Teorier kring valet 14 sep 2014

Allt Annat

Moderator: Styrelsen

374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Två exempel som jag kommer på direkt, förra året svek de gemensam överenskommelse om budgeten och gjorde upp med SD om skatten (för övrigt enda gången SD har haft avgörande betydelse för utgången av en omröstning), tidigare i år svek de V genom att inte ta med dem i regeringen. Annars är det bara kolla på hur de behandlat Centerpartiet de senaste 80 åren.
dovienya
Posts: 2218
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by dovienya »

Fakta: SD:s röstning sedan 2010

Under första året i riksdagen röstade Sverigedemokraterna i 85 procent av fallen för samma alternativ som de borgerliga partierna när partiet befann sig i vågmästarställning. Andra året hade den siffran ökat till 88 procent och tredje året var siffran 86 procent.

Under hösten ägde 40 omröstningar rum där SD agerat vågmästare mellan regeringspartierna och de rödgröna. I 36 fall av dessa röstade SD med regeringspartierna, vilket motsvarar 90 procent. Siffran är dock inte helt jämförbar med helårssiffrorna eftersom vissa lagar ska tas under våren.
Last edited by dovienya on 04 Dec 2014, 22:52, edited 1 time in total.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Ser man bara till voteringar röstar de till 60% med alliansen. Ser man till alla omröstningar är det ungefär 50-50 mellan alliansen och sossarna.
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by haggloader »

I direkt anslutning kring valet sep 2014, alltså innan Löfvens s.k. vänstergir med V/MP, pratade han med alliansen och de var fullständigt ointresserad av ett storskaligt sammarbete.

Fru Lööf har i åratal i likhet med sin föregångare (M.O) spytt galla och pratat om sosseficeringen som hon mer eller mindre avskyr. Likadant sa hon direkt efter valet.

På valnatten sa Carl B Hamilton ekonomisk politisk talesperson för Fp att ett storskaligt sammarbete med Löfven var otänkbart på grund av att Fp/C blev för små och riskerade i framtiden att försvinna och åka ur riksdagen. Jag uppfattade svaret som seriöst och blev imponerad av han, tyvärr är han i minoritet i Alliansen.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by jokarfo »

374 wrote:Det är ingen som håller Löfven ansvarig för hur andra partier agerat. Det ändrar dock inte att det är hans ansvar att få igenom budgeten och bilda en regeringsduglig regering.
Då kan du ju be de allianspolitikerna som uttalar sig efter voteringen i riksdagen samt civilister i allmänhet som argumenterar som att han hade det, att klädsamt hålla sin kieeft stängd.

Den regering Löfvén bildat hade varit fullt regeringsduglig om alliansen - som alltså utgör ett totalt sett mindre block än de partier som gjor upp om budgeten - hade värderat det som tidigare varit praxis i riksdagen, politisk stabilitet och hederlighet inför valresultatet högre än partitaktiska egenintressen.

Mörk väl att exakt samma situation hade kunnat uppstå förra mandatperioden ifall dåvarande oppositionen valt att agera likadant. Man kan ju undra hur många som hade satt efter Reinfeldt och hans regeringsduglighet....
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Den regering Löfven bildat hade fan inte varit regeringsduglig med majoritet. De har ju inte haft ett rätt hittills.
Last edited by smogz on 05 Dec 2014, 12:10, edited 1 time in total.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by jokarfo »

smogz wrote:Den regering Löfven bilar hade Fan inte varit regeringsduglig med majoritet. De har ju inte haft ett rätt hittills.
Att de inte lagt politiska förslag du inte gillar är inte detsamma som att de saknar regeringsduglighet.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Kan du inte bara acceptera att han misslyckats istället för att försvara honom in absurdum?
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

jokarfo wrote:
smogz wrote:Den regering Löfven bilar hade Fan inte varit regeringsduglig med majoritet. De har ju inte haft ett rätt hittills.
Att de inte lagt politiska förslag du inte gillar är inte detsamma som att de saknar regeringsduglighet.
De måste ju ha slagit världsrekord i brutna vallöften per tidsenhet under sin tid i regeringen. Det har inget med min personliga åsikt att göra. Men den kan jag också redovisa om du vill.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by jokarfo »

smogz wrote:
jokarfo wrote:
smogz wrote:Den regering Löfven bilar hade Fan inte varit regeringsduglig med majoritet. De har ju inte haft ett rätt hittills.
Att de inte lagt politiska förslag du inte gillar är inte detsamma som att de saknar regeringsduglighet.
De måste ju ha slagit världsrekord i brutna vallöften per tidsenhet under sin tid i regeringen. Det har inget med min personliga åsikt att göra. Men den kan jag också redovisa om du vill.
Gör det om du vill, det står dig förstås helt fritt. Brutna vallöften är ju annars nåt man i dagens politik mer eller mindre är tvungen acceptera. Samma sak gällde den förra och den förrförra alliansregeringen. Och regeringen Persson innan dess. Och regeringen Bildt. Påståendet att regeringen Löfvén skulle vara hästlängder värre är svårt att tolka som nåt annat än som en antonym för "jag ogillar karln och vill gärna att hans sossepack försvinner från jordens yta".
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by jokarfo »

374 wrote:Kan du inte bara acceptera att han misslyckats istället för att försvara honom in absurdum?
Och du kan inte helt uppenbart inte förstå att all diskussion om regeringen Löfvéns s.k. regeringsoduglighet i grunden är en debatt om man gillar eller ogillar den politik hans regering la fram.

