Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.00

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.00

Post by King Kong »

Tråkigast är att Bert hängs ut så här, hoppas han inte tar åt sig allt för mycket bara..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.

Post by Chippen »

jokarfo wrote:
pioneer wrote:
jokarfo wrote:
Stämmer det att en Frölundaspelare sparkar mot en av våra killar i slutet tycker jag att Bert gör helt rätt. Då kan röläppen sitta och gråta krokodiltårar bäst han vill. Men visst, man hatar ju inte honom och FHC mindre när här gör söjna.
Jag har iofs inte sett reprisen men visst crosscheckade Janmark klubban i skallen bakifrån på Burström två gånger och sparkade honom med skridskon matchens sista 7 sekunder typ. Reagerade själv på att det ej blev slagsmål direkt.
Jo, jag kollade faktiskt igenom sista minuterna av matchen bara för att och det är under sista typ 10 sekunderna just det utspelar sig. I samband med att Burström låser pucken i kortsargen bakom Svensson så är deras #20, 22 och 10 inblandade och omkring 19:56-57 så ser man tydligt hur Janmark tar sats och matar två rediga sparkbollskickar på benet på Burström. Det är en sak att försöka sparka iväg pucken i tighta situationer i sargspelet men det är så uppenbart att pucken inte är vad han är ute efter att det fan borde lyftas till Disciplinnämnden. Kommer naturligtvis inte ske men nog fan fanns det fog för Bert att bli förbannad nog.

Faktum är att jag blir lite förvånad över hur mycket framförallt Lundquist kommer undan med sett under hela matchen. Sure, han är lite av en gullgosse och så men jag kan faktiskt tycka att det är ett rätt stort problem att han får åka omkring och dra fulsmällar och proppar på våra killar bäst fan han vill. Hela hans byte som ledde fram till att Lundberg gick i isen efter kollisionen i mittcirkeln. Nu är det en smäll som i sig inte motiverar nån avstängning eller så men när man ser det i efterhand så är även det solklart att det är en sista liten fulgrej på väg ut mot byte. En liten blindside träff med axelskyddet. Tycker inte att nån ska söka matchstraff eller ens släppa handskarna men jag skulle väldigt gärna se att den typen av spel mot oss faktiskt straffade sig rejält nån gång. Några totalmanglingar mot sargen? Absolut. En välplanerad open ice-tackling rakt i bröstet? Tipptopp! Kan vara att man bara allmänt steppar upp det fysiska spelet överlag över hela banan, så länge det kostar mer att hålla på på det där sättet. Det stör mig oerhört att AIK från gång till annan uppträder som ett förvånansvärt mjukt lag med tanke på den hårdhet som vi vet finns i truppen.
Mja, det borde faktiskt bli anmält och upp för granskning av Janmark kan jag tycka.

Vad gäller Lundqvist ska nog vi vara lite försiktiga i kritiken mot domarna. Vi har ju trots allt haft Jimmie i laget :)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Sv: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.

Post by jokarfo »

Chippen wrote: Mja, det borde faktiskt bli anmält och upp för granskning av Janmark kan jag tycka.

Vad gäller Lundqvist ska nog vi vara lite försiktiga i kritiken mot domarna. Vi har ju trots allt haft Jimmie i laget :)
Alltså.... Har du ens läs det du citerat eller? Det framgår klart och tydligt att jag anser att Janmark borde upp till DN för sina sparkar men att jag inte tror att det kommer hända. Möjligen är det just där jag riktar kritik mot domarkåren i mitt inlägg. För det är inte vad jag gör när jag skriver om Lundquist. Tvärtom är det ju mer av ett öga för öga-principen som borde gälla när en sån som Lundquist spelar som han gjorde igår. Så vad det faktum att Jimmie spelat i AIK spelar för roll just i det här ser jag inte för det är helt enkelt inte relevant.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.00

Post by jokarfo »

King Kong wrote:Tråkigast är att Bert hängs ut så här, hoppas han inte tar åt sig allt för mycket bara..
Han verkar ju vara en synnerligen stark person med enormt patos för det han gör och är uppe i och det tycker jag hedrar honom på många sätt. Sen vet man ju inte hur han tar de här grejerna innerst inne men jag får intrycket att man i ledarstaben och föreningen ändå ger stöd och visar förtroende för honom.

Bäst av allt just i den här vattuglastsunamin vore ju att Janmarks sparkar anmäldes till DN och renderade i avstängning för då skulle det i alla fall inte råda några tvivel ens i den enklaste medielogik på att det fanns klara grunder för Bert och andra att bli riktigt förbannade. Men som jag skrivit tidigare så tror jag inte att det är nåt som kommer anmälas till DN.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.

Post by Chippen »

jokarfo wrote:
Chippen wrote: Mja, det borde faktiskt bli anmält och upp för granskning av Janmark kan jag tycka.

