Silly Season 2014/2015

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3066
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Foppas skridskocoach »

Chippen wrote:
kurin wrote:Tror Bellemare blir kvar har köpt hus i stan
Behöver inte betyda det heller. Var ju ett tag sedan han köpte hur, och får han ett erbjudande från NHL så unnar jag honom chansen, och hus går alltid att hyra ut.
De går till och med att sälja.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
smogz
Posts: 5695
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2014/2015

Post by smogz »

p-play wrote:Steen kritade på för 3 år i Växjö. Att ersätta honom med Hanses känns som ett annat märkligt val. Jag tycker att Steen är minst lika bra.
Steen kanske ville från Skellefteå av nån anledning, för långt till nära och kära, för lite speltid, knullat nåns fru (;-)), blivit lovad mer speltid i Växjö. Men största sannolikheten är väl att Växjös sportchef var beredd att hosta upp betydligt mycket mer pengar än Lasse J. Gissar att man i AIK visste detta redan när Hanses togs in.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2014/2015

Post by p-play »

Chippen wrote:
p-play wrote:Steen kritade på för 3 år i Växjö. Att ersätta honom med Hanses känns som ett annat märkligt val. Jag tycker att Steen är minst lika bra.
Tycker Lasse gjorde massor med märkliga val/värvningar förra året så detta går väl i linje med det.
Jag håller med om det. Nu blev framgången total på isen tack vare att vi fick behålla forwardsstommen och att juniorer klev fram. Han slapp därigenom få offentlig kritik för värvningar. GM/sportchef kan emelllanåt vara ett otacksamt jobb så man får väl vara försiktig och försöka vara så saklig som möjligt.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2014/2015

Post by p-play »

smogz wrote:
p-play wrote:Steen kritade på för 3 år i Växjö. Att ersätta honom med Hanses känns som ett annat märkligt val. Jag tycker att Steen är minst lika bra.
Steen kanske ville från Skellefteå av nån anledning, för långt till nära och kära, för lite speltid, knullat nåns fru (;-)), blivit lovad mer speltid i Växjö. Men största sannolikheten är väl att Växjös sportchef var beredd att hosta upp betydligt mycket mer pengar än Lasse J. Gissar att man i AIK visste detta redan när Hanses togs in.
Visst är det så att man inte vet alla anledningar. Jag tror dock inte att Steen är dyrare än Hanses. Hanses har spelat betydligt fler seniormatcher. Jag tror inte heller att speltid är orsaken. Han kommer troligtvis att ha Nihlstorp framför sig i hierarkin i Växjö.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2014/2015

Post by nr86 »

AIK visste tidigt vad Steen ville/krävde och agerade därefter tror jag.
Om vi skulle tappa nr 41 skulle jag gärna se denna spelare i AIK.
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=6016" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Ett långskott jag vet men det jag sett av honom ser BRA UT! Skulle passa perfekt i AIK.
En ledartyp som gör allt för laget.
Last edited by nr86 on 29 Apr 2014, 13:12, edited 1 time in total.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Chippen »

Foppas skridskocoach wrote:
Chippen wrote:
kurin wrote:Tror Bellemare blir kvar har köpt hus i stan
Behöver inte betyda det heller. Var ju ett tag sedan han köpte hur, och får han ett erbjudande från NHL så unnar jag honom chansen, och hus går alltid att hyra ut.
De går till och med att sälja.
Fast här måste jag fråga en sak. Om nu Bellemare får ett kontrakt och väljer att sticka över pölen, trots rådande kontrakt här. Vad händer med kontraktet med oss då? Stannar det upp och om han bara får ett ett-årskontrakt, och efter det åker tillbaka till Sverige, så fortsätter kontraktet med oss att gälla? Eller klipps han kontrakt med oss helt och hållet?

Har för mig att det varit något snack om detta tidigare, men kan ha helt fel nu.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
nr86
Posts: 5355
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2014/2015

Post by nr86 »

Finns en tråd i detta ämne........http://northpower.nu/wordpress/phpBB3/v ... =10&t=1506" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
smogz
Posts: 5695
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2014/2015

Post by smogz »

Undrar om inte en sån händelse kan regleras av kontraktet i sig, om tex. kontraktet innehåller en klausul som säger att han får bryta kontraktet om han får ett NHL-kontrakt. Ja då gäller det ju inte längre. Men om det inte innehåller något sådant what so ever så är det oklart. Då borde ju kontraktet gälla så länge som det gäller. Säger jag utan att veta.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Chippen »

smogz wrote:
p-play wrote:Steen kritade på för 3 år i Växjö. Att ersätta honom med Hanses känns som ett annat märkligt val. Jag tycker att Steen är minst lika bra.
Steen kanske ville från Skellefteå av nån anledning, för långt till nära och kära, för lite speltid, knullat nåns fru (;-)), blivit lovad mer speltid i Växjö. Men största sannolikheten är väl att Växjös sportchef var beredd att hosta upp betydligt mycket mer pengar än Lasse J. Gissar att man i AIK visste detta redan när Hanses togs in.
Nu har ju säkerligen Holm haft sitt att säga i detta oxå, och det kan ju vara så att han inte utvecklats i den takt som han borde eller att Holm har sett något annat, som vi utifrån inte ser.

