Snow Pride och Skellefteå AIK

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by jokarfo »

Talbot25 wrote:
Lappmössan wrote:Man deltar i ett arrangemang som tydliggör klubbens värdegrunder. Det har inget med politiska partier att göra, det handlar om alla människors lika värde. Om sedan någon grupp som är emot HBTQ-reformer etc inte får medverka (hyckleri av dem att ens vilja medverka) spelar ingen som helst roll för AIK då dessa gruppers värdegrunder inte sammanfaller med klubbens.
Fattar verkligen inte problemet.
För att uppfylla AIKs värdegrund att likabehandla alla människor så betyder väl inte det att klubben ska stå bakom alla HBTQ-vänliga reformer som RFSL vill genomföra?
Visst kan man stå för alla människors lika värde utan att lägga sig i om surrogatmödraskap, tillåta barn byta kön och att ta bort informationsplikten för HIV-smittade?
Ja precis. AIK skriver inte under på precis ALLT som RFSL skriver i sitt principprogram om man deltar. Men nu har ju AIK blivit inbjudna av RFSL och inte tvärtom. RFSL arrangerar och avgöra själva vilka som de upplever delar deras syn på den eller de frågor som arrangemanget handlar om. Och tycker man på fullaste allvar att det är förvånande eller ens upprörande att SD inte är med, så är det nog fan dags att fara och skriva in sig på PiteFemFem.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by jokarfo »

Talbot25 wrote: SD ståndpunkter angående HBT-frågor "Ingen människa väljer sin sexuella läggning. Trakasserier och diskriminering mot människor p.g.a. deras sexuella läggning är oacceptabelt och skall rättsligt beivras. Vidare anser Sverigedemokraterna att människors sexuella preferenser primärt är en privat fråga och ingenting partiet fäster någon vikt vid."
Jag förstår inte vad i texten RFSL och pride vill ta avstånd ifrån, tycker de inte att diskriminering av homosexuella ska straffas eller beror det på något helt annat?

Vad en medlem i ett parti tycker behöver inte automatiskt betyda att partiet tycker likadant. Miljöpartiet vill väl inte hjälpa ISIS bara för att Kaplan stödjer jihadister?
Och du vet att det där är den enda text RFSL granskat förstås...

Och det vet ju alla att just Björn Söder är vilken medlem som helst bland alla andra i SD... Jösses. Killen är en av huvudarkitekterna bakom det parti som gjort resan från skinheads, bomberjackor och bokbål på Ultima Thule-konserter till slipsprydda salongsrasister som idag innehar Riksdagens andre vice talmanspost. Att påstå att Björn Söder inte företräder SD är helt enkelt nåt av det mest ointelligenta man kan sysselsätta sig med. Way to go hörrö! Dessutom är han ju långt ifrån den enda företrädaren som uttryckt sig groteskt och nedvärderande om bl.a. homosexuella. Så SD har enbart sig själva att skylla om man nu verkligen inte har nåt emot HBTQ-personer eller deras rättigheter. Då hade man kunnat kommunicera det på ett liiiiiiiite bättre sätt...

Du kan ju roa dig med att kolla upp vad SD tyckte om homoadoptioner förresten. Där visade de ju VERKLIGEN att "diskriminering mot människor p.g.a. deras sexuella läggning är oacceptabelt"...
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by King Kong »

För mig handlar det om två helt skilda saker.

AIK har alla möjligheter att sprida och vara tydlig med sin värdegrund sett till den plattform föreningen befinner sig på. Dom kan nå ut till massor med människor och uttrycka precis var man står i dessa frågor. AIK behöver inte låna Snow Prides arena, den kan dom ha själva. Arrangörerna bakom driver inte bara en fråga och för att slippa hålla koll på vad alla andra står för bör man äga sin värdegrund själv. Så tycker jag.

Sen vill jag också säga att jag eg. inte vet vad detta samarbete innebär eller hur det kommer att se ut.
Det kan ju hända att jag/vi förstorat upp detta till något det aldrig är i närheten av.
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
ossian
Posts: 3671
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by ossian »

Men om vi säger så här då: AIK ställer upp på en match mot Icebreakers, och publikintäkterna går då till handikappade och sjuka barn. Det är ett politiskt budskap, handikappade och sjuka är lika mycket värda och vi vill hjälpa dem.

