Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

dj_tobias
Posts: 230
Joined: 12 Aug 2011, 10:46

Re: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by dj_tobias »

Nu känns det inte tryggt. Straffar...med Ridderwa...jag menar Karlsson i mål.
User avatar
TigerShark
Posts: 3908
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by TigerShark »

Varakas såg gråtfärdig ut..
lurch
Posts: 406
Joined: 06 Jan 2013, 11:39

Re: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by lurch »

Tja,de här va väl ganska uselt överlag...
User avatar
Talbot25
Posts: 1068
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by Talbot25 »

TigerShark wrote:Varakas såg gråtfärdig ut..
Varför fick han en 5a och Jocke bara 2+2? Jag skulle också bli arg om jag fick ett skott på mig efter avblåsning.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by Chippen »

374 wrote:
Chippen wrote:
374 wrote:Det är inte samma försvarsspel som mot Luleå, det är helt klart.
Enligt dig kan vi inte spela mot bottenlag som FBK. Vi kan nu inte heller spela mot lag som spelar offensivt.

Vilka anser du att vi kan spela mot?
För bevisligen kan vi inte spela mot topplag som Växjö heller.

Att försvarsspelet är sämre idag..Tja, sista utposten inger inte säkerhet.
Det är svårt att motivera sig mot bottenlag och AIK har i flera år haft svårt för raggarhockey som exempelvis Timrå och Växjö spelar.

I den här matchen har försvarsspelet varit lite sämre vilket leder till osäkert spel från målvakten, även om det inte varit så farligt.
Jag vill säga tvärtom. Osäkert målvaktsspel leder till dåligt försvarsspel. Speciellt om målvakten släpper retur på allt och inte kan hålla en puck, som vid 1-1.
Man ska kunna lita på att målvakten håller ett sådant skott, så man som back endast behöver fokusera på motspelare och inte både och.

Ska retur släppas så ska den ner i höger hörn dvs från spelet, och inte in mot mitten. Påminner om returer Jocke E höll på med
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by Chippen »

Var inte det där en felaktigvstraff av Arvidsson? Tyckte pucken gick bakåt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Sed
Posts: 1613
Joined: 15 Jun 2011, 22:42

Re: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by Sed »

Vilka straffar
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by Special Brew »

Vad är det för jävla straffar Arvidsson????
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by Chippen »

Satan så dåliga straffar.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by Special Brew »

Så där ja!! 2 är bättre än 1.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by Chippen »

Henrik Karlsson matchens bästa lirare i AIK? Vilket skämt
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
lurch
Posts: 406
Joined: 06 Jan 2013, 11:39

Re: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by lurch »

Nu tror jag Arvidsson behöver komma ner på jorden lite... Men bra Petter!
User avatar
micktålbot
Posts: 544
Joined: 16 Jun 2011, 14:54

Re: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by micktålbot »

Arvidsson har för stort ego för att komma ner på jorden, tror han kommer att fortsätta med sånt där spex även i framtiden, en stor del i att jag inte vill se honom som en Top6-spelare.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by Chippen »

Special Brew wrote:Vad är det för jävla straffar Arvidsson????
Sett för mycket på Ovechkin på Youtube från All-Star games.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Humlannitton
Posts: 1514
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by Humlannitton »

Kul att Arvidsson bjuder till lite under en höstgrå serielunk-match! Hade den första straffen gått in - och det var inte långt borta - hade det varit en klassiker!

Tycker för övrigt att vi spelade riktigt bra i sista perioden, högt tempo och bra puckförflyttning.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by Chippen »

micktålbot wrote:Arvidsson har för stort ego för att komma ner på jorden, tror han kommer att fortsätta med sånt där spex även i framtiden, en stor del i att jag inte vill se honom som en Top6-spelare.
Som han spelar nu, och har gjort ett tag, så är han inte mera än en joker som ska gå som 13:e och lira 6-7 min oerhört match.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by Chippen »

Humlannitton wrote:Kul att Arvidsson bjuder till lite under en höstgrå serielunk-match! Hade den första straffen gått in - och det var inte långt borta - hade det varit en klassiker!

