Silly Season 2014/2015

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Colton »

Nick Sörensen klar? Herregud vad jag inte vet vad jag anser om den värningen om de stämmer.
eiderwall
Posts: 203
Joined: 16 Jun 2011, 12:55

Re: Silly Season 2014/2015

Post by eiderwall »

Enligt Mr madhawk så handlar ryktet om ett lån från Anaheim. (Av Sörensen)
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Silly Season 2014/2015

Post by 374 »

Då var det officiellt.
Chippen
Posts: 14316
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Chippen »

Sörensen klar för 1 år på lån från Anaheim.
Bara hoppas att det faller väl ut, och jag gissar att det är tänkt att han ska ha den plats som Emanuelsson borde tagit om han inte varit så mycket skadad förra säsongen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Silly Season 2014/2015

Post by 374 »

Är det här början på ett samarbete mellan AIK och Anaheim?
p-play
Posts: 6833
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2014/2015

Post by p-play »

p-play wrote:Med tanke på att både Warg och Heed har koppling till Anaheim så lägger jag Nick Sörensen till listan med Rakell som tänkbara LJ-prospects.

Bara så att ni vet. Mitt mellannamn är Sherlock. :D
Lubbe
Posts: 1322
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Lubbe »

Sörensen skrev på ett 3-årskontrakt med Anaheim för en månad sen.
Enligt kontraktet skulle han få 70.000 dollar per år vid spel i AHL. Antagligen är det nånting i den storleksordningen som blir Skellefteås utgiftspost.
http://www.hockeysverige.se/2014/04/03/ ... -svensken/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Talent Analysis
A two-way player who works hard on the ice, Sorensen is perhaps a step behind when it comes to his development due to missed time with injuries. Healthy now, he shows no ill effects and no trepidation on the ice. Although not the strongest player, he doesn't shy away from working hard in the corners and driving the net. A great skater, Sorensen is a playmaker first and foremost but also has an accurate shot that he can get off quickly. Just as important is his dedication to his own end, where he hustles hard to back check and help out his defensemen. Sorensen may never be a top offensive talent, but if he can get stronger and continue to work hard, he's on the road to being a strong contributor at both ends of the ice.
Källa: http://www.hockeysfuture.com/prospects/nick-sorensen/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Obs, jag tror denna "talent analysis" skrevs efter säsongen 2012/13
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Lappmössan »

35-40k i månaden känns dyrt för någon som aldrig lirat seniorhockey, men det kanske är på de nivåerna lönerna måste ligga numera?
User avatar
Hyland (I'm back)
Posts: 462
Joined: 27 Jan 2013, 17:51
Location: Skellefteå

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Hyland (I'm back) »

Sörensen var min favorit i JVM. Ruskigt duktig på rören och sliter.
Last edited by Hyland (I'm back) on 23 May 2014, 16:45, edited 1 time in total.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Silly Season 2014/2015

Post by 374 »

Minns inte alls hur han spelade i JVM. Är det positivt eller negativt?
krekula
Posts: 48
Joined: 19 Jul 2012, 17:07

Re: Silly Season 2014/2015

Post by krekula »

Hyland (I'm back) wrote:Sörensen var min favorit i JVM. Påminner om Oscar Möller mer i sitt sätt att spela.


På vilket sætt påminner han om Møller i JVM?

Møller var en stjærna nær han spelade JVM,lagkapten,1:a PP, 1:a kedjan, spelade allt offensivt.

Sørensen - 3:e kedjan, BP, bra på checka, sånt kan man plocka ur egna led, plus att det blir MAX 1 sæsong før han, slæpp upp axel holmstrøm istællet, stannar några år till minst, och ær skickligare ær sørensen.

brukar inte vara sådær, kul att værva talanger, men værva sånt som inte kan hæmtas från J20, spets tex.

Otroligt skeptisk.

Ryktet sæger ju æven att Lasse tror på heed till 100% næsta sæsse, magkænslan ær som en søndag morgon efter en firmafest.
p-play
Posts: 6833
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2014/2015

Post by p-play »

Nja, jag tycker nog att han påminner mer om Emanuelsson (som han troligen ersätter) beträffande spelsätt. Hur som helst så tror jag att det är en rätt så bra värvning. Han kommer säkert att ha en liknande kurva som Norman hade ifjol där det går lite tungt i början. Emanuelsson hade ju en tung säsong med skador så Sörensen kommer nog att kunna addera en del värde till truppen. Personligen hoppades jag på Rakell, men jag känner mig positiv till den värvning. En bra breddvärvning att lufta ordentligt i CHL.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3094
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Foppas skridskocoach »

Känns som en Normanvärvning sett till klassen på spelaren och förväntad roll i laget. Däremot tror jag att Sörensen passar betydligt bättre i en checkingroll än Norman som totalt vann fyra sargdueller under hela fjolårssäsongen.