Är det rätt? Eller ska vi inte ställa upp på sådana jippon, och sen riva handikappläktaren?
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by 374 »

Nu är ju Icebreakers inte en tveksam organisation på samma sätt som RFSL. Sen har handikappade, sjuka och funktionshindrade det betydligt mycket svårare än HBTQ-personer.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by King Kong »

Vill AIK skänka pengar till sjuka barn genom en hockeymatch tillsammans med Icebreakers vore det ett jättebra alt.
AIK hade också tex. kunnat spela en match mot Luleå med tolerans som tema, där man lyft fram ämnen som homosexualitet, hudfärg mm och belyst.
Icebreakers står inte för någonting och att spela för välgörenhet med AIK i förarsätet ser jag inget problem med.

Tycker du att AIK skall samarbeta med F!, dom säger sig ju stå för jämställdhet och det är väl bra och något AIK står för?
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Chippen
Posts: 14287
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by Chippen »

NHL-tema matchen var väl delvis till välgörande ändamål, så den delen görs ju redan plus att de brukar väl göra besök på sjukhuset?
Det i sig är ju en helt annan sak iom att det är samhällsnyttiga ändamål.

Detta är bara ett samhällspolitiskt görsmål.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Markman
Posts: 7834
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by Markman »

Jag fattar inte hur folk kan tycka att det är en politisk fråga. Hälso- och sjukvård, som t.ex. Ambulans i inlandet som togs upp som exempel köper jag, men det här är en grundläggande mänsklig rättighet. Om man resonerar så kan jag inte se hur någonting ska vara annat än en politisk fråga?

Även om man nu tycker att det är en politisk fråga tycker jag inte att liknelsen med ett samarbete med t.ex. F! blir relevant. Stor skillnad på att samarbeta med en politiskt obunden förening och ett etablerat politiskt parti.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by King Kong »

Men det är åter igen inte just den här enskilda frågan som är "problemet" för mig..
Arrangörerna har fler frågor på sitt bord, som man jobbar med att politiskt få igenom..
Jag personligen ser ett problem med DET, därför hade jag hellre sett att AIK gått ut på egna grunder och gjort något kring detta, då äger AIK hela saken utan minsta lilla tvekan eller beroende av annan utomstående part..
Jag vet inte varför det hade varit sämre på något sätt alls..

Min frågeställning till Ossian ang. F! var mest en motfråga lika relevant som att jämföra med välgörenhets arrangemang, även om dom bakom Pride har mer likheter med F! Än vad ett välgörenhetsmatch med Icebreakers har..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
ossian
Posts: 3671
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by ossian »

Näe King Kong, angående Fi så jag skrev tidigare att jag tydligt att jag absolut inte tycker att AIK (eller någon annan idrottsförening) på något sätt ska involvera sig i partipolitik eller ta ställning i partipolitiska frågor. Alla partier ska vara välkomna i AIK. AIK skulle här kunna visa sin värdegrund om alla människors lika värde skulle kunna vara att starta flicklag eller damlag, att stödja något liknande som Snow Pride fast om våld mot kvinnor, emot hedersvåld, eller vad som helst runt kvinnors rättigheter. Ser ingenting konstigt med det då AIK är en betydelsefull institution i Skellefteå.

Sen var det inte frågan om vem som hade det värst, 374. Jag lade bara fram ett exempel då hockeyföreningar tydligt gör en politisk handling. Man hjälper handikappade och tar ställning. Nu likställer jag inte alls homosexualitet med något handikapp, det är inte så jag menar, men likheten är att båda dessa grupper är utsatta i samhället och behöver solidariskt stöd. Homosexualitet inom idrott verkar vara lite tabu, och det är synd för de människor på läktaren och på isen som måste vara olyckliga i livet och inte kunna leva ut sin fulla livsglädje och potential.

Ifall några Sverigedemokrater känner sig träffade när "alla människors lika värde" kommer tillfråga så besannas bara alla farhågor man haft.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by King Kong »

Så du menar att frågor som informationsplikten, surrogatmödraskap eller samkönade äktenskap är opolitiska frågor, medan en välgörenhetsmatch för sjuka barn är ett politiskt ställningstagande?
Då tycker vi väldigt olika.

