Allmänna tråden om SHL (ej lagspecifik)

Andra lag, serier och spelare

Moderator: Styrelsen

User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Lappmössan »

Kvalserien ska finnas kvar. Är det bara 1:an som kan gå upp ger övriga lag upp tidigt. När SM-liiga stängdes började ju övriga lag som inte hade något att spela för låna ut sina spelare efter jul. Underhållning?

Lönetak velar jag lite om. På sätt och vis är det rätt att de med bättre ekonomi har bättre förutsättningar till att värva, men samtidigt är det bra att förhindra att lag blir ekonomiskt dopade och gör serien ojämn.

War-room: Självklart.

Wild-cards: Så äckligt så det finns inte.

Det sportsliga ska alltid gå i första hand.
Vill veta om AIK står bakom detta. Om man gör det skäms jag.
User avatar
snokia
Posts: 715
Joined: 29 Mar 2012, 15:35

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by snokia »

http://www.namninsamling.com/site/get.asp?riktighockey" onclick="window.open(this.href);return false;
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Trollet »

Hockeyn dör om det här blir verklighet. AIK hade inte ens varit i Elitserien om det här hade införts för tio år sedan. Jag kan garantera att de drivande krafterna inom NP (inkl Charter Division) lägger av om det här går igenom.

Vi älskar den här sporten för att det är en sport, på givna, lika villkor. Man dödar precis allt idrotten står för med det här förslaget.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Chippen »

Några av punkterna är ju bra, som många varit inne på.
War room känns som en riktigt bra grej.
Lönetak är vettigt.
Att det ska vara skarpare regler vad gäller elitlicensen är oxå vettigt, men att alla klubbar ska tvingas bli aktiebolag?

Resten är ju bara skit. Att kvalserien försvinner känns inte korrekt heller. Det är ju att döda Allsvenskan oxå.
Att det ska delas ut wild card effter säsongen 14/15, gör ju att man kan ställa in hela den säsongen för man vet ju redan nu vart wild carden kommer att gå ( om man utgår från att serierna ser ut då som de gör idag).

Att orten ska ha något som helst med hurvuvida en klubb ska få spela i SHL eller inte är ju bara befängt.
Det betyder ju att om t.ex Asplöven skulle vinna Allsvenskan och vinna kvalet mot Jumbon i SHL, så skulle de mest troligt bli nekade spel i SHL pga att Haparandra är för litet.

Jävla skitförslag detta, och som någon var inne på:
Hur ställer sig AIK till detta?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Sketch »

Trollet wrote:Hockeyn dör om det här blir verklighet. AIK hade inte ens varit i Elitserien om det här hade införts för tio år sedan. Jag kan garantera att de drivande krafterna inom NP (inkl Charter Division) lägger av om det här går igenom.

Vi älskar den här sporten för att det är en sport, på givna, lika villkor. Man dödar precis allt idrotten står för med det här förslaget.
Vi hade förmodligen varit ett farmarlag till Löven.
User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Bobby »

Trollet wrote:Hockeyn dör om det här blir verklighet. AIK hade inte ens varit i Elitserien om det här hade införts för tio år sedan. Jag kan garantera att de drivande krafterna inom NP (inkl Charter Division) lägger av om det här går igenom.

Vi älskar den här sporten för att det är en sport, på givna, lika villkor. Man dödar precis allt idrotten står för med det här förslaget.
Det råder ingen tvekan om att det är färdigt ifall dessa förslag går igenom.
Dä ä bra Mikalsån!
Perli
Posts: 143
Joined: 16 Jun 2011, 13:58

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Perli »

Saknas bara att det ska delas ut medaljer till de som ställer upp.. Och det lag som drar in mest pengar får lyfta le mat.

Nej, har länge varit trött på att hockey ska vara en produkt, det ska vara känslor och rivalitet, vi mot dom! Då kommer publiken, annars kan man lika gärna gå på bio..
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Chippen »

Känns ju faktiskt skönt att Förbundet är emot detta, men hur mycket inflytande de har vette fan.
man är ju faktiskt helt klart orolig just nu.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Chippen »

Från expressen:
Anttila vs Joslin
Period 3, 14.47. I slutet av matchen var Örebros fyrtorn Marko Anttila och AIK:s cirka en meter kortare Derek Joslin rejält upprörda på varandra.
Joslin: 185 cm
Anttila: 203 cm

18 cm får jag det till :)

En meter var ju nära :)
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Chippen »

Tror inte vi ska jubla så mycket över att de lagt förslag på "war room":
NYTT DISCIPLINÄRT SYSTEM
Enligt SHL ska ett så kallat "war room", som har ansvar för disciplinfrågor, vara färdigt till nästa säsong. Man kommer att ändra i organisationen kring disciplinära frågor
Låter som om skillnaden mot idag kommer bli ytterst liten.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3065
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Foppas skridskocoach »

Man lånar nog bara namnet från NHL och kör nån egen blek kopia - som med allt annat.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Markman
Posts: 7836
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Markman »

Trollet wrote:Hockeyn dör om det här blir verklighet. AIK hade inte ens varit i Elitserien om det här hade införts för tio år sedan. Jag kan garantera att de drivande krafterna inom NP (inkl Charter Division) lägger av om det här går igenom.

