Silly Season 2015/2016

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
Oliman
Posts: 363
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Oliman »

Jag såg en strajpad Skoda-EPA på en lastbil på väg norrut vid Bygdeå häromdagen, den var ombyggd till en pickup, rejält sänkt men med höjt tak i kupén. Tyckte mig skönja ett par kraftigt överdimensionerade benskydd på pickupen . Borde tyda på att vi signat en underårig lång målis om ni frågar mig.
User avatar
Oliman
Posts: 363
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Oliman »

Hah, det måste vara ödet, var precis ute och sprang vid älven vid lejonströmsbron, bortanför, på södra sidan. Då lade jag märke till samma strajpade Skoda-EPA som var ute och sladdade på grusvägen, lät som om det talades Tjeckiska inne i bilen, tog en bild när den stannade..

Image

The plot thickens..
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3063
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Foppas skridskocoach »

Stämmer det att Daniel Branda bytt efternamn? Nåt som börjar med Vla vill jag minnas.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Silly Season 2015/2016

Post by King Kong »

Mattias Ritola känns som ett projekt AIK mycket väl skulle kunna satsa på.
Det finns mer att plocka ur den killen.
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
kriwi
Posts: 783
Joined: 21 Jun 2011, 19:35

Re: Silly Season 2015/2016

Post by kriwi »

Lite besviken att det blir Ritola. Hade hoppats på snäppet vassare in. För tror vi kan räkna honom som spets.
User avatar
snokia
Posts: 715
Joined: 29 Mar 2012, 15:35

Re: Silly Season 2015/2016

Post by snokia »

Enligt uppgifter lämnar både Kirill Kabanov och Rob Schremp laget.

Samtidigt kan SportExpressen avslöja att Nick Sörensen, 24, är muntligt överens med Linköping inför nästa säsong.
http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... r-overens/" onclick="window.open(this.href);return false;
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by nishog04 »

Ritola tycker jag låter spännande. Rivig spelare jag tänkt mig i AIK redan för någon säsong sedan. Hoppas han får vinna guld med oss nästa säsong!
Mange
Posts: 99
Joined: 15 Jun 2011, 18:09

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Mange »

Hoppas Ritola stämmer, varit irriterande att se honom varenda gång vi mött Modo senaste åren eftersom han varit för bra för att spela där.
User avatar
vonschnauser
Posts: 985
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly Season 2015/2016

Post by vonschnauser »

Går MrMadhawk ut med att det är klart så kan vi nästan räkna in Ritola tycker jag.

Spännande, men jag hoppas på att Lindström & Ericsson ansluter och att detta inte har något med att de inte tänkt göra det att göra.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Silly Season 2015/2016

Post by jokarfo »

snokia wrote:Enligt uppgifter lämnar både Kirill Kabanov och Rob Schremp laget.

Samtidigt kan SportExpressen avslöja att Nick Sörensen, 24, är muntligt överens med Linköping inför nästa säsong.
http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... r-overens/" onclick="window.open(this.href);return false;
Inte helt oväntat att Kirill och Schremp lämnar. Känns som att Kabanov skulle kunna vara den som vore värt att fortsätta förädla för han har ju blivit massor bättre sen han kom hit. Men huruvida han ska vara kvar beror förstås på vilka andra som är på väg in.

Av de här tre tycker jag faktiskt att Sörensen vore mest trist att tappa. AIK har rehabbat upp honom, han har fått lägga nån sorts grund för AIK-fysen denna säsong och har väl åtminstone till viss del fått känna på spelsystemet ute på isen. Den här killen har potential och har en hårdhet som jag tror att AIK kommer behöva väldigt mycket mer av kommande säsong. Men LHC lär väl slanta upp mer än vad vi är beredda för en tredje-/fjärdelinare.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Lappmössan »

Ritola är en typisk toppspelare i ett bottenlag. Lär bli nästa Schremp.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Silly Season 2015/2016

Post by jokarfo »

