Teorier kring valet 14 sep 2014

Allt Annat

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Förstår inte att du diskuterar mest i denna tråd 374, du din inte röstat. Egentligen har du inte ens förtjänat att diskutera här.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Klart jag har. Eftersom jag inte röstat är jag dessutom objektiv varför min åsikt egentligen borde väga tyngre.
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by tazman »

374 wrote:Klart jag har. Eftersom jag inte röstat är jag dessutom objektiv varför min åsikt egentligen borde väga tyngre.
Objekt, skulle inte tro det, "374" skrev:

Det jag avskyr med dem är deras arrogans och maktfullkomlighet och att jag har drabbats av personliga oförrätter. Dessutom använder de ibland demokratiskt tveksamma metoder.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Klart jag är saklig.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

men inte objektiv
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Saklig=objektiv.
ante08
Posts: 2585
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by ante08 »

SD faller regeringens budget!
http://www.samtiden.nu/7328/sd-faller-r ... ven-avgar/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Intressant läge Löfven. Kanske dax att söka bredare samarbeten. Kan inte riktigt låta bli att tycka SD gör rätt. Får man 13% och alla ignorerar en, samtidigt som nån tror de ska kunna få igenom en budget baserat på en regering som fått 37% av rösterna, så ska man fan visa att man finns. Hatar SD men kan inte låta bli att tycka de gör rätt.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
dovienya
Posts: 2218
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by dovienya »

I den här frågan är ju dock inte Löfvén och Romson/Fridolin problemet, utan snarare hyckleriet från allianspartierna.

De har ju i väldigt väldigt många frågor samma ideologi som SD. De visste naturligtvis långt långt innan att detta skulle kunna hända, varför alliansen körde på "vi kommer inte att samarbeta med SD (även om SD röstar som oss i 90% av alla skiljeärenden)". Hade de i valspurten istället kört på det som faktiskt kanske händer: "Vi håller ändå med SD i många frågor, så vi kan bilda en regering med dem", så hade exvis moderaterna inte ens fått femton procent av rösterna, tror jag, KD hade hamnat utanför spärren och FP eller C likaså, varpå SVMP hade vunnit valet på riktigt.

Samtidigt så lever vi ju i en halvform av demokrati än så länge, och samtliga inblandade måste ju naturligtvis acceptera och agera utifrån hur folket röstar...
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Det är upp till den som bildar regering att ta fram en budget som har en chans att gå igenom. Det funkar inte att skylla på andra. Vill man ha alliansens röster måste man först släppa MP och V. Man han inte gå till budgetomröstning med en vänsterbudget och tro att man kan vinna en omröstning. Det är jävligt naivt.
Last edited by smogz on 02 Dec 2014, 19:46, edited 1 time in total.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Partierna har lärt sig att man inte ska underlätta för sossarna på minsta lilla vis, det slutar ofelbart med att man får kniven i ryggen.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by freddus »

Lars Ohly hör inte till mina favoriter men anser att några av hans senaste inlägg på twitter är värda att tänka på idag:
"Jag förstår inte varför borgerligheten ska ta ansvar för hur sd röstar. Så resonerade vi aldrig när högeralliansen regerade." https://twitter.com/OhlyLars/status/537883691687895041" onclick="window.open(this.href);return false;
"@GreiderDD Oj, vad arg jag blivit 2010-14 om borgerligheten uppmanat mig att inte rösta på mina förslag pga att de riskerade att gå igenom." https://twitter.com/OhlyLars/status/539700654940639233" onclick="window.open(this.href);return false;
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by jokarfo »

Vilken vidrig medeltidsröra. Fy fan så vämjeligt.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
dovienya
Posts: 2218
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by dovienya »

Nej, skylla på andra funkar faktiskt inte, där håller jag helt med.

Det värsta är väl att jag tycker att läget är tragiskt i första hand, och i andra hand intressant.. Vad händer nu i dokusåpan "politikerna på gräddhyllan..."
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Tyvärr har jag noll förtroende för blötdjuren i alliansen, skulle inte bli ett dugg förvånad om det slutar med att de faktiskt lägger ner sina röster.
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by haggloader »

Varför lät inte S och Mp Alliansen regera med antagen budget?

