Teorier kring valet 14 sep 2014

Allt Annat

Moderator: Styrelsen

User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Det ena utesluter inte det andra. Verkar väldigt svart och vitt för dig. Verkligheten funkar inte så. Jag har jobbat på två multinationella företag, ingen av dom försökte få till monopol, båda jobbade väldigt hårt för att effektivisera.

Sen kan man förstås alltid diskutera varför Volvo ville köpa Scania. Visst finns det en poäng i det du säger. Men det har minst lika mycket med att effektivisera att göra. Spara pengar på delad utveckling, gemensamma komponenter, billigare och effektivare inköp, etc.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by haggloader »

När ni två förskönar det privata alternativet belyser jag problem och om jag då har svartvitt tänkande enligt er är det ok för mig.

Ni har aldrig berört min första huvudsatts att det är effektivast att minska arbetslösheten genom att anställa i offentlig sektor?

Lättast att få till ett jämställt arbetsliv är i den offentliga sektorn.

Fundera också på hur många anställda chaufförer som får riktigt med traktamenten som är underentreprenörerer i plogsvängen till kommunen, jämfört med kommunalt anställda. Det är naturligtvis enklast för kommunen själv att ordna med ordentliga anställningsvillkor jämfört med entreprenörer. Det moderna jämställda arbetslivet kommer i högre grad att förutsätta justa villkor och inte att ägaren stoppar pengarna i egen ficka eller använder anställdas villkor att lägga ett lägre anbud. Förmodligen är det den sista tesen som gäller alltmer.
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by haggloader »

smogz wrote:Det ena utesluter inte det andra. Verkar väldigt svart och vitt för dig. Verkligheten funkar inte så. Jag har jobbat på två multinationella företag, ingen av dom försökte få till monopol, båda jobbade väldigt hårt för att effektivisera.
Konstigt då att EU har en konkurrensmyndighet som bl.a. har stoppat Volvos köp av Scania. En konkurrensmyndighet har också USA som bl.a. var negativ till Pfizer köp av AstraZeneca, eller hur det nu var men en myndighet var negativ inställd till affären.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Lidlund »

Phazer å astra var helt enkelt för dåligt bud för astra.
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by haggloader »

Nä, Obama spjärnar emot. Jag minns att det var någonting annat än priset.
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/ ... 851390.svd" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

"Samtidigt lurar en ny amerikansk lagstiftning i vassen. USA:s president Barack Obama förbereder en ny lagstiftning som ska förhindra det upplägg/de affärer som flera amerikanska företag har sjösatt och förbereder att iscensätta för att dra nytta av mer förmånlig företagsbeskattning i länder bortom den egna nationen.

En förändrad amerikansk lagstiftning tänkt från kommande årsskifte skulle också kunna bli retroaktiv, så att de affärer som genomförs under hösten också skulle omfattas av justeringarna i denna"
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Ok skit samma, vi kommer aldrig att komma överens så jag orkar inte försöka.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Lidlund wrote:Blank röst räknas ogiltig och därmed inte med i valdeltagandet
Man är ändå aktiv och lägger en röst.

Hur kommer det att gå i valet då ? Kommer Löfven bli statsminister? Hu kommer han i sådana fall att klara sig, han känns ju inte direkt statsmannamässig.

Ser förresten partiledardebatten och kan säga att jag inte direkt återfår lusten att rösta.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Tror inte på maktskifte, vi har det för bra idag, vi vet vad vi har men inte vad vi får. För stor osäkerhet att rösta rödgrönt. Många osäkra (11%) i Sifos senaste om jag inte minns helt fel. Osäkra väljer nog att gå på det vi har, det man vet. Men det är ju så liten skillnad så det är säkert skitsamma.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
haggloader
Posts: 706
Joined: 18 Jun 2011, 22:34

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by haggloader »

