Silly Season 2014/2015

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Lubbe »

Ante wrote:Den som använder ordet återvändare en gång till bör kölhalas i Kalmarsund! Strax efter att Kabanov blev klar fick jag uppgifter om att man jagade två etablerade forwards! Anton Karlsson lär ju inte vara en av dom! Kan det dyka upp ett tufft namn till tro?
Hä jär väl som älgjaktn. När kvotn jär full så jages int nå mer. Man ring åt frugan å be na sätt på pären. Hä som ä kvar i skogn få nå anne jaktlag ta, eller så få hä väx till sä till nå anne år.
User avatar
Hyland (I'm back)
Posts: 462
Joined: 27 Jan 2013, 17:51
Location: Skellefteå

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Hyland (I'm back) »

p-play wrote:Jag är otroligt besviken på denna värvning. Jag tyckte att Zackrisson var kraftigt överskattad senast han spelade i elitserien. Jag har svårt att se hypen. Han är en habil center för en tredje -eller möjligtvis en andrakedja. Att dessutom ge sig in i budkrig med HV7 och Frölunda och troligtvis tvingas punga ut med en lön motsvarande en stjärnspelare gör att det luktar ren desperation lång väg. Den här typen av värvningar har varit typiska för HV de senaste åren och har varit orsaken till att de inte lyckas bättre. Först Widing och nu Zackrisson. :cry:
Nej då Zachrisson var nog högprioriterad eftersom han är en center av hög klass och hör hemma i en förstafemma. Då måste man också betala och jag anser vi har råd med detta. Har du tips vilken annan center vi borde värva?
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Ante »

Foppas skridskocoach wrote:
p-play wrote:Med detta menade jag att de värvat namn snarare än spelare. Zackrisson är ingen dålig spelare, men det är ingen man bör betala stjärnlön för. Sundqvist eller Adam P gör samma eller bättre jobb för en mycket lägre lön. Jag hade velat se två riktigt bra ytterforwards i Lehtonenklass som de sista värvningarna.
Jag har mycket svårt att se att Sundqvist eller Pettersson ska prestera "samma eller bättre" än Zackrisson i vinter. Däremot finns det såklart en risk att bang-for-the-buck faktorn är tveksam då vi troligtvis betalar rätt ordentligt för Zackrisson.
Vi var ju en slow-starter i årets silly! Då får man alltid pröjsa mer... Men vi har råd och vilken annan spelare av denna klass skulle vi ha hittat nu?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2014/2015

Post by p-play »

Hyland (I'm back) wrote:
p-play wrote:Jag är otroligt besviken på denna värvning. Jag tyckte att Zackrisson var kraftigt överskattad senast han spelade i elitserien. Jag har svårt att se hypen. Han är en habil center för en tredje -eller möjligtvis en andrakedja. Att dessutom ge sig in i budkrig med HV7 och Frölunda och troligtvis tvingas punga ut med en lön motsvarande en stjärnspelare gör att det luktar ren desperation lång väg. Den här typen av värvningar har varit typiska för HV de senaste åren och har varit orsaken till att de inte lyckas bättre. Först Widing och nu Zackrisson. :cry:
Nej då Zachrisson var nog högprioriterad eftersom han är en center av hög klass och hör hemma i en förstafemma. Då måste man också betala och jag anser vi har råd med detta. Har du tips vilken annan center vi borde värva?
Zackrisson har väl aldrig spelat i en förstafemma? Han är ingen dålig spelare, heller ingen spetsvärvning, utan en mycket stabil hockeyarbetare som även gör en och annan poäng. Jag har svårt att ställa mig in i den unisona hyllningskören då jag anser att vi i första hand bör värva målfarliga ytterforwards. Vi har tillräckligt med folk som kan centra. Bellemare är också mest sannolik att återvända av de flyktade. Möller, Lindström, Holloway, Emanuelsson och Arvidsson var alla excellenta målskyttar och än så länge har vi bara värvat en spelare som är på samma nivå målmässigt: Lehtonen. Jag vidhåller att det här är en penningamässig felprioritering. Janmark som vi förlorade budgivningen om hade jag föredragit varje dag i veckan och han har nog lägre lön än Zackrisson.
-
User avatar
Hyland (I'm back)
Posts: 462
Joined: 27 Jan 2013, 17:51
Location: Skellefteå