Vi älskar den här sporten för att det är en sport, på givna, lika villkor. Man dödar precis allt idrotten står för med det här förslaget.
+1000000!!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Markman
Posts: 7836
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Markman »

"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by smogz »

14 lag och war Room tror jag på, resten mer tveksamt. Med lönetak tror jag stjärnor försvinner. Wild Cards är ju så korkat att klockorna stannar. Gör en kvalserie nästa år där fyra lag går upp. Och låt två lag slåss om upp eller nergång, gärna i en kvalserie efter det.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Lappmössan »

Bobby wrote:
Trollet wrote:Hockeyn dör om det här blir verklighet. AIK hade inte ens varit i Elitserien om det här hade införts för tio år sedan. Jag kan garantera att de drivande krafterna inom NP (inkl Charter Division) lägger av om det här går igenom.

Vi älskar den här sporten för att det är en sport, på givna, lika villkor. Man dödar precis allt idrotten står för med det här förslaget.
Det råder ingen tvekan om att det är färdigt ifall dessa förslag går igenom.
Hoppas ni framför det till PEA m.fl.
Skrämmande om AIK står bakom detta!
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by smogz »

Tror ni överdriver hockeyns död. Det kanske inte är bra men vafan, vi är ju med. Spelet finns ju kvar. Jag stöttar AIK även om det blir en helt stängd liga. Och nej hockeyn dör inte för det. Det blir annorlunda, mindre sportsligt, mindre nerv i slutet av serien men jag tycker inte det är hela världen om jag ska vara ärlig.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by freddus »

Tror du att de vill ha med ett lag från Skellefteå på sikt med det upplägget som läckt ut? Jag tvivlar.
Perli
Posts: 143
Joined: 16 Jun 2011, 13:58

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Perli »

Om det någonsin är berättigat med en gemensam aktion mellan supporterföreningarna så är det ju nu. Både i SHL och Allsvenskan..
Chippen
Posts: 14288
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Chippen »

smogz wrote:14 lag och war Room tror jag på, resten mer tveksamt. Med lönetak tror jag stjärnor försvinner. Wild Cards är ju så korkat att klockorna stannar. Gör en kvalserie nästa år där fyra lag går upp. Och låt två lag slåss om upp eller nergång, gärna i en kvalserie efter det.
Har du läst vad War room innebär i SHL?
Jävligt långt från det som finns i NHL.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Sketch »

Utöka SHL.
--------
12. Kvalserie
13. Kvalserie
------
14. Åker ur

HA
1. Går upp
------
2. Kvalserie
3. Kvalserie
-----
4. Playoff till Kvalserie
5. Playoff till Kvalserie
6. Playoff till Kvalserie
7. Playoff till Kvalserie
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Sv: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by smogz »

freddus wrote:Tror du att de vill ha med ett lag från Skellefteå på sikt med det upplägget som läckt ut? Jag tvivlar.
Sveriges mest underhållande och bästa lag. Självklart.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Talbot25
Posts: 1068
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Sv: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Talbot25 »

smogz wrote:
freddus wrote:Tror du att de vill ha med ett lag från Skellefteå på sikt med det upplägget som läckt ut? Jag tvivlar.
Sveriges mest underhållande och bästa lag. Självklart.
Det där kan vända snabbt om några år kan vi vara nere vid strecket och harva. Hur kaxig är du då? :/
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: Sv: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by freddus »

smogz wrote:
freddus wrote:Tror du att de vill ha med ett lag från Skellefteå på sikt med det upplägget som läckt ut? Jag tvivlar.
Sveriges mest underhållande och bästa lag. Självklart.
Dom vill ju inte ha med de bästa lagen :)
User avatar
Markman
Posts: 7836
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Markman »

OM det nu ska utökas i SHL, då är det min bestämda åsikt att det ska aviseras LÅNGT i förväg, typ att man går ut nu och säger att efter säsongen 14/15 så kommer det att komma upp X fler lag från kvalserien, eller att lag 1 och 2 i AS automatiskt går upp och sedan tar sig lag 3-6 till kvalserien som sedan spelas i vanlig ordning, alternativt en kvalserie med typ 8 lag där de fyra bästa går upp till SHL. Eller något annat motsvarande tydligt uttalat system som bygger på sportsliga framgångar givetvis!

