Skellefteå AIK i media

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by dovienya »

Skellefteå kan väl inte bara starta ett damlag bara sådär; det måste ju finnas återväxt också, alltså lokala knattelag någonstans. Nu bor jag inte i Skellefteå, så jag har ingen koll på hur det ser ut i byarna runtomkring, men det är ju där det måste startas..
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Bilderberg »

Inte värt att slösa pengar på, damfotboll och herrishockey är vad som gäller!
User avatar
Konk
Posts: 250
Joined: 17 Jun 2011, 00:23
Location: Hudiksvall

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Konk »

Kan vara så att anledningen till att intresset för att ideelt driva ett damlag i Skellefteå är för att det inte finns något elitlag att se upp till. Skulle fler tjejer börja vilja spela skulle det komma till fler föräldrar som brinner för sina barns idrotter. Därmed också fler lag att spela i och därmed enklare att börja spela osv.
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by dovienya »

Absolut. Blir således intressant att följa upp hur det går för Munksund/Luleå framöver.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

Det enda damlag i Skellefteå idag är väl det i Clemens?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Lidlund »

Om Clemens har ett dam-lag förstår jag inte varför AIK ska ha ett.

Ett lag borde ju vara fullt tillräckligt!

Munksund leder för övrigt publiksnittsligan i Riksserien, 132 personer i snitt.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

Lidlund wrote:Om Clemens har ett dam-lag förstår jag inte varför AIK ska ha ett.

Ett lag borde ju vara fullt tillräckligt!

Munksund leder för övrigt publiksnittsligan i Riksserien, 132 personer i snitt.
Håller med om det. Ser inte anledningen till att AIK ska "tvingas" starta upp ett oxå. Bättre att AIK kanske går in och stödjer upp det Damlag som redan finns ist?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Special Brew »

Finns ingen som helst anledning för AIK att stötta andra föreningars damlag. Dessutom ska man inte starta upp en verksamhet som med 100% säkerhet kommer att gå rejält minus. Det är helt orimligt! Om det bara handlar om att tjejer också ska få spela hockey så får väl kommunen eller nån annan gå in och betala, man ska inte tvinga föreningar att ta en finansiell minuspost.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by 374 »

Här är det med juniorverksamheten, går den minus?
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Special Brew »

374 wrote:Här är det med juniorverksamheten, går den minus?
Det är en investering.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Chippen »

Special Brew wrote:Finns ingen som helst anledning för AIK att stötta andra föreningars damlag. Dessutom ska man inte starta upp en verksamhet som med 100% säkerhet kommer att gå rejält minus. Det är helt orimligt! Om det bara handlar om att tjejer också ska få spela hockey så får väl kommunen eller nån annan gå in och betala, man ska inte tvinga föreningar att ta en finansiell minuspost.
Nu stödjer ju AIK redan Clemens och Lejon med pengar och jag kan tycka att AIK kan utöka stödet till Clemens för att bidra till möjligheten för damerna att spela hockey oxå.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by 374 »

Special Brew wrote:
374 wrote:Här är det med juniorverksamheten, går den minus?
Det är en investering.
Helt fel att argumentera mot damhockey ur ett ekonomiskt perspektiv.

För övrigt finns det inga formella hinder för kvinnor att spela i SHL eller andra herrserier.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Special Brew »

374 wrote:
Special Brew wrote:
374 wrote:Här är det med juniorverksamheten, går den minus?
Det är en investering.
Helt fel att argumentera mot damhockey ur ett ekonomiskt perspektiv.

För övrigt finns det inga formella hinder för kvinnor att spela i SHL eller andra herrserier.
Då kan ju du gå in och betala damsatsningen. Dessutom tror jag AIK ser det som en större chans att en kille ur juniorleden blir en framtida a-lagsspelare i herrlaget (för att vara övertydlig) än en flicka i ett damlag.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by 374 »

Jag har inget intresse av damhockey, gillar bara inte synsättet att allt ska gå med vinst, låter som vänstern på 70-talet, oerhört materialistiskt tänkande.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Special Brew »

374 wrote:Jag har inget intresse av damhockey, gillar bara inte synsättet att allt ska gå med vinst, låter som vänstern på 70-talet, oerhört materialistiskt tänkande.
Vem ska tvingas betala då?
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by 374 »

