#21 Jimmie Ericsson (kontrakt t.o.m. 18/19)

Moderator: Styrelsen

User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #21 Jimmie Ericsson

Post by Foppas skridskocoach »

Lycka till (och kom gärna tillbaka nån gång)!
Tigerränderna går aldrig ur.
lurch
Posts: 406
Joined: 06 Jan 2013, 11:39

Re: #21 Jimmie Ericsson

Post by lurch »

mjaa,har vi pengarna..?
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #21 Jimmie Ericsson

Post by Lappmössan »

Har nog spelat sin sista match i svartgult. Tråkigt avslut att dra och legoknekta, han är stor men nu blev han inte riktigt den kult-kapten man hade hoppats.
Akerman2
Posts: 815
Joined: 18 Jul 2012, 00:29

Re: #21 Jimmie Ericsson

Post by Akerman2 »

Lappmössan wrote:Har nog spelat sin sista match i svartgult. Tråkigt avslut att dra och legoknekta, han är stor men nu blev han inte riktigt den kult-kapten man hade hoppats.
+1
Nog hade man föreställt sig att Jimmie krigade kvar här någon säsong till och sedan avtackades ordentligt för sin karriär i SKA. Likt den Wernblom fick i MoDo.

Nu sticker han, tjänar multum, kommer efter karriären att bli ihågkommen som en stor ledare men ingen Pär Mikaelsson.
User avatar
ossian
Posts: 3675
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: #21 Jimmie Ericsson

Post by ossian »

Jimme har spelat 12 säsonger med oss och är 34 år gammal. Nog kan han dra till KHL och tjäna pengar ett år eller ett par år, inget konstigt med det. För mig är han en av de stora i föreningens historia.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #21 Jimmie Ericsson

Post by Foppas skridskocoach »

Hur kan man tvivla på att han är en av de största i föreningens historia? Rätta mig om jag har fel, men Hardy Nilsson drog väl direkt efter guldet 78 utan att klubben fick en spänn för honom? Kom sedan tillbaka till svensk hockey - i Örebro. Han är trots detta (med rätta) kultförklarad. Jimmie har lett laget till två guld och dessutom med största sannolikhet sett till att klubben fått en rejäl hacka för att släppa honom. Jag ser inget problem med detta även om kultfaktorn givetvis hade blivit högre om han sett ut sin spelarkarriär hos oss.

En annan sak som jag tror få har tänkt på är hur kontraktsförhandlingarna mellan Jimmie och AIK skulle ha sett ut eft säsongens slut om han stannat kvar. Skulle det ligga i AIK's intresse att skriva ett nytt (troligtvis rätt dyrt) flerårskontrakt med honom vid 35 års ålder? Klubbar som HV och Färjestad har ju till stor del tappat sin ledande position i svensk hockey genom att låsa upp en stor del av spelarbudgeten på äldre spelare som passerat bäst-före datumet. När det gäller Jimmie så kan han iofs ha en bit kvar innan han når bäst-före datumet, men jag ser hellre att han lämnar på det här sättet än att han stannar kvar på ett dyrt kontrakt och presterar i paritet med Berglund/Wallin i FBK eller Petrasek/Davidsson i HV de sista åren.

Med det sagt så känns det här ändå jävligt surt då Jimmie för mig är den största AIK-ikonen i modern tid (efter avancemanget). Men om vi skulle kunna få en slant för honom och samtidigt bygga nytt för framtiden var det förmodligen nu eller aldrig för Lasse & co. Jag kan inte tänka mig annat än att vi har fått en skälig ersättning från SKA och attJimmie och föreningen har skiljts som vänner. Jag trpr absolut inte att det är omöjligt att Jimmie återvänder till föreningen i framtiden, men kanske inte som spelare.
Tigerränderna går aldrig ur.
jowa
Posts: 471
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: #21 Jimmie Ericsson

Post by jowa »

Foppas skridskocoach wrote:Hur kan man tvivla på att han är en av de största i föreningens historia? Rätta mig om jag har fel, men Hardy Nilsson drog väl direkt efter guldet 78 utan att klubben fick en spänn för honom? Kom sedan tillbaka till svensk hockey - i Örebro. Han är trots detta (med rätta) kultförklarad. Jimmie har lett laget till två guld och dessutom med största sannolikhet sett till att klubben fått en rejäl hacka för att släppa honom. Jag ser inget problem med detta även om kultfaktorn givetvis hade blivit högre om han sett ut sin spelarkarriär hos oss.