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Hyland (I'm back) »

Zachrisson är på papperet våran bästa center.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Markman »

p-play wrote:Zackrisson har väl aldrig spelat i en förstafemma? Han är ingen dålig spelare, heller ingen spetsvärvning, utan en mycket stabil hockeyarbetare som även gör en och annan poäng. Jag har svårt att ställa mig in i den unisona hyllningskören då jag anser att vi i första hand bör värva målfarliga ytterforwards. Vi har tillräckligt med folk som kan centra. Bellemare är också mest sannolik att återvända av de flyktade. Möller, Lindström, Holloway, Emanuelsson och Arvidsson var alla excellenta målskyttar och än så länge har vi bara värvat en spelare som är på samma nivå målmässigt: Lehtonen. Jag vidhåller att det här är en penningamässig felprioritering. Janmark som vi förlorade budgivningen om hade jag föredragit varje dag i veckan och han har nog lägre lön än Zackrisson.
Zacke var stundtals förstacenter i Linköping, även då Hlinka var hel. KHL har jag sämre koll på, men jag gissar att han var andra- eller tredjecenter mesta delen av tiden, eller möjligen motsvarande ytter.

Vad gäller målfarliga yttrar så har vi förutom Lehtonen både Kabanov och Widing som båda har kapacitet att göra 25 mål på en säsong. Zacke och Forre (visserligen centrar, jag vet) har utan tvivel kapacitet till 15 kassar vardera, plus flertalet forwards som kan göra 10 var. Fine, vi har ingen som är likvärdig med Jocke Lindström, men det har ingen annan i ligan heller! Och Emanuelsson som du säger är en "excellent" målskytt har gjort mastiga 16 mål på 120 matcher i Elitserien, plus 8 mål på 28 slutspelsmatcher, så med en sån jämförelse har du inte mycket att komma med. Då gjorde Emanuelsson 6 mål den senaste säsongen, med ett snitt på 2.37 minuter i PP per match, nästan minuten mer än Bellemare, 7 mest av alla spelare i laget.
Alla har rätt till sin åsikt, utan tvekan. Dock tycker jag att din bild av det hela är rätt skev.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
ossian
Posts: 3674
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2014/2015

Post by ossian »

Zackrisson gjorde en bra säsong ifjol och spelade KHL-final som han förlorade i 7:e matchen. Tror nog att samtliga lag i SHL skulle viljat signa honom, han går in på 2 kedjor i alla lag. Vet inte riktigt vad folk har för krav, men jag tycker då att det är en riktigt bra värvning. Duktig på allt och med en stark skridskoåkning.

Om det är någon spelare jag saknar så är det ett självklart val på någon som ska gå in och styra ett PP. Vem är det? Är det verkligen Aho från quarterbackposition? Norman? Kabanov? Inte samma kaliber som Jocke Lindström.

Har vi värvat klart nu?
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2014/2015

Post by p-play »

Ante wrote:
Foppas skridskocoach wrote:
p-play wrote:Med detta menade jag att de värvat namn snarare än spelare. Zackrisson är ingen dålig spelare, men det är ingen man bör betala stjärnlön för. Sundqvist eller Adam P gör samma eller bättre jobb för en mycket lägre lön. Jag hade velat se två riktigt bra ytterforwards i Lehtonenklass som de sista värvningarna.
Jag har mycket svårt att se att Sundqvist eller Pettersson ska prestera "samma eller bättre" än Zackrisson i vinter. Däremot finns det såklart en risk att bang-for-the-buck faktorn är tveksam då vi troligtvis betalar rätt ordentligt för Zackrisson.
Vi var ju en slow-starter i årets silly! Då får man alltid pröjsa mer... Men vi har råd och vilken annan spelare av denna klass skulle vi ha hittat nu?
Faktum är att det är precis tvärtom. Priserna på spelare brukar sjunka under slutet av sommaren. Det kommer att komma loss bra spelare.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Hank »

