Tränarna

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

User avatar
smogz
Posts: 5698
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Tränarna

Post by smogz »

Sen är det ju bara rykten och i Silly Season ljuger alla. Kanske bra att vänta en vecka med den diskussionen anyway. Vi har viktigare saker att fokusera på just nu.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Tränarna

Post by jokarfo »

smogz wrote:Sen är det ju bara rykten och i Silly Season ljuger alla. Kanske bra att vänta en vecka med den diskussionen anyway. Vi har viktigare saker att fokusera på just nu.
Haha, ja Silly Season är Psycho Season. :lol:
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
kurtivar
Posts: 576
Joined: 16 Jun 2011, 18:24

Re: Tränarna

Post by kurtivar »

bara för att det går bra just nu med t.ex. klockare så betyder inte det att det gör det nästa år.
man måste utvecklas även fast det går riktigt bra, annars finns det ju en risk att man blir som färjestad.
detta gäller både på ledarsidan och spelarsidan
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Tränarna

Post by jokarfo »

kurtivar wrote:bara för att det går bra just nu med t.ex. klockare så betyder inte det att det gör det nästa år.
man måste utvecklas även fast det går riktigt bra, annars finns det ju en risk att man blir som färjestad.
detta gäller både på ledarsidan och spelarsidan
Naturligtvis finns det en poäng i det och ser det ut att bli en förändring nånstans - även på ledarsidan - så utgår förstås i alla fall jag ifrån att det är motiverat och totalt sett syftar till att få ut mer av personerna det berör. Utveckling dör om man uppnår status quo men utveckling är ju heller inget som händer av sig självt bara för att man gör personförändringar. Med andra ord så är min inställning att det ska till en rätt stark orsak till varför man väljer att förändra nåt man vet fungerar väldigt, väldigt bra. Med det sagt så måste man ju också konstatera att man själv som utomstående betraktare inte ser hela bilden och bara reagerar på fragment ur ett större sammanhang. Jag har dock själv inte upplevt att det verkar ha funnits några problem eller hinder i ledarstaben som motiverar att just Klockare skulle få gå. Bedömt utifrån det lilla jag vet och sett alltså.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Tränarna

Post by Skidrow »

Jag misstänker Klockar känner han vill vidare, han har varit Ass nu i 8år lr nått i AIK.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Tränarna

Post by Hank »

Klockare skulle väl inte stå i båset sin femte raka final om det hade varit problem. Förändringar är ofrånkomliga.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Tränarna

Post by Markman »

Hank wrote:Klockare skulle väl inte stå i båset sin femte raka final om det hade varit problem. Förändringar är ofrånkomliga.
Särskilt inte med tanke på vilken tidpunkt de sparkade A-Fop, även om det så klart var en helt annan historia. Det visar iaf att sportgruppen inte är fega på att agera om det skulle vara problem någonstans. Jag gissar att man känner att det går att få ut samma resultat (eller bättre) för en billigare peng, och således högre "bang-for-the-buck"-faktor, så då passar man på när kontraktet går ut (vilket jag förmodar att det gör efter säsongen?).
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Tränarna

Post by haggloader »

I en tidningsartikel för en tid sedan framgår det klart och tydligt att Klockare själv vill fortsätta som tränare!
Jarl
Posts: 12
Joined: 27 Aug 2014, 15:22

Re: Tränarna

Post by Jarl »

Går ett rykte på Lövens forum om att Klockare är aktuell för dem. Det sveket finns inte.
burk
Posts: 668
Joined: 18 Mar 2012, 18:58

Re: Tränarna

Post by burk »

Skulle klockare sticka så är det nog för att han vill vara huvudcoach i ett lag för jag tvivlar på att han går till ett annat lag som assisterande
User avatar
smogz
Posts: 5698
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Tränarna

Post by smogz »

Jarl wrote:Går ett rykte på Lövens forum om att Klockare är aktuell för dem. Det sveket finns inte.
Det verkar väl vara så att Klockare inte får förlängt om man tolkar rykten tillsammans med det som haggloader skrev. Om han då går till Löven för att han inte får förlängt med oss har jag mycket svårt att se att det är ett svek. Möjligen från AIK.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Tränarna

Post by jokarfo »

smogz wrote:
Jarl wrote:Går ett rykte på Lövens forum om att Klockare är aktuell för dem. Det sveket finns inte.
Det verkar väl vara så att Klockare inte får förlängt om man tolkar rykten tillsammans med det som haggloader skrev. Om han då går till Löven för att han inte får förlängt med oss har jag mycket svårt att se att det är ett svek. Möjligen från AIK.
Instämmer. Hur mycket jag än hatar Löven så tycker jag att Klockare efter alla år i föreningen förtjänar ett stort tack för allt och lycka till ifall han vill/tvingas/får pröva vingarna som head coach nån annanstans. Även om det är i röven.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
StigVig
Posts: 1577
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Tränarna