En annan sak som jag tror få har tänkt på är hur kontraktsförhandlingarna mellan Jimmie och AIK skulle ha sett ut eft säsongens slut om han stannat kvar. Skulle det ligga i AIK's intresse att skriva ett nytt (troligtvis rätt dyrt) flerårskontrakt med honom vid 35 års ålder? Klubbar som HV och Färjestad har ju till stor del tappat sin ledande position i svensk hockey genom att låsa upp en stor del av spelarbudgeten på äldre spelare som passerat bäst-före datumet. När det gäller Jimmie så kan han iofs ha en bit kvar innan han når bäst-före datumet, men jag ser hellre att han lämnar på det här sättet än att han stannar kvar på ett dyrt kontrakt och presterar i paritet med Berglund/Wallin i FBK eller Petrasek/Davidsson i HV de sista åren.

Med det sagt så känns det här ändå jävligt surt då Jimmie för mig är den största AIK-ikonen i modern tid (efter avancemanget). Men om vi skulle kunna få en slant för honom och samtidigt bygga nytt för framtiden var det förmodligen nu eller aldrig för Lasse & co. Jag kan inte tänka mig annat än att vi har fått en skälig ersättning från SKA och attJimmie och föreningen har skiljts som vänner. Jag trpr absolut inte att det är omöjligt att Jimmie återvänder till föreningen i framtiden, men kanske inte som spelare.
+1

Bra skrivet.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #21 Jimmie Ericsson

Post by Lappmössan »

Va? Det är ingen som har tvivlat på det?
Vi skriver bara att vi är besvikna på avslutet. Han stannat hade han varit större än Mikaelsson och med SHL-mått mätt varit där uppe bland kaptener som Johan Davidsson och Jörgen Jönsson.
John
Posts: 257
Joined: 16 Jun 2011, 23:42

Re: #21 Jimmie Ericsson

Post by John »

Davidsson och Jönsson drog ju också då de stod på toppen av sin karriär. Jimmie är den störste någonsin och ur ett kapitalistiskt perspektiv är det ju optimalt med ett avslut på det här viset, med ett par miljoner till nya stjärnor. Känslomässigt är det förstås åt h-e!
User avatar
smogz
Posts: 5696
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #21 Jimmie Ericsson

Post by smogz »

Mikaelsson har inte vunnit något. Han ledde laget när man år efter år vek ner sig när det var viktigt. Nä Jimmie är redan nu en mycket större legend än Mikaelsson för mig.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #21 Jimmie Ericsson

Post by Lappmössan »

Detta blir ju andra gången Jimmie flyr skeppet. Mikalsån stannade trots erbjudanden. Olika världar men samma klubb.
Jörgen Jönsson lirade också OS och VM vid 34 och hade många erbjudanden men valde att stanna. Gjorde sedan sin kanske bästa säsong i karriären.

Som sagt; han är stor, men man hade hoppats att han skulle bli större.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: #21 Jimmie Ericsson

Post by bsa »

Wernblom försvann innan han blev en belastning, Rehnberg försvann innan han blev en belastning men kom tillbaka och blev en belastning. En klubb får inte vara för blödig, stommen måste bytas ut hela tiden så att inte den blir för gammal och tynar ut. Lex HV71 , FBK.
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Re: #21 Jimmie Ericsson

Post by karjala »

Räcker väl med att det börjar tåras i ögonen, när man tänker på vad Jimmie har åstadkommit med vårat lag, för att inse vilken kapten vi har haft och vilka minnen han gett oss.

"Tryck dit tejpjäveln!"
User avatar
snokia
Posts: 715
Joined: 29 Mar 2012, 15:35

Re: #21 Jimmie Ericsson

Post by snokia »

Lite info om SKA och Jimmie.

http://www.hockeysverige.se/2014/05/29/ ... m=facebook" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
snokia
Posts: 715
Joined: 29 Mar 2012, 15:35

Re: #21 Jimmie Ericsson

Post by snokia »

Ännu mera om dels Jimmie och det kommande samarbetet med SKA.

http://www.ska.ru/news/en/16178.html" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Markman
Posts: 7837
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #21 Jimmie Ericsson

Post by Markman »

För mig är det ingen tvekan, Jimmie kommer att sitta på väggen i SKA bredvid Hardy m.fl. när karriären är över!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Oracle
Posts: 130
Joined: 11 Jul 2011, 18:11
Location: Stockholm

Re: #21 Jimmie Ericsson

Post by Oracle »

Ja, ingen tvekan om det.

