Lagbygget/Formationer 11/12

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
lobo
Posts: 1592
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by lobo »

det sorgliga är ju att även om vi läktarcoacher har svaren .. :D så känns det ofta som tränarstaben inte fokuserar på sakerna som inte funkar. ref Klockares inför Brynäs - AIK på hemsidan.. "In på mål" "trafik" jo bevars det kan nog behövas, men hur vore det om någon passning i egen eller mittzon satt på bladet. Vad tror ni. Har Forsberg kommit på samma sak, och faktiskt överväger förändringar, eller avvaktar dom mer och jobbar på detaljer, dom säger ju alltid att det "måste bli bättre". Ja, men HUR?? Jag är fullständigt allergisk mot "upp ett snäpp" och "måste bli bättre" uttalanden.
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Spökplumpen »

Jag är ändå sugen på trippel högerskyttar i första. Dom gjorde det bra när Lindberg var ur spel.

Möller - Goren - Holloway
Jimmie - Forsell - Söderström
Bellemare - Lindberg - Söderberg
Foppa - Lundberg - Hynning
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by smogz »

Känns som att Söderström spelade in sig i sin gamla kedja igen igår. Hur gör vi då med de andra kedjorna. Jag föreslår
Goren - Lindberg - Holloway
Möller - Bellemare - Foppa

medan Söderberg är borta. När han är tillbaks får vi se
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
päran
Posts: 541
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by päran »

Nu måste man sära på monarkerna. Två spelare med den skottvilligheten och tendensen till tunnelseende i samma line funkar inte. Bud gör en del snygga grejer men snart kommer alla att se hans begränsningar.

Forsell - Goren - Jimmie
Möller - Bellemare- Söderberg
Holloway - Lindberg - Söderström
Foppa -Lundberg - Hynning/Melker
User avatar
vonschnauser
Posts: 1004
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by vonschnauser »

Det är svårt, klart man skulle vilja få igång första linan igen. Händer inte mycket för dom just nu. Men samtidigt vinner vi ju matcher och jobbigt att försöka mixtra allt för mycket.

Men det finns ju så mycket kapacitet i Möller/Bud och just nu känns det som bortkastat.. Tror det som saknas är en brunkare som vinner puck samt går in på mål. Känns som Goren.. Men han funkar ju bra där han är just nu..

Kanske nått sånnt här?

Jimmie - Forre - Bellmare
Möller - Goren - Bud
Foppa - Lindberg - Söderberg
Hynning - Lundberg - Söderström

Sen tycker jag Alavaara ska placeras på bänken snarast.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Lidlund »

Tycker helt klart att Jimmie forsell chrippe visade igår varför dom ska spela ihop

Linberg med Goren och en av bud eller möller.

Den som blir över av bud och Goren får spela med Martin och hynning/melker..
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by TS_ »

Bud-Goren-Möller
Söderström-Forsell-Jimmie
Söderberg-Bellemare-Foppa
Lundberg-Lindberg-Hynning
JockeL
Posts: 176
Joined: 21 Jun 2011, 23:18

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by JockeL »

Vad tror ni om nåt sånt här?

Bellemare - Lindberg - Holloway
Möller - Goren - Söderström
Jimmie - Forssell - Hynning
Antos - Lundberg - Forsberg

Varför jag fetmarkerat centern och ena yttern, är för att det är framförallt de jag åsyftar då jag säger "vad tror ni om nåt sånt här". Dvs att sätta ihop följande par: Bellemare - Lindberg, Jimmie - Forssell, Möller - Goren och Antos - Lundberg. Sen utöver det trixa med högerforwards.

De icke fetmarkerade (högerforwards) är bara mina förstaval/första tanken som slog mig, ge Hynning chansen med Jimmie och Forssell som verkar vara ett självspelande piano som inte spelar någon roll vem man sätter är, är ändå inom en standarddeviation på 20 % samma kvalitet match efter match. Då kanske Hynning får lite kontinuitet och kan få igång sitt lir.
Bellemare och Lindberg tycker jag man ska sätta ihop. Då tror jag Lindberg kickas igång. Och vem man än sätter som tredjelänk, någon rightare gärna, helst ser jag Holloway, andra idéer är Goren, Möller och Forsberg. Skulle det bli Möller spelar Holloway på Möllers fetmarkerade plats, skulle det bli Goren får Möller centra en kedja. Möller - Goren - Söderström tror jag skulle gasa på Möllers målskytte, Söderström och Goren gräver och spelar fram till mycket målchanser.