Jag säger inte att någon ska tvingas betala.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Special Brew »

Diskussionen handlar ju om hur vida AIK ska starta ett damlag eller inte. Då måste dom ju väga det ekonomiska mot vad det ger tillbaka. Men det tycker du är fel? Man ska alltså bortse från det eftersom det är "helt fel att argumentera mot damhockey ur ett ekonomiskt perspektiv"? Jag tycker att det ekonomiska är en bra och den enda anledningen att argumentera emot damhockey. I alla fall i AIK:s regi.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

374 wrote:Här är det med juniorverksamheten, går den minus?
Nej. Den har nog gått med plus de senaste åren. Biljettintäkterna är inte så stora, men talangpengarna som regleras mellan SHL och NHL har gett ganska fina tillskott.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

bsa wrote:Det finns mej veteligt ingen damhockey kultur i Stan, men väl en damfotbollskultur. Jag tycker det är lite väl skämmigt att inte tex Skellefteå Kraft sponsrar Sunnanå så att de kan hävda sig i Damallsvenskan.
Företag vill nog gärna att sina huvudsakliga marknadsföringsinvesteringar skall ge någon avkastning. Exponeringen av damallsvenskan är i dagsläget ganska liten. TV4 gav sig väl på ett försök att sälja in damallsvenskan under lördagar och det floppade rejält då kvaliteten på matcherna inte var tillräckligt bra. Damlandslaget är en bra produkt, och damallsvenskan kommer säkert att nå dit inom en inte alltför avlägsen framtid och då kommer intresset att öka och sponsringen att komma.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Skellefteå AIK i media

Post by 374 »

p-play wrote:
374 wrote:Här är det med juniorverksamheten, går den minus?
Nej. Den har nog gått med plus de senaste åren. Biljettintäkterna är inte så stora, men talangpengarna som regleras mellan SHL och NHL har gett ganska fina tillskott.
Hur mycket lägger AIK på juniorverksamheten? Jag gissar på 4-5 miljoner per säsong, kanske ännu mer. Genererar den verkligen intäkter som täcker den kostnaden?
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Foppas skridskocoach »

374 wrote:
p-play wrote:
374 wrote:Här är det med juniorverksamheten, går den minus?
Nej. Den har nog gått med plus de senaste åren. Biljettintäkterna är inte så stora, men talangpengarna som regleras mellan SHL och NHL har gett ganska fina tillskott.
Hur mycket lägger AIK på juniorverksamheten? Jag gissar på 4-5 miljoner per säsong, kanske ännu mer. Genererar den verkligen intäkter som täcker den kostnaden?
Man kan givetvis inte bara ställa de direkta intäkterna (som säkerligen inte täcker utgifterna, åtminstone inte i det långa loppet) mot juniorverksamhetebs kostnader. Det handlar även om faktorer som besparingar i spelarbudgeten då unga spelare kan kliva in i a-laget för en spottstyver av vad en likvärdig spelare skulle kostat att värva. Ta Arvidssons 40 pinnar ifjol som exempel. Hur mycket kostar en så pass produktiv spelare utan koppling till föreningen? Hur skulle publikintäkterna påverkas av frånvaron av spelare med lokal anknytning? Svårt (omöjligt) att säga naturligtvis men gissningsvis inte i positiv riktning.

Och då har vi inte ens gått in på de sportsliga konsekvenserna av juniorverksamheten. Det känns väldigt osannolikt att föreningen skulle ha nått fram till den positionen den har idag utan juniorverksamheten som talangfabrik.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Skellefteå AIK i media

Post by smogz »

p-play wrote:
374 wrote:Här är det med juniorverksamheten, går den minus?
Nej. Den har nog gått med plus de senaste åren. Biljettintäkterna är inte så stora, men talangpengarna som regleras mellan SHL och NHL har gett ganska fina tillskott.
Sen kan man diskutera om det är juniorverksamheten eller inte dom dragit in NHL-pengarna.