Vad gäller Mikaelsson så är han ju stor just för att han inte drog. Han hade kunnat lämna ett sjunkande skepp men visade hjärta när det behövdes som mest.

Rätt säker att Jimmie kommer tillbaka som andratränare eller så inom ett par år.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: #21 Jimmie Ericsson

Post by nr86 »

När beskedet om att vår kapten lämnat sjunkit in lite undrar jag om alla fattar vilket tapp det är??
Nu tänker jag inte på de poäng som uteblir utan mest på den vinnarskalle och ledare han varit i AIK.
Kan inte se någon axla den rollen i dagens AIK.
En riktig härförare både på isen och någon att se upp till i omklädningsrummet saknas tycker jag.
Det här känns inte bra!
Hoppas jag blir bevisad motsatsen.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #21 Jimmie Ericsson

Post by Chippen »

Hörde idag en siffra på hans nya lön.
Rörde sig tydligen om ett 8 siffrigt belopp för 1 år.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
snokia
Posts: 715
Joined: 29 Mar 2012, 15:35

Re: Sv: #21 Jimmie Ericsson

Post by snokia »

uploadfromtaptalk1405418583480.jpg
uploadfromtaptalk1405418583480.jpg (45.82 KiB) Viewed 3923 times
Känns konstigt att inte se Jimmie i våra färger.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #21 Jimmie Ericsson

Post by Chippen »

Mycket konstigt måste jag säga.
men han var ju värsta linslusen, var ju med på ett flertal bilder.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Hedman
Posts: 286
Joined: 17 Jun 2011, 10:25

Re: #21 Jimmie Ericsson

Post by Hedman »

Känns fel, så in åt helvete fel!
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #21 Jimmie Ericsson

Post by Bilderberg »

Ifall att Jimmie stannat kvar, tror ni då att fler spelare också hade gjort det i såna fall?
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: #21 Jimmie Ericsson

Post by Special Brew »

Inte omöjligt. Det påverkade nog andra spelare.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: #21 Jimmie Ericsson

Post by Larzon »

Tror jag absolut inte.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: #21 Jimmie Ericsson

Post by Special Brew »

Kanske inte att just Jimmie drog, men ju fler som lämnar desto lättare beslut för typ Möller och Arvidsson. Är inte övertygad om att en sån som Arvidsson dragit om flertalet av dom andra varit kvar.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #21 Jimmie Ericsson

Post by Lidlund »

Frågan är vem ni tror skulle stanna bara för att Jimmie gjorde det? Vem skulle säga nej till NHL för att spela med Jimmie? Belle? Viktor?
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #21 Jimmie Ericsson

Post by Chippen »

Arvidsson hade nog dragit oavsett. Det samma gäller nog för Alm och Melker oxå.
Unga spelare får en chans, kan inte säga att de gör fel heller.

Äsch, jag tror inte att någon av de som lämnat laget påverkas i sina val av vad Jimmie gör eller inte gör, för i grund och botten måste man tänka vad man själv vill.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #21 Jimmie Ericsson

Post by Chippen »

Jävlar vilja långa träningsdagar det på lägret i Polen.
4 timmar på is och 2 timmar fys, varje dag i åtta dagar.

Har spelat med toppspelare oxå, Kovalchuck och Makarov.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Draper
Posts: 670
Joined: 15 Jun 2011, 16:12

Re: Sv: #21 Jimmie Ericsson

Post by Draper »

Chippen wrote:Jävlar vilja långa träningsdagar det på lägret i Polen.
4 timmar på is och 2 timmar fys, varje dag i åtta dagar.

Har spelat med toppspelare oxå, Kovalchuck och Makarov.
Kortare träningsläger än vad våra A-pojkar kör varje sommar.
Ett bedårande barn av sin tid.

One thing they can't take away is our loyalty and pride
Post Reply