Sen sista är lite lex de-som-blev-över, men det är vår sämsta center med våra två sämsta yttrar så det känns rätt för mig. Kanske peta Antos för Melker också.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Skidrow »

Nja isf typ så här:

Goren - Lindberg - Holloway
Möller - Bellemare - Forsberg
Jimmie - Forssell - Söderström
Antos/Melker - Lundberg - Hynning
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by smogz »

Skidrow - vi är överens, härmapa ;-)
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Zimme »

Ser ut som en intressant uppställning, Låt möller och Holloway spela med folk som kan öppna ytor så får de sköta avsluten.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by King Kong »

Skidrow wrote:Nja isf typ så här:

Goren - Lindberg - Holloway
Möller - Bellemare - Forsberg
Jimmie - Forssell - Söderström
Antos/Melker - Lundberg - Hynning
Ser faktiskt jätteintressant ut..
Det enda är väl att jag på något sätt skulle vilja testa Hynning i en annan omgivning också..
Tycker han gjorde en rätt bra match mot gnaget senast..
Så...hmm..
Jag kopierar i stort, men ändrar ändå till detta:

Goren - Lindberg - Holloway
Jimmie - Forssell - Möller
Hynning - Bellemare - Forsberg
Antos/Melker - Lundberg - Söderström
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
päran
Posts: 541
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by päran »

Skidrow wrote:Nja isf typ så här:

Goren - Lindberg - Holloway
Möller - Bellemare - Forsberg
Jimmie - Forssell - Söderström
Antos/Melker - Lundberg - Hynning

Ganska likt mina tankebanor, men.... Rangordningen på kedjorna... och Antos är ju verkligen den som kan duka upp för en sniper

Jimmie - Forssell - Söderström
Möller - Bellemare - Goren
Holloway - Lindberg - Antos
Forsberg /Melker - Lundberg - Hynning
User avatar
Markman
Posts: 7856
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Markman »

Ett intressant inlägg av Pettersson: http://hockeysverige.se/blogg/pettersso ... ternas-fel
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Lidlund »

Mao om vi gör mål mot modo så går vi upp och tangerar flest antal matcher med mål rekordet?
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Skidrow »

smogz wrote:Skidrow - vi är överens, härmapa ;-)
Men det går ju inte, ska fundera hur jag ska ändra :)
User avatar
Markman
Posts: 7856
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Markman »

Måste faktiskt, lite motvilligt, erkänna att firma "tvåa-på-pucken" har en poäng med den uppställning de vill se mot Modo:
Ericsson-Forssell-Söderström

Måste få chansen även fortsättningsvis efter de senaste fyra perioderna.

Möller-Lundberg-Holloway

Det hade varit frestande att placera Goren här. Men jag tycker att det är slöseri att använda Goren som center och att ha tre rightare i en line. Här behövs en agitator och Lundberg är som klippt och skuren för den rollen. Hade varit intressant att se i den här formationen

Goren-Lindberg-Karlsson

Hade gärna satt Bellemare ute på en kant i den här formationen, men för att helheten ska bli så bra som möjligt, blir Karlsson rätt gubbe att stoppa in här på kanten. Karlsson har fin poängproduktionstalang, och den skulle komma fram i den här miljön.

Forsberg-Bellemare-Söderberg

Den här formationen har fungerat riktigt bra. Kunde ha haft större utdelning, men har mött en kinesisk mur nästan varje match och med den domarnivå som finns, är det inte lätt.

Utanför: Hynning, Mustonen, Lindström, Emanuelsson
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Trollet
Posts: 8489
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Trollet »

Umm, det där blogginlägget var väldigt väldigt likt Fahlmans twitter tidigare under kvällen :)
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Lidlund »

Jag vill splitta Oscar och Bud..
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by smogz »

Jag tror fortfarande att det är Holloway och Möller man ska sära på och låta Lindberg spela med en av dom..Men den enklaste rokaden utan att bygga om för mycket vore ju att bara byta plats på Lindberg och Lundberg...risken att fjärde blir för vek då..
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
tazman
Posts: 2061
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by tazman »

Allt verkar tala för att unge herr Mustonen får chansen att spela med Möller och Holloway, överanskande för mig med ändå ska det bli intressant att se. Skulle gärna sett Goren kliva på en position i första-kedjan, tycker det är lite slöseri att spela med en av våra bästa och mest formstarka spelare i en tredje-kedja.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Lidlund »

tazman wrote:Allt verkar tala för att unge herr Mustonen får chansen att spela med Möller och Holloway, överanskande för mig med ändå ska det bli intressant att se. Skulle gärna sett Goren kliva på en position i första-kedjan, tycker det är lite slöseri att spela med en av våra bästa och mest formstarka spelare i en tredje-kedja.
Och i praktiken bara för att han vägrar sära på årets bill och bull.. Skulle varit kul att se vad som hade hänt om han särat på Jocke och Mikko förra året när dom trampa vatten..
knuppen
Posts: 23
Joined: 15 Jun 2011, 16:10

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by knuppen »

DEt gjutna bytet hade ju varit Gorem mot Möller. Då hade man haft, skills, tyngd och målskytte i samma kedja. Istället vägrar A-Fop splittra no chemistry men Bud och Möller.
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by smogz »

Jaha hur fan ska laget formeras nu då..hm..speciellt när Söderberg är tillbaks.