Men i vilket fall som helst så tror jag det är viktigt att inte allt får hårt, som alla jävla företag gör, fördela kostnader och intäkter på en verksamhet, exempelvis juniorverksamheten. Om man skaffar ett damlag kan det ju ge andra fördelar, tex kan kanske sponsorerna tycka att det är bra ur jämlikhetssynpunkt och därmed tänka sig hosta upp tillräckligt med extra pengar för att täcka upp en sådan verksamhet.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Skellefteå AIK i media

Post by p-play »

Alla företag har ett visst mått av "godhetssponsring", t ex lokalt damlag, pojklag, stadsmissioner etc., men det rör sig lite beroende på företagsstorlek om ett par tusen till kanske några tiotals tusen som läggs på no-profit-verksamhet. Att tro att någon sponsor vill gå in med miljonbelopp ur jämställdhetssynpunkt, ja då tror jag inte att man vet hur det fungerar ute i näringslivet. Allting är så jävla kostnadspressat i privatägda företag för att maximera vinst och man vänder ofta på varje sten för att se över kostnadssituationen.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Lidlund »

Juniorverksamhet känns väl iofs som idrottens R&D (nåja.. senare iaf..)
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Skellefteå AIK i media

Post by bsa »

Juniorverksamheten har bidragit med billiga femtefemmor och i viss mån fjärdefemmor. Dessutom spelare högre upp i hirarkin under 1-3 år för en billig peng. Ska du värva ihop det så kostar det, ett antal av dessa skulle dessutom floppa. Se juniorena som minuspost måste du vara åtminstone utbildad civilekonom.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Lubbe »

Intervju med Wallson i NSD idag. "Konsten är att bygga upp nån"
Plus-artikel. Nån med access?
skellsupport
Posts: 501
Joined: 23 Mar 2012, 09:07

Re: Skellefteå AIK i media

Post by skellsupport »

Lubbe wrote:Intervju med Wallson i NSD idag. "Konsten är att bygga upp nån"
Plus-artikel. Nån med access?
Wallson: "Konsten är att bygga upp någon"
10:00 | 15-02-18 Kommentera Skriv ut Share on emailShare on facebookShare on twitterShare on google_plusone_shareMore Sharing Services

SKELLEFTEÅ/ISHOCKEY Efter 14 månader i SHL hade han vunnit två SM-guld och tagit två seriesegrar.
Nu är Hans Wallson på väg att skriva historia.
För NSD berättar Skellefteåtränaren om succén – men också om pressen att bli inkastad mitt i en säsong, kärleken till Norrbotten och hur han brinner för att bygga människor.
– Jag kan slakta en spelare på mindre än en vecka och så är han borta. Men vad tjänar du på det? säger Kirunasonen.

Vi båda är från Kiruna, vi har samma moderklubb och vi kamperade till och med ihop i en kedja under stora delar av säsongen 2003/04.

Dessa faktorer hade jag med mig i bakhuvudet när vi gav oss ut på E4 och började beta av de 13 milen som skiljer redaktionen och Hans Wallson, 48, åt.

Varför jag ville bära med mig den ryggsäcken? Tja, det om något måste vara en bra grund för att kunna locka fram hemligheten bakom Skellefteå AIK:s framgångar de senaste åren.

Men efter bara några minuters snack i konferensrummet uppe i kontorsdelen i Skellefteå Kraft Arena så inser jag att det finns mycket, mycket annat som är mer intressant.

Som succétränarens driv att utveckla och bygga människor till exempel.

Något som han har haft stor nytta av denna vinter då stjärna efter stjärna lämnade klubben i somras.

– Det har varit utmaningen, just att sätta ett nytt lag och en ny grupp med helt nya individer. Och jag tycker det är en ledares största uppgift och utmaning, att forma nya människor in till något. Till ett system, till ett beteende och till att jobba tillsammans mot ett gemensamt mål. Det är därför jag vill hålla på med det här, jag tycker det är hur kul som helst, säger Hans Wallson innan han kommer in på ett lagbygge:

– När man ser att det börjar hända grejer, att folk växer, blir glada och törs vara sig själv. Det finns inget roligare. Jag menar, jag kan slakta en spelare på mindre än en vecka och så är han borta. Men vad tjänar du på det? Konsten är att bygga upp någon.

Sen ger han ett exempel.

