Klart det är en skillnad men när det kommer till bedömningsnivån på isen så görs det ju väldigt liten skillnad mellan de två olika sakerna. Tyvärr, kan tilläggas.PackSwede wrote:Jag ser det som att det är skillnad på att spela tufft och att spela småfult, nu har jag bara sett matchen live så inga repriser men nog kan man tycka att det vore befogat med ett och annat pp för AIK även i första? Slaget över Holmströms handskar? Höga armar/handskar i ansiktet av Welch strax innan andra målet?
F1 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 12/4 kl 18.30
Moderator: Styrelsen
Re: F1 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers 12/4 kl 18.30
Tack för ett bra inlägg, jokarfo. Och tack för att fler än jag har sett årets "kejsarens nya kläder", #55.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Grazie mill! Och de nada!Trollet wrote:Tack för ett bra inlägg, jokarfo. Och tack för att fler än jag har sett årets "kejsarens nya kläder", #55.
Växjö lyckas neutralisera AIK väldigt bra nu får vi hoppas man går igenom matchen och hittar dom rätta nycklarna så vi vinner.
Det hade inte spelat någon roll ifall vi så fått 10 pp. Vi hade 5 och lyckades knappt skapa fram en chans, för att vara mer precis så lyckades vi halva tiden inte ens etablera spel i anfallszon. Många av spelarna var helt klart tagna av stundens allvar.Jag har inte sett en sådan här dålig insats på år och dar av grabbarna. Legoknektarna i Växjö spelade bara på som vanligt för för dem var fanns inga känslomässiga kopplingar. Även många av Växjös svenska killar som aldrig varit i final underpresterade. Man måste dock ge Växjö cred för att de scoutat Linköpings mål. I princip alla var skapade av att backarna slänger skott på mål. De har helt klart uppenbarats sig en svaghet i våra backars avsaknad av fysiskt spel framför kassen.jokarfo wrote:Klart det är en skillnad men när det kommer till bedömningsnivån på isen så görs det ju väldigt liten skillnad mellan de två olika sakerna. Tyvärr, kan tilläggas.PackSwede wrote:Jag ser det som att det är skillnad på att spela tufft och att spela småfult, nu har jag bara sett matchen live så inga repriser men nog kan man tycka att det vore befogat med ett och annat pp för AIK även i första? Slaget över Holmströms handskar? Höga armar/handskar i ansiktet av Welch strax innan andra målet?
- Biocellatus
Jag skulle inte bli ledsen om "framåt AIK" pensionerades. Överlägset sämsta ramsan som körs rätt ofta. Man får inte med sittplats på samma sätt som tex växel "jobba jobba AIK", vilken är perfekt för upphämtning av underläge!
Så är det och jag håller med. Problemet var inte att AIK spelade för lite PP. Med det PP-spel laget visade igår är det snudd på obegripligt att statistiken kan vara så fin ännu och heller inte svårt att förstå varför vi inte vann. Det är snudd på kriminellt att inte skapa mer än en enda riktigt vass chans på 8 minuters PP i en SM-final. Dessutom undrar man hur få uppspelsvarianter AIK egentligen har för det enda som i princip funkade igår var dump and chase och då var det Sunken av alla som såg till att det blev gjort. Säger väl en hel del om tillståndet på isen. Sen får man såklart tillskriva en del av gummiarmar och ben finalnerver och stundens allvar, absolut, men det till synes totala oviljan att kämpa även i motvind stör mig ärligt talat mer än att Växjö helt plötsligt bestämt sig för att hockeymatcher bäst spelas med en köttmur på egen blå.p-play wrote:Det hade inte spelat någon roll ifall vi så fått 10 pp. Vi hade 5 och lyckades knappt skapa fram en chans, för att vara mer precis så lyckades vi halva tiden inte ens etablera spel i anfallszon. Många av spelarna var helt klart tagna av stundens allvar.Jag har inte sett en sådan här dålig insats på år och dar av grabbarna. Legoknektarna i Växjö spelade bara på som vanligt för för dem var fanns inga känslomässiga kopplingar. Även många av Växjös svenska killar som aldrig varit i final underpresterade. Man måste dock ge Växjö cred för att de scoutat Linköpings mål. I princip alla var skapade av att backarna slänger skott på mål. De har helt klart uppenbarats sig en svaghet i våra backars avsaknad av fysiskt spel framför kassen.jokarfo wrote:Klart det är en skillnad men när det kommer till bedömningsnivån på isen så görs det ju väldigt liten skillnad mellan de två olika sakerna. Tyvärr, kan tilläggas.PackSwede wrote:Jag ser det som att det är skillnad på att spela tufft och att spela småfult, nu har jag bara sett matchen live så inga repriser men nog kan man tycka att det vore befogat med ett och annat pp för AIK även i första? Slaget över Holmströms handskar? Höga armar/handskar i ansiktet av Welch strax innan andra målet?
