Publiken

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Publiken

Post by Chippen »

Jo, var inte det en del i den deal som gjort att de kan ha reklamfria tröjor?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Publiken

Post by Bilderberg »

Chippen wrote:Jo, var inte det en del i den deal som gjort att de kan ha reklamfria tröjor?
Tror det kan vara dom fula tröjorna som avskräcker gävleborna.
dj_tobias
Posts: 230
Joined: 12 Aug 2011, 10:46

Re: Sv: Publiken

Post by dj_tobias »

Chippen wrote:Hahahaha...Brynär har nog fan redan tagit bottenrekordet i publiksiffra om rapporten stämmer.
Drygt 3500 pers på plats och det vette fan om vi kommer få se en lägre siffra denna säsong.

Edit: 3507 pers var på plats.
Shit! I en hall som tar 8200 personer. Det känns som att man borde ha kunnat höra en knappnål falla under den matchen...
User avatar
Talbot25
Posts: 1068
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Publiken

Post by Talbot25 »

Vad har gått fel? MoDo drar alltid 5500-6000 personer men nu bara 5000. Linköping andra hemmamatchen bara 4252.
Har PR avdelningen tagit semester eller har alla hockeyintresserade skelleftebor dött?
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Publiken

Post by don_tomassso »

Myten om att,denna stad är en hockeytokig stad.Är ju död.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Publiken

Post by svartgulsubkultur »

Hade vi nånsin en så låg publiksiffra förra säsongen?
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Publiken

Post by 374 »

Bara 4469 i Karlstad också.
msoe
Posts: 1630
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Publiken

Post by msoe »

Bedrövligt! vad är det som händer egentligen?
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Publiken

Post by svartgulsubkultur »

msoe wrote:Bedrövligt! vad är det som händer egentligen?
SHL-effekten?
Alla lags individuella säregenskaper suddas ut mer och mer och känns mer som en produkt än en tillhörighet.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Publiken

Post by Special Brew »

Visst att serien på förhand är jämnare och mer oviss än förra säsongen, men när ligan dräneras på stjärnor så är det inte direkt oväntat med publiktapp. Men just nu är det betydligt mindre folk på i vissa arenor än vad man trott.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Publiken

Post by svartgulsubkultur »

Om så Brynäs slängde in sitt J20-lag i en SHL-match ska de inte ha 3507 åskådare.
Fyra och två ska inte få hända här även om Marcus Gustafsson skulle vara vår största profil.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Publiken

Post by 374 »

Tror det varma vädret kan spela in också.
User avatar
Talbot25
Posts: 1068
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Publiken

Post by Talbot25 »

374 wrote:Tror det varma vädret kan spela in också.
Ja det är nog många som åker till boviksbadet en så här varm dag.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Publiken

Post by freddus »

4319 förra året mot Örebro i andra hemmamatchen.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Publiken

Post by Skidrow »

Sen är det nog att Dream box har försvunnit som gör en del tapp, kostnaden att se matchen hemma har ökat markant.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Publiken

Post by smogz »

Undrar hur många som faktiskt hårt bryr sig om att dreambox förbjudits? Har många Delare (eller vad man kallar dom ) av kod till dreambox lagt ner?


Tycker ändå att det mest relevanta inlägget i publikfrågan är Freddus, det kanske alltid är lite publik i början på året.
Last edited by smogz on 19 Sep 2014, 11:20, edited 1 time in total.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Publiken

Post by haggloader »

Bra att det är mindre med dreambox, men kan någon sammanfatta läget då och nu?
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Publiken

Post by freddus »

Måste även säga att spelschemat var bättre lagt förra säsongen. I år har vi 10st lördagsmatcher (hemma) men 3 av dessa gånger är Modo motståndet och 3 gånger är det DIF.
Förra säsongen (om jag kollat rätt nu) hade vi 11 matcher med 9(!) olika motståndare.
Visst, bevisligen räcker det inte med en hemmapremiär mot Modo på en lördag för att locka folk men både Modo och DIF ska locka tillräckligt med folk en vardag.
Sen ser jag till min egen del som i princip bara kan åka på helgmatcher... Då vill jag ju ha lite variation när jag väl kan se matcherna.
Nu kommer det inte påverka antalet matcher just jag åker på men kan nog tänka mig att andra tänker "va fan, vi har ju redan sett Modo två gånger den här säsongen" och sen stannar de hemma istället.
Gezim
Posts: 170
Joined: 03 Jul 2011, 17:49

Re: Publiken

Post by Gezim »

Skulle vilja påstå att norran har en rätt stor roll vad gäller intresset för laget.
Hockeybloggen är under all kritik och jag tror att snacket ute i fikarummen blir mindre pga det.
Nu för tiden måste man ju leta sig fram på norran för att då läsa nåt inför en match samma dag.
Jag tror det påverkar.
lurch
Posts: 406
Joined: 06 Jan 2013, 11:39

Re: Publiken

Post by lurch »

Skellefteå har massvis av fans i en radie av säj 15 mil från arenan,görs allt för att få dom dit smidigt? Bussresor o.dyl...?
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Publiken

Post by smogz »

Det är ju såna där jävla biovisningar runt hela Västerbotten också. Säkert tar det en del folk.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Publiken

Post by karjala »

smogz wrote:Det är ju såna där jävla biovisningar runt hela Västerbotten också. Säkert tar det en del folk.
Ja, varenda bostads/hyresförening visar ju dessutom matcherna och tävlar i att ha lägst pris på "kaffe och dopp" samtidigt i stan.