Tycker för övrigt att vi spelade riktigt bra i sista perioden, högt tempo och bra puckförflyttning.
Jag fick känslan av att det hade dömts bort. Pucken får ju inte gå bakåt och jag skulle vilja säga att pucken går bakåt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
micktålbot
Posts: 544
Joined: 16 Jun 2011, 14:54

Re: Sv: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by micktålbot »

Chippen wrote:
micktålbot wrote:Arvidsson har för stort ego för att komma ner på jorden, tror han kommer att fortsätta med sånt där spex även i framtiden, en stor del i att jag inte vill se honom som en Top6-spelare.
Som han spelar nu, och har gjort ett tag, så är han inte mera än en joker som ska gå som 13:e och lira 6-7 min oerhört match.
Jag tycker han är en sådan spelare, en typ som ska lira i en tredje formation och lira i PP2, möjligtvis PP1 om det behövs nytt blod i den formationen. Arvidsson har inte spelet, passningarna och ödmjukheten för att lira i toppkedjorna och jag tror inte han kommer bli en sådan spelare i framtiden heller.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by Chippen »

micktålbot wrote:
Chippen wrote:
micktålbot wrote:Arvidsson har för stort ego för att komma ner på jorden, tror han kommer att fortsätta med sånt där spex även i framtiden, en stor del i att jag inte vill se honom som en Top6-spelare.
Som han spelar nu, och har gjort ett tag, så är han inte mera än en joker som ska gå som 13:e och lira 6-7 min oerhört match.
Jag tycker han är en sådan spelare, en typ som ska lira i en tredje formation och lira i PP2, möjligtvis PP1 om det behövs nytt blod i den formationen. Arvidsson har inte spelet, passningarna och ödmjukheten för att lira i toppkedjorna och jag tror inte han kommer bli en sådan spelare i framtiden heller.
Jag håller med, helt klart.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Sv: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by 374 »

Chippen wrote:
Jag vill säga tvärtom. Osäkert målvaktsspel leder till dåligt försvarsspel. Speciellt om målvakten släpper retur på allt och inte kan hålla en puck, som vid 1-1.
Man ska kunna lita på att målvakten håller ett sådant skott, så man som back endast behöver fokusera på motspelare och inte både och.

Ska retur släppas så ska den ner i höger hörn dvs från spelet, och inte in mot mitten. Påminner om returer Jocke E höll på med
Nja, lite hårdraget kan man säga att målvaktens jobb är att stoppa pucken och att försvarets jobb är att ta hand om returerna som kan uppstå. Målvakten ska alltså kunna fokusera på pucken och inte på motspelarna. Jag anser att försvarsspelarna måste vara beredda på att det kan bli retur och därför ha koll på både motspelare och puck, det är liksom det försvararna är till för. Om målvakten höll alla skott skulle det knappt behövas några försvarare.

Sen är det förstås önskvärt om returer kan hållas till ett minimum och om möjligt styras ner i hörnen.
dovienya
Posts: 2222
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by dovienya »

Talbot25 wrote:
TigerShark wrote:Varakas såg gråtfärdig ut..
Varför fick han en 5a och Jocke bara 2+2? Jag skulle också bli arg om jag fick ett skott på mig efter avblåsning.
Skottet kom precis vid signalen skulle jag säga.. Naturligtvis hade han kunnat låta bli att skjuta, men det hade ju kunnat bli mål. :)

Han kanske avsiktligt såg nonchalant ut för att backen och målvakten skulle sluta spela, och sedan dra skottet efteråt.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by Chippen »

374 wrote:
Chippen wrote:
Jag vill säga tvärtom. Osäkert målvaktsspel leder till dåligt försvarsspel. Speciellt om målvakten släpper retur på allt och inte kan hålla en puck, som vid 1-1.
Man ska kunna lita på att målvakten håller ett sådant skott, så man som back endast behöver fokusera på motspelare och inte både och.

Ska retur släppas så ska den ner i höger hörn dvs från spelet, och inte in mot mitten. Påminner om returer Jocke E höll på med
Nja, lite hårdraget kan man säga att målvaktens jobb är att stoppa pucken och att försvarets jobb är att ta hand om returerna som kan uppstå. Målvakten ska alltså kunna fokusera på pucken och inte på motspelarna. Jag anser att försvarsspelarna måste vara beredda på att det kan bli retur och därför ha koll på både motspelare och puck, det är liksom det försvararna är till för. Om målvakten höll alla skott skulle det knappt behövas några försvarare.