– Det finns inget roligare än om du träffar en spelare om 20 år som säger ”fy fan, vad kul det var”, men tänk om han kommer och säger till mig ”varför sa du inte det här till mig? Varför hjälpte du inte mig?”. Att möta en sån kille, det skulle kännas förjävligt. Sen kan vi torska nån match, skit samma, men killen har fått växa åtminstone och han får igen något i livet. Det betyder ju något, för mig i alla fall, säger Wallson.

Vad som driver Kirunasonen märks också tydligt i hans spelidé.

– Hellre ett flippass än en dump om jag säger så. För mig är hockey en bollsport och ska du respektera hockey då måste du respektera just spelet hockey. Jag menar, att slå bort puckar kan vem som helst göra men att våga vara kreativ är något helt annat, det är det du växer av. Sen kan vi förlora nån match på vägen, men uppriktigt sagt så skiter jag i det – för spelet vinner alltid över tid.

Vi backar bandet till 4 februari 2013. Skellefteå hade två raka finalförluster bakom sig och ledde grundserien och var på väg mot det efterlängtade guldet.

Då kom beskedet: Klubben sparkar Anders Forsberg och ersätter honom med J20-coachen Hans Wallson, som varken som spelare – trots att han hade chansen vid flertalet tillfällen – eller tränare hade känt på SHL-luften.

Nu berättar 48-åringen om hur det egentligen var att kastas in i ett lag som hade gått som tåget hela säsongen men som ännu inte hade uppfyllt drömmen om att gå hela vägen.

– Det var ingen optimal väg in. Läget var ju skarpt och sen fick jag naturligtvis veta av alla runt omkring att det var första gången i svensk hockeyhistoria som en serieledare hade plockat bort sin tränare. Det gjorde inte saken bättre – plus att förväntningarna var enorma och alla suktade efter guld, säger Wallson, som då bestämde sig för en sak.

Han skulle kliva in och vara sig själv.

– Det var ungefär så tankarna gick, att egentligen bara stålsätta sig och gå in och köra direkt. Sen när man kommer in i ett sånt lag som vi hade med exempelvis Jimmie Ericsson, (Oscar) Möller, ”Jocke” Lindström så måste man också... Det är inga duvungar direkt utan du blir synad på en gång du sätter in foten i omklädningsrummet. Jag var tvungen att visa upp mig och skapa ett förtroende, men samtidigt kan man inte kan komma in och domdera hur som helst utan man måste få spelarna att komma till mig.

Wallson funderar ett tag. Sen tillägger han:

– Det är som att springa in i en bur full av vargar. Springer du in där och börjar domdera så äter de upp dig men kommer du in och tar av dig mössan och hälsar och visar respekt så kommer de visa respekt för dig.

Men inte för fint...

– Nänä. Det är det jag menar, du måste hitta den balansen och den är svår att hitta. Men det första jag gjorde var att visa en film för hela laget, en hockeyfilm som belyser känslorna för sporten och det kreativa i sporten och allt det jag står för, kombinerat med hårt arbete och så vidare. Det var min ingångspunkt i laget.

Det har gått drygt två år sen Hans Wallsons tränarliv förändrades. Facit: Två seriesegrar och dubbla SM-guld – och nu vet han vad som krävs för att vinna titlar: Ett hårt jobb.

Framförallt det första guldet tog på krafterna.

– Jag har sett bilder efter att vi vann mot Luleå och jag är knappt glad. Varenda match är en kraftansträngning även som tränare, framförallt i det där läget, och jag var totalt utpumpad när slutsignalen gick. Man ser grabbarnas glädje och man var oerhört stolt för deras del, men själv var jag helt slaktad kändes det som.

Just nu leder Skellefteå ligan och skulle man vinna serien och även ta tredje raka guldet så skriver klubben historia.

– Vi vet om det och det är också lite det som är drivkraften, att få vara med och skriva historia. Det är hur stort som helst egentligen, framförallt om man tänker på hur snacket och känslorna var i somras när vi knappt hade ett lag.

Innan vi avslutar så måste ju frågan komma. Är det så att Hans Wallson kan tänka sig att träna Luleå Hockey i framtiden?

Det får vi aldrig veta, men att han nån gång flyttar tillbaka till hemlänet kan i alla fall bli verklighet.