Frågan är ju hur man drar folk inom tidigare nämnd radie till matcherna i stan när folk samlas i grupp 300-400 meter från arenan och kollar på tv:n.
pioneer
Posts: 92
Joined: 15 Jun 2011, 23:04

Re: Publiken

Post by pioneer »

En parameter som man ska tänka på är att för exempelvis barnfamiljer är september nästan en optimalt dålig månad ur många aspekter. Skolstart kostar pengar (löningshelgen i augusti är den näst eller tredje största shoppinghelgen på hela året), aktiviteter startar efter sommaren, jobbaktiviteter i massor etc. Nu kommer lön för de flesta först till nästa helg. Därav en ganska jobbig tid för de flesta aktiviteter som tar tid och kostar pengar att locka folk just denna vecka.

Jag anser iofs att AIK borde ta lärdom med bättre direktmarknadsföring för att locka folk. Jag var på en bortamatch mot DIF för tre år sedan. Varje gång det är dags skickar DIF ett mail till mig och påminner mig att köpa biljett. Direkt de har kampanjer krävs det att man registrerar sin mailadress. Jag tror till och med jag lyckades komma med på deras lista när jag hängde med en Malmöit och såg DIF-MFF i fotboll...jag får dessutom hyfsat roliga pch intressanta erbjudanden, och det är matcher där de nog på förväg inser att publiken måste raggas dit.

Hur många av er har gjort det för att köpa en lösbiljett i Kraft Arena? (Ok, de flesta av er har väl årskort men vet inte ens om man behöver ange mailadress då!?). Jag har aldrig gjort det trots att mina besök på Hovet kraftigt understiger dito i Kraft Arena.

Dags att tänka utanför boxen...kan man arrangera älska 0910 i Stockholm, Göteborg och vart än man nu har varit bör man lyckas skapa åtminstone någon liknande hype på hemmaplan. För som det är nu känns det bara som att det är självsäljande lördagsmatcher på löningshelger och "ungdomspaket" och begränsad sikt biljetter som man kampanjar...

Varför inte samarbeta med något lokalt eventföretag och erbjuda paketlösningar till företag, kompisgäng, etc.

AIK har varit extremt sena på att börja använda sociala medier. Dessutom förlitar man sig på marknadsföring i Norran som i princip enda kanal. Jag tror många i målgruppen inte läser Norran (papper) och där man satsar att synas på web ( främst bloggen) känns som en halvt insomnad kanal då deras fokus verkar ryckts från det forumet. Digital marknadsföring i övrigt har jag aldrig märkt av.

Jag, som läser hyfsat många hockeysidor, får ofta banners och liknande med Cmore som avsändare, och ofta med Skellefeå AIK som ett av lagen de promotar. Med tanke på att Skellefteå är lite av ett mecka för digital marknadsföring i övrigt så är det konstigt att AIK inte har bättre stöd där. krux slogans och filmer osv är ju bra, men budskapet måste ut i fler kanaler.

Dessutom är ju souvenirutbudet under all kritik. Visst, man har outsourcat det till Intersport, men det är under all kritik att shoppen under så lång tid efter att fjolårets stjärnor lämnat forfarande promotar dessa spelare. Under sommaren kommer många utflyttade Skelleftebor och turister till stan. Kanske en av få gånger per år de gör det. Många går då och försöker köpa souvenirer - och denna sommar möttes de av en utplockad shop, spelarbilder på sådana som lämnat, osv.

Ska man locka folk, bygga en bra atmosfär - tänk efter hur man får folk att inse att man måste gå på hockey. Skapa ett behov. Annars blir det väldigt få tillfällen det blir 5999, du och jag i Kraft Arena.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Publiken

Post by Lappmössan »

Lägger in dessa så de inte faller bort i matchstråden.
Lappmössan wrote:
svartgulsubkultur wrote:Huvudet på spiken Lappmössan.
NP kan säkert promota enskilda ramsor bättre genom att dela youtubeklipp med ramsor inför match.
"Matchens ramsa" där man förvåntar sig att fler än vanligt tar i. Sen när man gått ett varv eller två i repertoaren så börjar skiten sätta sig hos fler och fler.