Magkänsla? Är han snorbillig kan det vara ett bra drag. Trivs han och gör hyfsat bra ifrån sig finns det nog goda chanser att han kan stanna trots allt. Jag hoppas dock verkligen att vi inte lagt ut några större belopp på honom då jag har väldigt svårt att se att han ska ta en producerande roll.
Tigerränderna går aldrig ur.
krekula
Posts: 48
Joined: 19 Jul 2012, 17:07

Re: Silly Season 2014/2015

Post by krekula »

krekula wrote:
Hyland (I'm back) wrote:Sörensen var min favorit i JVM. Påminner om Oscar Möller mer i sitt sätt att spela.


På vilket sætt påminner han om Møller i JVM?

Møller var en stjærna nær han spelade JVM,lagkapten,1:a PP, 1:a kedjan, spelade allt offensivt.

Sørensen - 3:e kedjan, BP, bra på checka, sånt kan man plocka ur egna led, plus att det blir MAX 1 sæsong før han, slæpp upp axel holmstrøm istællet, stannar några år till minst, och ær skickligare ær sørensen.

brukar inte vara sådær, kul att værva talanger, men værva sånt som inte kan hæmtas från J20, spets tex.

Otroligt skeptisk.

Ryktet sæger ju æven att Lasse tror på heed till 100% næsta sæsse, magkænslan ær som en søndag morgon efter en firmafest.
Måste krypa till korset och erkænna att jag læste lite fel, var nog i all ilska øver værvningen. du skrev klart och tydligt att han liknar møller i spelstilen inte i JVM - My bad!

Dock håller jag inte med dig på nått sætt, ser noll likheter faktiskt.. sæger mer oscar sundqvist fast sæmre, lite martin lundberg kanske..
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Hank »

Låter konstigt med Sundqvist och Lundberg då alla scoutingreporter jag hunnit kolla nämner hans fart och explosivitet.

A great skater, Sorensen is a playmaker first and foremost but also has an accurate shot that he can get off quickly. ( http://www.hockeysfuture.com/prospects/nick-sorensen/" onclick="window.open(this.href);return false;)

What sets Sörensen apart from the other skaters in the draft is his quickness, agility, and foot speed. He can blow past defenders easily and use his nifty stick skills to creating scoring chances. ( http://thehockeywriters.com/nick-sorens ... profile-2/" onclick="window.open(this.href);return false;)

Above average skater with good explosiveness and sustained speed with the ability to take guys wide ( http://www.thescoutingreport.org/player/nick-sorensen" onclick="window.open(this.href);return false; )
p-play
Posts: 6833
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2014/2015

Post by p-play »

Foppas skridskocoach wrote:Känns som en Normanvärvning sett till klassen på spelaren och förväntad roll i laget. Däremot tror jag att Sörensen passar betydligt bättre i en checkingroll än Norman som totalt vann fyra sargdueller under hela fjolårssäsongen.

Magkänsla? Är han snorbillig kan det vara ett bra drag. Trivs han och gör hyfsat bra ifrån sig finns det nog goda chanser att han kan stanna trots allt. Jag hoppas dock verkligen att vi inte lagt ut några större belopp på honom då jag har väldigt svårt att se att han ska ta en producerande roll.
Norman var riktigt bra i SM-finalen mot Färjestad. För mig får Sörensen gärna ha en liknande utveckling bara han levererar i finalen. :)
burk
Posts: 668
Joined: 18 Mar 2012, 18:58

Re: Silly Season 2014/2015

Post by burk »

Sörensen tyckte jag var riktigt bra i Jvm, bra skridskoåkning och gjorde även poäng och slet som ett djur varenda match så jag tror han passar perfekt i Aiks sätt att spela på
Hedman
Posts: 287
Joined: 17 Jun 2011, 10:25

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Hedman »

Känns som en bra Lasse värvning!
p.north
Posts: 259
Joined: 26 Sep 2011, 20:01

Re: Silly Season 2014/2015

Post by p.north »

QMJHL där Sörensen den senaste säsongen svarade för 70 poäng på 49 matcher. Det är rätt bra :D
jävligt bra värvning, smart av Lasse!
fralle73
Posts: 149
Joined: 16 Jun 2011, 18:55

Re: Silly Season 2014/2015

Post by fralle73 »

Vet inte hur många som såg det där inslaget på tv eller om det stod i nån av kvällstidningarna under junior vm där Andre Burakowskys farsa Robert berättade att Andre och Nick Sörensen var outstanding som juniorer i Malmö och att Robert såg direkt att dom båda två hade en överlägsen talang gentemot alla andra.Jag tror det blir förbannat bra me Nick Sörensen att utvecklas i Skellefteå AIK.Jag sticker ut hakan redan nu och säger att han blir bättre än vad Emanuelsson skulle varit kommande säsong. :P
p-play
Posts: 6833
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2014/2015

