F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by Markman »

Så där ja! Kvitterat i matchserien, och vi är nere på en matchserie i bäst av fem som återstår, där hemmaplansfördelen är åter i Skellefteås ägo. Efter en rejäl bounce-back i F2 är nu arenan krattad för drabbning nummer 3 i en utsåld SKA!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by Bilderberg »

Svårt att se vad Växjö ska hitta på nu.
User avatar
nr86
Posts: 5357
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by nr86 »

Ser man tillbaka på 3e perioden igår känns vlh inte farliga. Tror det kommer att krävas en toppmatch av Aik imorgon om vi ska vinna. Hoppas vi lyckas sätta 1a pucken på Nihlstorp så vi får ledningen hemma för en gångs skull.
User avatar
Biocellatus
Posts: 355
Joined: 12 Jan 2012, 20:26
Location: Skellefte

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by Biocellatus »

Förmodligen tråkigt bortaspel ikväll jämfört med "vårda pucken" på hemmaplan?

Är lite orolig för den här matchen... Inför 3e i omkl.rummet förra matchen sa ju växjö: "allt vi gör nu investerar vi i nästa match!"
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by Hank »

De investerade ju däremot inte särskilt väl. :)
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by jokarfo »

Tror vi får se ett klassiskt kötta på-spel från Växjö och de kommer säkert köra för allt vad tygen hållerså länge de orkar den här matchen. Har känslan av att luften gick lite ur det stora självförtroendet och tron på att de faktiskt skulle kunna spela bättre eller jämnt med AIK efter final 2. Kötta på, boxa ut och ännu grisigare spel framför kassarna för vad ska de annars göra? Spela snabbare än AIK? Spela mer tekniskt än AIK? De kanske försöker men vem tror ärligt talat att det ens skulle hålla en hel match?

Nä, bara för grabbarna att räkna med att de kommer smälla på med vad de har och ligga på utav helvete. Viktigt att stå upp för klubbmärket och vara vaksamma så inte Welch ser till att skada nån av killarna. Bibehåll intensiteten och Växjö kommer sakta men säkert tappa i ork och motivation. Psykologiskt viktig match med andra ord. Tar AIK det här är det psykologiska steget minst lika stort som att vinna match 4 och gå vidare till 3-1 i matcher.

är laddad som satan.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3068
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by Foppas skridskocoach »

Tror nästan att hemmamatcherna kan bli svårare än bortamatcherna. Växjö kommer att lira exakt som i match ett och då blir det jävligt viktigt för oss att peta in första målet så att de inte får en ledning att gå på.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by smogz »

Viktigt att ha en plan B för att ta sig in i zon. Tycker Växjö var jävligt effektiva att stoppa i princip alla anfallsförsök förra hemmamatchen. Tycker också att AIK ibland får problem mot lag som ställer upp med en köttmur på blå. Plan B finns liksom inte. Man åker på i oändlighet på samma sätt som misslyckades de förra tio gångerna. Oskar Sundqvist gjorde några dump and chase-lobbar och jagade pucken själv. Då lyckades han komma först.

Problemet är (eller min högst personliga halvkassa analys av problemet) att allt sätts upp för att spela sig in som man i vanliga fall gör. När spelaren med puck upptäcker att det inte går så har forwards på blå stannat upp. Då dumpar han med puck vilket innebär att forwards som stannat inte blir först på pucken utan backarna kan ta hand om den. Jag tror att mot köttmur måste man variera inspelen i zon mer, blanda mellan att spela sig in, åka sig in, dumpa så att köttmuren tvingas ta med djup för att man inte vet vad som ska hända. Med mer djup blir det lättare att ta sig in i zon. Tror jag alltså..
Last edited by smogz on 16 Apr 2015, 15:56, edited 2 times in total.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by Trollet »

nr86 wrote:Ser man tillbaka på 3e perioden igår känns vlh inte farliga. Tror det kommer att krävas en toppmatch av Aik imorgon om vi ska vinna. Hoppas vi lyckas sätta 1a pucken på Nihlstorp så vi får ledningen hemma för en gångs skull.
Tror inte man kan dra några slutsatser alls av tredje perioden senast. Båda lagen hade accepterat resultatet och spelade bara av matchen.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by bsa »

Det handlar om att få första målet, och det är en hel del tillfälligheter i det. Match ett hade AIK tjansen att leda efter första men det ville sig inte. Svensson eller Nilstorp det är frågan pluss hårdhet framför målen. Nu tror jag AIK bara ökar, 4-1 och fira på hemmaplan. :mrgreen:
p.north
Posts: 259
Joined: 26 Sep 2011, 20:01

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by p.north »

Har man samma inställning och fokus som förra matchen så vinner vi med 4-1 och därmed så börjar luften går ut för Växjö spelarna både mentalt och fysiskt, risken är då att man då kommer att vinna dom återstående matcherna.
User avatar
schteffe
Posts: 1922
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by schteffe »

Största skillnaden i AIK:s spel mellan match 1 och 2 var intensiteten och effektiviteten i vår forecheck. Det gav både vunna puckar i anfallszon och därmed längre anfall, att Växjö ofta fick flippa ut pucken och vi kunde behålla puckkontroll, och inte minst vårt andra mål i matchen. Hoppas få se samma klockrena insats på den fronten ikväll!
Tokbusk1
Posts: 43
Joined: 04 Sep 2012, 12:28

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by Tokbusk1 »

Jepp, känns som ganska mkt ligger i Aiks händer mera än i växjös. Fortsätt forechecka hårt på dom, om inte trvingar det hem några av deras forwards också för att hjälpa. Då får dom längre att åka i sin forecheck.