Post by StigVig »

In med Jimmie i båset.
Låt han fungera som pådrivare, en ny röst i båset behövs om vi skall kunna vända detta jävla mörker.
Krossa Skiten!!!!!
Jarl
Posts: 12
Joined: 27 Aug 2014, 15:22

Re: Tränarna

Post by Jarl »

smogz wrote:
Jarl wrote:Går ett rykte på Lövens forum om att Klockare är aktuell för dem. Det sveket finns inte.
Det verkar väl vara så att Klockare inte får förlängt om man tolkar rykten tillsammans med det som haggloader skrev. Om han då går till Löven för att han inte får förlängt med oss har jag mycket svårt att se att det är ett svek. Möjligen från AIK.
Sant :oops:
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Jag tycker att det finns en detalj i spelet som Växjö gör oerhört mycket bättre. Jag påpekade det redan ifjol att när Frölunda checkade så gick ena forwarden på puckföraren medan den andre täckte av spelvägen till bortre back samtidigt som centern täckte luckan i mitten. Backarna tryckte dessutom upp vilket gjorde laget kort och kompakt. Växjö har studerat Frölunda och gör nu samma sak, medan vi envisas med att sätta press med två forwards på samma back. Resultatet blir att det är lätt att lägga över pass till andre backen för motståndaren och sedan såga sig igenom vårt försvar då laget är mycket långt. Det är irriterande att man inte gör den här justeringen då det skulle bli mycket lättare att checka fast Växjö.
Last edited by p-play on 22 Apr 2015, 15:18, edited 1 time in total.
msoe
Posts: 1636
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Tränarna

Post by msoe »

p-play wrote: Jag tycker att det finns en detalj i spelet som Växjö gör oerhört mycket bättre. Jag påpekade det redan ifjol att när Frölunda checkade så gick ena forwarden på puckföraren medan den andre täckte av spelvägen till bortre back samtidigt som centern täckte luckan i mitten. Backarna tryckte dessutom upp vilket gjorde laget kort och kompakt. Växjö har studerat Frölunda och gör nu samma sak, medan vi envisas med att sätta press med två forwards på samma back. Resultatet blir att det är lätt att lägga över pass till andre backen för motståndaren och sedan såga sig igenom vårt försvar då laget är mycket långt. Det är irriterande att man inte gör den här justeringen då det skulle bli mycket lättare att checka fast Växjö.
Håller med dig till 100 % om detta! Vår forechecking är alldeles för lätta att spela sig ur som vi spelar nu.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Tränarna

Post by Larzon »

Vad tyder på att klockare inte får förlängt?
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
John
Posts: 258
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: Tränarna

Post by John »

Larzon wrote:Vad tyder på att klockare inte får förlängt?
Att han inte redan har förlängt. Hade AIK velat, borde det ju ha varit klart.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Tränarna

Post by Larzon »

Ingenting alltså.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
smogz
Posts: 5698
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Tränarna

Post by smogz »

Nåt rykte på Twitter har jag läst. Men väldigt lite info som pekar åt nått håll.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Tränarna

Post by Bilderberg »

Är det verkligen sant att man hårdtränat på gymmet igår?
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Tränarna

Post by 374 »

Bilderberg wrote:Är det verkligen sant att man hårdtränat på gymmet igår?
Investerar för nästa säsong.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

Då är det dags att ta betalt.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Tränarna

Post by Bilderberg »

Frågan kvarstår...?
User avatar
tazman
Posts: 2048
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Tränarna

Post by tazman »

Förmodar att tränarna och fystränaren har rätt bra koll på träningsupplägget, tror inte att fansen ska skylla på det för att Växjö-spelarna helt enkelt var bättre och piggare.