Som jag ser det så är det största problemet att vi knappt kommer in i anfallszonen. Eller vi kommer ju in i zonen, men det där jävla dribblingen/sidledsförflyttning av puckhållare ca 1 meter innanför blålinjen är ju uppåt väggarna galen. För den slutar ju med att försvarande spelare bara sträcker ut klubban och vips så är pucken ute ur zonen igen och vi får börja om igen..och igen...och igen.
-Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
En annan sak som bevisades är hur fel de där förslagen är som vissa hade innan säsongen att laget bara skulle ha små, rörliga backar i sin uppställning. Vissa av backarna har enorma problem när motståndarna kastar puckar på mål. De har inte kraft att styra bort instormande forwards. Det blir enormt svårt för en målvakt när motståndarna alltid får knacka på inkommande puck.
En annan detalj som var svag är att forwards inte ligger i skottlinjen, blad mot blad, på samma sätt som ifjol. T o m en spelare som Sundqvist som var mästerlig på det ifjol, verkar helt ha glömt bort hur man gör.
En annan detalj som var svag är att forwards inte ligger i skottlinjen, blad mot blad, på samma sätt som ifjol. T o m en spelare som Sundqvist som var mästerlig på det ifjol, verkar helt ha glömt bort hur man gör.
Just igår fanns det ju inga skott att ligga i skottlinjen för.
SAIK måste nu vinna nästa match annars är det kört.
För övrigt tycker jag Svensson ska ta första målet.
SAIK måste nu vinna nästa match annars är det kört.
För övrigt tycker jag Svensson ska ta första målet.
Hockey Sverige har fått som de vill, det blir inte 4-0 i alla fall. AIK är ingen maskin som kan mata på match efter match utan att få utdelning. Växsjö hade bra utdelning man kan säga tillfällighets mål men i alla fall mål som händer om man lägger puckar på mål. Spelmässigt borde AIK ha lett med 2-1 efter första, men det är hockey och det är målen som räknas. AIK måste vinna två av nästa tre matcher annar blir det tungt på riktigt, 2-0 kan de ta igen men inte 3-1.
Det här har jag också stört mig på hela den här säsongen egentligen. hur kan det komma sig att vi har tappat så mkt när det gäller att tillåta skott från motståndarna sen förra säsongen? Till att börja med trodde jag att det hade med de större ytterzonerna att göra, men jag ser inte att några av de andra lagen, t.ex. Växjö, har samma problem.p-play wrote: En annan detalj som var svag är att forwards inte ligger i skottlinjen, blad mot blad, på samma sätt som ifjol. T o m en spelare som Sundqvist som var mästerlig på det ifjol, verkar helt ha glömt bort hur man gör.
Ja, AIK har sett svagare ut framför egen kasse den här säsongen. Eller, egentligen sett svaga ut framför båda kassarna, om man ska vara helt ärlig. Möjligen har det att göra med att laget generellt sett är något lättare än snittet i ligan men jag tror framförallt att det är en kombination av många olika faktorer. Framförallt behöver man isf inse att det är en utmaning för hela laget att hantera. Inte bara backarnas i egen zon och forwards i anfallszon.p-play wrote:En annan sak som bevisades är hur fel de där förslagen är som vissa hade innan säsongen att laget bara skulle ha små, rörliga backar i sin uppställning. Vissa av backarna har enorma problem när motståndarna kastar puckar på mål. De har inte kraft att styra bort instormande forwards. Det blir enormt svårt för en målvakt när motståndarna alltid får knacka på inkommande puck.
Till exempel ska man nog inte underskatta betydelsen av att i princip samtliga lag i ligan haft ett antal år på sig att systemanalysera AIK och ringa in svagheter och styrkor i spel och trupp och faktiskt kunnat anpassa stora delar av sitt spel till detta. Jag upplever att det blivit mer allmänt vedertaget att "hockeymatcher vinner man framför kassen", "tufft spel är viktigt i sporten" o.s.v. allteftersom resten av elithockeysverige letat efter strategier och planer för att besegra AIK och den typen av spel blivit lite vanligare och vanligare. Reaktionen börjar så sakta att s.a.s. normaliseras och när det burit frukt i enstaka matcher är förstås en sensationstörstande mediekår inte sen med hyllningar och stora ord. Det i sin tur påverkar förstås allmänhetens uppfattning om hur hockey "ska" spelas.
