Teorier kring valet 14 sep 2014

Allt Annat

Moderator: Styrelsen

374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

jokarfo wrote:
374 wrote:Den ökade arbetslösheten beror till stor del på att sjukskrivna och förtidspensionerade tillförts arbetskraften och därmed fått en chans att komma ur sitt utanförskap. Dessutom har väldigt många heltidsstuderande anmält sig som arbetssökande.
Med samma sätt att beräkna arbetslöshetsnivåerna kan ju nämnas att arbetslösheten var lägre 2006...

Fail kallas det visst nuförti'n.
Otroligt okunnigt att kalla det fail.

Om Valusiffrorna blir valresultat så ser jag bara alliansen+MP som ett rimligt regeringsalternativ.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3063
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Foppas skridskocoach »

374 wrote:
jokarfo wrote:
374 wrote:Den ökade arbetslösheten beror till stor del på att sjukskrivna och förtidspensionerade tillförts arbetskraften och därmed fått en chans att komma ur sitt utanförskap. Dessutom har väldigt många heltidsstuderande anmält sig som arbetssökande.
Med samma sätt att beräkna arbetslöshetsnivåerna kan ju nämnas att arbetslösheten var lägre 2006...

Fail kallas det visst nuförti'n.
Otroligt okunnigt att kalla det fail.

Om Valusiffrorna blir valresultat så ser jag bara alliansen+MP som ett rimligt regeringsalternativ.
Kommer inte ske.
Tigerränderna går aldrig ur.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Tror inte jag heller men det vore det mest rimliga om man vill ah en stabil regering.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3063
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Foppas skridskocoach »

374 wrote:Tror inte jag heller men det vore det mest rimliga om man vill ah en stabil regering.
Ok, då är jag med. Trodde du menade att det var det troligaste utfallet.

Nån som vet när den statligt finansierade proffsligan i damhockey drar igång om F! kommer in?
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Lappmössan »

Undrar hur många från SD som kommer måsta lämna sina poster inom de närmsta åren tack vare klumpiga/rasistiska uttalanden osv. Något för bettingbolagen kanske...
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Intressant att se hur Löfven kommer att sy ihop det här, S+SD?
Hedman
Posts: 286
Joined: 17 Jun 2011, 10:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Hedman »

Riktigt pinsamt att 13 % av de som röstar är rasister! SD ett lite "light" nazze parti! Mår lite illa!
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by King Kong »

Hedman wrote:Riktigt pinsamt att 13 % av de som röstar är rasister! SD ett lite "light" nazze parti! Mår lite illa!
Tror man gör det lite väl enkelt för sig om man stämplar alla som röstar på SD för rasister..
Tror man gör det lika lätt för sig om man tar det för missnöjesröster...
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Poet
Posts: 2479
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Poet »

Skönt att slippa F! Iaf.
2012-05-19
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Så Löfven sträcker ut handen mot C och Fp, jag är inte direkt förvånad. Om det är 5,7% av befolkningen som röstar på V så är det kanske 0,057% av de som drar in pengar till sverige som röstar. Det vet Lövfen och han vill till varje pris undvika dom i Regeringen.

Nä för Sveriges skull skulle jag tycka att S, MP, C och Fp skulle vara rätt val just nu, de får då 113+24+22+19= 178 mandat, alltså en majoritetsregering. Nu kommer detta antagligen inte att hända, men i mina ögon är det det bästa alternativet.

Om inte kommer SD att få en vågmästarställning. Samtidigt kan jag tycka att om Svenska folket är så jävla dumma att 13% inte förstår bättre än att rösta på SD så får vi kanske leva med att SD har en viss makt.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Jag hoppas verkligen att alliansen håller ihop. Jag tror sossarna kommer samarbeta med SD, makten är för viktig. SD är dessutom en naturligare partner än MP, då SD är mer likt sossarna.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Lidlund »

På vilka frågor anser du att SD och S står för samma åsikt?