374 wrote: Hur kommer det att gå i valet då ? Kommer Löfven bli statsminister? Hu kommer han i sådana fall att klara sig, han känns ju inte direkt statsmannamässig.
Inför 2006 kändes inte Reinfeldt stadsmannamässig om möjligt blev det ännu sämre då han utsåg några stolpskott till ministrar i början.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Du är allt en riktigt marinerad typ du.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Sv: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Lidlund »

smogz wrote:Tror inte på maktskifte, vi har det för bra idag, vi vet vad vi har men inte vad vi får. För stor osäkerhet att rösta rödgrönt. Många osäkra (11%) i Sifos senaste om jag inte minns helt fel. Osäkra väljer nog att gå på det vi har, det man vet. Men det är ju så liten skillnad så det är säkert skitsamma.
Tycker alla siffror som presenteras sticker överallt! Hur såg oppositionens prognos ut för 4 år sen?
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Special Brew »

Blir en blankröst. För min egen skull vore en röst på alliansen det bästa, men för välfärden en på de röda. Finns inga bra alternativ. Hade hellre sett sossarna samarbeta med Moderater och folkpartister än med V och MP.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

På vilket sätt skulle en röst på de röda vara bäst för välfärden?
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Special Brew »

Med mitt sätt att se på saken är det så. Tycker inte privatiseringarna inom äldrevård mm har slagit så väl ut bland annat.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Samtidigt som statligt drivna sjukhus i allmänhet har mycket större problem än privata så plus på en välfärd och minus på en annan eller.

Tror det är farligt att läsa en tidning om bosse 91 som blivit dåligt behandlad. Tidningar söker såna fall och visst finns det några skrämmande fall, går säkert hitta några lika skrämmande i icke privat verksamhet. Problemet är fortfarande inköparna eller kravställningen. Leverera det ni ska till en kvalitet vi kräver så skiter jag i om du gör vinst. Levererar ni inte till den kvalitet vi kräver så mister ni tillståndet.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Jag har lite svårt att få ihop det. "Alla" anser att vården och omsorgen är undermålig men det är väldigt svårt att hitta någon som haft negativa erfarenheter.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Chippen »

374 wrote:Jag har lite svårt att få ihop det. "Alla" anser att vården och omsorgen är undermålig men det är väldigt svårt att hitta någon som haft negativa erfarenheter.
Va? Driver du med oss nu igen?

Jag kan väl dra fram fyra-fem negativa erfarenheter för mig själv
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Special Brew
Posts: 10050
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Special Brew »

Bodde själv i ett mindre populärt område i Linköping tidigare och hade en bekant som pga sjukdom behövde besöka vårdcentralen där ganska ofta. Problemet var att det var en enorm omsättning på läkare där så i stort sett fick han träffa en ny varje gång. Det berodde på att de inte hade resurser till att anställa tillräckligt många läkare utan de som började blev aldrig avlastade utan flyttade på sig nästan omgående. Så att det krävs mer resurser inom vård och omsorg är helt klart, i alla fall på vissa håll. Det kan skilja rätt mycket mellan olika kommuner också, tex så var jag på besök i Skellefteå vid ett tillfälle och skulle ta bort stygn vid en vårdcentral där, och då var jag den enda patienten. Nu är det ju några år sedan i och för sig så mycket kan ju ha hänt sedan dess.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

haggloader wrote:
smogz wrote:Det ena utesluter inte det andra. Verkar väldigt svart och vitt för dig. Verkligheten funkar inte så. Jag har jobbat på två multinationella företag, ingen av dom försökte få till monopol, båda jobbade väldigt hårt för att effektivisera.
Konstigt då att EU har en konkurrensmyndighet som bl.a. har stoppat Volvos köp av Scania. En konkurrensmyndighet har också USA som bl.a. var negativ till Pfizer köp av AstraZeneca, eller hur det nu var men en myndighet var negativ inställd till affären.
Jag säger ju att det ena inte utesluter det andra visst försöker företag växa och bli så stora som möjligt och därmed få tillgång till större kundbas, och det optimala är att vara monopol. Men ägs ett monopolföretag av aktieägare så kommer inte det monopolföretaget att sluta att effektivisera verksamheten, för aktieägarna vill hela tiden ha ut mer vinst. Sen finns det konkurrensmyndigheter som ser till att man inte få monopol. Det är bra tycker jag, tycker inte heller det ska finnas monopol på skola, sjukvård, tandvård och äldreomsorg heller.

