Omg. 9: Örebro - Skellefteå AIK 9/10 kl. 18.00

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Bistre
Posts: 21
Joined: 29 Aug 2011, 20:09

Re: Omg. 9: Örebro - Skellefteå AIK 9/10 kl. 18.00

Post by Bistre »

Inte bra alls.
Inte bra alls.
Förbannad.jpg (18.28 KiB) Viewed 2585 times
Grayskull
Posts: 2
Joined: 19 Dec 2011, 19:53

Re: Omg. 9: Örebro - Skellefteå AIK 9/10 kl. 18.00

Post by Grayskull »

Trots tre i varierande grad tapiga insatser är sex pinnar och bibehållen serieledning ändå ett bra facit, särskilt som det känns som så oerhört mycket kan bli bättre. Trots det är det förstås alltid bedrövligt att tappa 3-0, även om två oerhört flaxiga mål och två insläpp i BP känns svårt att gardera sig emot helt och hållet. Blandade känslor, men pliktskyldigast väljer jag att vara lite lagom bitter för att AIK torskar mot ett lag som har Skogs som offensiv backspjutspets och att ex-Boforsraggaren Weinstock överglänser våra tänkta straffvirtuoser. Nya tag mot DIF, jag är så säker på seger att jag blir orolig!
User avatar
Konk
Posts: 250
Joined: 17 Jun 2011, 00:23
Location: Hudiksvall

Re: Omg. 9: Örebro - Skellefteå AIK 9/10 kl. 18.00

Post by Konk »

jokarfo wrote:Du kanske har rätt men inte är det BP jag tycker funkar dåligt just nu iaf. Som det ser ut nu är det väl typ allt annat än just BP som funkar sisådär?
Vi är 10e bästa lag i spelformen och har släppt in 8 av 17 mål i spelformen(räknar inte straffarna). Tror det är en lite för talande statistik. Med tanke på att vi inte direkt har kasst spelamaterial för BP. Men kan ju bara vara så att vi haft lite oflyt. Men det är känslan jag har fått.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Omg. 9: Örebro - Skellefteå AIK 9/10 kl. 18.00

Post by Bilderberg »

Håller med Konk. Skellefteå ska vara bättre än 10:a i PK! Den här matchen förlorades främst i Special'Teams.

Spelet utan puck är suveränt, men skärpan med puck är under all kritik såhär långt.
User avatar
ossian
Posts: 3701
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Omg. 9: Örebro - Skellefteå AIK 9/10 kl. 18.00

Post by ossian »

Tycker vi gör en okej bortamatch där vi har otur med Örebros studspuckar. Framspelningen till 3-0 är så vacker!
dovienya
Posts: 2235
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Omg. 9: Örebro - Skellefteå AIK 9/10 kl. 18.00

Post by dovienya »

Tycker snarare boxplay generellt har sett väldigt bra ut, men skärpan eller orken har inte funnits hela vägen. Av de sju-åtta BP-mål vi släppt in, så är säkert fem rena slumpmål; någon screen (förra matchen) som hade kunnat vara interference, en passning som tar på en skridsko och åker till en moståndare osv. Däremot är känslan (rätta mig om jag har fel) att vi släpper in målen efter typ 100-115 sekunders boxplay hela tiden, utan att för den skull varit under någon jättepress att släppa in något mål.

Edit: Faktum kvarstår att vi är pucktvåa i momentet innan pucken går in, annars går den ju inte in...

Kan helt klart vara så att det är den större zonen som spelar roll, men än viktigare tror jag det är att anpassningen till denna inte varit tillräcklig. "det funkade ju ifjol" duger inte.
Samtidigt visste vi att vi skulle kunna få problem iom de större zonerna, däremot var väl känslan att vi skulle ha större vinst av densamma totalt sett PP/BP.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Omg. 9: Örebro - Skellefteå AIK 9/10 kl. 18.00

Post by Bilderberg »

dovienya wrote:Tycker snarare boxplay generellt har sett väldigt bra ut, men skärpan eller orken har inte funnits hela vägen. Av de sju-åtta BP-mål vi släppt in, så är säkert fem rena slumpmål; någon screen (förra matchen) som hade kunnat vara interference, en passning som tar på en skridsko och åker till en moståndare osv. Däremot är känslan (rätta mig om jag har fel) att vi släpper in målen efter typ 100-115 sekunders boxplay hela tiden, utan att för den skull varit under någon jättepress att släppa in något mål.

Edit: Faktum kvarstår att vi är pucktvåa i momentet innan pucken går in, annars går den ju inte in...