Annie Lööf var väldigt tydlig att C ska INTE prata stödja S som statsminister..
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Båda pratar om kollektiv istället för individer, de är grenar på samma ruttna träd. MP är ett individualistiskt parti och jag har egentligen aldrig förstått varför de valt det gröna laget.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Lidlund »

Kan du ge mer specifika exempel?
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

De är ju exempelvis det parti som står närmast SD i invandringsfrågor.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by p-play »

smogz wrote:Så Löfven sträcker ut handen mot C och Fp, jag är inte direkt förvånad. Om det är 5,7% av befolkningen som röstar på V så är det kanske 0,057% av de som drar in pengar till sverige som röstar. Det vet Lövfen och han vill till varje pris undvika dom i Regeringen.

Nä för Sveriges skull skulle jag tycka att S, MP, C och Fp skulle vara rätt val just nu, de får då 113+24+22+19= 178 mandat, alltså en majoritetsregering. Nu kommer detta antagligen inte att hända, men i mina ögon är det det bästa alternativet.

Om inte kommer SD att få en vågmästarställning. Samtidigt kan jag tycka att om Svenska folket är så jävla dumma att 13% inte förstår bättre än att rösta på SD så får vi kanske leva med att SD har en viss makt.
Jag tror inte att du förstår hur det ser ut i vissa förorter utanför Stockholm, Malmö och Göteborg. Om du möttes av stenkastning när du försöker genomföra hantverksarbete och får din bil uppeldad så tror jag inte att du skulle vara lika tolerant. Integrationsproblemen är enorma. Bara Malmö betalar ut 1 miljard i socialbidrag. Deras egna skatteintäkter är 10 miljarder, samtidigt som de får kommunala utjämningsbidrag på 4 miljarder. Som Stenmark sade: "det är svårt att förklara för de som inte förstår".
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Lidlund »

374 wrote:De är ju exempelvis det parti som står närmast SD i invandringsfrågor.
Saknar fortfarande konkreta exempel.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

p-play wrote:
smogz wrote:Så Löfven sträcker ut handen mot C och Fp, jag är inte direkt förvånad. Om det är 5,7% av befolkningen som röstar på V så är det kanske 0,057% av de som drar in pengar till sverige som röstar. Det vet Lövfen och han vill till varje pris undvika dom i Regeringen.

Nä för Sveriges skull skulle jag tycka att S, MP, C och Fp skulle vara rätt val just nu, de får då 113+24+22+19= 178 mandat, alltså en majoritetsregering. Nu kommer detta antagligen inte att hända, men i mina ögon är det det bästa alternativet.

Om inte kommer SD att få en vågmästarställning. Samtidigt kan jag tycka att om Svenska folket är så jävla dumma att 13% inte förstår bättre än att rösta på SD så får vi kanske leva med att SD har en viss makt.
Jag tror inte att du förstår hur det ser ut i vissa förorter utanför Stockholm, Malmö och Göteborg. Om du möttes av stenkastning när du försöker genomföra hantverksarbete och får din bil uppeldad så tror jag inte att du skulle vara lika tolerant. Integrationsproblemen är enorma. Bara Malmö betalar ut 1 miljard i socialbidrag. Deras egna skatteintäkter är 10 miljarder, samtidigt som de får kommunala utjämningsbidrag på 4 miljarder. Som Stenmark sade: "det är svårt att förklara för de som inte förstår".
Jag har bott fyra år i Husby - hur ser din erfarenhet ut? Men jag funderar på vad det du skriver har med det jag skrev att göra. Jag inser att integrationsproblemen är enorma. Nä jag förstår inte var du vill komma med det du skrev. På vilket sätt är jag intolerant? Förklara gärna.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Lidlund wrote:
374 wrote:De är ju exempelvis det parti som står närmast SD i invandringsfrågor.
Saknar fortfarande konkreta exempel.
Båda är kritiska till att folk utanför EU ska kunna få jobb i Sverige.

Sossen Urban Ahlin har sagt att han tror väljarna anser att S och SD har den bästa invandringspolitiken.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by p-play »

Jag har även jag bott i ett "oroligt område", men flyttade. Polisen fick regelbundet göra insatser där på nätterna och till sist blev det ohållbart att bo kvar där. Jag har en bekant som bott i Husby, men han flyttade efter endast ett par veckor då hans bil inte fick stå orörd. Det är omöjligt att blunda för alla problem som uppstår i kölvattnet av invandringen och det är knappast immigranternas fel då de bara försöker få ett så bra liv som möjligt, precis som alla andra, och den stora majoriteten är dessutom mycket skötsamma. Hade invandringen varit mer kontrollerad så hade problemen kunnat hanteras på ett bättre sätt. SDs lösning är inte bra, men de är de enda som överhuvudtaget adresserar problemet, de andra låtsas om att problemen inte existerar.
Anm: Jag skriver att du är tolerant.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Ah...tolerant. AJ see. Sorry.