Inget "vi kollar vem det går bra för den här säsongen, och om det är önskvärda lag som går bra så klubbar vi igenom beslutet" eller sånt skit!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
claymore
Posts: 64
Joined: 21 Jun 2011, 19:49

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by claymore »

Lappmössan wrote:http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... onera-shl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 8014617.ab" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Ännu fler pantade idéer.
Idioti detta. Funderar mest över vilka klubbars åsikter det är som får genomslag i "SHL". Det mesta av dyngan att hockey ska bli som wrestling låter som de sedvanliga Loob psykoserna, samtidigt har jag någonstans en oroande känsla av att år 2013 så har Loob gänget mer blivit en bitch till stora starka Skellefteå än en maktfaktor.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Bilderberg »

Inte ens Umeå skulle ha ett låg om Loob o co fick bestämma.

AIK, Djurgården, Hammarby
Södertälje
Frölunda
Malmö
Almtuna
Västerås
Linköping
Örebro
Vita Hästen
HV71
Färjestad
Brynäs
Leksand

Alla dessa lag har höga marknadsvärden. Även Leksand då hela Dalarna står bakom med sina 276 000. Men framförallt skulle det vara många bekväma bussavstånd för 08-regionen; vilket i slutändan skulle generera - ännu mer pengar till spelarlöner.

Småstadslag och Norrlandskusten är en förlustaffär för "produkten" SHL - Den synen har man ofta fått från representanter för rikemansklubbarna. Färjestad, Frölunda, Linköping, HV71 + Stockholm är ingenting annat än ren och skär ondska för svensk ishockey.

Men visst, fortsätt hata Luleå, dom sitter ju inte precis i samma båt som vi...
Mrblckone
Posts: 4
Joined: 17 Jun 2011, 14:55

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Mrblckone »

Vad jag inte kan förstå är att vi pratar om vilka klubbar som är mest "kommersiella" och här har vi knappast några pengar att hämta för storstadsklubbarna MEN arenabolagen kommer att göra betydligt mer pengar om de får in "sina" lag i högsta serien, vilket lag från storstaden spelar nog ingen roll.

Vinnarna i det nya resonemanget är de klubbar som äger sin egen arena och här har väl FBK sen länge haft en särställning och gjort grova pengar, med mångmiljonvinster, under lång tid. De har också haft riktigt bra publiksiffror, utom kanske på senare tid då...

Kommersiella vinster (från sponsorer) genom att sälja reklam är väl ganska hett säger då någon men snacket i storstadsklubbar är t ex att ingen Gnagare skulle handla av ett företag som sponsrar DIF eller Bajen och vice versa.
Antar att samma sak gäller för den lokala marknaden i Dalarna, där en Leksing inte gärna handlar av någon som betalar för att synas på Mora's tröjor osv...
Så inte är det sporten ishockey som är vinnare på det senaste förslaget!

Vid en snabb sökning hittade jag en rätt gammal artikel som ett exempel men gissar att det inte ser varken annorlunda eller bättre ut i dagsläget': http://www.svenskafans.com/hockeyzon/90642.aspx
User avatar
Dr. Gilbert
Posts: 90
Joined: 04 Oct 2013, 12:27

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Dr. Gilbert »

Jag ser att ordet bakåtsträvare dyker upp i debatten från de som vill ha en förändring. Det känns inte så fräscht då det ordet användes till de som inte ville att Sverige skulle privatisera den offentliga sektorn och de som stod för en mer återhållsam invandring. Och se hur det gick, landet rasar samman precis som SHL kommer att göra.

Riskkapitalbolag och storsponsorer kommer väl låna ut pengar till ett lag som MIF för att senare ta tillbaka pengarna då laget har fått sitt "wild-card". Det kommer finnas tusen möjligheter att fuska sig till SHL.
Jag är inte den riktiga Gilbert, så fråga inte efter piller.
User avatar
smogz
Posts: 5694
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by smogz »

Hammarby, jo det är klart om de hade laget. Dock är det väl vara halva Stockholm som håller på stockholmslag så jag tycker listan är rätt usel.

Men jag förstår poängen. Dock tror jag en betydande del av intäkterna är tv pengar och där tror jag man måste titta utanför storstäderna.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Allmänna tråden om Elitserien (ej lagspecifik)

Post by Bilderberg »

Hammarby IF spelar för närvarande i Division 1 D. Varför skulle inte dom kunna få ett "wild card" inom loppet av några år, om dom då skulle presentera ett bra underlag för SHL?

Hammarby är fortfarande ett starkt varumärke.

Jämförelsevis:

Skellefteå: https://www.facebook.com/skellefteaaikhockey" onclick="window.open(this.href);return false;
vs
Hockey: https://www.facebook.com/HammarbyHockey" onclick="window.open(this.href);return false;
Fotboll: https://www.facebook.com/HammarbyFotboll" onclick="window.open(this.href);return false;

Vad Stockholmarna tycker är roligt kan svänga fort, och 3 lag i SHL hade gjort en markant skillnad både vad gäller intresse som intäkter.
Post Reply