Sen är det förstås önskvärt om returer kan hållas till ett minimum och om möjligt styras ner i hörnen.
Visst är det så, men samtidigt ska målvakter på denna nivå kunna styra returer bättre för att jag underlätta för backarna och även för att hjälpa sig själv att inte se fånig ut.

En målvakt som hjälper backarna får ett bättre försvar att hålla ihop bättre och jag måste säga att försvarsspelet ser bättre ut med Svensson än med Karlsson. Det kan inte ens du prata bort, hur mycket du än försöker.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by Sketch »

Arvidsson gör det roligt att se på ishockey.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Sv: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by 374 »

Chippen wrote:
374 wrote:
Chippen wrote:
Jag vill säga tvärtom. Osäkert målvaktsspel leder till dåligt försvarsspel. Speciellt om målvakten släpper retur på allt och inte kan hålla en puck, som vid 1-1.
Man ska kunna lita på att målvakten håller ett sådant skott, så man som back endast behöver fokusera på motspelare och inte både och.

Ska retur släppas så ska den ner i höger hörn dvs från spelet, och inte in mot mitten. Påminner om returer Jocke E höll på med
Nja, lite hårdraget kan man säga att målvaktens jobb är att stoppa pucken och att försvarets jobb är att ta hand om returerna som kan uppstå. Målvakten ska alltså kunna fokusera på pucken och inte på motspelarna. Jag anser att försvarsspelarna måste vara beredda på att det kan bli retur och därför ha koll på både motspelare och puck, det är liksom det försvararna är till för. Om målvakten höll alla skott skulle det knappt behövas några försvarare.

Sen är det förstås önskvärt om returer kan hållas till ett minimum och om möjligt styras ner i hörnen.
Visst är det så, men samtidigt ska målvakter på denna nivå kunna styra returer bättre för att jag underlätta för backarna och även för att hjälpa sig själv att inte se fånig ut.

En målvakt som hjälper backarna får ett bättre försvar att hålla ihop bättre och jag måste säga att försvarsspelet ser bättre ut med Svensson än med Karlsson. Det kan inte ens du prata bort, hur mycket du än försöker.
Jag håller med om att målvakten ska försöka kontrollera returerna men jag håller inte med om att målvakten ska underlätta för backarna utan tycker att det är backarna som har till uppgift att underlätta för målvakten så att målvakten kan koncentrera sig på att rädda puckar.
En målvakt är inte bättre än det försvar han har framför sig.

Jag kan hålla med om att försvarsspelet varit bättre mot Luleå men det anser jag beror på bättre fokus snarare än vem som står i mål.
Chippen
Posts: 14290
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by Chippen »

374 wrote:
Chippen wrote:
374 wrote: Nja, lite hårdraget kan man säga att målvaktens jobb är att stoppa pucken och att försvarets jobb är att ta hand om returerna som kan uppstå. Målvakten ska alltså kunna fokusera på pucken och inte på motspelarna. Jag anser att försvarsspelarna måste vara beredda på att det kan bli retur och därför ha koll på både motspelare och puck, det är liksom det försvararna är till för. Om målvakten höll alla skott skulle det knappt behövas några försvarare.

Sen är det förstås önskvärt om returer kan hållas till ett minimum och om möjligt styras ner i hörnen.
Visst är det så, men samtidigt ska målvakter på denna nivå kunna styra returer bättre för att jag underlätta för backarna och även för att hjälpa sig själv att inte se fånig ut.

En målvakt som hjälper backarna får ett bättre försvar att hålla ihop bättre och jag måste säga att försvarsspelet ser bättre ut med Svensson än med Karlsson. Det kan inte ens du prata bort, hur mycket du än försöker.
Jag håller med om att målvakten ska försöka kontrollera returerna men jag håller inte med om att målvakten ska underlätta för backarna utan tycker att det är backarna som har till uppgift att underlätta för målvakten så att målvakten kan koncentrera sig på att rädda puckar.
En målvakt är inte bättre än det försvar han har framför sig.

Jag kan hålla med om att försvarsspelet varit bättre mot Luleå men det krediterar jag bättre fokus snarare än vem som står i mål.
Hm, så du tycker att målvaktens enda uppgift är att stoppa pucken och sedan överlåts resterande jobb till backarna? Är det så jag ska tolka ditt svar?