Igår var kanske Goren lagets bästa spelare, kan man verkligen peta honom från Bellmans kedja när Söderberg är tillbaks? Försvinner den kedjans driv och fysiskhet om man byter ut Foppa? Jimmies kedja har ju fått ett verkligt lyft sen Söderström kom tillbaks förutom igår då dom var usla (gissar att det har med Jimmies frånvaro i veckan att göra). Möller - Mustonen - Holloway var ju riktigt vassa igår möjligen med lite undantag för Holloway som jag tycker ändå jobbade på bra i det tysta och med deras tre mål igår och en tydlig formkurva uppåt så måste dom väl få fler chanser.

På backsidan så har Granberg tagit jättesteg och nu är Styrman och Edström redo för spel, svårt även där. Tycker också att Pikken förutom väldigt mycket dutt i egen zon offensift gjorde en av sina bättre matcher igår. Skoogs bra, JAA också ovanligt bra. Alm förståss ut.

Mina Kedjor när söderberg är tillbaka:
Jimmie - Forsell - Söderström
Goren - Bellemare - Söderberg
Möller - Mustonen - Holloway
Lindberg - Lundberg - Melker
Foppa - Hynning

Backar:
Lindgren - Burström
Pikken - Skoogs
JAA - Styrman
Granberg - Edström

Fan vi har för många spelare...eller förresten, fan va bra att vi har så många spelare...
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
phx70
Posts: 194
Joined: 15 Jun 2011, 14:10
Location: Toronto, Ontario

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by phx70 »

Förstår inte varför det coachas annorlunda hemma och borta som det görs i NHL och andra ligor. Man kör olika femmor mot olika lag. Mer aktiv coaching.
Bud - Lindberg - Goren. Goren tar hand om ungtupparna och ser till att dom spelar hockey NHL style.
Jimmie - Forre - Möller. En intressant kedja som skulle snurra upp dom flesta försvar.
Hynning - PiEd- Söderström. En kedja som skall spela jävligt och vara pain in the ass.
Melker - Lundberg - Söderberg. Ska spela som avlastning till dom andra kedjorna.

Backpar
Lindgren - Burström. Ett stabilt backpar med Lindgren som general och mentor.
Skogs - Styrman. Får fortsätta tillsammans.
Alavaara - Granberg. Alavaara ska vara mentor, men måste spela upp sig rejält.

Pikken, tja säljs eller lånas ut.

PP1:
Bud - Forre - Goren. Forre som spelfördelare, Goren ska göra Holmström i Red Wings parkera fram målvakten. Bud skall vara sniper.
Skogs - Burström
PP2:
Jimmie - PiEd - Möller. PiEd spelfördelare, Jimmie som Goren i 1a PP och Möller sniper.
LIndgren - Styrman.

BP1:
Lindgren - Skogs, Lundberg - Forre
Bp2:
Lindgren - Granberg, Söderström - Hynning. Lindgren dubblar i BP.

BP3:
Lindgren - Skogs, Lundberg
Lindgren - Granberg, Hynning
User avatar
Markman
Posts: 7856
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Markman »

Jimmie och Forre vill jag hålla ihop..
PP:
Möller-Pierre-Goren
Skogs-Styrman

Jimmie-Forssell-Lindberg
Holloway-Burström

Sen är det sjukt mycket jobbigare att dubbla i BP än i PP, så släng in Burström där också, han fixar det!
Forre-Jimmie
Lindgren-Burström

Lundberg-Karlsson
Skogs-Granberg

Belle-Hynning funkar också som avlastning. Lundberg och Forre i 5-v-3..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
smogz
Posts: 5702
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by smogz »

Kastar in mitt inlägg från Luleåmatchtråden här...vill se Monarkerna splittrade - kanske såhär:

Jag förstår inte hur mycket förtroende en tränartrojka kan ha för ett par spelare som faktiskt inte gör mycket rätt alls tillsammans, verkar inte ha någon som helst kemi. Jag pratar förståss om Möller och Holloway. Ser inte några tendenser alls att dom skulle kunna bli bra ihop.