Jag hade en ny fin bil på en öppen parkering i Hysby i fyra år utan att den på något sätt råkade ut för överhuvudtaget någonting alls.

Jag håller med om att det är ett stort problem att bara SD adresserar problematiken, och det vinnner bara SD i form av röster på. Jag tror att det börjar vara dax för de andra partierna att adressera problemen och faktiskt försöka göra nått. Jag tror tex. att man kanske måste begränsa invandringen något, vi måste ju kunna ta hand om och integrera de vi tar emot. Men jag vet inte, jag är för dåligt insatt.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Framför allt är det sjukt att likt sossarna ta hit hur många som helst som ska leva på bidrag men inte tillåta folk att komma hit och jobba.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3063
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Foppas skridskocoach »

Att SD får massvis med röster torde väl vara självklart i o m att övriga partier har lämnat walk over i integrationsfrågan och mest ägnar sig åt någon slags tävling om vem som egentligen tycker sämst om SD.

Så länge som det officiellt anses rasistiskt att ens yppa tankar om att ex-vis frysa invandringen vid dagens nivåer kommer SD att fortsätta växa. Vi tar idag emot ungefär dubbelt så många invandrare som vi gjorde med Göran Persson som statsminister. Fundera över reaktionerna från övriga partier/media om någon av partiledarna (frånsett Åkesson) gick ut och krävde halverad invandring idag. Vederbörande skulle troligtvis bli lynchad, men vem anser på allvar att Göran Persson bedrev en rasistisk migrationspolitik?

Jag tror att debattklimatet måste lugna ner sig ett par hekto för att SD ska börja tappa väljarstöd. Vi tar emot fler och fler invandrare för varje år som går samtidigt som endast 9% av svenskarna är för den utvecklingen (SVT valde en annan vinkel i rubriksättningen):

http://www.svt.se/nyheter/sverige/sifo- ... invandring" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Resten (frånsett de sex procenten som inte vet) vill se oförändrad eller minskad invandring. Men inget av de rumsrena partierna vågar/vill föra en sådan politik. Och när en stor del av befolkningen har åsikter som inte fångas upp av de rumsrena partierna kommer det att finnas en stark grogrund för ett parti som SD.

Jag tror inte att 13% av väljarna är fullblodsrasister. En stor del av SD's väljare är nog vanliga personer som är besvikna på Alliansen, misstror de rödgröna och kritiska till fortsatt ökning av invandringen. De behöver inte vara rasister eller ens vara för minskad invandring, men vill man behålla invandringen på dagens nivåer finns det ju inget vettigt alternativ att rösta på... Och eftersom inget etablerat parti kommer att samarbeta med SD blir det ju således riskfritt att lägga en missnöjesröst på dem. De får inget inflytande men man skickar en signal till de etablerade partierna om att det är dags att ta frågan på allvar. Så länge inget av dem gör det kommer SD att fortsätta växa, det är jag övertygad om.

In other news är jag i alla fall nöjd med att 97% röstade mot en feministisk politik. Gårdagens största glädjeämne utan tvekan.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Special Brew »

Foppas skridskocoach wrote:Att SD får massvis med röster torde väl vara självklart i o m att övriga partier har lämnat walk over i integrationsfrågan och mest ägnar sig åt någon slags tävling om vem som egentligen tycker sämst om SD.

Så länge som det officiellt anses rasistiskt att ens yppa tankar om att ex-vis frysa invandringen vid dagens nivåer kommer SD att fortsätta växa. Vi tar idag emot ungefär dubbelt så många invandrare som vi gjorde med Göran Persson som statsminister. Fundera över reaktionerna från övriga partier/media om någon av partiledarna (frånsett Åkesson) gick ut och krävde halverad invandring idag. Vederbörande skulle troligtvis bli lynchad, men vem anser på allvar att Göran Persson bedrev en rasistisk migrationspolitik?