Vad gäller Lundqvist ska nog vi vara lite försiktiga i kritiken mot domarna. Vi har ju trots allt haft Jimmie i laget :)
Alltså.... Har du ens läs det du citerat eller? Det framgår klart och tydligt att jag anser att Janmark borde upp till DN för sina sparkar men att jag inte tror att det kommer hända. Möjligen är det just där jag riktar kritik mot domarkåren i mitt inlägg. För det är inte vad jag gör när jag skriver om Lundquist. Tvärtom är det ju mer av ett öga för öga-principen som borde gälla när en sån som Lundquist spelar som han gjorde igår. Så vad det faktum att Jimmie spelat i AIK spelar för roll just i det här ser jag inte för det är helt enkelt inte relevant.
Jo, jag läste och konstaterade oxå att Janmark borde bli anmäld och jag tror att han kommer att bli det av Musse Håkansson och CO. Tycker de har hittat, och anmält, situationer som bör rendera i avstängning.

Vad jag menade med Jimmie vs Lundqvist är bara att vissa spelare går lite under radarn.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.

Post by Chippen »

Visst var det Axelsson som Bert gnällde på. Då undrar ju jag vad han gjorde, för Janmark var ju sparkaren.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Sv: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.

Post by freddus »

Chippen wrote:Visst var det Axelsson som Bert gnällde på. Då undrar ju jag vad han gjorde, för Janmark var ju sparkaren.
Axelsson åkte fram till Robertsson när han skulle kliva av isen. Axelsson viftar då med klubban precis vid Robertsson men vågar inte säga något face to face utan tar en stor båge iväg medan han skriker något.
Edit: jag gissar att det här är efter Robertsson har sagt pajas till Janmark
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.

Post by Chippen »

Tack
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Sargade Sune
Posts: 116
Joined: 21 Jul 2011, 10:39

Re: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.00

Post by Sargade Sune »

Janmark sparkar på Burströms skridsko som låser pucken mot sargen. Möjligen mot reglerna men personligen tycker jag inte det är så mycket att hetsa upp sig för!
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.00

Post by jokarfo »

Sargade Sune wrote:Janmark sparkar på Burströms skridsko som låser pucken mot sargen. Möjligen mot reglerna men personligen tycker jag inte det är så mycket att hetsa upp sig för!
Då tolkar vi situationen rätt olika. Själv tycker jag det syns tydligt att det inte är pucken han sparkar efter och den typen av upprepade huligansparkar kan man ifrågasätta om de är ok att göra även om man siktar på att få lös pucken. Har sett betydligt mildare(ändrat från: värre pga uppenbar felsyftning) grejer rendera i både utvisningar och avstängningar.
Last edited by jokarfo on 07 Dec 2014, 15:47, edited 2 times in total.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.00

Post by barrskog »

"En spelare som sparkar eller försöker sparka en annan spelare ska ådömas:
- Match penalty (MP)"

Dvs Janmark borde haft 20+5 och automatiskt rapport + avstängning nästa match. Svårare än så är det inte.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.00

Post by ossian »

ossian wrote:Det finns rivalitet nu. Reviret ska pinkas in inför slutspelet. Bert har helt rätt att de sparkar med skridskorna i slutsekunderna, livsfarligt spel.
Såhär skrev jag själv direkt efter matchen. I NHL med domare och diciplinnämnd värda namnet hade detta slutat med flera matchers avstängning. I SHL blir det en anmälan ifall drevet i media är starkt, och i diciplinnämnden straffas man efter konsekvensen.

Tyvärr verkar det i media som om det är Berts fel. Vi själva vet dock att Bert har helt rätt. Starkt att Bert fortsätter att stå upp för våra killar trots att han har media mot sig, och hoppas såklart att han fortsätter med det.

Det blåser hårdast på toppen.
Last edited by ossian on 07 Dec 2014, 16:04, edited 1 time in total.
Sargade Sune
Posts: 116
Joined: 21 Jul 2011, 10:39

Re: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.00

Post by Sargade Sune »

barrskog wrote:"En spelare som sparkar eller försöker sparka en annan spelare ska ådömas:
- Match penalty (MP)"

Dvs Janmark borde haft 20+5 och automatiskt rapport + avstängning nästa match. Svårare än så är det inte.
Ja men då är det solklart då. Janmark sparkar på Burströms skridsko i försök att komma åt pucken. Avstängning att vänta! Hårda bud i Mellerud!
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.00

Post by ossian »

Sargade Sune wrote:Ja men då är det solklart då. Janmark sparkar på Burströms skridsko i försök att komma åt pucken. Avstängning att vänta! Hårda bud i Mellerud!
Såhär säger de i studion där Åkesson för övrigt är med efter att en målvakt sparkar en utespelare med skridskon:

http://tv.aftonbladet.se/webbtv/sport/i ... le59461.ab" onclick="window.open(this.href);return false;

"Det är som att hugga någon med en yxa. Bara den skillnaden att det är mer kraft i benet än vad det är i handen."

Vad tror du kan hända ifall Janmark träffar Burström på en oskyddad del? Hälsenan? Knävecket? Vadmuskeln?