Typ såna här klipp alltså:
http://www.youtube.com/watch?v=iWkWih9qxAQ" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Bör även gå att göra enkla affischer för varje hemmamatch som var och en kan skriva ut och sätta upp på diverse arbetsplatser/skolor/etc.

Undrar om man inte kan samarbeta med något av de digitala marknadsföringsbolagen här i stan, typ North Kingdom, Dixie , Vinter eller vad alla de där nu heter. Nu spånar jag bara generellt men kan man kanske göra något interaktivt spel av det hela? Att det finns streckkoder och annat smått och gott i arenan varje match som låser upp Content/nivåer eller liknande i spelet? Behöver inte bara vara för barn, man bör kunna fixa AIK-Content för vuxna också. När man samlat tillräckligt med poäng kanske man får en biljett till en hemmamatch / burgare eller vad som helst.

Dessutom anser jag att det är dags att införa Chuck-a-puck en gång i månaden!
svartgulsubkultur wrote:>> Lappmössan

Bra förslag, särskilt printa din egen poster-förslaget.
AIK lägger upp affischen på hemsidan och Facebook samt mejlar den till alla medlemmar, säsongskortsinnehavare och framförallt sponsorer. Affischen sprids givetvis också via delningar på diverse sociala medier.
Om de dessutom är lite av "Vincent eggar Jules att besöka Amsterdam"-karaktär så att man hetsar polare och arbetskamrater så blir resultatet också "I'm going, that's all there is to it. I'M FUCKIN' GOING!!!"
lobo wrote:Japp, bra idé med affischer! Har i åratal tjatat om en adrenalinhöjande highlight reel för varje specifik motståndare, som AIK borde rulla på hemsidan fb, turistbyrån etc inför varje match. Nåt som triggar rivaliteten och blodgenomströmningen. Mot LHC allt från Kimmos ot-mål till semi segern ifjol! Behövs bara 11 st och det finns garanterat godbitar att plocka mot alla motståndare.. Borde ingå i avtalet med cmore att få ta del av såna filmer. Har ni sett NFL inför och gameday filmer, ståpäls varje gång.
Mer idéer behövs! Tänkta att när man kommit fram till ett antal bra alternativ kan man maila till AIK. Alltid något.

Något jag också tänkt på är NPs hemsida - hur många klickar runt på hemsidan? Inte då jag, går direkt till forumet. Behövs en rejäl upprustning där, vill bland annat se en rams-sektion där de flesta ramsor finns nedskrivna med ett tillhörande klipp. Borde inte vara så svårt, eller?
Ser att NP Stockholm gjort en uppgradering av hemsidan - snyggt! Kanske ett större samarbete där? Mer content till sidorna helt enkelt! Mycket av det som läggs ut på FB kan läggas ut på hemsidan. Kanske skapa ett instagramkonto som är kopplat till sidan? Kom igen och brainstorma!
Empress
Posts: 7163
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Publiken

Post by Empress »

Har AIK ingen marknadschef eller dylikt som är "ansvarig" att dra publik till matcherna?
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Publiken

Post by freddus »

Luleå - Brynäs verkar inte locka mycket publik direkt... Tomt på sitt och på stå så det är inte bara vi som har svårt att locka folk.

Edit: Växjö - FBK har relativt mycket tomma stolar och de trängs då inte på stå... Trots guldfavoriter och guldtifo i premiären...
Modo - HV - tomma stolar överallt och tomt på stå.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Publiken

Post by Lappmössan »

Men sluta konstatera att det ser dåligt ut och börja brainstorma om vad vi ska göra åt saken! ;)
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Publiken

Post by smogz »

Vad får en bostadsrättsförening, biograf, fik, pensionsärsklubb betala för att visa en match? Det kan inte vara tillåtet på bara ett Cmore-abonnemang va? Vi får börja i NPs namn polisanmäla varenda jävla ställe som kör såna visningar.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Talbot25
Posts: 1068
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Publiken

Post by Talbot25 »

smogz wrote:Vad får en bostadsrättsförening, biograf, fik, pensionsärsklubb betala för att visa en match? Det kan inte vara tillåtet på bara ett Cmore-abonnemang va? Vi får börja i NPs namn polisanmäla varenda jävla ställe som kör såna visningar.
Så vi ska alltså gola ner våra egna? Det är ju hedervärt :?
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Re: Publiken

Post by karjala »

Lista över dom som har tecknat avtal för att visa Cmore offentligt

SKELLEFTEHAMN Folkets hus Skelleftehamn Berzeliusgatan 2
SKELLEFTEÅ O'Learys Skellefteå Kanalgatan 31
SKELLEFTEÅ Restaurang Tatung Trädgårdsgatan 13-15
SKELLEFTEÅ Kriti och Pub Mr Greek Kanalgatan 51
SKELLEFTEÅ Allstar Skellefteå Torget 2


http://www.canaldigital.se/foretag/tv-t ... e-pa-krog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply