Tränarna

Diskutera matcher, spelare och nyförvärv

Moderator: Styrelsen

Chippen
Posts: 14312
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Tränarna

Post by Chippen »

374 wrote:Kan väl vara så att motståndarna lärt sig hur AIK spelat och därför måste AIK förbättra sig.

Jag vet dock egentligen inte om jag tycker det är så ofantligt stor skillnad. Kanske att det verkar mer strukturerat denna säsong.

Tycker att det där presspelet finns där tidvis.
Tidvis finns allt där, men det är ju sällan samma tre forwards får spela ihop. Visst ska man kunna spela med alla men samtidigt så vill jag se tålamod med kedjorna oxå.

Mera struktur denna säsong? Tycker precis tvärtom, det är hafsigt nu mot tidigare.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Tränarna

Post by 374 »

En anledning till att det blir omkastningar är att motståndarna försöker matcha sina kedjor mot vissa av AIKs spelare.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Tränarna

Post by BubbelVe »

Och det brydde sig Foppa om i tre år?.....Motståndarcoachning.......

Köööööör med forechecken så spelar det mindre roll med vem du spelar. Alla vet att det är 100% attack som gäller den som är närmast puck kör berserk resten går hårt på närmsta offer...

Ni som gillar resultat kan iof lägga denna debatt åt sidan för Skellefteå kommer att tävla om seriesegern och guldet för så bra spelare har vi.

Hockey för mig är djupt rotad underhållning.....jag har sagt det flera gånger tidigare och säger det igen. Hellre åka i kvarten med Foppa än vinna guld med Säcken.

Jag VILL bita på naglarna över backar som följer med upp och lämnar öppet för spelvändningar. Jag VILL se skottövertag på 15 skott även om scoreboard säger lika. Jag VILL se platsväxlingar och snurr i anfallszon två minuter i sträck. Jag VILL sitta lika oviss var matchen tar vägen som motstånarcoachen tio sekunder före nedsläpp....

ÄVEN om detta skulle kosta några torskar med en massa mål.

Stabilt försvarsspel........styrning......lite press men kompakt i mittzon...........gäääääääsp Visst vet man att det räcker långt
Kanske till och med till final och baksmälla än en gång men då har jag inte blivit underhållen under 55 plus omgångar och är det bara resultaten så kan man väl bara läsa tidningen dan efter och glädjas. Jag har haft glädjen att haft sittplats senaste åren för skellefteås spel fram till guldet är ta mig faen det bästa (åskådarmässigt) i elitserien sedan Hedenhös tid (ni yngre googla) Nu har jag glädjen att se i soffan för man kan ju zappa över en liten stund när det inte hänt något på en kvart och titta lite på en annan match eller kanske lite mythbusters, och kanske då och då köpa biljett för att få insupa den guldmässiga inramningen från västra stå som fortfarande gör en match värd entrepengen.....nästan.....

:?:
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Tränarna

Post by Lappmössan »

Från gårdagens träningsrapport:
"* Nästa moment är 5 mot 5-spel som startar med att Robertsson dumpar ner en puck i ett av sarghörnen. Fokus ligger i att försvarande lag ska spela sig ur situationen och vända spelet samtidigt som laget som jagar puck ska stressa fast försvarande lag. Robertsson är väldigt aktiv och pratar mycket och högt."

De vet var största problemet ligger och jobbar på det.
Chippen
Posts: 14312
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Tränarna

Post by Chippen »

374 wrote:En anledning till att det blir omkastningar är att motståndarna försöker matcha sina kedjor mot vissa av AIKs spelare.
Du måste väl tro mera på ditt eget spel, som tränare, än att börja möblera om i din uppställning beroende på vad motståndarna hittar på.
Känns svagt och vekt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
lurch
Posts: 406
Joined: 06 Jan 2013, 11:39

Re: Tränarna

Post by lurch »

Jag hade monumentalt fel om Wallson,han kan INTE ändra en matchbild bättre än vad Forsberg kunde. Tycker Wallson får ta ett steg tillbaka så Klockare å Bert kan få styra lite mer.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Tränarna

Post by 374 »

Wallson bytte ju målvakt. Det är faktiskt inte så mycket man kan göra för att förändra en matchbild. Igår till exempel så var det att byta målvakt eller ta timeout, samt förstås att kasta om i kedjorna.
lurch
Posts: 406
Joined: 06 Jan 2013, 11:39

Re: Tränarna

Post by lurch »

Brynäs timeout tog udden ur AIK:s 2 snabba mål t.ex. Men det verkar vara nåt djupt inrotat i hela AIK:s mentalitet,att inte ta timeout. Känns som om dom tycker att det är likvärdigt med att förlora ansiktet ungefär.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Tränarna

Post by Lidlund »

lurch wrote:Brynäs timeout tog udden ur AIK:s 2 snabba mål t.ex. Men det verkar vara nåt djupt inrotat i hela AIK:s mentalitet,att inte ta timeout. Känns som om dom tycker att det är likvärdigt med att förlora ansiktet ungefär.
Vi hade ju redan tagit timeout?
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Tränarna

Post by King Kong »

Som matchen utvecklade sig igår vette fan om det som tränare går göra så mycket...
Det handlar mer om att varje spelare måste se sig i spegeln..
Tycker ofta att kritiken mot tränaren är felriktat då det ofta handlar otroligt mycket om spelarprestationer, iaf när man ser över tid genom svackor och toppar..
En tränare är inte sämre under en svacka och bättre under en topp, det är ofta spelarna som går upp och ner i prestation..

Tränarna har en spelide och den är ofta bestående under en längre tid, så Wallson och co gör knappast någonting annorlunda inför en match där AIK dominerar och vinner stort, jämfört med en match bara 2 omgångar efter där man förlorar och spelar dåligt..
Visst kan tränaren påverka med timeouts och genom att kasta om i kedjor, dra hem laget osv, men igår spelade vi ändå helt ok offensivt..och vi jagade ju..
Det var spelares misstag och prestation som banade väg för torsken igår..och det är svårt att taktiskt plocka bort..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Tränarna

Post by Skidrow »

Lidlund wrote:
lurch wrote:Brynäs timeout tog udden ur AIK:s 2 snabba mål t.ex. Men det verkar vara nåt djupt inrotat i hela AIK:s mentalitet,att inte ta timeout. Känns som om dom tycker att det är likvärdigt med att förlora ansiktet ungefär.
Vi hade ju redan tagit timeout?
Vi tog inte timeout vi byte målvakt.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Tränarna

Post by Larzon »

Tror vi tog timeout samtidigt som vi bytte målvakt.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
Chippen
Posts: 14312
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Tränarna

Post by Chippen »

Nopes, ingen timeout togs. det blir som en längre timeout då man byter målvakt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14312
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Tränarna

Post by Chippen »

Alltså, jag tycker att det ser ut som om Wallson och CO har förändrat vårt sätt att spela på kontra tidigare år och då till det sämre.

Känns som, en del varit inne på, att vår aggressiva forechecking ör utbytt mot ett mera styrspel där vi inte som tidigare kommer i våg på våg och gör livet surt för backarna i motståndarlaget.
Istället för att de ska tvingas till dåliga och stressade pass kan de spela sig ut rätt enkelt.

Sedan så vänder vi inte spelet lika snabbt i egen zon. Tidigare kunde vi behålla farten framåt genom att vända redan i mitten av zonen och på sätt inte låta motståndarna samla sig. Nu vänder vi bakom eget mål i en större utsträckning vilket då gör att motståndarna kan samla sig och vi fastnar då i mittzon, som igår.

Så jag tycker inte att nuvarande tränare (+lasse som säkert har en del att säga till om) har förvaltat och förädlat det som utvecklades under Forsberg. Det är snarare så att det håller på att förstöras.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Tränarna

Post by King Kong »

Jag tror spel idén är exakt samma som i fjol, men vi har inte samma spelare som i fjol vilket gör att det inte ser likadant ut..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Chippen
Posts: 14312
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Tränarna

Post by Chippen »

King Kong wrote:Jag tror spel idén är exakt samma som i fjol, men vi har inte samma spelare som i fjol vilket gör att det inte ser likadant ut..
Vi har bytt lite backar ja, men hur kan det t.ex påverka ett backpar som EA och Alm där båda var med ifjol?

Vi har väl bara en helt ny forward, så hur kan det påverka spelet?

Om vi ska spela efter samma ide så ska det inte spela någon roll om vi har ett fåtal nya spelare.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Sv: Tränarna

Post by Bilderberg »

Chippen wrote: Vi har bytt lite backar ja, men hur kan det t.ex påverka ett backpar som EA och Alm där båda var med ifjol?
Alm och EA är ju snarare bättre än ifjol, speciellt Alm.
Chippen
Posts: 14312
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Tränarna

Post by Chippen »

Jojo, det är jag medveten och riktigt positiv till
Var inte menat så. Menade att de spelar ju inte heller på samma sätt som ifjol.

Så jag får en känsla av att det pågår något i stil med att vi lägger om sättet vi ska spela, vilket leder till att det ibland ser förvirrat ut, samtidigt som spetsen på hela vårt spel från ifjol har trubbats ner.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Tränarna

Post by King Kong »

Att vi tappat 4 ordinarie backar i den klass som dom höll och ersätter med 2 nya som inte alls når upp i samma nivå påverkar hela laget..
Det blir ryckigt i spelet, oroligt och tveksamheter uppstår..

Hade vi slängt in Klingberg och Sevc i nästa match hade vi garanterat sett ut mer som i fjol direkt, med snabbare och högre press, samt snabbare spelvändningar med högre kvalla..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Tränarna

Post by Sketch »

lurch wrote:Jag hade monumentalt fel om Wallson,han kan INTE ändra en matchbild bättre än vad Forsberg kunde. Tycker Wallson får ta ett steg tillbaka så Klockare å Bert kan få styra lite mer.
Jag anser att du har fel.
Mot Leksand tog man timeout och spelade med 5 forwards varpå vi gjorde 2-1 när klockan stod på 59:26.
Mot Färjestad tog man timeout, tog ut målvakten och spelade med 6 forwards varpå vi kvitterade när klockan stod på 59:56. På de 16 matcher vi spelat har vi hämtat upp och tagit poäng när vi legat under med 3 mål borta mot Färjestad och 0-2 mot Örebro. De enda upphämtningar vi lyckade göra under hela fjolårssäsongen var när vi låg under med ett mål.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Sv: Tränarna

Post by Bilderberg »

Chippen wrote:Menade att de spelar ju inte heller på samma sätt som ifjol.
Tycker detta backpar spelat minst lika bra som förra året, dessutom har ju Alm blivit tryggare i att slå bra första pass, och EA tex var lysande senast mot Brynäs. Dessa två (räknat tillsammans) anser jag vara en förstärkning gentemot förra året, även om övriga backpar blivit sämre, alltså: 0+1-2= -1. För att vara så rättvis som möjligt mot backarna.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Tränarna

Post by BubbelVe »

"Åttonde raka segern och SHLs formstarkaste lag. Modo är SHLs mest sevärda lag "

Någon som fortfarande tror det är en slump ?
Seriens mest sevärda....känns lite grand igen va...
Det är nog bara en slump för det är ju föreningen i Modo som bestämmer hur de ska spela....right?