Ifall klubban har gått av får man inte använda den. Man får inte hugga med en avhuggen klubba, inte mot kropen, inte mot ansiktet. Varför tror du att det är?

Vad tror du är farligare spel? Att sparka någon med benet med en sylvass skridsko, eller att poka med en trasig klubba?

Snälla tänk efter litegrann innan du svarar, och fundera på varför just sparka med skridskon anses vara det absolut farligaste och ojustaste en hockeyspelare kan göra.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.00

Post by Lappmössan »

Kan inte NP överlämna en alldeles egen mikrofon till Roger nästa gång han kommer upp?
eiderwall
Posts: 203
Joined: 16 Jun 2011, 12:55

Re: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.00

Post by eiderwall »

Hahaha, hade vart klockrent!!
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.00

Post by Markman »

Ingen som har något i stil med en sån här att räcka över? :lol:
Image
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.00

Post by ossian »

Det vi borde göra är att först tackla Joel Lundqvist i huvudet när han åker och byter, och sen mata sparkar med skridskorna mot Janmark i slutsekunderna. Sen när det sen blir presskonferens efteråt, då gör vi ett statement och kommer in sent med en extra mikrofon åt Roger Rönnberg innan vi smäller i dörrarna över hur dåliga förlorare Frölunda är.
User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.00

Post by barrskog »

Lappmössan wrote:Kan inte NP överlämna en alldeles egen mikrofon till Roger nästa gång han kommer upp?
Snälla make it happen!
User avatar
barrskog
Posts: 1102
Joined: 15 Jun 2011, 23:52

Re: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.00

Post by barrskog »

Sargade Sune wrote: Ja men då är det solklart då. Janmark sparkar på Burströms skridsko i försök att komma åt pucken. Avstängning att vänta! Hårda bud i Mellerud!
Ursäkta men anledningen varför man gör det är väl fullständigt irrelevant?

Eller tycker du att Phil inte skulle blivit avstängd 22 matcher för överfallet för några år sedan? "Phil försöker slita sig loss och drämmer därför in sin klubba i motståndarens ansikte" Fria! :?
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.00

Post by Hank »

Lappmössan wrote:Kan inte NP överlämna en alldeles egen mikrofon till Roger nästa gång han kommer upp?
Geni!
Sargade Sune
Posts: 116
Joined: 21 Jul 2011, 10:39

Re: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.00

Post by Sargade Sune »

Ossian & Barrskog>> Andas lugnt gossar, jag sa väl att fallet var solklart! 8-)
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.00

Post by jokarfo »

Robert Pettersson om Janmarks sparkar:

http://www.hockeysverige.se/robert-pett ... tchstraff/" onclick="window.open(this.href);return false;
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.00

Post by nr86 »

Hoppas bara DN tar del av Petterssons analys av Janmarks sparkande.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.00

Post by Markman »

Anton Öhmans utlåning och inlägg som berör den flyttade till Silly-tråden, inlägget länkat här och neråt: http://northpower.nu/wordpress/phpBB3/v ... 74#p130474" onclick="window.open(this.href);return false;
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.00

Post by Skidrow »

Sargade Sune wrote:Janmark sparkar på Burströms skridsko som låser pucken mot sargen. Möjligen mot reglerna men personligen tycker jag inte det är så mycket att hetsa upp sig för!
Okej låt mej då sparka dej 5gånger med en skridsko sen stampa dej med en skridsko får vi se om du tycker lika efteråt.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.00

Post by Skidrow »

Misstänker Forsell är typ näst mest betald i AIK.
Bilderberg wrote:Ja, just min tanke också. Lehtonen är väl snarare ett renoveringsprojekt.

Har han bättre betalt än Forsell t.ex?

Kan inte tänka mig att han är i toppen av löneligan direkt.
User avatar
PackSwede
Posts: 1015
Joined: 21 Jun 2011, 20:36
Location: Umeå

Re: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.00

Post by PackSwede »

Loopad video på sekvensen (var länkad från Pettersons blogg)

https://vine.co/v/OrrKBHOP5zO" onclick="window.open(this.href);return false;

Har jag förstått saken rätt att det inte ens blev utvisning (missade matchen), helt horribelt i så fall, ett rent jävla överfall på Burström
Tobbe
Posts: 138
Joined: 15 Jun 2011, 21:08

Re: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.00

Post by Tobbe »

Exakt blev ingen utvisning och när man ser det nu så hade han riktigt tur Burström.
PackSwede wrote:Loopad video på sekvensen (var länkad från Pettersons blogg)

https://vine.co/v/OrrKBHOP5zO" onclick="window.open(this.href);return false;

Har jag förstått saken rätt att det inte ens blev utvisning (missade matchen), helt horribelt i så fall, ett rent jävla överfall på Burström
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Omg 28 - Frölunda HC - Skellefteå AIK - 5/12 kl. 16.00

Post by nr86 »

Det är inte snyggt det där.
Locked