Jag tror att debattklimatet måste lugna ner sig ett par hekto för att SD ska börja tappa väljarstöd. Vi tar emot fler och fler invandrare för varje år som går samtidigt som endast 9% av svenskarna är för den utvecklingen (SVT valde en annan vinkel i rubriksättningen):

http://www.svt.se/nyheter/sverige/sifo- ... invandring" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Resten (frånsett de sex procenten som inte vet) vill se oförändrad eller minskad invandring. Men inget av de rumsrena partierna vågar/vill föra en sådan politik. Och när en stor del av befolkningen har åsikter som inte fångas upp av de rumsrena partierna kommer det att finnas en stark grogrund för ett parti som SD.

Jag tror inte att 13% av väljarna är fullblodsrasister. En stor del av SD's väljare är nog vanliga personer som är besvikna på Alliansen, misstror de rödgröna och kritiska till fortsatt ökning av invandringen. De behöver inte vara rasister eller ens vara för minskad invandring, men vill man behålla invandringen på dagens nivåer finns det ju inget vettigt alternativ att rösta på... Och eftersom inget etablerat parti kommer att samarbeta med SD blir det ju således riskfritt att lägga en missnöjesröst på dem. De får inget inflytande men man skickar en signal till de etablerade partierna om att det är dags att ta frågan på allvar. Så länge inget av dem gör det kommer SD att fortsätta växa, det är jag övertygad om.

In other news är jag i alla fall nöjd med att 97% röstade mot en feministisk politik. Gårdagens största glädjeämne utan tvekan.
Skriver under på varje stavelse.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Tänk vad stora SD hade kunnat bli om de haft en sympatisk partiledare.

För övrigt har de målat in sig i ett hörn med SD, det måste nog till nya partiledare för att de ska bli ett samarbete, som det är nu är det nog bara sossarna som i ett utslag av desperation skulle kunna tänka sig att samarbeta med dem.
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by haggloader »

smogz wrote:
haggloader wrote:Smogz:
Känner du några sjukpensionärer innan 2006 som kände sig missnöjd med sin situation och som inte fick hjälp att komma tillbaka till jobb eller kan du hänvisa till statistik eller åtminstone någon tidningsartikel?

Personligen känner jag ingen innan 2006 vars sjukpension inte var berättigad och jag har aldrig läst någon nyhetsartikel heller kring detta.
Jag känner många läkare ute i norrlands inland som fick kämpa som fan för att förklara för helt friska människor att de inte kan vara sjukpensionärer när de inte är sjuka
Din källa känns inte särskilt övertygande, särskilt hur du brukar misstolka mig och andra skribenter.

Som jag förstår det tycker dina läkarkontakter att en del personer är lata i inlandet, lathet är en farlig sjukdom.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Jag och du är på så diametralt olika våglängd så jag orkar inte försöka. Ok allt blev sämre av alliansregering. Nu är du väl glad när vi får bygga upp en ineffektiv välfärd och ett bidragssamhälle igen.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
micktålbot
Posts: 542
Joined: 16 Jun 2011, 14:54

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by micktålbot »

Bidragsamhället är framtiden, det måste ni förstå. Med digitaliteringen av arbetskraften så kommer jämviktsarbetslösheten bara öka och om arbetsmarknaden fortlöper som den gör kommer arbetslösheten var mycket högre än de som faktiskt är i arbete. Vad ska vi då göra? Den enda lösningen på kort sikt är den som Schweiz nu ska införa, dvs medborgarlön. Hur ska kapitalismen lösa problematiken med denna digitala framtid? Det kan den inte, och massarbetslöshet är framtiden, den är helt ofrånkomlig. Så att prata om bidrag hit och dit är att totalt missa målet.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Miljöpartiet vill ha medborgarlön. Sossarna är dock emot det då de vill kunna kontrollera och styra folk genom olika bidrag.

Själv tycker jag medborgarlön är en mycket bra och sympatisk tanke.
User avatar
micktålbot
Posts: 542
Joined: 16 Jun 2011, 14:54

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by micktålbot »

Nä, Miljöpartiet har slopat Medborgarlönen som tanke, det är bara Piratpartiet (som förstår digitalisering) som vill införa det idag.
Post Reply