Men serieledarna måste ju vara bäst och roligast att titta på, jo när man läser tabellen ja, men inte när det är +två timmar pappatid som gäller ett par gånger i veckan. Nu tycker jag att presspelet såg bättre ut mot både Lule och Lakers och jag HOPPAS att det fortsätter. DÄREMOT så förstår jag inte varför backarna fortfarande inte kommer upp högre och understöder bättre.
Inget lag backar heller ur anfallszon med sina backar snabbare än Skellefteå gör och tappar därmed ofta bort de långa anfallen (så länge inte 15 45 9 10 14 och någon till orkar snurra omkring i A-zon) Boxplay ser hur farligt ut som helst då det inte stressas puckhållare och tvingar dem att vända sig om och skydda puck eller snabbt göra sig av med den. Alla fem anfallarna kan ju spela rättvänd och leta lägen. Sedan ska spelarna ha en supereloge för sin förmåga att täcka skott men jag tror de skulle föredra att slippa bli bombaderad och istället pressa och tvinga bort skotten.
I powerplay skulle jag vilja få bort snubben bakom mål och istället få in TVÅ framför kassen, för han bakom kan ju inte göra mål och boxplay hos motståndarna kan jaga våra övriga fyra en mot en. .....lite lite lönt vara övertalig då dont u thääänk
Att måsta ställa in fyra eller fem forwards i Powerplay tycker jag är ett sådant djävla underbetyg på backarna så det inte är sant.
"Men de är bättre på skjuta".
Säg för fan åt backarna att stanna kvar och träna på det som vissa forwards nästan alltid gör. Man kan väl för fan inte spela i landets högsta liga och kunna gömma sig och säga jag skjuter så dåligt. ÖVA DÅ FÖR SATAN

När vi ska tapetsera så byter vi ut målarna och tar in murarna för att de är bättre på spackla.? ? ? ?
Hur klonar man... jag vill ha en nr 3 i varje backpar och en nr 15 i varje offensiv uppställning som draghjälp att få upp farten
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Tränarna

Post by Zimme »

Alla lag är sevärda när allt rullar på. Rent kvalitetsmässigt är AIK bättre än modo på alla punkter. Däremot spelar de närmare sin högsta kapacitet än vad AIK gör just nu. Du får leva med att serielunken är lite gråtrist emellanåt. AIK har ändå bevisat att när det behövs så kan man plocka fram en nivå som är högre än vad motståndet kan leverera.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
lobo
Posts: 1592
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Tränarna

Post by lobo »

Håller med BubbelVee helt och hållet! Jag är livrädd att det någonstans har fastställts att vi ska "spela lite säkrare" typ backa av från offensiv blå för tidigt, mindre press i egen zon.. Hoppas verkligen inte det är så! Hoppas istället att det är en blandning av vi vann guld och är bekväma "det är i slutspelet det gäller" och det aningen osäkra mv-spelet vi haft. Skulle önska att Savonen ställe frågan rakt till ledar trojkan
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: Tränarna

Post by Bilderberg »

lobo wrote:Jag är livrädd att det någonstans har fastställts att vi ska "spela lite säkrare" , mindre press i egen zon..
Men mindre press i egen zon är ju knappast "säkrare". I såna fall skulle påståendet lydit "Vi vill till iår spela osäkrare i egen zon och därför har vi beslutat oss för att överbelasta puckförare i mindre utsträckning och på så vis ge denne mer tid att lägga upp ett fortsatt anfallsspel i vår försvarszon"
User avatar
smogz
Posts: 5701
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Tränarna

Post by smogz »

Vi här som gillar presspelet från ifjol är nog överens om att det inte är säkrare. Frågan är om tränarna är det.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
lobo
Posts: 1592
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Tränarna

Post by lobo »

Det är det jag menar, presspelet är grymt, bara man klarar av det! men om man är aningen osäker på några av backarna och kanske mv så är jag rädd att man börjar tulla på det. Att gå all in i egen zon kräver att exakt alla är med på det när det blir extremt många platsbyten, och så var det ifjol. Förhoppningsvis kommer vi dit. Vill bara höra wallsons ord på ämnet :-)
"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Tränarna

Post by Zimme »

Att man inte får haka å slåss lika mycket som ifjol har säkert ingen inverkan på försvarsspelet.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Special Brew
Posts: 10081
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Tränarna

Post by Special Brew »

Vi har inte materialet att spela som förra året. Tror coacherna vet att vi har en svagare backsida i år och medvetet spelar annorlunda. Annars så vill dom spela som förra säsongen men vi klarar inte av det.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Tränarna

Post by Zimme »

Vi är bättre defensivt nu jämfört med ifjol. Man släpper in mindre mål trots att det blivit svårare att försvara sig.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Post Reply