Problemet med statligt ägda monopolföretag är att där finns inget som helst incitament för att spara pengar. Man lever i sin egen bubbla, alla anställda röstar på det parti som mest värnar om den bubbla man lever i. Man ser till att överskrida budgeten lite varje år för att slippa få en sänkt budget året efter. Om man råkar ha kvar pengar i budgeten när det närmar sig årsskifte gör man verkligen allt man kan för att se till att slösa upp den. I allra värsta fall får man väl köpa in konsulttimmar som man senare kan plocka ut nästa år, allt för att hålla upp budgeten. Ett sånt sätt att bedriva verksamhet (och det gäller i princip stat, landsting och kommun, finns säkert undantag).


Och ska jag vara lite konspirationsteoretisk så är i allmänhet Sossar och Vänsterpartister för statligt ägande som sjukvård, skolor, banverk,järnväg osv. eftersom det är av dom anställda där som de får sina röster ( men det tänker jag inte vara)
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by smogz »

Special Brew wrote:Bodde själv i ett mindre populärt område i Linköping tidigare och hade en bekant som pga sjukdom behövde besöka vårdcentralen där ganska ofta. Problemet var att det var en enorm omsättning på läkare där så i stort sett fick han träffa en ny varje gång. Det berodde på att de inte hade resurser till att anställa tillräckligt många läkare utan de som började blev aldrig avlastade utan flyttade på sig nästan omgående. Så att det krävs mer resurser inom vård och omsorg är helt klart, i alla fall på vissa håll. Det kan skilja rätt mycket mellan olika kommuner också, tex så var jag på besök i Skellefteå vid ett tillfälle och skulle ta bort stygn vid en vårdcentral där, och då var jag den enda patienten. Nu är det ju några år sedan i och för sig så mycket kan ju ha hänt sedan dess.
Du tolkar det som att det behövs mer resurser, det gör inte jag.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Chippen wrote:
374 wrote:Jag har lite svårt att få ihop det. "Alla" anser att vården och omsorgen är undermålig men det är väldigt svårt att hitta någon som haft negativa erfarenheter.
Va? Driver du med oss nu igen?

Jag kan väl dra fram fyra-fem negativa erfarenheter för mig själv
Om du har varit med om att du har eller någon du känner fått undermålig eller dålig vård eller omsorg vid fyra-fem tillfällen så är det hemskt.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Special Brew wrote:Bodde själv i ett mindre populärt område i Linköping tidigare och hade en bekant som pga sjukdom behövde besöka vårdcentralen där ganska ofta. Problemet var att det var en enorm omsättning på läkare där så i stort sett fick han träffa en ny varje gång. Det berodde på att de inte hade resurser till att anställa tillräckligt många läkare utan de som började blev aldrig avlastade utan flyttade på sig nästan omgående. Så att det krävs mer resurser inom vård och omsorg är helt klart, i alla fall på vissa håll. Det kan skilja rätt mycket mellan olika kommuner också, tex så var jag på besök i Skellefteå vid ett tillfälle och skulle ta bort stygn vid en vårdcentral där, och då var jag den enda patienten. Nu är det ju några år sedan i och för sig så mycket kan ju ha hänt sedan dess.
Det där är ett organisatoriskt problem snarare än ett problem som löses med mer pengar. En privatägd vårdcentral i det området hade kanske varit lösningen.

Var den vård han fick inte adekvat?
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Chippen »

374 wrote: Om du har varit med om att du har eller någon du känner fått undermålig eller dålig vård eller omsorg vid fyra-fem tillfällen så är det hemskt.
Felmedicinerad i 3 mån. Fick ej byta medicin, trots att jag fick dokumenterad biverkning, för läkare sa att jag inte kunde ha drabbats av de ovanliga biverkningarna. Efter påtryckningar från annan instans gick läkare med på att byta, och då försvann biverkningar.