Finns massa alternativ att testa - jag kastar ur mig några här:
alt 1:
Jimmie - Forsell - Söderström
Foppa - Bellemare - Möller
Goren - Lindberg - Holloway
Hynning - Lundberg/Mustonen - Melker

Alt 2:
Jimmie - Forsell - Söderström
Foppa - Bellemare - Holloway
Goren - Lindberg - Möller
Hynning - Lundberg/Mustonen - Melker

Alt 3:
Jimmie - Forsell - Söderström
Foppa - Bellemare - Goren
Hynning - Lindberg - Möller
Holloway - Lundberg/Mustonen - Melker

Alt 4:
Jimmie - Forsell - Söderström
Foppa - Bellemare - Goren
Hynning - Lindberg - Holloway
Möller - Lundberg/Mustonen - Melker

Alt 2 och 3 tilltalar mig mest just nu. Vet inte riktigt varför. Tror Goren - Möller skulle kunna vara en bra kombination. I alt 3 så sprider vi ut våra rajtare i tre kedjor. Tycker också att Hynning borde få prova en kedja med potential att producera framåt.

Men som ni ser så tycker jag inte att nån av Möller och Holloway på något sätt förtjänar mycket istid, därför är dom placerade en bit ner i kedjeformationerna.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
ossian
Posts: 3703
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by ossian »

Pikarainen och Alavaara i samma backpar... nej tack! Vi har i dagsläget tre riktigt stabila backar som enligt mig inte ska spela tillsammans utan istället styra upp varsin partner; det är Lindgren, Burström och Skogs. Pikarainen är ett sparkapital och han måste komma igång nån gång - spela han med Lindgren, vår bäste back. Burström som är rörlig får lira med sega gubben Alavaara - som ser bättre ut nu än tidigare. Skogs har imponerat stort på mig, han kan fortsätta med Styrman. Som sjunde ser jag helst Edström som jag tycker har vart bäst av ungtupparna.

Bland kedjorna så borde Söderberg få lira med Bellemare och Goren när han kommer tillbaka, då har vi tre offensivt starka kedjor som alla kan bidra. Tycker att Mustonen passar bra ihop med Möller och Bud då han släpper pucken snabbt. I fjärde känns Lindberg och Lundberg givna, således får Hynning slåss med Forsberg och Karlsson om en plats.
Fdskebo
Posts: 1116
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Fdskebo »

Med tanke på AIKs utlåning av Sörensen till Borås...

Skulle det inte vara coolt att låna ut en hel femma till ex Borås, Tingsryd eller Sundsvall. Lite take it all or leave it. På så sätt skulle vi kunna ge vissa spelare matchtid i en förutbestämd "AIKfemma" men på annan ort. Exempelvis Borås har ju riktigt pissig ekonomi och dessutom lite skador. Sundsvall ligger toksist. De måste ju snart vara så desperata att de inte kan säga nej till en "gratisfemma", typ:

Hynning - Mustonen - Foppa
Edström - Granberg

eller

Sörensen - Mustonen - Lindström
Alm - Edström

Vi har rätt många spelare som skulle behöva matchtid, så 3-4 matcher i en AIK-femma men i ett annat lag mot sämre motstånd skulle säkert göra gott. Nu krävs det säkerligen en hel del skador/sjukdomar för att en sådan lösning ska gå i hamn men det skulle vara lite coolt med en "LEGO-femma" från AIK som hjälper de stackars allsvenska klubbarna i kris! :)
Fdskebo
Posts: 1116
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygget/Formationer 11/12

Post by Fdskebo »

Men visst f-n måste väl tränarna se att Möller - Holloway inte funkar ihop.
Ska de två vara ledande spelare så måste man ju fippla tills det blir rätt
Tyvärr tror jag att A-fops kramp kommer att hålla i sig fram till uppehållet och sedan spelas nya formationer ihop.

Skulle gärna se
Ericsson - Forsell - Holloway
Ericsson/Forsell skulle knappast må dåligt av en som kan knäppa till pucken.
Bellemare -Lundberg- Möller
Känns superintressant att få PEB i ett mer offensivt tänk på en kant och Möller kan kladda puck utan konkurrens i formationen.
Söderberg - Lindberg - Goren
Känns som en välbalanserad offensiv formation där alla bevisligen har kemi med varandra.


Foppa/Melker/Mustonen/Crippe/Hynning/Lindström
Hetast för dagen kör som 4e line. Avlastning, avlastning, avlastning... IN, gasa, UT.

*mod* flyttade från tränar-tråden */mod*
Locked