Ja, Ritola är en väldigt skicklig hockeyspelare, inget snack om saken. han har bra handleder och fin blick för spelet så det kan bli väldigt, väldigt bra. Även om jag anser att AIK ska fortsätta på den väg man valt och satsa på spelare man ser har de spelmässiga verktygen för att hantera spelet och drilla upp fysen på dem - vilket därmed öppnar för en ansenlig bang for the buck-faktor men samtidigt viss flopp-risk på många - så tror jag att den kapprustning som pågår mellan tänkta toppklubbar i SHL, fordrar värvningar av något högre dignitet än en sån som Ritola. vi ska inte köpa första bästa stora namn som dyker upp men beprövad leverans på jävligt hög nivå och nån forward med förmågan att parkera arslet framför kassen like a boss kommer behövas. För det är ju ingen högoddsare att resten av hockeysverige gnuggar händerna och kommer studera Växjös spel i hur de ska möta oss.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Hank »

Ritola är ju grymt bra när han är bra, men jag undrar om han har hungern för att bli så bra som han kan bli? Han verkar lite bekväm, tycker jag.

Och som vonschnauser undrar man ju om detta är en konsekvens av att Jimmie lämnat negativt besked?
p-play
Posts: 6795
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

Ritola är ännu ett av de där projekten som LJ älskar och som tyvärr inte så ofta som man tror slår in. Killen har hög potential, men är oerhört bekväm för att inte säga lat, svag i det fysiska spelet med en halvdan skridskoåkning. Det känns inte som en spelare som höjer det här laget och som behövs när Sören Persson slutar blåsa i kommande final. Pär Lindholm kan göra samma saker, men i ett högre tempo till en billigare peng. Nu blev även fredagen förstörd. :cry:
Jag hade hellre behållit Sörensen, även om de inte är samma spelartyper. Vi fick aldrig se vad han kunde leverera. Nästa års Rob Schremp?
p-play
Posts: 6795
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

Jag hoppas att man gör en ordentlig medicinsk undersökning på Ritola. Hans knäskada verkar inte vara att leka med. Den lär knappast bidra till att han får upp farten i skridskoåkningen.
User avatar
snokia
Posts: 715
Joined: 29 Mar 2012, 15:35

Re: Silly Season 2015/2016

Post by snokia »

Känner inte att det spänner i brallan av Ritola, om man säger så!
p-play
Posts: 6795
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

Kabanov och Schremp ryktas också till Linköping. Jag tar hellre Kabanov än Ritola. Lite tråkigt att vi inte fortsätter att satsa på Sörensen. Jag tycker att han har bra potential för att bli en vass slutspelsspelare.
Last edited by p-play on 24 Apr 2015, 11:59, edited 1 time in total.
User avatar
snokia
Posts: 715
Joined: 29 Mar 2012, 15:35

Re: Silly Season 2015/2016

Post by snokia »

Ser ut att vara ett två års med Ritola..

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 0681884.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
p-play
Posts: 6795
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

snokia wrote:Ser ut att vara ett två års med Ritola..

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 0681884.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
Första året för att rehabilitera skadan.
User avatar
snokia
Posts: 715
Joined: 29 Mar 2012, 15:35

Re: Silly Season 2015/2016

Post by snokia »

p-play wrote:
snokia wrote:Ser ut att vara ett två års med Ritola..

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 0681884.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
Första året för att rehabilitera skadan.
Förmodligen! ;)
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Lappmössan »

p-play wrote:Kabanov och Schremp ryktas också till Linköping. Jag tar hellre Kabanov än Ritola. Lite tråkigt att vi inte fortsätter att satsa på Sörensen. Jag tycker att han har bra potential för att bli en vass slutspelsspelare.
Kabanov är en sevärd spelare med rolig personlighet. Håller med om att man hellre sett en fortsättning med honom (även om ryktet säger att han har ketchup på mackor.)
Sörensen? Meh. Kan säkert bli bra men han hade nog dragit hem till skåne efter något år.
alioooop
Posts: 35
Joined: 15 Jan 2014, 14:22