Sedan kan ju Steen ha tjurat ihop totalt då Karlsson stack och Hanses anslöt till truppen, plus att han krävde kanske lön efter att vara en 2:a keeper, medans AIK ville ge honom mera än en 3:e keeper.

Sedan verkar han ju ha blivit lovad en betydligt större roll i Växjö än vad AIK kunde erbjuda, och det står ju att läsa på Växjös hemsida om man orkar trycka på en länk.
Skellefteå har valt att bredda sin målvaktssida inför framtiden medan vi kan erbjuda honom en större roll, vilket är en av anledningarna till att han kommer hit. Tajmingen passade bra för både oss och Stefan, säger Evertsson.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Chippen »

nr86 wrote:Finns en tråd i detta ämne........http://northpower.nu/wordpress/phpBB3/v ... =10&t=1506" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Nej, för jag frågar inte om ersättning.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Chippen »

smogz wrote:Undrar om inte en sån händelse kan regleras av kontraktet i sig, om tex. kontraktet innehåller en klausul som säger att han får bryta kontraktet om han får ett NHL-kontrakt. Ja då gäller det ju inte längre. Men om det inte innehåller något sådant what so ever så är det oklart. Då borde ju kontraktet gälla så länge som det gäller. Säger jag utan att veta.
Fast NHL-klausuler har väl försvunnit helt och hållet från spelarkontrakt iom att det finns ett avtal som reglerar allt mellan NHL-SHL/Allsvenskan.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5695
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2014/2015

Post by smogz »

Det vet vi ju inte om. Det kanske inte finns en NHL-klausul i sig som säger att man får gå. Men det kanske finns en som säger vad som händer om man går.

Ett kontrakt kan ju i princip innehålla vad fan som helst bara båda parter är överens. Säger det att om varje dag en spelare har röda stringkalsonger på sig när han ska byta om till träning sker ett avdrag av lön på 652 kronor per gång och båda har skrivit på så är det ju det som gäller.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Chippen »

Känns ju som om det redan borde vara reglerat i NHL-avtalet vad som händer om en spelare tackar ja till ett kontrakt innan den årliga tidsgränsen går ut, men redan har ett gällande kontrakt. För om det reglerar utflykt från Sverige så borde det även reglera återkomst kan jag tycka.
Last edited by Chippen on 29 Apr 2014, 14:33, edited 1 time in total.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5695
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2014/2015

Post by smogz »

Så kan det förstås vara, sen kanske det kan vara så att när det gäller återkomst så kan ändå det individuella kontraktet gälla även om det fins ett sådant i förbundets kontrakt.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Chippen »

smogz wrote:Så kan det förstås vara, sen kanske det kan vara så att när det gäller återkomst så kan ändå det individuella kontraktet gälla även om det fins ett sådant i förbundets kontrakt.
Det har du helt rätt i, då är ju bara frågan vilket som går högre. De individuella eller det kollektiva, i detta fall.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5695
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2014/2015

Post by smogz »

Smäller det kollektiva högre lär det ju inte finnas ett individuellt. Men ett kontrakt kan ju alltid brytas och då finns det inte ett kontrakt så just när det gäller återkomst så är det svårt för ett kollektivt avtal att vara prioriterat. Jag menar om båda säger, ok vi bryter kontraktet. Så spelar ju i praktiken inte NHL-avtalet nån roll för då finns inget kontrakt att komma tillbaks till. Ungefär så menar jag. Alltså även om det i praktiken inte finns något skrivet så är det ju lätt att gemensamt komma överens om att bryta ett kontrakt vid olika händelser, som när Jämtin flyttade till HV. Eller när han inlåningsjänkaren från Brynäs flyttade tillbaka till NHL under lockoutsäsongen senast
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Silly Season 2014/2015

Post by 374 »

Om en spelare har kontrakt och går till NHL så är väl det vanlig tjänstledighet?
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Chippen »

374 wrote:Om en spelare har kontrakt och går till NHL så är väl det vanlig tjänstledighet?
Så kan det vara, men behöver ju inte vara så heller. Inte om kontraktes bryts.
Fast det finns kanske inget korrekt svar på min frågeställning, utan det är olika från fall till fall.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
anterio
Posts: 256
Joined: 18 Jun 2011, 15:56

Re: Silly Season 2014/2015

Post by anterio »

Jag är lur på att 374 har rätt att det blir en form av tjänstledighet så länge man har kontraktstid kvar. Skullle Petterström få ett kontrakt fortsätter hans kontrakt med AIK ifall han kommer tillbaka inom 2 år (för det var väl två år han skrev). För gjordes det inte en grej av att lhc och Carl Söderberg bröt kontraktet med varandra helt och därmed var han fri att sticka över direkt och spela Stanley cup. Det var alltså inte en vanlig övergång där man utnyttjar kollektivavtalets möjlighet att dra över om man gör det innan ett visst datum.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Silly Season 2014/2015