Själv röstade jag inte ens på karln men det gör inte att jag förbundit mig att lägga alla former av kritiskt tänkande av det som sker i svensk politik. Där verkar vi ju vara rätt så... olika.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Du försvarar de där klåparna rätt hårdnackat. Vilka i regeringen tycker du har gett ett kompetent intryck?

Min känsla är som om vi går från en Broadwaymusikal till en sketch i åk 8 ungefär i kvalitet. Baserat på hur den gamla och den nya regeringen agerat vid intervjuer. Hur de jobbar inne på sina kontor kan jag dock inte bedöma.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by jokarfo »

smogz wrote:Du försvarar de där klåparna rätt hårdnackat. Vilka i regeringen tycker du har gett ett kompetent intryck?

Min känsla är som om vi går från en Broadwaymusikal till en sketch i åk 8 ungefär i kvalitet. Baserat på hur den gamla och den nya regeringen agerat vid intervjuer. Hur de jobbar inne på sina kontor kan jag dock inte bedöma.
Jaha? Hårdnackat. Jag har svårt att se det trovärdiga i alliansens agerande, det är allt. Alliansen är inga änglar som inget ansvar för den uppkomna situationen har.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by haggloader »

smogz wrote:Du försvarar de där klåparna rätt hårdnackat. Vilka i regeringen tycker du har gett ett kompetent intryck?

Min känsla är som om vi går från en Broadwaymusikal till en sketch i åk 8 ungefär i kvalitet. Baserat på hur den gamla och den nya regeringen agerat vid intervjuer. Hur de jobbar inne på sina kontor kan jag dock inte bedöma.
Har du glömt hur det gick för några m-ministrar i regeringsbildandet 2006?
Har du glömt Maud Olofssons klavertramp under alla år?
mm mm
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

nä, man jag ser inte vad det har med saken just nu att göra.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by haggloader »

Det finns inget parti eller block längre som är statsbärande.

S är ett parti som man med säkerhet, i ordinarie val, kommer att få 31 procent. Mp stabilt 5 procent och är halvknytet till S.

Moderaterna stabilt runt 22 procent. Två småpartier hänger med säkerhet kvar och får 5 procent vardera. Ett parti riskerar alltid att åka ut och sammanlagt blir detta 32 procent, dvs liten skillnad mot det rödgröna.

Alltså finns det inget block som kan anses som regeringsdugligt. Senaste gången det fanns ett statsbärande parti var 2006 och Alliansen Majoritetsregeringen.

I slutspurten av valrörelsen 2006 var Alliansen främsta budskap rösta på oss så slipper vi sd.. (!) :roll:
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by haggloader »

smogz wrote:nä, man jag ser inte vad det har med saken just nu att göra.
Att all början är svår. Särskilt med minoritetsregering.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

jokarfo wrote:

Jaha? Hårdnackat. Jag har svårt att se det trovärdiga i alliansens agerande, det är allt. Alliansen är inga änglar som inget ansvar för den uppkomna situationen har.
Jag gillar förvisso inte alliansen men på vilket sätt har de inte agerat trovärdigt? De har ju gjort precis det de sa att de skulle göra. Det är en regeringskris vi har, alltså regeringens ansvar. Sen är väl alliansen inte dummare än att de försöker dra nytta av situationen.
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by haggloader »

För de allra flesta sd-röstare kommer minskad invandring på första, andra, tredje osv plats. Problemet är att en röst på sd är kontraproduktivt och det ger ökad invandring. Läs migrationsuppgörelsen 2006.

Om man är intresserad av att minska invandingen är det mycket effektivare att engagera sig i ett etablerat parti (ej sd) och påverka därifrån. Skriva seriösa och välskrivna insändare i tidningen osv.

