#45 Oscar Möller (kontrakt t.o.m. 22/23)

Moderator: Styrelsen

Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #45 Oscar Möller

Post by Hank »

Känner att det beror lite på vad man har för indikationer från Arvidsson. Verkar ju tisslas en del här om att han kan dra, men jag antar AIK har koll på läget. Med alla tre Lehtonen, Arvidsson och Möller så blir det NÄSTAN lite overkill, i och med att de har ungefär samma styrkor (som har behandlats i andra trådar). Nu är ju Möller klart mest komplett, och även bäst, i trion, men ändå.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #45 Oscar Möller

Post by BubbelVe »

Möller gjorde en fantastisk säsong i ett fantastiskt LAG. Han fick säkert ett bra bud från LA men inte ett envägs, det fanns enligt uppgift fler lag som var intresserade av honom i NHL.
Varför ska han då stanna i ett brandskattat lag och dra ett jättelass som "ensam" stjärna och kanske på grund av sin sämre omgivning göra en mellansäsong som NHL folket kan hävda att han inte håller den nivå som räcker för ett envägskontrakt.
Istället för att fara till ett lag som innehåller högre klass och kan få fortsatt "draghjälp" och i slutändan landa ett envägs till säsongen efter.
Att han dessutom skulle dra in tre millar till (netto) ställt mot en topplön i SHL kan väl ingen gnälla om hjärta för klubben. Han har hjärta för klubben, det borde ingen ifrågasätta, men de flesta av oss skulle kissa på våra egna arbetsgivare om ett liknade arbete gav ett par MILJONER extra hos någon annan.

Oskar har sig själv och sin karriär att tänka på och hans sätt att se på Skellefteå AIK skiljer sig nog ganska markant från "oss som vet" sittandes hemma bakom dreamboxen eller skrikandes på västra.
Att Skellefteå skulle sätta käppar i hjulet bara för att statuera exempel finns nog inte heller, utan det som kommer att ske (vad det nu är) kommer att vara det som är bäst för de närmast sörjande (Möller med familj och Skellefteås sportgrupp)

Att få dåligt rykte i Skellefteås fall kan på sikt vara värre än en dålig säsong och Möller har nog inga baktankar eller en önskan att förarga fans som har hoppat på läktarna för honom (och de andra) Its simply buissness as usual..
DÄREMOT hoppas jag affären blir av snart eller inte alls så inte tiden rinner iväg att värva eller få ihop ett lagbygge för nästa säsong.
De som värvas in kommer nog inte hålla den fysiska status som de spelare som lämnat och att spela som Skellefteå vill KRÄVER en enorm fysik som kan ta ett par månader att få upp på eventuella nyförvärv.

Släng in ett par komman och punkter här och där blir det nog läsbart ... ;)
ante08
Posts: 2554
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: #45 Oscar Möller

Post by ante08 »

Här är det tyst om framtiden.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #45 Oscar Möller

Post by King Kong »

Bara önska honom 2 framgångsrika år i Ryssland och att han kommer tillbaka som en ännu bättre spelare efter det!
Tack för den här tiden Oscar, ses om 2 år!
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #45 Oscar Möller

Post by Foppas skridskocoach »

Jo, tack för allt. Spontant känns det osannolikt att han återvänder. Lär bli NHL inom ett par säsonger.
Tigerränderna går aldrig ur.
freddus
Posts: 2279
Joined: 22 Jun 2011, 10:18

Re: #45 Oscar Möller

Post by freddus »

Kings har alltså rättigheterna till sommaren 2016. Dvs samma tid som han (enligt det här avtalet) ska komma tillbaka. Njä, känns inte så troligt att han spelar här då. Väldigt tungt tapp minst sagt.
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #45 Oscar Möller

Post by smogz »

Precis, han måste misslyckas i KHL för att ingen ska ta chansen i NHL när han blir UFA 2016
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #45 Oscar Möller

Post by Chippen »

Känns som ett bisarrt kontrakt måste jag säga.
Får nu är det ju som ett låst kontrakt för Kazan, där de tvingas pynta oss ännu mera om Möller gör dundersucce och de vill förlänga med honom.
Win, ur ett ekonomiskt perspektiv för oss måste jag säga. Lite knas ur deras synvinkel.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #45 Oscar Möller

Post by smogz »

Möller kanske inte vill spela i Ryssland i mer än två år. Kan också vara då så resultatet av förhandling mellan klubbarna ledde till detta. Att Kazan inte behöver betala lika mycket om Möller kommer tillbaka om två år.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #45 Oscar Möller

Post by Chippen »

De måste ju fortfarande lösa honom från oss iom kontraktet som redan är klart med oss.
Det är ju en skillnad mot t.ex Jimmies kontrakt med ST Petersburg och om de vill förlänga med Jimmie.