Post by Chippen »

Ja något var det ju ned Söderberg, när du säger det.
Du har nog rätt i att de bröt kontraktet så att var kontraktslös och därmed kunde åka över på en gång.
Var de inte tvungna till det iom med att Förbundet inte hade godkänt övergång annars med tanke på VM eller nått i den stilen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Sv: Silly Season 2014/2015

Post by Lidlund »

Chippen wrote:iom med att Förbundet inte hade godkänt övergång annars med tanke på VM eller nått i den stilen.
Svar Ja.

ids inte leta källa inatt men så är det!
User avatar
Konk
Posts: 250
Joined: 17 Jun 2011, 00:23
Location: Hudiksvall

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Konk »

Tycker det skulle vara kul att se Carl Klingberg i AIK. Gjort det bra i AHL i år vad det verkar. Har snärtat in några poäng. Är ju en stor men samtidigt snabb spelare med lite av en mean streak som jag tror skulle kunna bli den där powerforwarden som många eftersökt. Vet inte om han är påväg tillbaka. Men iom. att han inte har några svagheter i varken styrka eller skridskoåkning och nu dessutom börjat producera lite så tycker jag det är konstigt att han inte fått chansen oftare i ett ganska mediokert Winnipeg. Hoppas han vill hem! Eller ja nästan hem iaf.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2014/2015

Post by p-play »

Jag har också tänkt i de banorna och tror att det är en kille som man har under uppsikt. Han har gått lite under radarn och skulle således vara en typisk LJ-värvning. Han skulle tillföra mycket med sin fysiska stil. Frölunda känns dock troligare om han återvänder.
Bob Probert
Posts: 255
Joined: 15 Jun 2011, 22:59

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Bob Probert »

Nja frölunda känns inte helt självklart. Skar sig väl lite där för honom? Iofs annan tränare då..
User avatar
micktålbot
Posts: 544
Joined: 16 Jun 2011, 14:54

Re: Silly Season 2014/2015

Post by micktålbot »

Klingbeg är inte en under-radarn värvning. Alla SHL-lag har full koll på honom. Jag tror nog att han nästa år komer få betydligt mer speltid i Winnipeg, han gick rätt bra slutet på det här året.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Silly Season 2014/2015

Post by King Kong »

Mario Kempe lär väl fortsätta i MODO även om han inte har något kontrakt ännu, men annars känns det som en spelare klippt och skuren för oss, om han är bra vid sidan av isen..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2014/2015

Post by p-play »

Ante wrote:Tror att Kelsey Tessier som nu lämnar Rögle skulle passa in ypperligt i vårat lagbygge! Han är ju en grym straffläggare, bara en sån sak :) Men det är ju hårt om platserna på forwardssidan och man kanske siktar högre!
Klar för Vasa Sport. Det var nog skattetekniska skäl som gjorde att ingen svensk klubb högg.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Silly Season 2014/2015

Post by Lubbe »

King Kong wrote:Mario Kempe lär väl fortsätta i MODO även om han inte har något kontrakt ännu, men annars känns det som en spelare klippt och skuren för oss, om han är bra vid sidan av isen..

Elitseriens värsta målsumpare? Kan iaf meddela att Modofansen inte är speciellt nöjda med Mario. Skulle bli förvånad om han blir kvar.
p-play
Posts: 6802
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2014/2015

Post by p-play »

Frölunda jagar Janmark, Lander och Thuresson. Med tanke på kopplingen de har till Detroit så lär väl Janmark hamna där.
jokarfo
Posts: 2851
Joined: 22 Apr 2012, 17:53
Location: Piteå

Re: Silly Season 2014/2015

Post by jokarfo »

p-play wrote:Frölunda jagar Janmark, Lander och Thuresson. Med tanke på kopplingen de har till Detroit så lär väl Janmark hamna där.
Men var inte Thuresson redan klar för FHC? Eller var det bara rykten? Hur som, FHC blir giftiga om de lyckas värva Lander och/eller Janmark. Helt klart. Som skrivits i den andra Silly-tråden har de tillsammans med Växjö hajat i vilken riktning svensk hockey utvecklas och tidigt försökt börja bygga egna skolor kring detta. Lander skulle jag f.ö. mer än gärna se hos oss. I övrigt sitter jag mest och drömmer om en riktig jävla Silly-bomb från LJ. Nån otippad men äckligt skicklig kille som få hört talas om, i stil med Bud, som vill går in och gör SHL:s giftigaste offensiv ännu obehagligare för motståndarna. På backsidan ber jag till hockeygudarna att Alm blir kvar. Ett år till på honom och en hel försäsong med a-laget på Lindholm kan faktiskt ge oss ett av SHL:s i särklass jobbigaste backpar att möta. :twisted:
_____________________________________________________________________
"Je'suis LeMarklund"
Locked