Om detta ramlar ner till fysik och ork, gärna, då SKA vi fan i mig käka upp dom.

Börjar deras 3:e/4:3 lina inte orka med längre kommer våran kedja ha mer utrymme att måla på dom!

Öka takten från första kvarten och gör första målet!
lurch
Posts: 406
Joined: 06 Jan 2013, 11:39

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by lurch »

På hemmaplan måste Växjö spela mer offensivt pga publikförväntningar,på bortaplan kan dom bilda köttmur hemåt å få in nåt slumpmål framåt,jag är orolig för att våra hemmamatcher inte har den tänkta fördelen. Men får vi in första så!
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by jokarfo »

lurch wrote:På hemmaplan måste Växjö spela mer offensivt pga publikförväntningar,på bortaplan kan dom bilda köttmur hemåt å få in nåt slumpmål framåt,jag är orolig för att våra hemmamatcher inte har den tänkta fördelen. Men får vi in första så!
Jo, jag tror ju också att det är så det kommer se ut. Tills dess att de inser att om de ska ha en chans att vinna så är det som de spelade i final 1 de måste spela även på hemmais. Och då lär ju publiken gå bananas av lycka över hur fantastiskt bra deras läkjerss är... :roll:

Så i afton tror jag att det är ett spel som liknar det i första finalen vi får se från deras sida. Möjligen att just den fysiska biten kommer att ligga extra mycket i fokus i början av matchen och att de kommer vara ännu grisigare framför egen kasse än i match 1 men tar AIK tag i det hela och kombinerar försöken till uppspel i hög fart, hög checking i offensiv zon och tar de obekväma åkvägarna in på kassen så tror jag inte att Växjö orkar stå emot en hel match. Dock viktigt förstås att de inte får chans att spela på ledning och bara köra igelkott och ligga på rulle.

Spelar Växjö som jag funderar ovan men AIK får utdelning och vinner matchen, gärna klart, så är serien till 95% psykologiskt vunnen.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Empress
Posts: 7164
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by Empress »

http://www.flightradar24.com/MMD6701/6044d2c" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by Lappmössan »

Vi kör.
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by Spökplumpen »

Tror inte alls Växjö är uppgivna. Läser inte in mer i Hallams intervju än att det var en dum fråga att ställa till en motståndartränare i en finalserie. Vad skulle han svara liksom? Dom är i final, det står 0-0 och först till tre segrar. Blir man inte motiverad av det vet jag inte....

En sak jag har tänkt på med Växjö däremot; jag tycker inte dom klarar att spela anfall OCH försvar samtidigt. Jag ska förklara.

I första matchen i Skellefteå hade AIK mycket spel inledningsvis, när det fortfarande stod 1-0. Växjö var inte alls ofarliga, dom är duktiga när dom kommer in i anfallszon. Däremot; våra lägen uppstod ofta efter att Växjö hade avslutat ett anfall, dom hann inte sortera in och ställa om. Samma sak när dom skulle bygga anfall, då slängde dom bort puckar. Sen fick Växjö ett ledningsmål och kunde fokusera på att täta mittzon och slottet, avvakta och vända spel. Då var dom bra. Jättebra t.o.m. Vi klarade inte att låsa upp dom.

Samma sak hände i Växjö senast. 0-0 och dessutom en vanligt förekommande press att på hemmaplan anfalla. Det slutade med att man blottade sig bakåt och slängde bort puckar. AIK kunde göra första målet och då tvingades Växjö att anfalla än mer. Det gjorde att dom fortsatte slänga bort puckar och blotta sig bakåt och AIK kunde segla iväg målmässigt.

Om det ligger någon sanning i det ovan nämnda tar jag inte gift på men isf blir första målet extra viktigt ikväll. Hur det än blir med den saken, känslan från de båda inledande matcherna är att AIK har större förutsättningar att vända matchbilden än Växjö. Tycker AIK kom med bättre fart in i slottet senast, då blir man svårmarkerad. Tycker även att AIK utmanade mer, hade bättre passningskvalitet och tog fler skott. Det är alla viktiga faktorer mot ramstarka försvar á la FBK.
Frittel
Posts: 41
Joined: 08 Apr 2012, 12:00

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by Frittel »

Körde ihop sig i plugget så kommer inte kunna ta mig till matchen ikväll. Säljer därför en ståplats så här sista minuten för 170kr (samma som inköpspriset). Om någon saknar biljett eller vet någon som är sugen så kan den höra av sig till 073-626 23 67
lh=1
Posts: 543
Joined: 16 Jun 2011, 08:33
Location: Stöckhölm

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by lh=1 »

Spökplumpen wrote:Tror inte alls Växjö är uppgivna. Läser inte in mer i Hallams intervju än att det var en dum fråga att ställa till en motståndartränare i en finalserie. Vad skulle han svara liksom? Dom är i final, det står 0-0 och först till tre segrar. Blir man inte motiverad av det vet jag inte....