Markman: Även om jag i sak håller med om Zackattack så hamnar du själv fel när du jämför Emanuelssons historiska stats med nuvarande spelares "kapacitet". Lehtonen, Kabanov och Widing öste inte direkt in mål i fjol. Kabanov har ju egentligen aldrig producerat på allvar någonstans, även om jag har höga förhoppningar på honom ändå. Och når Widing ens 15 mål är det ett mirakel.
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Ante »

Att det finns färre bra spelare att tävla om i år än på väldigt länge gör att jag otroligt svårt att tro på att det går att fynda i dagsläget...
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Markman »

Hank wrote:Markman: Även om jag i sak håller med om Zackattack så hamnar du själv fel när du jämför Emanuelssons historiska stats med nuvarande spelares "kapacitet". Lehtonen, Kabanov och Widing öste inte direkt in mål i fjol. Kabanov har ju egentligen aldrig producerat på allvar någonstans, även om jag har höga förhoppningar på honom ändå. Och når Widing ens 15 mål är det ett mirakel.
Kabanov är fortfarande ung så historiken är inte jättetydlig, och det är ingen bra sample size heller, men av det jag har sett, på is och på stats; han har absolut kapacitet till det!
Lehtonen vet vi sedan tidigare att han har ett jävligt vasst skott, så hittar vi någon som kan lägga upp vettiga passningar till honom kommer det att smälla i nätet, gång efter annan.
Widing har, som du säger, ett par sämre säsonger bakom sig, absolut, inga protester där. Men han ÄR en vass skytt, och samma som med Lehtonen så kan det helt klart ringa mer än en gång om han får lite vettiga passningar.

Sen ska man så klart vara medveten om att det är skillnad på att ha kapacitet att göra någonting, och att faktiskt göra det också. Det är ju en del saker som ska klaffa för att det ska bli så! Sen tycker jag inte att det går att bara göra jämförelsen med fjolåret heller! Men som sagt, egna åsikter är det absolut inget fel med att ha, och alla är vi olika med olika syn på saker! :)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Silly Season 2014/2015

Post by Chippen »

Med rätt passningsläggare så tror jag Emanuelsson gör mål i samma takt som Widing t.ex om inte oftare.

Dock är det svårt att säga något om så ung spelare. Visst, det finns en massa matcher bokförda men det var nog inte så mycket istid i de 20-25 första iaf t.ex.
Så att försöka sia om kapacitet på en historik på 120 matcher känns ju inte så seriöst.

Ska man se det riktigt krasst så har ju egentligen Lethonen bara 3 av 9 seniorsäsonger som är bra poängmässigt.

Ska man jämför den så är det väl mest rättvist att kolla på hur det såg ut innan de lämnade respektive nationell liga.
Då hade Emanuelsson 0.29 ppg (16+19 på 120 matcher) i grundserien och 0.39 ppg i Slutspelet (8+3 på 28 matcher).

Lehtonen hade 0.36 ppg i grundserie och 0.42 ppg (18+21 på 107 matcher) i slutspel (2+9 på 26 matcher).

Efter detta vet vi att Lehtonen har tre bra säsonger bakom sig efter nationellt spel, medans vi mest kan sia om hur det kommer att gå för Emanuelsson.

För tittar man enbart på vad jag tycker är jämförbar historik, då de befinner sig i olika skeden av karriären, så skiljer ju inte så mycket vad gäller "kapacitet".
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2014/2015

Post by nr86 »

Om vi skulle ägna oss åt trådens titel och snacka silly?
Jag tror inköpslistan är full tecknad nu.
Man kommer att ha utrymme i budgeten för nyförvärv/ hemvändare.
Om Ogge skulle få svårt att ta en tröja i nhl kanske han vill komma hem och ta nya tag?
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Hank »

Lindbergs kurva verkar ju gå rätt håll i alla fall, tror inte han ger upp på ett tag.

Emanuelsson och Melker i San Jose däremot, jag har svårt att se att någon av dem skulle vara särskilt nära NHL. Nu blir det ju första säsongen för båda som de testar, så tålamodet är väl lite större, men jag gissar att någon av dem kan komma att ledsna. Om vi nu har plats för t.ex. Emanuelsson vid jul?

Och Bellemare förstås.