Post by p-play »

fralle73 wrote:Vet inte hur många som såg det där inslaget på tv eller om det stod i nån av kvällstidningarna under junior vm där Andre Burakowskys farsa Robert berättade att Andre och Nick Sörensen var outstanding som juniorer i Malmö och att Robert såg direkt att dom båda två hade en överlägsen talang gentemot alla andra.Jag tror det blir förbannat bra me Nick Sörensen att utvecklas i Skellefteå AIK.Jag sticker ut hakan redan nu och säger att han blir bättre än vad Emanuelsson skulle varit kommande säsong. :P
Tveksamt, Emanuelsson har en enorm kapacitet som målskytt men är mycket beroende av rätt omgivning. Ifjol fick han ofta gå i par med Arvidsson vilket var illa för honom och en mycket konstig coachning.
User avatar
Talbot25
Posts: 1079
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Talbot25 »

p.north wrote:QMJHL där Sörensen den senaste säsongen svarade för 70 poäng på 49 matcher. Det är rätt bra :D
jävligt bra värvning, smart av Lasse!
Är inte direkt några supersiffror i QMJHL. Elva spelare som har bättre poängsnitt än Nick.
User avatar
Konk
Posts: 250
Joined: 17 Jun 2011, 00:23
Location: Hudiksvall

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Konk »

Talbot25 wrote:
p.north wrote:QMJHL där Sörensen den senaste säsongen svarade för 70 poäng på 49 matcher. Det är rätt bra :D
jävligt bra värvning, smart av Lasse!
Är inte direkt några supersiffror i QMJHL. Elva spelare som har bättre poängsnitt än Nick.
Är väl i nivå med vad Landeskog hade året han blev draftad (Sörensen visserligen ett år efter). Känns som en numera typisk Low risk high reward-värvning av Lasse. Synd bara att vi inte fick någon betydlig reward förra året. Tror på denna typen av värvningar. Spelar tex. Axel Holmström bättre än Nick så får Axel spela. Om Nick drar om ett år blir det till NHL och vi får ökat rykte som talangförädlarförening (fan vad det ordet rullade fint). Tror inte han har samma hemlängtan som John Klingberg som jag fortfarande förundras över. Inte för att Rögle eller någon annan Skåne-klubb kommer spela i SHL nästa år.
User avatar
tazman
Posts: 2062
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Silly Season 2014/2015

Post by tazman »

Visar rätt tydligt att vi är respekterade i NHL, då de ser hur vi utvecklar och förädlar spelare.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
Special Brew
Posts: 10082
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Special Brew »

Fast hur många av de som vi förädlat har lyckats i NHL?
User avatar
Konk
Posts: 250
Joined: 17 Jun 2011, 00:23
Location: Hudiksvall

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Konk »

Special Brew wrote:Fast hur många av de som vi förädlat har lyckats i NHL?
Shhhhhhhhh...
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Ante »

Kan göra ett tillägg om Stefan Warg! AIK ville behålla honom men Warg villa lämna! Trist att han inte ville tävla med dom bästa!

När det gäller Sörensen och själva sillyn så är det ju märkligt att norranbloggen inte ens var nära att avslöja det ryktet? Är bloggen nerlagd eller ägnar Savonen återigen all sin tid att följa Löven och Teg? Kul även att den allvetande MrMadhawk långt ifrån var först ut med det :)

Själv tror jag Sörensen kan bli ett attraktion i vinter! Den här killen vill framåt i karriären och har ingen stövel med sig!
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Lappmössan »

Förstår dock inte hur Sörensen kan ha varit någons favorit i JVM, han var då sämre än sina kedjekamrater (Wallmark och Burakovsky) och dessutom en av de sista att ta en plats i laget.
p-play
Posts: 6833
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2014/2015

Post by p-play »

Han visade bra inställning i JVM, men var kanske lite trubbig. Juniorligan han spelade i är nog sämre än J20 och man skall komma ihåg att Emanuelsson snittade över en poäng per match i J20 för drygt tre år sedan. Zaar var nog LJ:s förstahandsalternativ, men jag tycker nog att det var ett bra beslut att plocka in Sörensen. Han är en tillräckligt bra skridskoåkare för även kunna ta en brunkarroll. Vi har sedan förut Adam P, Lindholm och Holmström, så vi står inte och faller med ett misslyckanden. Den avgörande frågan är istället vem som skall ersätta spetsem som försvinner. Har vi tur så behöver vi bara ersätta Holloway, har vi otur så får LJ en mycket svettig sommar.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3094
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Foppas skridskocoach »

p-play wrote:Han visade bra inställning i JVM, men var kanske lite trubbig. Juniorligan han spelade i är nog sämre än J20 och man skall komma ihåg att Emanuelsson snittade över en poäng per match i J20 för drygt tre år sedan. Zaar var nog LJ:s förstahandsalternativ, men jag tycker nog att det var ett bra beslut att plocka in Sörensen. Han är en tillräckligt bra skridskoåkare för även kunna ta en brunkarroll. Vi har sedan förut Adam P, Lindholm och Holmström, så vi står inte och faller med ett misslyckanden. Den avgörande frågan är istället vem som skall ersätta spetsem som försvinner. Har vi tur så behöver vi bara ersätta Holloway, har vi otur så får LJ en mycket svettig sommar.
Nog torde väl QMJHL vara ett par snäpp vassare än J20 i Sverige?
Tigerränderna går aldrig ur.
Locked