Ej kallad på planerat återbesök. När jag påtalade det så, var det sista nödvändiga testerna ej nödvändiga trots att det i första skedet var väldigt nödvändiga för att kunna ställa diagnos.

Det är de två grövsta sakerna som gör att jag inte riktigt tar vården på allvar.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3063
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Foppas skridskocoach »

Chippen wrote:
374 wrote: Om du har varit med om att du har eller någon du känner fått undermålig eller dålig vård eller omsorg vid fyra-fem tillfällen så är det hemskt.
Felmedicinerad i 3 mån. Fick ej byta medicin, trots att jag fick dokumenterad biverkning, för läkare sa att jag inte kunde ha drabbats av de ovanliga biverkningarna. Efter påtryckningar från annan instans gick läkare med på att byta, och då försvann biverkningar.

Ej kallad på planerat återbesök. När jag påtalade det så, var det sista nödvändiga testerna ej nödvändiga trots att det i första skedet var väldigt nödvändiga för att kunna ställa diagnos.

Det är de två grövsta sakerna som gör att jag inte riktigt tar vården på allvar.
Vad kan politikerna göra åt dessa saker?

Det är för övrigt märkligt att vårdfrågan hela tiden fokuseras mot riksdagsvalet. Är du missnöjd med vården där du bor är det snarare landstingsvalet som bör få din uppmärksamhet.
Tigerränderna går aldrig ur.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Chippen »

Inte nått? De kan ju inte påverka hur läkare bemöter patienter.
Men som du kanske ser så var det ett svar på att 374 tydligen har haft det väldigt svårt att hitta någon som haft negativa erfarenheter.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Ok, det var en negativ erfarenhet. Men även om vi utgår från att något fel begåtts (vilket inte är säkert) så är det inget som politikerna kan göra något åt.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by p-play »

Special Brew wrote:Blir en blankröst. För min egen skull vore en röst på alliansen det bästa, men för välfärden en på de röda. Finns inga bra alternativ. Hade hellre sett sossarna samarbeta med Moderater och folkpartister än med V och MP.
Jag har flyttat runt och har erfarenhet av ganska många kommuner och landsting. Sämst välfärd är det i de socialdemokratiskt styrda kommunerna och landstingen, mest p g a de försöker begränsa valfriheten så mycket som möjligt. Har man t ex fritt vårdval så byter man vårdcentral om man är missnöjd, vilket är omöjligt i många sosselandsting. Skolreformerna som infördes av sossarna och som innebar att kommunerna tog över ansvaret har varit en total katastrof, vilket för övrigt borgarna borde ha insett. I många sossekommuner söderut är det dessutom massiv invandring från 3:e världen, vilket innebär stora utbetalningar av socialbidrag och neddragningar inom den generella välfärden istället, t ex inom äldreomsorgen. Jag gillar verkligen inte de borgerliga politikerna heller, men om man måste välja så tar jag dem varje dag i veckan, p g a jag åtminstone får större valfrihet.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Chippen »

374 wrote:Ok, det var en negativ erfarenhet. Men även om vi utgår från att något fel begåtts (vilket inte är säkert) så är det inget som politikerna kan göra något åt.
Det har jag inte påstått heller, men jag antog att du ville ha exempel på dåliga erfarenheter.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by 374 »

Jepp, det ville jag och jag har nu stärkts i min uppfattning att det inte finns några större problem i vården även det givetvis finns saker som kan bli bättre.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Teorier kring valet 14 sep 2014

Post by Chippen »

374 wrote:Jepp, det ville jag och jag har nu stärkts i min uppfattning att det inte finns några större problem i vården även det givetvis finns saker som kan bli bättre.
Så är det ju. Men det är inget som kan fixas genom politiker på något sätt.
Visst, öka resurserna ser nog många som en åtgärd, men det tar inte bort att det trots allt är mänskliga faktorn man har att göra med.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Post Reply