Om det stämmer så tycker jag du resonerar fel.
Om backar gör sitt för att målvakten ska få fritt synfält etc, men hela tiden släpper returer och inte kan styra dem fråb spelet så tänker inte jag lasta backarna för eventuella mål. Då är det dåligt målvaktsspel, som gör att backarna dels måste hålla undan anstormande anfallare och dels vispa undan returer.
Inget bra samspel då och vi får ett dåligt försvarsspel, och mycket av det får vi när HK står men inte när Svensson står.

Skillnaden är att Svensson suger åt sig returer alt styr dem mot hörnen i större utsträckning och då hjälper han backarna i deras spel.

Du säger att målvakten inte är bättre än försvaret, men målvakten är ju en del av försvaret. Så med en målvakt som sprider oro faller stora delar av försvaret.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by King Kong »

Så fruktansvärt tråkig match att se..

Jag tycker "vad som än krävs" känns mer som "inte mer än vad som verkligen krävs" just nu..
Väldigt mycket dribblande och duttande på utsidan och ganska kraftlöst generellt..

Jag anser fortfarande att vi lider enormt av förlusterna av Klingberg, Sevc och Skogs som samtliga kunde slå väldigt fina förstapass och dessutom tillföra i offensiv zon från blålinjen..
I det avseendet har vi tappat massor och vi har tyvärr inte lyckats fylla den luckan..
Ett enormt problem i mina ögon..

Det där frejdiga underhållande spelet med otroligt hög fart är som bortblåst..

AIK vinner matcher och plockar poäng, men vi spelar inte speciellt bra...
Vi måste hitta någon, antingen inom föreningen eller utifrån, som kan gå in och ta en förstaklubba som offensiv back..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by Trollet »

Sed wrote:Nepp. Man får inte ta ut målvakten nu.
Tror er när ni säger det men var finns den regeln? Hittar den inte i regelboken.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Sv: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by Trollet »

Chippen wrote:
Humlannitton wrote:Kul att Arvidsson bjuder till lite under en höstgrå serielunk-match! Hade den första straffen gått in - och det var inte långt borta - hade det varit en klassiker!

Tycker för övrigt att vi spelade riktigt bra i sista perioden, högt tempo och bra puckförflyttning.
Jag fick känslan av att det hade dömts bort. Pucken får ju inte gå bakåt och jag skulle vilja säga att pucken går bakåt.
Man får göra en 360-snurr.

"Det är tillåtet för en spelare att göra en “360 snurr” under ett straffslag så länge puck och spelare kontinuerligt rör sig framåt mot målet"
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Sv: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by 374 »

Chippen wrote: Hm, så du tycker att målvaktens enda uppgift är att stoppa pucken och sedan överlåts resterande jobb till backarna? Är det så jag ska tolka ditt svar?

Om det stämmer så tycker jag du resonerar fel.
Om backar gör sitt för att målvakten ska få fritt synfält etc, men hela tiden släpper returer och inte kan styra dem fråb spelet så tänker inte jag lasta backarna för eventuella mål. Då är det dåligt målvaktsspel, som gör att backarna dels måste hålla undan anstormande anfallare och dels vispa undan returer.
Inget bra samspel då och vi får ett dåligt försvarsspel, och mycket av det får vi när HK står men inte när Svensson står.

Skillnaden är att Svensson suger åt sig returer alt styr dem mot hörnen i större utsträckning och då hjälper han backarna i deras spel.

Du säger att målvakten inte är bättre än försvaret, men målvakten är ju en del av försvaret. Så med en målvakt som sprider oro faller stora delar av försvaret.
Precis, målvaktens enda jobb är att stoppa pucken. Tycker du att han ska ut och ta markering?

Sen förstår jag inte hur en målvakt som stoppar puckar sprider oro. Oro sprids när övriga försvaret inte gör sitt jobb vilket tvingar målvakten till att överarbeta situationerna och därmed ökar risken för att han hamnar ur position etc.

Du övervärderar målvaktens roll enormt om du försöker honom till något annat än en som stoppar puckar. Svensson är till exempel inte bättre målvakt nu än han var i Solna, han spelar bara i ett lag med bättre försvarsspel.
User avatar
Special Brew
Posts: 10064
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omg 18 31/10 19:00 Skellefteå AIK - Växjö Lakers

Post by Special Brew »

Tycker Svensson är mycket bättre nu än tidigare.
Locked