– Det är en hypotetisk fråga, men jag kan säga så här: Jag är uppvuxen i Kiruna och mitt hjärta är ju där uppe, sen kan inte alla vara tränare i Kiruna, Skellefteå och Luleå. Jag älskar sport och ishockey men jag förstår rivaliteten mellan Skellefteå och Luleå och att det skulle vara väldigt svårt med tanke på det som är mellan klubbarna. Men att flytta tillbaka till Norrbotten i slutändan, om jag uttrycker mig så, ser jag inte som ett hinder. Jag älskar att vara uppe i fjällen, i Kebnekaise.

Le Mat-pokalen älskar också att vara där.

– Den gillar att vara där, ja. Den har varit med två gånger och den har frågat om jag ska ta dit den i år igen, hahaha.

FAKTA

Hans Wallson om...

...att Skellefteå var nedskrivet efter sommarens stjärnflykt:

”Det var helt logiskt. Vi tappade åtta av nio forwards i de tre första kedjorna, vi tappade över 400 poäng och bägge våra powerplay, så jag hade inte heller tippat oss etta. Det går ju inte.”

...lagets hemlighet inför säsongen:

”Vi hade kvar (Erik) Forsell, Pontus Petterström, Adam Pettersson, Martin Lundberg, Fredrik Lindgren, Niclas Burström. Alltså, järnstommen som också har sett till att Jimmie Ericsson, ”Jocke” Lindström, (Oscar) Möller, (Pierre-Édouard) Bellemare har kunnat lämna. De hade inte lämnat utan de killarna, för de går genom eld och vatten och de är runt dem vi har byggt vårt lag.”

...man kan köpa sig till SM-guld:

”Det är väl ingen väg som jag skulle stå för. Framgång bygger på ett fundament som man har i föreningen och det bygger på individer som du bygger upp. Ska du vinna så är det oerhört viktigt att du har en kärnstomme som vet vad som krävs och vad det handlar om, sen bygger man runt det. Men att köpa in ett nytt lag för att vinna guld har jag svårt att se.

...vikten av kontinuitet:

”När man gör analyser på ett företag så ska du ha en bäring över 15 års tid. Då utesluter man tur och slumpen och då finns det en förklaring till varför ett företag är framgångsrikt – och i de företagen ser man ganska tydligt att de jobbar internt, med kontinuitet och egentligen byter ute väldigt få människor. Det är jävligt intressant.”

Jimmy Stålnacke
User avatar
vonschnauser
Posts: 989
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Skellefteå AIK i media

Post by vonschnauser »

Någon som har aftonbladet plus och känner för att posta artikeln "10 klubbar med bästa framtiden"?
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Skellefteå AIK i media

Post by Special Brew »

Rankning: 10 klubbar med bästa framtiden





Just nu är svensk klubbhockey mitt inne i sin mest dramatiska säsong någonsin. Två nya lag ska in i SHL och de närmaste veckorna blir de mest intensiva jag någonsin upplevt. Det är några veckor som kan avgöra allt.

Här är min lista över klubbarna med störst framtid.







De lag som går upp har en lysande framtid, de som missar eller eventuellt åker ut står inför en skräckscenario – både sportsligt och ekonomiskt. För vissa klubbar kan hela deras framtid att avgöras nu. Men går det som jag tror, så kommer många att ha flera goda år framför sig. Jag hade gärna velat haft med Djurgården på den här listan, enda SHL-laget i landets största hockeydistrikt. Men ointresset från både kommun och sponsorer gör att Djurgården faller bort, trots att de lockar storpublik.



 Följ Sportbladet Plus på Facebook
. Skellefteå AIK Växjö Lakers Hockey Frölunda Indians HV71 Linköpings HC Örebro HK Färjestad BK Luleå HF Djurgårdens IF Hockey Brynäs IF Leksands IF Modo Hockey SHL Ishockey





 Mats Wennerholm





 Tipsa




 Skriv ut




Foto: Bildbyrån

1. Skellefteå

 Wennerholms kommentar: ”Har Sveriges bästa organisation, det är ordning och reda, pengar på banken och en sportslig kompetens i toppklass. Fanatiskt hockeyintresse på orten och en ungdoms- och juniorverksamhet som kommer att producera fler och fler toppspelare. En modell många borde kopiera. Men kopian blir aldrig bättre än originalet”.



