Grekland

Allt Annat

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Grekland

Post by smogz »

Alltså fan i mig. Detta har inte mycket på ett hockeyforum att göra men kan inte låta bli att tycka..

Grekland satt sig själva i skiten, ignorerat EUs ekonomiska överenskkommelser på alla sätt. Några av många orsaker är extremt bra villkor för statligt anställda. Typ 14 månadslöner, pension vid 52, lång semester, korta arbetsdagar etc. Detta i kombination med att ingen jävel betalar skatt. I princip hela turisnäringen är svart, nån som sett en vettig kassapparat på en semester i grekland?

Nu har EU bevilja nödlån baserat på en jävla massa villkor. Vad gör Grekland...hm, undrar om inte villkoren för nödlånet är lite för tuffa. Kanske vi borde folkomrösta om sparpaketet. Ok låt oss folkomrösta:

Alt 1 - genomför sparpaketet med alla förändringar som EU-kräver.
Alt2 - ja vafan är alternativ 2? Nej till sparpaketet? Vad händer då? (vill också tillägga att alla folkomröstningar i Sverige genom tiderna har fått ett nej (möjligen med ett undantag))

Mitt förslag, konka Grekland, sätt dom under överförmyndare. Uteslut dom ur EU och lägg ner hela jävle Euro-iden så att länder med kris kan låta sin valuta förlora i värde. Euron har alltid varit helt idiotisk.

Behåll frihandelsavtal inom europa, behåll lite miljödepartement och gemensamma samarbeten inom polisen osv.. Lägg ner resten.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Grekland

Post by Rampa »

Till stora delar känns det som du har rätt Smoggen. Jag kan förstå om folket, de som valt sina företrädare i parlamentet känner sig lurade och svikna av dessa. Och därför protesterar de högljutt. Men vad har dom för alternativ egentligen? Gå med på sparpaketet eller kör landet i konkurs.
Jag bävar för vad en folkomröstning kan leda till. Om folket säger nej, kommer de styrande då att följa det rådet?
Då kan mycket väl en europeisk depression stå på agendan. Och då drabbas alla länder mer eller mindre. Även de utanför både euron och EU.
Så jag har inget emot dina förslag om euron och unionen.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Grekland

Post by Trollet »

Det här trodde jag aldrig att jag skulle få läsa på ett hockeyforum :)

Men jag håller med om det mesta. Det Smogz säger sätter ju fingret på problemet och det är egentligen väldigt grundläggande. Få saker irriterar människor i allmänhet så mycket som folk som lever över sina tillgångar och sen inte vill ta ansvar för det. Se bara på Lyxfällan, en rätt medioker tv-produktion som nu snurrar på sin tionde säsong. Det trycker helt enkelt på känsliga punkter, precis som Greklands totala brist på självinsikt gör.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
nomercy
Posts: 546
Joined: 15 Jun 2011, 21:49

Re: Grekland

Post by nomercy »

Visst har denna diskussion i ett hockeyforum att göra....det är som att läsa löventråden för bara något år sedan.
User avatar
Markman
Posts: 7836
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Grekland

Post by Markman »

nomercy - det är därför den ligger under kategorin "Övrigt", just för att den inte har med hockey att göra.. ;)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
nomercy
Posts: 546
Joined: 15 Jun 2011, 21:49

Re: Grekland

Post by nomercy »

Markman wrote:nomercy - det är därför den ligger under kategorin "Övrigt", just för att den inte har med hockey att göra.. ;)
Jodå, jag är med på banan, raljerade bara. Håller f.ö med trådstartaren i vartenda ord.
Post Reply