Under året med budgeten, tills sd hade röstat ner nästa budgeten, hade Alliansen löpt gatlopp i medierna vad gäller utförsäkring i socialförsäkring, arbetslöshet och invandringens konsekvenser, skolresultatet mm. Under året hade sd krackelerat inifrån.

Brasklappen i mina teorier skulle vara att det är jätteviktigt att inte S eller Mp gör en migrationsuppgörelse med Alliansen... Det skulle nog vara jättesvårt att förmå Mp att inte hoppa över skacklorna.

Med nyval kommer tyvärr sd att öka.
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by tazman »

Löfven går på krigsstigen mot SD, helt rätt.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Löfven chockar alla genom att faktiskt göra något smart för en gångs skull. För att det ska gå bättre med regeringsbildandet nästa gång måste han dock vara mer samarbetsvillig.
dovienya
Posts: 2218
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by dovienya »

Det här är nog det enda jag hade kunnat tänka mig själv. "We don't negotiate with terrorists" litegranna blir det ju. SD går till val på rejäla vänsterdängor och sänker sedan allt de gick till val på genom att säga att de ska sänka alla budgetar som inte tar hänsyn till deras ENDA fråga.

Det finns ingen möjlighet att förhandla med SD så som de visade sig handla nu. SD ska inte få diktera villkoren för svensk politik överhuvudtaget. De ska naturligtvis få använda sina röster i omröstningar osv enligt den form av demokrati vi har i Sverige; däremot ska de inte kunna gå och säga "Vi kommer att sänka alla som inte tycker som oss bara för att vi har vågmästarrollen"...
Hur skulle NÅGOT överhuvudtaget kunna bestämmas med någon form av långsiktighet med en sådan slump som SD med den rollen.

Vidare till valresultatet i mars är jag tyvärr övertygad om att SD kommer att öka, rejält dessutom, på bekostnad av M, S, och FP. Mp, V och C kommer att öka; säkert F! också, men inte tillräckligt, varför 3,7% av svenska röstare kastar bort sina röster. KD vetefan vad som händer med. KD är ett under att de finns kvar överhuvudtaget:
Kass (fullständigt idélös) politik, kass partiledare flackande ideologi etc.

100 spänn på att Freddan Reinis gör comeback i M alldeles strax?

Att SD kommer att öka beror typ till 97% på att svenska folkets kunskap om politik och liknande härrör sig från Facebook, extrembloggande och ännu värre Aftonbladet/Expressen/SvD/DN.

Något som media (eller om det är kommentarsfälten i artiklar på AB/Xprsn/etc har lyckats slå fast, eller vad man nu ska säga, är att det är "coolt" att vara höger, men i bästa fall "synd om" de som är vänster, om de nu inte är kommunister...

Om det inte har framgått så är jag nog ganska långt åt det vänstra hållet för övrigt, men föraktar för det inte högerfolk; mina tankar om hur skola och vård etc finansieras skiljer sig bara markant från hur di blåe tycker.

Däremot anser jag att det vore katastrofalt om SD's framgångar fortsätter. Där har jag förakt; jag har förståelse för att okunskapen är där, men föraktar trångsyntheten och lögnerna. Det innebär för det inte att jag inte ser problemen med integration - jag ser det dock som ett nödvändigt problem som någon måste ta tag i, men det ska satan inte vara SD som gör det.

För övrigt ska man veta lite om hur Metallfarbrorn Löfvéns bakgrund ser ut. Han kommer från en förhandlingsenhet på (IF) Metall, vars huvudargument i förhandlingar är att komma överens; alla möjliga metoder och kompromisser ska testas, och lyckas man inte med det så är det först då man har misslyckats. Detta med att komma överens är däremot inte moderaters (generaliserar) och Annie Lööfs (specificerar) starka sida - "Jag styr och ställ - och du gör som jag säg, utan gnäll!".
Så att "alliansen" entydigt säger att han inte sträckt ut armen i förhandlingar säger enligt mig en del.. De ljuger.