Foto: Bildbyrån

2. HV71

 Wennerholms kommentar: ”Har Sveriges mest trogna publik och lika trogna sponsorer i ett område med starkt företagsklimat. Tillfälliga formsvackor påverkar inte intresset. HV71 kan redan kallas en dynasti i svensk hockey och framtiden ser lika ljus ut. Har startat ett ungdomsarbete med massor av isytor och faciliteter i anslutning till Kinnarps Arena”.



Foto: Bildbyrån

3. Luleå

 Wennerholms kommentar: ”Norrland är på frammarsch och det har regnat manna från himlen över Luleå. Nyblivne Minecraft-miljardären Jakob Porsér har bestämt sig för att stötta klubben och där finns det nästan obegränsade resurser. Luleå är på god väg att bygga en organisation i Skellefteås klass och med Porsérs miljoner i ryggen skapas unika förutsättningar”.



Foto: Bildbyrån

4. Malmö

 Wennerholms kommentar: ”Tar sig Malmö upp i SHL har de alla förutsättningar att etablera sig som ett topplag i svensk hockey. Sveriges bästa arena, stort upptagningsområde och en svältfödd region. Det är bara ett hinder kvar, men tar sig skånelaget upp den här gången kommer de bli kvar i högsta serien i många år framöver”.



Foto: Bildbyrån

5. Frölunda

 Wennerholms kommentar: ”Frölunda var lika svajiga som Malmö ett tag, men nu är man ett storlag i en storstad och med en trogen publik. Visserligen har man sina dippar i publiksiffrorna, men framtiden är ändå ljus sedan den nya ledningen kom på plats. Har Sveriges finaste träningsanläggning i Frölundaborg och många unga stortalanger lockas av Göteborg”.



Foto: Bildbyrån

6. Växjö

 Wennerholms kommentar: ”Är färska i svensk topphockey och resan har gått snabbt. Enda frågetecknet är väl om hockeyintresset ska hålla i sig, men inget talar för något annat. Har precis som småländska grannen HV71 starka sponsorer i ryggen och en kommun som stöttar. En stark organisation garanterar kontinuitet och lysande framtidsutsikter”.



Foto: Bildbyrån

7. Örebro

 Wennerholms kommentar: ”En annan nykomling som etablerat sig väldigt snabbt och Örebro-området är en stark region i utveckling. En nyrenoverad och utbyggd arena och en stark klubbledning talar för tillväxt även i framtiden. Klubbens general manager Pontus Gustafsson har gjort allting rätt så här långt”.



Foto: Bildbyrån

8. Leksand

 Wennerholms kommentar: ”Det här är ju att sticka ut, men överlever Leksand den här säsongen så är framtiden säkrad. Har en en unik fanbase i svensk hockey med supportrar över hela landet. Det är en enorm tillgång, som Leksand kanske inte utnyttjar till fullo. Det som talar emot är en svajig klubbledning med mycket nytt folk. Klarar de att styra skutan rätt?”



Foto: Bildbyrån

9. Färjestad

 Wennerholms kommentar: ”Sedan första SM-guldet 1981 har Färjestad varit svensk hockeys dominant och största dynasti. Ett av två lag som aldrig ramlat ur högsta serien sedan dåvarande elitserien startade 1975-76. Färjestad har fortsatt vara ett topplag, men publiken sviker och ekonomin är körd i botten. Nye vd:s Stefan Larsson har nyss startat sitt jobb för att få ordning på det. Och jag tror den tidigare SAS-chefen får Färjestad att lyfta igen”.



Foto: Bildbyrån

10. Linköping

 Wennerholms kommentar: ”De nio första lagen var lätta hitta och efter visst funderande hamnar Linköping tia och före klubbar som Brynäs, Modo och Djurgården. Mike Helber har slutat som klubbdirektör efter alla år och Fredrik Emvall är ny som sportchef. Jag tror det kan ge en nytändning, även om publiksiffrorna sjunkit i vinter”.
User avatar
vonschnauser
Posts: 989
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Skellefteå AIK i media

Post by vonschnauser »

Tack :D
Post Reply