.

Som forwardsgris kan man chansa mer. Jag kan definitivt se poängen med att värva in en spelare som Jämtin, men tror bara att hans lön är för hög. Här skulle vi istället kunna dra en chansning på någon hungrig AHL-lirare. En AHL-forwardsgris som kan spela lite hockey och kastar handskarna när det behövs, det skulle vara perfekt.
Chippen
Posts: 14315
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Silly Season 2015/2016

Post by Chippen »

Vi behöver inte någon forwardsgris i vår trupp. Detta för att vi har ett spel som bygger mera på att använda fart åt båda hållen.
Vi är nog det lag som tacklas minst, utan använder fart till att backchecka ist. Det i sig är ju både på gott och ont, men visst är bristen på fysiskt spel en del av orsakerna till att Guldet är i Växjö.

Skulle vi ändå värva in en gris är det ju rent löjligt om det blir Jämtin.
Då ser jag hellre Ledin eller att vi faktiskt dammar av Laumann-Ylven.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Silly Season 2015/2016

Post by 374 »

Jag ser Jämtin som en bra skridskoåkare, rivig och bra forecheckare som dessutom inte är helt impotent offensivt.

Varför skulle han inte passa i AIK?
Last edited by 374 on 16 May 2015, 19:44, edited 1 time in total.
Chippen
Posts: 14315
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Silly Season 2015/2016

Post by Chippen »

374 wrote:Jag ser Jämtin som en bra skridskpåkare, rivig och bra forecheckare som dessutom inte är helt impotent offensivt.

Varför skulle han inte passa i AIK?
För att vi har haft nog med energitjuvar i AIK tidigare och jag betvivlar att Lasse vill ha en ny sådan.

Kul att du vet om han impotent eller inte.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
krysset
Posts: 2020
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2015/2016

Post by krysset »

Impotent offensivt................. :)

Om man jämför Ledin och Jämtin så är bägge grisar på isen men Jämtin är en betydligt bättre skridskoåkare. Lönemässigt ligger de nog på samma nivå. Om AIK värvar honom så litar jag fullständigt på Lasse och compani.
Welch skulle vara drömvärvning. Jag tvivlar att Ahnelöv kan gå in och vara nån sorts pappa i försvaret, tvivlar. Welch eller Junland men junland har kvar på kontraktet skulle var aok. Sedan det där att Frögren blev bättre i AIK är nonsens. Bra var han inte.
skellsupport
Posts: 501
Joined: 23 Mar 2012, 09:07

Re: Sv: Silly Season 2015/2016

Post by skellsupport »

Chippen wrote:Skulle vi ändå värva in en gris är det ju rent löjligt om det blir Jämtin.
Då ser jag hellre Ledin eller att vi faktiskt dammar av Laumann-Ylven.

På vilket sett är Jämtin en löjligare värvning än Ledin? Båda två är smuts precis som Widing och har inget att göra i Skell enligt mig.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Silly Season 2015/2016

Post by jokarfo »

krysset wrote:Impotent offensivt................. :)

Om man jämför Ledin och Jämtin så är bägge grisar på isen men Jämtin är en betydligt bättre skridskoåkare. Lönemässigt ligger de nog på samma nivå. Om AIK värvar honom så litar jag fullständigt på Lasse och compani.
Welch skulle vara drömvärvning. Jag tvivlar att Ahnelöv kan gå in och vara nån sorts pappa i försvaret, tvivlar. Welch eller Junland men junland har kvar på kontraktet skulle var aok. Sedan det där att Frögren blev bättre i AIK är nonsens. Bra var han inte.
Det var värst vad folk hänger upp sig på uttrycker drömvärvning... Vet inte hur många gånger det kan skrivas så att budskapet ska nå ända fram men jag kan väl än en gång förtydliga att jag med "drömvärvning" inte likställer Ahnelöv med Chris Chelios. Det var ett skämtsamt sätt att understryka att han är den bästa av backtypen som AIK är i behov av som finns ute på marknaden. Jag hade kunnat kalla det för "den perfekta" värvningen istället men jag är beredd att satsa nån månads inkomst att så hade vissa hakat upp sig på det också. Så snälla, sluta märk ord. En ärligt menad uppmaning. Semantik kan trollen hålla på med.