Måste nog säga att jag gillar Möllers kontrakt bäst, då det just nu garanterar att han kommer tillbaka och gör han knte det får vi nog mera pengar.

Vidare kan man ju hoppas att samarbete med St Petersburg resulterat i någon bra spelare till oss från dem.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #45 Oscar Möller

Post by schteffe »

Om Möller efter dessa två år går till NHL, som är rätt sannolikt iom free agent, hur ser det då ut med NHL-deg till AIK?
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #45 Oscar Möller

Post by Lidlund »

Spelar ingen roll.. Pengarna betalas ut vid första kontraktsskrivning, och bara då. Bara i KHL som det erbjuds pengar. (Tänk om NHL kunde börja göra samma sak.....)
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #45 Oscar Möller

Post by Chippen »

Lidlund wrote:Spelar ingen roll.. Pengarna betalas ut vid första kontraktsskrivning, och bara då. Bara i KHL som det erbjuds pengar. (Tänk om NHL kunde börja göra samma sak.....)
Säker på det?
Stod ju att vi inte skulle få ersättning flr Jocke för att det är inom 3 år han återvänder till NHL.
Då kan man tolka det som att ersättning utgår om det är mer än 3 säsonger mellan sejourna.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #45 Oscar Möller

Post by Lidlund »

– Jo, det stämmer. Om jag återvänder till SHL efter mina två år i Ryssland så spelar jag i AIK. Det känns tryggt och väldigt kul.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #45 Oscar Möller

Post by Bilderberg »

Tror han ser fram emot att ytterligare få förädla sina spetsegenskaper i KHL som ett nästa steg i hans utveckling mot det efterlängtade NHL-kontraktet. Vill man vara som allra bäst måste man också spela mot - men även med dom allra bästa. I AIK försvann medspelarna, nivån på motspelarna är som bekant för SHL sedan långt tilbaks; väldigt dålig gennerellt. Så han gjorde det klokaste valet i mina ögon.

För pengar; är oftast av mindre betydelse vid 20-årsåldern.
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: #45 Oscar Möller

Post by Ante »

Lidlund wrote:– Jo, det stämmer. Om jag återvänder till SHL efter mina två år i Ryssland så spelar jag i AIK. Det känns tryggt och väldigt kul.
Om inte om fanns. Oskar ser vi inte på många långa år, om en s någonsin i AIK igen! Bittert!
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: #45 Oscar Möller

Post by Larzon »

Bilderberg wrote:Tror han ser fram emot att ytterligare få förädla sina spetsegenskaper i KHL som ett nästa steg i hans utveckling mot det efterlängtade NHL-kontraktet. Vill man vara som allra bäst måste man också spela mot - men även med dom allra bästa. I AIK försvann medspelarna, nivån på motspelarna är som bekant för SHL sedan långt tilbaks; väldigt dålig gennerellt. Så han gjorde det klokaste valet i mina ögon.

För pengar; är oftast av mindre betydelse vid 20-årsåldern.
Väldigt bra inlägg. Hoppas dina tankar stämmer!
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #45 Oscar Möller

Post by Lappmössan »

Då finns det med andra ord ingen anledning för Arvidsson att stanna heller.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: #45 Oscar Möller

Post by p-play »

Bilderberg wrote:Tror han ser fram emot att ytterligare få förädla sina spetsegenskaper i KHL som ett nästa steg i hans utveckling mot det efterlängtade NHL-kontraktet. Vill man vara som allra bäst måste man också spela mot - men även med dom allra bästa. I AIK försvann medspelarna, nivån på motspelarna är som bekant för SHL sedan långt tilbaks; väldigt dålig gennerellt. Så han gjorde det klokaste valet i mina ögon.

För pengar; är oftast av mindre betydelse vid 20-årsåldern.
Det var nog det dummaste jag läst på länge. Vem skulle flytta till Tatarstan i Sibiriens ytterkanter frivilligt? Money talks, BS walks.
Man åker knappast till Tatarstan för att utvecklas som spelare. Jag kan garantera att träningarna är mer utvecklande i Skellefteå och att ett år här skulle vara mer utvecklande för Möller som spelare. Dock så är det bara att gratulera till de där 20-30 miljonerna.
Nivån på SHL har varit jämförbar med nivån i KHL under de senaste åren. KHL har haft några topplag som varit bättre än toppen i SHL, men också haft ett gäng lag som skulle ha haft det väldigt tungt i SHL. Personligen så tror jag att vi hade vunnit KHL ifjol om vi hade deltagit där. Det är väl först i år som det kommer att vara en distinkt skillnad mellan ligorna, då nästan alla SHL -lag kommer att ha sämre trupper.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #45 Oscar Möller

Post by Bilderberg »

p-play wrote: Vem skulle flytta till Tatarstan i Sibiriens ytterkanter frivilligt?
Oscar Möller.
p-play wrote:Jag kan garantera att träningarna är mer utvecklande i Skellefteå och att ett år här skulle vara mer utvecklande för Möller som spelare. .