En sak jag har tänkt på med Växjö däremot; jag tycker inte dom klarar att spela anfall OCH försvar samtidigt. Jag ska förklara.

I första matchen i Skellefteå hade AIK mycket spel inledningsvis, när det fortfarande stod 1-0. Växjö var inte alls ofarliga, dom är duktiga när dom kommer in i anfallszon. Däremot; våra lägen uppstod ofta efter att Växjö hade avslutat ett anfall, dom hann inte sortera in och ställa om. Samma sak när dom skulle bygga anfall, då slängde dom bort puckar. Sen fick Växjö ett ledningsmål och kunde fokusera på att täta mittzon och slottet, avvakta och vända spel. Då var dom bra. Jättebra t.o.m. Vi klarade inte att låsa upp dom.

Samma sak hände i Växjö senast. 0-0 och dessutom en vanligt förekommande press att på hemmaplan anfalla. Det slutade med att man blottade sig bakåt och slängde bort puckar. AIK kunde göra första målet och då tvingades Växjö att anfalla än mer. Det gjorde att dom fortsatte slänga bort puckar och blotta sig bakåt och AIK kunde segla iväg målmässigt.

Om det ligger någon sanning i det ovan nämnda tar jag inte gift på men isf blir första målet extra viktigt ikväll. Hur det än blir med den saken, känslan från de båda inledande matcherna är att AIK har större förutsättningar att vända matchbilden än Växjö. Tycker AIK kom med bättre fart in i slottet senast, då blir man svårmarkerad. Tycker även att AIK utmanade mer, hade bättre passningskvalitet och tog fler skott. Det är alla viktiga faktorer mot ramstarka försvar á la FBK.
Exakt mina tankar också! Bra där.
shaquille
Posts: 1977
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by shaquille »

Vinst 4-0
ante08
Posts: 2587
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by ante08 »

Referee(s) Patrik Sjöberg, Mikael Nord.
User avatar
Poet
Posts: 2480
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by Poet »

1-2 Växjö.
2012-05-19
mellan 3 & 20 tecken
Posts: 272
Joined: 12 Dec 2014, 23:26
Location: Umeå

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by mellan 3 & 20 tecken »

http://skellefteaaik.se/shl-arena/39636/live/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ingen Nihlstorp(!)
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by 374 »

Steen i mål.

Det var alltså på grund av skada av Nihlstorp gick ut senast. Eller är det ett "smart drag" av Sam Hallam?
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by smogz »

Har han minsta känning är det förstås självklart att Steen står denna match, och det verkar ju onekligen sannolikt när man ser att han inte ens finns med i laguppställningen.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Talbot25
Posts: 1068
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by Talbot25 »

Växjö säger att han är sjuk. Visst var det någon match mot Frölunda som det syntes tydligt att han hade problem med underkroppen typ höften eller ljumsken?
User avatar
oggy
Posts: 78
Joined: 18 Mar 2012, 18:51
Location: Sorsele

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by oggy »

Saxat ur Norran:

Målvakt: Svensson (Hanses)

Förstafemma: Lindgren, Burström – Petterström, Lindholm, Lundberg

Andrafemma: Sevc, Heed – Pesonen, Zackrisson, Calof

Tredjefemma: Lindholm, Andersson – Norman, Forssell, Kabanov

Fjärdekedja: Pettersson, Holmström, Sundqvist

13:e forward: Schremp

Sjundeback: Aho

Utanför: A Lundberg, Sörensen, Widing
He som hänn he hänn hänna!
mellan 3 & 20 tecken
Posts: 272
Joined: 12 Dec 2014, 23:26
Location: Umeå

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by mellan 3 & 20 tecken »

oggy wrote:Saxat ur Norran:

Målvakt: Svensson (Hanses)

Förstafemma: Lindgren, Burström – Petterström, Lindholm, Lundberg

Andrafemma: Sevc, Heed – Pesonen, Zackrisson, Calof

Tredjefemma: Lindholm, Andersson – Norman, Forssell, Kabanov

Fjärdekedja: Pettersson, Holmström, Sundqvist

13:e forward: Schremp

Sjundeback: Aho

Utanför: A Lundberg, Sörensen, Widing
Stämmer inte - Aho utanför och Arvid som sjundeback
User avatar
Talbot25
Posts: 1068
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: F3 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 16/4 kl. 18.30

Post by Talbot25 »

Spännande initiativ. Skulle vara roligt med två lokala proffs som i NHL. Så att man kan välja.
http://shl.se/artikel/66387/" onclick="window.open(this.href);return false;
Locked