Om Frögren nånsin var bra, i AIK eller annorstädes, kan man förstås diskutera livligt. Jag själv hör till skaran som inte jublade när han anslöt men som jag skrev så kom han ändå hit och u t v e c k l a d e s. Man får tycka att han aldrig var bra men att låtsas som att han inte blev en bättre spelare under sin tid i AIK är faktiskt att vara något vårdslös med verklighetsbeskrivningen. Poängen är således lika enkel som uppenbar; kan en mycket begränsad spelare som Frögren komma till AIK på nedgång i slutet av karriären och ändå noteras för sin poängbästa säsong i SHL och dessutom vinna SM-guld så kan en Ahnelöv med bättre och fler skills i bra ålder i ett konstruktivt läge i karriären, komma hit och sannolikt utvecklas ännu mer. Trots att Ahnelöv inte är SHL:s motsvarighet till Ray Bourque...
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
p-play
Posts: 6833
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

Problemet med Widing, Ledin och Jämtin är att de är alldeles för dyra i förhållande vad de faktiskt levererar. Sebastian Selin hade kunnat göra samma jobb för en bråkdel av kostnaden. De tillför ingenting.

Jag gillar tuffa spelare som tar kampen framför mål, men ingen av dessa killar gör det längre. Definitionen av en gris är att de går in i andraläget t e x när pucken är blockerad och kör upp handskarna i ansiktet på någon eller crosscheckar. Det är inte den typen av spelare som vi behöver. Vi behöver någon som klarar av att gå i tung trafik. Nick Johnson hade kunna vara en sådan värvning, men han gick till Brynäs.
Spelskickliga centrar och offensiva backar växer inte direkt på träden. Defensiva backar och ytterforwards är däremot betydligt enklare att hitta på marknaden. De finns ingen anledning att nöja sig med spelare som Widing, Ledin eller Jämtin när det har funnits spelare som Nick Johnson eller Bobby Butler tillgängliga.
Chippen
Posts: 14315
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Silly Season 2015/2016

Post by Chippen »

skellsupport wrote:
Chippen wrote:Skulle vi ändå värva in en gris är det ju rent löjligt om det blir Jämtin.
Då ser jag hellre Ledin eller att vi faktiskt dammar av Laumann-Ylven.

På vilket sett är Jämtin en löjligare värvning än Ledin? Båda två är smuts precis som Widing och har inget att göra i Skell enligt mig.
Jag anser att Ledin är en bättre hockeyspelare än Jämtin och skadar inte laget på samma sätt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
krysset
Posts: 2020
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2015/2016

Post by krysset »

Är vi möjligtvis med om en helt annan Andreas namnteckning? Andreas Thuresson. .........

http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2 ... thuresson/" onclick="window.open(this.href);return false;


http://www.eliteprospects.com/player.php?player=4024" onclick="window.open(this.href);return false;
p-play
Posts: 6833
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

Han lär gå till Malmö om det blir SHL. De har tillräckligt bra lag för att inte bli en slagpåse som Rögle eller kanske KHK. Dessutom kan de matcha andra anbud.
krysset
Posts: 2020
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2015/2016

Post by krysset »

p-play wrote:Han lär gå till Malmö om det blir SHL. De har tillräckligt bra lag för att inte bli en slagpåse som Rögle eller kanske KHK. Dessutom kan de matcha andra anbud.
Modo blir slagpåse än så länge och sedan verkar Växjö få det tuffare och hv. Nog tror jag vi är med om Thuresson vill lira i shl. Malmö bör ligga bra till men det gjorde vi också på Jontes tid. .....
p-play
Posts: 6833
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

Modo kommer att få in spets. De kommer att komma på nedre halvan, men lär inte få kvala. KHK har redan bränt en stor del av sin budget på bredd och Rögle har inte råd att göra en kvalitativ satsning.
eiderwall
Posts: 203
Joined: 16 Jun 2011, 12:55

Re: Silly Season 2015/2016

Post by eiderwall »

Hade inte Patrick Cehlin varit ett typiskt Lasse-projekt? Samma årgång som John Norman i DIF...
Fredrik
Posts: 222
Joined: 15 Jun 2011, 20:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Fredrik »

eiderwall wrote:Hade inte Patrick Cehlin varit ett typiskt Lasse-projekt? Samma årgång som John Norman i DIF...
Låter ungefär en miljon gånger rimligare än att vi skulle värva Thuresson.
p-play
Posts: 6833
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

Cehlin ryktas väl vara på glid till Rögle. Vi behöver spets, speciellt som vi just har värvat ett jätteprojekt i form av Ritola (med två skador).
User avatar
ossian
Posts: 3703
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2015/2016

Post by ossian »

De här tre spelarna vill jag se i lagbygget:

En defensivt stark back med tyngd som är en bra spelare (en Sevc i form, Alm). Där hade vi identifierat flera stycken med Ahnelöv som frontrunner.

En etablerad offensiv kanon på centern eller vinge, en kille som är spelskicklig och klarar att spela PP och kan lirka upp ett försvar med sin kreativitet.