Sen säger jag ju om och om igen att AIK kan stödja tex homosexuella hur mycket som helst, men i egen regi och inte med organisationer som även jobbar med massor av andra frågor som man kanske inte bör ta ställning kring och har riktigt koll på.
Jag är inte emot att AIK vill visa att man står för allas lika värde, jag tycker dock att det finns bättre sätt och vägar att göra det på. Jag förstår verkligen inte problemet med det och varför det måste vara bättre att jobba med prides arrangörer.
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by jokarfo »

King Kong wrote:För mig handlar det om två helt skilda saker.

AIK har alla möjligheter att sprida och vara tydlig med sin värdegrund sett till den plattform föreningen befinner sig på. Dom kan nå ut till massor med människor och uttrycka precis var man står i dessa frågor. AIK behöver inte låna Snow Prides arena, den kan dom ha själva. Arrangörerna bakom driver inte bara en fråga och för att slippa hålla koll på vad alla andra står för bör man äga sin värdegrund själv. Så tycker jag.

Sen vill jag också säga att jag eg. inte vet vad detta samarbete innebär eller hur det kommer att se ut.
Det kan ju hända att jag/vi förstorat upp detta till något det aldrig är i närheten av.
Kan inte du berätta då på vilket sätt AIK borde göra istället då, Kongen? Klart att AIK skulle kunna anordna egna jippon för att förtydliga sin värdegrund men tror du helt ärligt att de skulle kunna anklagas för att vara politiska i mindre utsträckning än Snow Pride? Hade diskussionerna och det indignerade tonläget hos vissa här varit mindre och lägre om AIK tex bjudit in kidsen från en flyktingförläggning på en heldag på arenan? Eller om AIK bjudit in RFSL att föreläsa om HBTQ för spelare och ledare? Hur lät det inte här på forumet när Kiruna själva valde att börja med regnbågsstället?

Poängen är att det är en sak att ha en värdegrund där tanken om människors lika värde och lika möjligheter är central. Det är en annan att göra saker för att sprida värdegrunden och göra den konkret. Ett sånt sätt är att delta i andras arrangemang som sätter såna frågor på dagordningen. Ett annat kan vara att ordna egna grejer i andra sådana frågor. Kan det här verkligen vara en sån extrem surdeg?
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by Akerman2 »

http://youtube.com/watch?v=T1lvMJ-l0_A" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan ni inte alla enas om det..
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by King Kong »

jokarfo wrote:
King Kong wrote:För mig handlar det om två helt skilda saker.

AIK har alla möjligheter att sprida och vara tydlig med sin värdegrund sett till den plattform föreningen befinner sig på. Dom kan nå ut till massor med människor och uttrycka precis var man står i dessa frågor. AIK behöver inte låna Snow Prides arena, den kan dom ha själva. Arrangörerna bakom driver inte bara en fråga och för att slippa hålla koll på vad alla andra står för bör man äga sin värdegrund själv. Så tycker jag.

Sen vill jag också säga att jag eg. inte vet vad detta samarbete innebär eller hur det kommer att se ut.
Det kan ju hända att jag/vi förstorat upp detta till något det aldrig är i närheten av.
Kan inte du berätta då på vilket sätt AIK borde göra istället då, Kongen? Klart att AIK skulle kunna anordna egna jippon för att förtydliga sin värdegrund men tror du helt ärligt att de skulle kunna anklagas för att vara politiska i mindre utsträckning än Snow Pride? Hade diskussionerna och det indignerade tonläget hos vissa här varit mindre och lägre om AIK tex bjudit in kidsen från en flyktingförläggning på en heldag på arenan? Eller om AIK bjudit in RFSL att föreläsa om HBTQ för spelare och ledare? Hur lät det inte här på forumet när Kiruna själva valde att börja med regnbågsstället?