Vad jag menar är att det inte nödvändigtvis bara har att göra med att våra backar är så små, svaga och värnlösa jämfört med tidigare utan också kan bero på att fler motståndare spelar just det spelet mer utstuderat än tidigare. Jag är t.ex. inte helt säker på att Frögga hade gjort sån enorm skillnad i AIK i gårkvällens match, för att göra min poäng övertydlig. Sen har vi backar som om de skulle vilja faktiskt kan äga slottet i Sevc och Lindholm men också Arvid har visat prov på att kunna stå upp fint i lite mer fysisk atmosfär. Till stor del tror jag att det är en fråga om krigarinställning och attityd. Den som vill mest är i regel den som får en klubba eller kroppsdel på pucken i trängda lägen. Även om backen heter Sebastian Aho och anfallaren heter Rhett Rakshani. Men ja, spelet framför båda målen måste bli mer resolut och mer desperat. Inget snack om saken.
Att blad mot blad och aktiva klubbor blivit sämre i egen zon förändrats så dramatiskt motför ifjol kan ju delvis ha att göra med de större ytterzonerna. AIK har ju tvingats omvärdera presspelet ffa. mot egen blå radikalt och med denna förändring och möjligen beror det mindre tighta spelet i egen zon på just det. Tiden att hinna upp i skottlinjen blir mindre mot motståndare som ser till att hålla högt pucktempo och andelen skott som går fram till/mot Svenssons kasse blir därmed högre. Att flera andra lag inte har samma extrema problem med detta tyder ju dock på andra mer avgörande faktorer.
Sant, Lappmössan var inne på det tidigare också. Den kräver ett frenetiskt klappande och frenetiskt sjungande, inga andhämtningslägen. Problemet när vi ligger under i 75% av speltiden är att jobba-ikapp-underläge-materialet sinar rätt fort.Biocellatus wrote:Jag skulle inte bli ledsen om "framåt AIK" pensionerades. Överlägset sämsta ramsan som körs rätt ofta. Man får inte med sittplats på samma sätt som tex växel "jobba jobba AIK", vilken är perfekt för upphämtning av underläge!
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Känns som den går fortare och fortare för varje säsong också
- Foppas skridskocoach
Vi slapp i alla fall "AIK, vi ger aldrig upp" som man för ett par år sedan kunde höra med åtta minuter kvar i liknande lägen...
Tigerränderna går aldrig ur.
- svartgulsubkultur
Den ska ju gå fortare än fan. Ibland hamnar trumman lite off och då blir den jävligt blasé.Trollet wrote:Känns som den går fortare och fortare för varje säsong också
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
- svartgulsubkultur
I underläge ser väl aktuell repertoar ut så här:
JOBBA, JOBBA AIK!
AIK VISA HJÄRTA
FRAMÅT SKELLEFTEÅ
och så FRAMÅT AIK då. Skulle kanske i vissa lägen gå att sätta in FULLA SPJÄLL I SKELLHELL IKVÄLL.
JOBBA, JOBBA AIK!
AIK VISA HJÄRTA
FRAMÅT SKELLEFTEÅ
och så FRAMÅT AIK då. Skulle kanske i vissa lägen gå att sätta in FULLA SPJÄLL I SKELLHELL IKVÄLL.
Tycker sällan Fulla spjäll får så bra tryck faktiskt. Gemensamt för de som funkar är ju att de är korta. Hellre då KÄMPA, AIK.
- svartgulsubkultur
Den framförs ju uteslutande av stå, så poäng där. Men som igår eller som i klippet här så upplever jag trycket som rätt bra.
Fulla spjäll i skellhell ikväll + tifo 15/4 -14: http://youtu.be/iWkWih9qxAQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Fulla spjäll i skellhell ikväll + tifo 15/4 -14: http://youtu.be/iWkWih9qxAQ" onclick="window.open(this.href);return false;
- Lappmössan
Den är bra, men sittplats kan inte hänga med på den vilket automatiskt gör den lite tafatt.
AIK visa hjärta är överlägsen då det verkar sitta i ryggmärgen hos sittplats att haka på direkt den drar igång. Jobba jobba AIK kan också bli grym om man får med sittplats. Annars är det mer standardramsor som Heja Heja AIK av olika variationer som det blir bra drag i - även "Hej hå", "Hey här är vi" och "På västra stå" funkade bra igår även om de kanske inte passar när det drar ihop sig i slutet.