Kan helt klart vara så att det är den större zonen som spelar roll, men än viktigare tror jag det är att anpassningen till denna inte varit tillräcklig. "det funkade ju ifjol" duger inte.
Samtidigt visste vi att vi skulle kunna få problem iom de större zonerna, däremot var väl känslan att vi skulle ha större vinst av densamma totalt sett PP/BP.
I såna fall synar jag det med "orken" åtminstone då vi oftast inte ens varit utsatta för någon press.

Mina intryck däremot är att orken till andra anfallsvågen är mer ansträngd då inte skärpan fanns att bara slå ut pucken vid förstaskedet. Visst kan nya zonerna hjälpa motståndarna litegrann här då pucken "lättare dansar på rätt sida linjen" - när den nu flyttats ut i mittzon - men det är i såna fall just med dessa turpuckar där avsändaren inte hade någon tanke eller skärpa vid ivägskickandet.

Och där återkommer huvudproblemet i mitt tycke igen: Skärpning AIK!
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Omg. 9: Örebro - Skellefteå AIK 9/10 kl. 18.00

Post by jokarfo »

Konk wrote:
jokarfo wrote:Du kanske har rätt men inte är det BP jag tycker funkar dåligt just nu iaf. Som det ser ut nu är det väl typ allt annat än just BP som funkar sisådär?
Vi är 10e bästa lag i spelformen och har släppt in 8 av 17 mål i spelformen(räknar inte straffarna). Tror det är en lite för talande statistik. Med tanke på att vi inte direkt har kasst spelamaterial för BP. Men kan ju bara vara så att vi haft lite oflyt. Men det är känslan jag har fått.
Som jag skrev, inte alls omöjligt att du har rätt. Har inte granskat statistiken alls. Min spontana känsla är dock att BP sett klart bättre ut i spelet än vad både PP och EQ gjort. Sen ska vi ligga bättre till procentuellt, utan tvekan. Special Teams har ju varit ett starkt härad för AIK tidigare. Sen kanske det bara är jag men har vi inte spelat fruktansvärt mycket BP hittills den här säsongen? Tycker vi gör det mest hela tiden. Tänker att det kan vara en av orsakerna till att nära hälften av bakåtmålen hittills kommit i den spelformen. Å andra sidan är det ju rimligare att man släpper in mål i BP än i 5mot5 men det är beside the point.
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
phx70
Posts: 194
Joined: 15 Jun 2011, 14:10
Location: Toronto, Ontario

Re: Omg. 9: Örebro - Skellefteå AIK 9/10 kl. 18.00

Post by phx70 »

Dags att AIK börjar träna BP och straffar nu. BP är ju hur kasst som helst......
User avatar
vonschnauser
Posts: 1003
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Omg. 9: Örebro - Skellefteå AIK 9/10 kl. 18.00

Post by vonschnauser »

jokarfo wrote:
Konk wrote:
jokarfo wrote:Du kanske har rätt men inte är det BP jag tycker funkar dåligt just nu iaf. Som det ser ut nu är det väl typ allt annat än just BP som funkar sisådär?
Vi är 10e bästa lag i spelformen och har släppt in 8 av 17 mål i spelformen(räknar inte straffarna). Tror det är en lite för talande statistik. Med tanke på att vi inte direkt har kasst spelamaterial för BP. Men kan ju bara vara så att vi haft lite oflyt. Men det är känslan jag har fått.
Som jag skrev, inte alls omöjligt att du har rätt. Har inte granskat statistiken alls. Min spontana känsla är dock att BP sett klart bättre ut i spelet än vad både PP och EQ gjort. Sen ska vi ligga bättre till procentuellt, utan tvekan. Special Teams har ju varit ett starkt härad för AIK tidigare. Sen kanske det bara är jag men har vi inte spelat fruktansvärt mycket BP hittills den här säsongen? Tycker vi gör det mest hela tiden. Tänker att det kan vara en av orsakerna till att nära hälften av bakåtmålen hittills kommit i den spelformen. Å andra sidan är det ju rimligare att man släpper in mål i BP än i 5mot5 men det är beside the point.

Håller helt med om att vi spelar alldeles för mkt BP. Nästan varje match som vi haft fler utv än motståndaren... Oftast skit utv som inte går att skylla bort på domaren! Vi måste hålla disciplinen bättre i framtiden!
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Omg. 9: Örebro - Skellefteå AIK 9/10 kl. 18.00

Post by 374 »

Roligt att se Schremp som jag tycker var bäste AIKare. Även Erik A gjorde överraskande nog en bra match.
Locked