Poängen är att det är en sak att ha en värdegrund där tanken om människors lika värde och lika möjligheter är central. Det är en annan att göra saker för att sprida värdegrunden och göra den konkret. Ett sånt sätt är att delta i andras arrangemang som sätter såna frågor på dagordningen. Ett annat kan vara att ordna egna grejer i andra sådana frågor. Kan det här verkligen vara en sån extrem surdeg?
Om AIK på riktigt vill lyfta sin ståndpunkt är det bara lyfta luren och ringa norran för ett reportage, då får man en hel eller halvsida helt själv att tydligt delge sin värdegrund och sina synpunkter..
Man har en jumbotron där man på match väldigt enkelt kan nå ut med budskap man vill delge besökarna där man helt kan äga innehåll och ståndpunkter..
Ring Löven och Luleå och skapa nåt eget, "Norrtollerans" där klubbarna tillsammans kan gå ut och föra fram ett gemensamt budskap om allas lika värde..
Det finns väl hur många sätt som helst om man bara funderar 2 minuter som jag nu gjort..

Jag ser egentligen ingenting som är mer positivt med att samarbeta med Prides arrangörer än om AIK gjort något själv..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
ossian
Posts: 3671
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by ossian »

King Kong, jag skrev tydligt att jag anser att AIK redan begår en mängd politiska handlingar, det gör vi alla, dagligen. Det är ingen konstigt, utan helt normalt. Men som en inkluderande idrottsförening bör AIK inte ta PARTIPOLITISK ställning. Homosexuellas rättigheter eller alla människors lika värde är ingen partipolitisk fråga i ett demokratiskt samhälle som Sverige.

Ifall det nu finns något parti som vill döda alla handikappade, stoppa kvinnlig rösträtt, fängsla homos eller något dylikt människofientligt som strider mot värdegrunden alla människors lika värde, så gör det inte frågan partipolitisk för mig som medborgare i Sverige. Vi kan inte utgå ifrån IS, nazister eller något annat pack, och sen vara rädda för att trampa dessa på tårna.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by King Kong »

Vilka politiska handlingar tänker du då på, förutom välgörenhet då?

Homosexuellas rättigheter är ju visst en politisk fråga, man kan tycka att det inte borde vara det, men det är en helt annan sak, man måste ju faktist se hur verkligheten ser ut..

Sen är det skillnad på vad en privatperson pysslar med och vad en idrottsförening som uttalat vill vara opolitisk pysslar med..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by King Kong »

Nåja, nu har jag väldigt tydligt uttryckt min personliga åsikt, jag hade inte för avsikt att dra detta i långbänk.
Det verkar dessutom som att folk uppfattar mitt resonemang som att jag inte tycker att det är bra eller ok att AIK vill stå för allas lika värde, vilket inte alls varit min ståndpunkt eller min argumentation.

För mig har det handlat om den politiska delen och det faktum att jag tycker att AIK bör hålla sig utanför den spelplanen. Det är det som jag debatterat, inte sakfrågan vad gäller allas lika värde.

Därmed sätter jag punkt för debatten för egen del, jag har upprepat mig nog nu.
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Johnny Be Good
Posts: 1
Joined: 17 Jun 2011, 13:53

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by Johnny Be Good »

Snow Pride sätter ljus på HBTQ-frågan i Skellefteå och manifesterar allas lika rätt oavsett sexualitet. Om Skellefteå AIK vill visa att deras förening är öppen för alla oavsett sexualitet gör de helt rätt i att delta.

Handlingen HBTQ-personer och får supportrar, medarbetare, sponsorer m.fl. i föreningens närhet att reflektera och diskutera frågan. Den här tråden i supporterföreningens forum är i sig ett bevis på min tes. AIK:s deltagande har fått föreningens supportrar att diskutera frågan. I vissa fall handlar det om argumentation, i andra fall handlar det om att vissa av skribenterna undervisar läsare och andra skribenter i HBTQ-kunskap. Jag skulle vilja tacka dessa skribenter och Skellefteå AIK för att ni bidrar till att göra staden och föreningen mer toleranta och välkomnande. I långa loppet tjänar vi alla på det.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by jokarfo »

Johnny Be Good wrote:Snow Pride sätter ljus på HBTQ-frågan i Skellefteå och manifesterar allas lika rätt oavsett sexualitet. Om Skellefteå AIK vill visa att deras förening är öppen för alla oavsett sexualitet gör de helt rätt i att delta.