En gris på forward. En kille som kan gå in och kriga framför mål även i tung trafik. Drömspelaren är Jimmie Ericsson såklart som även har andra kvaliteer som spelare. Men kommer inte han kan vi dra en chansning på en sådan spelare som det finns många av i nordamerika,

Vi har i dagsläget bara 2 stycken rightare på forwards och de spelar i samma kedja, så det skulle inte skada ifall vi fick in en till rightare.

Vet inte hur marknaden ser ut ifall man vill fånga någon bjässe, ifall vi ska vänta till efter camperna innan storfiskarna går från djupen in närmare mot land?
User avatar
ossian
Posts: 3703
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2015/2016

Post by ossian »

Alltså, målet är såklart att få in så bra spelare som möjligt, men ser som sagt gärna lite mer tyngd framför båda kassarna.

IN LASSE J WE TRUST!
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Hank »

Vad händer med Emanuelsson? han ryktades väl så smått till Luleå ett tag men med tanke på hur deras trupp ser ut antar jag att det inte blir av.
Chippen
Posts: 14315
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Silly Season 2015/2016

Post by Chippen »

Emanuelsson känns som det kvittar faktiskt
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Silly Season 2015/2016

Post by jokarfo »

Hank wrote:Vad händer med Emanuelsson? han ryktades väl så smått till Luleå ett tag men med tanke på hur deras trupp ser ut antar jag att det inte blir av.
Jag har ju propsat för Manne tidigare och här vet vi ju att jag och Chippen inte håller med varann för fem öre. Emanuelsson. Är för all del inte den spets jag vill se men väl en måltjuv när han är i form och en tuff och hård kille som inte räds trafiken framför mål för den delen. Möjligt att han kräver omfattande reparationsarbeten och således är att anse som långsiktigt projekt men att han är totalt ointressant anser jag är fel. Sen förra vändan hans namn diskuterades så insåg jag att jag har Petters morbror i bekantskapskretsen. Så jag hörde av mig till honom och frågade och han hörde i sin tur av sig till Petter och frågade. Svaret blev att till Luleå far han "möjligen om han ska mellanlanda påväg hem till Kiruna".

Vad det är värt i slutändan när ett kontrakt måste finnas för att få spela hockey och få en lön vet man ju inte men så självklart att han går till LHF känns det i alla fall inte.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Chippen
Posts: 14315
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Silly Season 2015/2016

Post by Chippen »

Hehe, ja lite oense är vi där och visst finns det en poäng att få tillbaka en spelare som fortfarande är ung och familjär med vårt sätt att spela.
Vad jag menade var att det kvittar om han kommer eller inte. Känns inte som en större förlust om han går någon annanstans och inte någon större förstärkning om han kommer.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
ossian
Posts: 3703
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2015/2016

Post by ossian »

Problemet för Petter Emanuelsson är väl att han har åkt på ett flertal väldigt allvarliga axelskador under karriären. Han väger 96 kg men tacklas inte för då ryker axeln. Nu senast i AHL spelar han 6 matcher och åker på en axelskada och spelar inte mer.
krysset
Posts: 2020
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2015/2016

Post by krysset »

Emanuelsson om han skulle komma ser jag ungefär som Sörensen i rang dvs en som pendlar mellan 4:e och läktaren. Han skulle kanske må bra av att starta om från början här hemma trots han är norrbottning då men han har ju spelat här de senaste åren så vi får hockeymässigt säga att AIK är hemma.
Han har varit väldigt skadedrabbad och har han rätta psyket att komma igen?
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Silly Season 2015/2016

Post by jokarfo »

Ja. Mannes axel är ett stort aber. Men det är ju samma sak för alla klubbar han eventuellt kan komma att krita på för. Jag har svårt att se att han skulle ha bättre förutsättningar att rehabba och träna upp axeln i nån annan klubb än AIK och att det kräver ett längre engagemang än bara en säsong säger sig självt. Därav min kommentar om det omfattande renoveringsarbetet. Liknelsen med Sörensen är inte helt fel om man tänker sig Petter återhämta sig från skada och bygga upp fys och självförtroende igen en första säsong. Den nivå vi vet att han har i sig är ju dock långt över att pendla mellan 4:e kedjan och läktaren. Det blir återigen alltså en fråga om ett långsiktigt engagemang men är det en stark forward som klarar av att gå in i trafiken framför kassen ett par år framöver Så är det i mina ögon fel att förkasta Emanuelsson. En värvning av honom till nästa säsong skulle som jag skrev inte stilla behovet av tyngd och styrka framför kassen under hela kommande säsong. Det medger jag absolut.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Tobbe
Posts: 138
Joined: 15 Jun 2011, 21:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Tobbe »

Såg Lasse J hämta upp en yngre kille med mor och far idag på 20.15 flyget.
Svenskar var det iallafall. Gissar på 16-18 år men osäker.
Locked