Jocke, Jimmie och Möller kan vi glömma. Samtliga backar som stuckit tidigare tror jag också härdar ut ett tag till.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Foppas skridskocoach »

Jag tror att Bellemare är den enda vi realistiskt kan få tillbaka redan i år. Att någon av de yngre kommer tillbaka redan nu kan ni glömma. De åker över för att bevisa för NHL-klubbarna att de har där att göra. Då kan de inte bara tjura ihop och bege sig hemåt så fort de blir petade.

Möjliga undantag från den regeln är väl någon ur trion Rundblad/Erixon/Larsson där det teoretiskt skulle kunna bli så att någon av dem tröttnar om de får ännu en säsong utan regelbunden NHL-istid. Jag tror dock att det är väldigt osannolikt.
Tigerränderna går aldrig ur.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Silly Season 2014/2015

Post by bsa »

Jag tror Melker har hyfsad chans ta en plats i en fjärdefemma och i boxplay, betydligt större än rent producerande spelare som ska in på sex forwards.
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Ante »

Norran borde väl vara sugen att känna Lasse på pulsen kring lagbygget! Deras bevakning av årets silly har ju inte direkt varit glödhet! Vore intressant att höra hur han tänker! Finns givetvis risk för standardsvar men ändå!
Ripper83
Posts: 117
Joined: 31 May 2014, 08:39

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Ripper83 »

vad tror ni,Kan det komma in någon fler transatlant?
såg på http://www.capgeek.com" onclick="window.open(this.href);return false; att det finns några nhl spelare som är lediga. dock många gamla rävar som passerat bästföre.
Bitters
Posts: 13
Joined: 23 Jun 2013, 16:47

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Bitters »

Kan bli när alla camper där borta är avklarade och man vet vilka som spelar i NHL och inte. Tror det kanske kan komma nån som inte platsar och hellre spelar i SHL än AHL.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2014/2015

Post by nr86 »

Måste ändå få säga att jag gillar det jag sett av Edwin Hedberg fd MoDO!
Fin speed på grillorna! ( Kanske beror på dopning )
Nä skämt och sido tror jag faktiskt på killen. Kan inte vara allt för dyr heller.
Åker vi på några tunga skador med det myckna matchandet är det inte fel med bredd.
Säkert inte alls troligt men man ska aldrig säga aldrig :)
Hur AIK kommer att starta säsongen kommer säker också att spela in.
User avatar
vonschnauser
Posts: 988
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly Season 2014/2015

Post by vonschnauser »

Stendött på ryktes fronten?
User avatar
Scandic24
Posts: 1878
Joined: 30 Jul 2012, 20:07

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Scandic24 »

Lasse bekräftade just att de söker forward.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Colton »

Oj! Sjukt oväntat i SVT nyss där Lasse Johansson pratar om nyförvärv. Trodde jag aldrig. Behövs om de ska bli guld
User avatar
Scandic24
Posts: 1878
Joined: 30 Jul 2012, 20:07

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Scandic24 »

"De finns några namn som kommit ut på marknaden"
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Silly Season 2014/2015

Post by freddus »

Något lär väl vara nära om han är så talför?
User avatar
kopitar
Posts: 2584
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2014/2015

Post by kopitar »

Sa inte Lasse något om en tjeck, eller hörde jag helt fel ?
norrbaggen
Posts: 32
Joined: 17 Jun 2011, 23:26

Re: Silly Season 2014/2015

Post by norrbaggen »

kopitar wrote:Sa inte Lasse något om en tjeck, eller hörde jag helt fel ?
Jag tror du hörde fel.
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Markman »

kopitar wrote:Sa inte Lasse något om en tjeck, eller hörde jag helt fel ?
Han tjeckar väl av marknaden! ;)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2014/2015

Post by nr86 »

Det lät ju helt klart som om Lasse har något på kroken.
Kanske Thuresson blir aktuell om hans khl lag får ekonomiska problem.
Om nu Lehtonen blir borta ett längre tag kanske vi har en ny spelare i slutet av nästa vecka.
päran
Posts: 538
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Silly Season 2014/2015

Post by päran »

Markman wrote:
kopitar wrote:Sa inte Lasse något om en tjeck, eller hörde jag helt fel ?
Han tjeckar väl av marknaden! ;)
Och står beredd med en fet tjeck i handen....
Locked