Handlingen HBTQ-personer och får supportrar, medarbetare, sponsorer m.fl. i föreningens närhet att reflektera och diskutera frågan. Den här tråden i supporterföreningens forum är i sig ett bevis på min tes. AIK:s deltagande har fått föreningens supportrar att diskutera frågan. I vissa fall handlar det om argumentation, i andra fall handlar det om att vissa av skribenterna undervisar läsare och andra skribenter i HBTQ-kunskap. Jag skulle vilja tacka dessa skribenter och Skellefteå AIK för att ni bidrar till att göra staden och föreningen mer toleranta och välkomnande. I långa loppet tjänar vi alla på det.
Du sätter ord på precis det jag var ute efter i ett av mina tidigare, längre, inlägg. Genom att i praktisk handling - alltså delta i arrangemang och aktiviteter som går i linje med föreningens värdegrund på ett eller flera områden - så tvingas alla som berörs av föreningen förhålla sig till värdegrunden och den aktuella frågan. arbetar man om man vill sprida sin värdegrund, inte genom att via olika kanaler prata om att man har en. Inte för att det ena måste utesluta det andra, tvärtom, men för flera härinne verkar det finnas ett tvunget motsatsförhållande mellan att föra sin egen talan i forum man själv har all makt över och att delta i samarbeten med andra.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by jokarfo »

King Kong wrote: Om AIK på riktigt vill lyfta sin ståndpunkt är det bara lyfta luren och ringa norran för ett reportage, då får man en hel eller halvsida helt själv att tydligt delge sin värdegrund och sina synpunkter..
Man har en jumbotron där man på match väldigt enkelt kan nå ut med budskap man vill delge besökarna där man helt kan äga innehåll och ståndpunkter..
Ring Löven och Luleå och skapa nåt eget, "Norrtollerans" där klubbarna tillsammans kan gå ut och föra fram ett gemensamt budskap om allas lika värde..
Det finns väl hur många sätt som helst om man bara funderar 2 minuter som jag nu gjort..

Jag ser egentligen ingenting som är mer positivt med att samarbeta med Prides arrangörer än om AIK gjort något själv..
Och exakt vad är det som säger att AIK inte kommer synas i norran i artiklar om värdegrunden i sig och/eller i frågor där föreningen har möjlighet att tydliggöra värdegrunden? Varför är det ett absolut motsatsförhållande mellan att "föra sin egen talan" i sina egna forum och att samarbeta med andra, EN gång?

Dessutom finns det en rätt avgörande skillnad i vilka signaler det skickar i hur seriös man är med sitt engagemang om man istället för att i praktisk handling delta i arrangemang och aktiviteter och att sitta på mossgatan och bli intervjuad av norran. Ska man välja att göra enbart det ena eller det andra så visar det första betydligt tydligare att AIK är en seriös förening som står för sin värdegrund och det andra att AIK är en förening som kan ha en massa åsikter men när det gäller praktisk handling är det lite sämre ställt. Nej, den bästa kombinationen är naturligtvis att agera i praktiskt handling OCH ta tillfället i akt att prata om värdegrundsfrågor, informera om föreningens principer o.s.v.

Sen verkar du ju ha en hel hög med uppslag på hur man kan jobba vidare med värdegrunden och det är väl skitbra. Gör du nåt med dem eller knyter du näven i byxfickan och surar över att föreningen inte gör som du vill?
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
User avatar
tazman
Posts: 2046
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Snow Pride och Skellefteå AIK

Post by tazman »

Markman wrote:Jag fattar inte hur folk kan tycka att det är en politisk fråga. Hälso- och sjukvård, som t.ex. Ambulans i inlandet som togs upp som exempel köper jag, men det här är en grundläggande mänsklig rättighet. Om man resonerar så kan jag inte se hur någonting ska vara annat än en politisk fråga?

Även om man nu tycker att det är en politisk fråga tycker jag inte att liknelsen med ett samarbete med t.ex. F! blir relevant. Stor skillnad på att samarbeta med en politiskt obunden förening och ett etablerat politiskt parti.
Bra och tydligt skriver, är helt enig med ovanstående text.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Locked