Annars tycker jag som sagt att man borde köra "Vi på västra stå". Vet att ni inte vill göra inflation på den, men spelarna vill höra den: http://www.expressen.se/sport/kronikore ... farjestad/" onclick="window.open(this.href);return false;
AIK visa hjärta är överlägsen då det verkar sitta i ryggmärgen hos sittplats att haka på direkt den drar igång. Jobba jobba AIK kan också bli grym om man får med sittplats. Annars är det mer standardramsor som Heja Heja AIK av olika variationer som det blir bra drag i - även "Hej hå", "Hey här är vi" och "På västra stå" funkade bra igår även om de kanske inte passar när det drar ihop sig i slutet.
Annars tycker jag som sagt att man borde köra "Vi på västra stå". Vet att ni inte vill göra inflation på den, men spelarna vill höra den: http://www.expressen.se/sport/kronikore ... farjestad/" onclick="window.open(this.href);return false;
Minns inte om det var exakt så det gick till tbh, men just den där tredje matchen hoppades det en jävla massa och spelarna tycktes få energi av det.- Jag minns tredje finalmatchen mot Luleå i fjol. Luleå hade ledningen med 1-0 inför andra perioden och det var något strul med plexit. Det tog längre tid än vanligt att komma i gång och samtidigt sjöng hela publiken och alla hoppade och det gav oss en enorm energi. Det var helt fantastiskt! I första bytet gjorde sedan Martin Sevc mål. Den gången var det verkligen som om publiken var med och vände matchen, säger Ericsson.
Först: Jag kommer inte att skriva mer här under matcher, blir alldeles för engagerad. Blir inget mer gnäll på domarna.Wikiz47 wrote:Man spelar inte bättre än motståndarna tillåter, och det är väl bara att inse att Växjö blir en svår nöt att knäcka. Deras matchplan funkade. Dom spelade tufft vilket föranledde en del gnäll på forumet. Men det är hockey, och dessutom slutspel, så det SKA vara hårt och tufft. Det känns som om vi är lite för snälla i det fysiska spelet. Det passar oss illa när det köttas.
Däremot vill jag kommentera det citerade inlägget på detta sätt.
Visst är det slutspel och då trappas allt upp ett par steg. Fart och intensitet i tacklingar och närkamper ökar. Och inget ont i det. Men varför ska plötsligt uppenbara regelbrott tillåtas? Om en spelare hålls fast långt från puck, eller crosscheckas i ryggen och missar en given målchans, då hör man "experterna i studion, "ja men det är bara spelarna är beredda, för nu är det slutspel"
Det är som någon/några sagt här tidigare, det är viss skillnad på tufft och fult/regelvidrigt.
Jag vill fortfarande se den hockey som handlar om fart, finess och fysisk prestation, men som utförs inom de ramar som regelverket stipulerat.
Men kanske jag bara är gammaldags. Vi kanske går mot en ny idrotts-art.
För att relatera till gårdagens match så nog såg jag även en del fulheter från AIK:s sida, till exempel Linkans fällning av motståndare i ena hörnet bakom eget mål, men dom var betydligt beskedligare än Växjös spelare.
Och där är jag helt överens med Wikiz, alldeles åt hel...e för snälla. Över hela banan.
Last edited by Rampa on 14 Apr 2015, 08:51, edited 1 time in total.
- fulltreble
På tal om hejjar-ramosor, vad har hänt med "Kom igen det svartgula laget"? Tycker den ramsan skapade bra tryck och var en bra ramsa att köra som omväxling. Tycker att vissa ramsor drog ut för länge i final 1 och det vore bra att ha lite variation så att man får använda fler delar av rösten
- svartgulsubkultur
Den kan absolut dyka upp redan denna vecka.
- Foppas skridskocoach
Jepp, den är bra. dessutom rätt enkel vilket är fördelaktigt i ett läge när man vill få med sig de som annars kanske står halvtysta (läs: i en slutspelsmatch vi ligger under i).fulltreble wrote:På tal om hejjar-ramosor, vad har hänt med "Kom igen det svartgula laget"? Tycker den ramsan skapade bra tryck och var en bra ramsa att köra som omväxling. Tycker att vissa ramsor drog ut för länge i final 1 och det vore bra att ha lite variation så att man får använda fler delar av rösten
Tigerränderna går aldrig ur.
Vem är hejaklacksledare?
- svartgulsubkultur
Jag och Bobby.marre wrote:Vem är hejaklacksledare?
En folkskolegrabb å tvo dell.svartgulsubkultur wrote:Jag och Bobby.marre wrote:Vem är hejaklacksledare?