Demokrati i Sverige är för övrigt att man kan få 35% av rösterna och inte få möjlighet att säga till om nått i 8 år.
Man kan däremot få 7% och få bestämma skolpolitiken i 8 år.
Blockpolitik. Pah
dovienya
Posts: 2218
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by dovienya »

Politiker föraktar jag nog litegrann dock, om jag ska vara ärlig...
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Löfven har inte alls sökt samförstånd, han har tvärtom brutit blocköverskridande överenskommelser och dessutom gjort upp med vänstern om flera av alliansens hjärtefrågor. Sanningen är att han, enligt sedvanligt sossetänk, trodde att alla andra skulle lägga sig platt.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Precis så 374. Och nu går han till Extraval med samma gäng som han misslyckades med, känns extremt osmart när en majoritet av svenska folket röstar åt höger. Då inkluderar jag SD som ingen vill ha att göra med men dom trots allt i 80% av frågorna röstar med alliansen.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Det är smart på kort sikt att han direkt säger att det blir extraval, han återtar initiativet. När det väl blir val är det kanske inte lika smart.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3063
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Foppas skridskocoach »

Sveriges tre extremistpartier (SD, V och F!) är de enda som vinner på detta. Mp/S kan knappast ha stärkt sina aktier hos väljarna och Alliansen har nog inte heller vunnit över särskilt många väljare.

SD kommer att fortsätta växa till dess att de får regeringsmakten om inte övriga partier lyckas förstå att de flesta väljarna anser att det faktiskt finns ett spår av sanning i kritiken mot den förda invandringspolitiken. De lär få 15-20% i det kommande valet. Det parlamentariska läget efter valet blir nog varken bättre eller sämre än det är idag så ett "extraval" känns faktiskt helt meningslöst. Men det var väl enda sättet för Löfven att komma ur situationen med hedern i behåll...
Tigerränderna går aldrig ur.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by jokarfo »

Haha, så jävla vämjeligt. Svaret från Alliansen på samtliga inviger till blocköverskridande uppgörelser har ju sedan länge varit att "får vi inte som vi vill så blir det inget". Samma sak här. Det ingen av dem lyckas förklara är hur det kan vara mer fel av Löfvén att försöka få genomslag för sin politik samtidigt som man försvarar alliansen för att de röstat på sin nu.

Det här är ett strikt strategiskt agerande från borgerlighetens sida när de sett sin chans att lägga rabarber på regeringsmakten trots att de inte ens blev största block i senaste valet.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
cechise
Posts: 471
Joined: 10 Aug 2011, 01:55

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by cechise »

Hörde nån borgelig politiker som jag tyckte motiverade det ganska bra i radio i morse. Han menade på att om alliansen skulle agerat stöd åt SVMP skulle man i praktiken skapa ett politiskt klimat utan opposition, så när som på SD. Opposition är viktigt och det skulle ju va ett drömscenario för SD att få verka som ensamt oppositionsparti.

Tanken att SVMP och Alliansen skulle kunna regera tillsammans var väl aldrig aktuell. Löfven försökte väl snarare få Centern/FP att lämna Alliansen och stödja SVMP?
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by jokarfo »

Allianspartierna gav ju redan besked på valnatten att man inte skulle sätta sig i regering ledd av Löfvén vare sig som allians eller som enskilda partier. Och det är såklart helt ok eftersom man i grunden vill ha en annan politik. På samma sätt är det naturligt och ok att Löfvén bildar regering med de som vill ha en politik som liknar den han gick till val på. Det är raktigenom analogt. För övrigt hade en regering med s, c och fp även den varit i klar minoritet.

I Riksdagen har det hittills funnits en praxis om att det största blocket ska bilda regering även om så sker i minoritet. Det som skiljer i nuläget är SD, som helt enkelt inte skyr några medel för att vinna politiskt inflytande, och att borgerligheten av taktiska skäl visar noll kompromissvilja. För det kan Stefan Löfvén aldrig bära ett ansvar.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Det är ingen som håller Löfven ansvarig för hur andra partier agerat. Det ändrar dock inte att det är hans ansvar att få igenom budgeten och bilda en regeringsduglig regering.
robzon
Posts: 249
Joined: 17 Jun 2011, 22:36

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by robzon »

374 wrote:Partierna har lärt sig att man inte ska underlätta för sossarna på minsta lilla vis, det slutar ofelbart med att man får kniven i ryggen.
Ett par bra exempel?
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3063
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Foppas skridskocoach »

Fråga Jonas Sjöstedt.
Tigerränderna går aldrig ur.
Post Reply