Re: Silly Season 2015/2016

Post by alioooop »

Jimmie var då i skell igår, borde inte han vara med landslaget nu? :)
Ritola kan nog bli riktigt bra men kanske inte första året...
Och angående Kabanov så sägs det att AIK fortfarande förhandlar med han så är inte helt klart att han lämnar!
User avatar
nr86
Posts: 5354
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2015/2016

Post by nr86 »

Jag tror stenhårt på Ritola!
Han är riktigt snabb på rören och vet var målet är beläget.
Han dessutom i sin peak rent åldersmässigt. Tror hans bästa hockey år ligger framför honom.
kan redan nu se honom i en lina med Holmström och Norman.
Last edited by nr86 on 24 Apr 2015, 12:54, edited 1 time in total.
mistererik
Posts: 79
Joined: 10 Jul 2014, 10:38

Re: Silly Season 2015/2016

Post by mistererik »

Trodde stenhårt på Sörensen inför säsongen. Tråkigt att han var skadad, trist att tappa honom.
User avatar
vonschnauser
Posts: 985
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly Season 2015/2016

Post by vonschnauser »

Problemet för Ritola har väl varit att han inte riktigt "går på mål" utan snurrar runt en gång för mkt ist. Får vi bara han att våga vara lite obekväm så tror jag riktigt mkt på honom faktiskt.
p-play
Posts: 6795
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

vonschnauser wrote:Problemet för Ritola har väl varit att han inte riktigt "går på mål" utan snurrar runt en gång för mkt ist. Får vi bara han att våga vara lite obekväm så tror jag riktigt mkt på honom faktiskt.
Vilket just är problemet. Det är nästan omöjligt att få äldre spelare att ändra karaktär. De byter hellre klubb. Ritola lämnade ju Modo för att han inte ville spela i ett lag med en spelmodell som byggde på skridskoåkning och hård forechecking, och nu skall han till oss? Det känns faktiskt som en väldigt märklig värvning.
User avatar
vonschnauser
Posts: 985
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly Season 2015/2016

Post by vonschnauser »

p-play wrote:
vonschnauser wrote:Problemet för Ritola har väl varit att han inte riktigt "går på mål" utan snurrar runt en gång för mkt ist. Får vi bara han att våga vara lite obekväm så tror jag riktigt mkt på honom faktiskt.
Vilket just är problemet. Det är nästan omöjligt att få äldre spelare att ändra karaktär. De byter hellre klubb. Ritola lämnade ju Modo för att han inte ville spela i ett lag med en spelmodell som byggde på skridskoåkning och hård forechecking, och nu skall han till oss? Det känns faktiskt som en väldigt märklig värvning.
Samtidigt borde han ju vara medveten om hur AIK spelar vid det här laget. Det tar jag som att han är villig att underkasta sig systemet och göra det lilla extra.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Silly Season 2015/2016

Post by Rampa »

Kan ju möjligen fungera, då Lasse och Wallson säkert ställer vissa krav på spelare innan det skrivs på. Ritola har visserligen -2 i plus/minus i Leksand på sin fjärde plats med 32 poäng. Men då får man ta i åtanke att de sju främsta i deras poängliga har samtliga sämre +- än Ritola. Sämst är poängbästen Ryno med - 20 och 38 poäng.
Det säger nog mer om laget och dess försvarsspel, än om Ritola själv.
p-play
Posts: 6795
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2015/2016

Post by p-play »

Ryno är överskattad. Jag imponerades dock av Sallinen i nästan varje match . Han hade varit en nästan perfekt värvning, men han gick ju till 08-land.
En spelare jag hade velat se i laget är Markus Hännikäinen om han sitter på någon klausul. Han imponerade när vi mötte dem i CHL. Joonas Donskoi är en annan som hade varit intressant, en Ritola fast med karaktär: avig och teknisk
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Silly Season 2015/2016

Post by King Kong »

In med Ahnelöv på backen så är backsidan i det närmaste klar.
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Locked