Hört ryktas på staan att tränartrion fått ett erbjudande från öst som de är intresserade av, får som vad som sker.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Tränarna

Post by Bilderberg »

tazman wrote:Förmodar att tränarna och fystränaren har rätt bra koll på träningsupplägget, tror inte att fansen ska skylla på det för att Växjö-spelarna helt enkelt var bättre och piggare.
Ifall det är sant att man satt spelarna på stenhård fysträning dagen innan avgörande finalmatch så är det väl ändå självklart att Växjö var bättre och piggare igår?
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Tränarna

Post by jokarfo »

Bilderberg wrote:
tazman wrote:Förmodar att tränarna och fystränaren har rätt bra koll på träningsupplägget, tror inte att fansen ska skylla på det för att Växjö-spelarna helt enkelt var bättre och piggare.
Ifall det är sant att man satt spelarna på stenhård fysträning dagen innan avgörande finalmatch så är det väl ändå självklart att Växjö var bättre och piggare igår?
Fast nej. Det är inte alls så självklart. Om en stenhård fys i förrgår ska spela en avgörande roll för hur det gick igår avgörs av hur man tränat under hela säsongen fram tills dess. Befinner man sig träningsmässigt i ett visst fönster av återhämtning svarar kroppen med hyperkompensation istället för dränerade energinivåer med rätt träning och det här är garanterat nåt Thomson och ledarstaben haft i beräkningarna när man lagt upp planeringen och strategin för fysen sett över hela säsongen men också inför slutspel och en eventuell final. Att det däremot ser knäppt ut för en utomstående är ju dock logiskt med tanke på att den fysträning och det upplägg AIK kört med ett antal år nu är nåt som avviker från det som anses allmänt vedertaget att man ska och bör göra. En generell reflektion är att det vore välgörande om i alla fall vi i fans-skaran inte skulle sälla oss till de som undergräver det arbetssättet genom att reflexmässigt kräva förändringar eller utgå ifrån att man helt enkelt inte vet vad man sysslar med.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
smogz
Posts: 5698
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Tränarna

Post by smogz »

tazman wrote:Förmodar att tränarna och fystränaren har rätt bra koll på träningsupplägget, tror inte att fansen ska skylla på det för att Växjö-spelarna helt enkelt var bättre och piggare.

Hört ryktas på staan att tränartrion fått ett erbjudande från öst som de är intresserade av, får som vad som sker.
Jag är inte förvånad om det stämmer att man fått erbjudanden östifrån, har liksom bara väntat på det. Drar tränarna har X-et och Lasse M ett tufft uppdrag nästa år. Hoppas det bara är ett rykte
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Tränarna

Post by p-play »

jokarfo wrote:
Bilderberg wrote:
tazman wrote:Förmodar att tränarna och fystränaren har rätt bra koll på träningsupplägget, tror inte att fansen ska skylla på det för att Växjö-spelarna helt enkelt var bättre och piggare.
Ifall det är sant att man satt spelarna på stenhård fysträning dagen innan avgörande finalmatch så är det väl ändå självklart att Växjö var bättre och piggare igår?
Fast nej. Det är inte alls så självklart. Om en stenhård fys i förrgår ska spela en avgörande roll för hur det gick igår avgörs av hur man tränat under hela säsongen fram tills dess. Befinner man sig träningsmässigt i ett visst fönster av återhämtning svarar kroppen med hyperkompensation istället för dränerade energinivåer med rätt träning och det här är garanterat nåt Thomson och ledarstaben haft i beräkningarna när man lagt upp planeringen och strategin för fysen sett över hela säsongen men också inför slutspel och en eventuell final. Att det däremot ser knäppt ut för en utomstående är ju dock logiskt med tanke på att den fysträning och det upplägg AIK kört med ett antal år nu är nåt som avviker från det som anses allmänt vedertaget att man ska och bör göra. En generell reflektion är att det vore välgörande om i alla fall vi i fans-skaran inte skulle sälla oss till de som undergräver det arbetssättet genom att reflexmässigt kräva förändringar eller utgå ifrån att man helt enkelt inte vet vad man sysslar med.
Jag har diskuterat just det här med en kille som är utbildad inom området och jobbat lite med en av de andra SHL-klubbarna. Han sade att det enskilt största misstaget som klubbarna och framförallt tränare gör är att de lägger in för lite återhämtning mellan passen. Tränare vill gärna nöta detaljer och tror att de blir bättre ju oftare de tränar. Per Elofsson gjorde för övrigt exakt samma sak. Stentuff träning är jättebra, men rejält med vila emellan är livsviktig för att kroppen skall kunna ta åt sig den. Jag litar betydligt mer på honom och vedertagen vetenskap än på Wallsson om jag skall vara ärlig.
p.north
Posts: 259
Joined: 26 Sep 2011, 20:01

Re: Tränarna

Post by p.north »

Har denne tagit nå sm-guld då? :roll:
nog vet dom vad som krävs, har man varit i final i flera år i rad så borde man veta, eller hur?
När Växjö gjorde mål igår så fick dom en sån energi, jag förstod att man skulle torska. Mycket sitter i huvudet.
Post Reply