Sd bästa vän i att få ner invandringen är verkligheten som oavbrutet rullar på.
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by haggloader »

374 wrote:
jokarfo wrote:

Jaha? Hårdnackat. Jag har svårt att se det trovärdiga i alliansens agerande, det är allt. Alliansen är inga änglar som inget ansvar för den uppkomna situationen har.
Jag gillar förvisso inte alliansen men på vilket sätt har de inte agerat trovärdigt? De har ju gjort precis det de sa att de skulle göra. Det är en regeringskris vi har, alltså regeringens ansvar. Sen är väl alliansen inte dummare än att de försöker dra nytta av situationen.
Alliansen är absolut inte mera trovärdig frågan, de fick ej majoritet i valet 2014 och utsikterna att få det är ytterst begränsad i extra valet.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Kallt konstaterat, nån måste börja prata med SD eller lämna blocken.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by jokarfo »

smogz wrote:Kallt konstaterat, nån måste börja prata med SD eller lämna blocken.
Eller inse att det är att kasta allt vad politisk stabilitet innebär att göra som alliansen och frångå tidigare praxis och medvetet fälla en minoritetsregering. Värderar man fortsatt instabilitet och sina egna chanser att besätta ministerstolarna ska man fortsätta göra som alliansen. På vilket sätt är det att ta ansvar är landet?
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by jokarfo »

374 wrote:
jokarfo wrote:

Jaha? Hårdnackat. Jag har svårt att se det trovärdiga i alliansens agerande, det är allt. Alliansen är inga änglar som inget ansvar för den uppkomna situationen har.
Jag gillar förvisso inte alliansen men på vilket sätt har de inte agerat trovärdigt? De har ju gjort precis det de sa att de skulle göra. Det är en regeringskris vi har, alltså regeringens ansvar. Sen är väl alliansen inte dummare än att de försöker dra nytta av situationen.
Så varför är det plötsligt mer försvarbart att agera som alliansen gör, som i tyst samförstånd med SD fäller en minoritetsregering det tidigare varit praxis att som opposition inte fälla? Varför är det isf inte fullt jämförbart att Löfvén gör precis det han sa att han skulle göra, nämligen lägga fram en budget med ett parlamentariskt stöd större än alliansen?
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Lidlund »

Löfvens uppgift var att lägga fram en budget som fick mer röster än den andra. Sossarna börja ju bråka med budget sist!

Så länge S lägger fram en budget där V fått inflytande får dom inga alliansröster.

Och om inte alliansen tror på löfvens budget ska dom inte rösta på den!
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Jag tror även att MP influenserna i budgeten gjorde det omöjligt för S att gå igenom den. Hade S gått själva och förhandlat med hela alliansen hade de haft chans tror jag. Nu med den vänstervridning som Regeringen och dess budget fick vart det kört. Och det borde Löfven insett. Dålig taktik av sossarna. Och överhuvudtaget dålig budget för Sverige enligt mig.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by jokarfo »

Lidlund wrote:Löfvens uppgift var att lägga fram en budget som fick mer röster än den andra. Sossarna börja ju bråka med budget sist!

Så länge S lägger fram en budget där V fått inflytande får dom inga alliansröster.

Och om inte alliansen tror på löfvens budget ska dom inte rösta på den!
Och exakt vem har krävt att Alliansen ska rösta på Löfvéns budget? Och det du kallar för "bråk med budgeten sist" är ju faktiskt helt obegripligt varför du ens tar upp. JA, det var ett brott mot rådande praxis. Hur? Genom att bryta ut en del av budgeten där man visste att det fanns majoritet för annat än förslaget, för enskilt beslut i kammaren. Det är ju - praxisbrott till trots - DEN RAKA MOTSATSEN till vad Alliansen gjorde i denna budgetomröstning. :roll:
Last edited by jokarfo on 05 Dec 2014, 18:42, edited 1 time in total.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Så är det, regeringens uppgift var att ta fram en budget som kunde passera riksadagen, att det misslyckades är bara regeringens ansvar. I det här sammanhanget är andra partiers agerande irrelevant.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by jokarfo »

smogz wrote:Jag tror även att MP influenserna i budgeten gjorde det omöjligt för S att gå igenom den. Hade S gått själva och förhandlat med hela alliansen hade de haft chans tror jag. Nu med den vänstervridning som Regeringen och dess budget fick vart det kört. Och det borde Löfven insett. Dålig taktik av sossarna. Och överhuvudtaget dålig budget för Sverige enligt mig.
Fast ingen kräver att Alliansen ska rösta på Löfvéns förslag. Ingen. Löfvén bjöd ju däremot in allianspartierna för diskussion redan innan samarbetet med MP var officiellt men kalla handen blev svaret. Att han bildar en annan koalition ändå en fullt naturlig och rimlig "taktik".
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by jokarfo »

374 wrote:Så är det, regeringens uppgift var att ta fram en budget som kunde passera riksadagen, att det misslyckades är bara regeringens ansvar. I det här sammanhanget är andra partiers agerande irrelevant.
Om det är ett misslyckande att presentera en budget med sin egen politik och inte oppositionens, så är det förstås ett misslyckande. Men det verkar ju fullt naturligt att Alliansen inte vilja stödja vänsterpolitik men extremt kontroversiellt att S vill föreslå en. Det är ju... Konsekvent.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Irrelevant för ansvarsfrågan, regeringen kan inte skylla sitt misslyckande på någon annan. Då spelar det ingen roll om det är höger-,vänster- eller mittenpolitik. Löfven skulle ha tagit ansvar för sitt misslyckande, då hade man kunnat respektera honom.
Post Reply