Visst är träningarna viktiga, men man ska inte förringa betydelsen av tävlingarna. Sen är alla hockeyspelare sitt eget företag, så länge drivet finns där kan man utvecklas i Skellefteå liksom Sibirien. I Tatarstan som du säger så får han även lira med andra spetsspelare - vilka tillsammans hjälps åt att hålla högsta nivå på matcherna. Både Jocke Lindström och Oscar Möller tjänade på att spela ihop då de båda klarade av att möta upp varandras respektive spetskvalitéer.
p-play wrote: Nivån på SHL har varit jämförbar med nivån i KHL under de senaste åren. KHL har haft några topplag som varit bättre än toppen i SHL, men också haft ett gäng lag som skulle ha haft det väldigt tungt i SHL.
Går man igenom trupperna lag för lag, ser man ganska tydligt vilken kvalité KHL-lagen erhåller.
p-play wrote: Personligen så tror jag att vi hade vunnit KHL ifjol om vi hade deltagit där.


Kan kanske delvis vara anledningen till att Oscar nu valt att lämna?
p-play wrote: Det är väl först i år som det kommer att vara en distinkt skillnad mellan ligorna, då nästan alla SHL -lag kommer att ha sämre trupper.
Skillnaden mellan ligorna har blivit lite större, men för AIK:s del däremot så ser man en ännu tydligare sådan - i nuläget.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #45 Oscar Möller

Post by Hank »

Vilket nonsens. Att Möller väljer KHL har ju förstås inte ett smack med "personlig utveckling" att göra. Skulle Möller absolut vilja ha ett "NHL-kontrakt" hade han kunnat signa för LA vid fyra tillfällen sen hans senaste kontrakt med dem gick ut. Skulle han ta ett tvåvägs nu och dominera vid eventuellt farmarlagsspel skulle det gynna hans chanser till NHL-spel mer än spel i vilken annan liga som helst. Nu är Möller uppenbarligen inte intresserad av det.

Det går för övrigt alldeles utmärkt att utvecklas i både AIK och SHL. Folk tar klivet direkt till NHL från betydligt sämre ligor (diverse juniorligor, allsvenskan, etc). För Möllers del har han väl inte så mycket mer kvar att bevisa däremot, tvärtom finns en risk om han nästa säsong inte producerar på samma extrema som de senaste två (utan att det behöver betyda att han slutat utvecklas som spelare). Det har ju däremot inte med utveckling att göra.

Och jo, att göra sig och sin familj ekonomiskt oberoende har nog viss betydelse, även för spelare i tjugoårsåldern. Känns ju gode naivt att tro annat, oavsett hur mycket konstiga semikolon; skulle kunna ge trovärdighet till konstiga argument för något annat.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #45 Oscar Möller

Post by Bilderberg »

Hank wrote:Att Möller väljer KHL har ju förstås inte ett smack med "personlig utveckling" att göra.

Varför har han då inte valt att avbryta kontraktet tidigare?
Hank wrote: Skulle Möller absolut vilja ha ett "NHL-kontrakt" hade han kunnat signa för LA vid fyra tillfällen sen hans senaste kontrakt med dem gick ut. Skulle han ta ett tvåvägs nu och dominera vid eventuellt farmarlagsspel skulle det gynna hans chanser till NHL-spel mer än spel i vilken annan liga som helst. Nu är Möller uppenbarligen inte intresserad av det.
Han har ju som bekant redan tidigare försökt att slå sig in i NHL via AHL-harvande. AIK var då enligt Möller ett bättre alternativ att vidareutvecklas och på så vis försöka ta sig tillbaka dit bättre rustad än tidigare. Spelare tenderar att stagnera ifall de misslyckas via AHL och bara fortsätter stånga sig blodiga till ingen nytta. Det känns som melodin i låga 20-årsåldern.
Hank wrote: Det går för övrigt alldeles utmärkt att utvecklas i både AIK och SHL. Folk tar klivet direkt till NHL från betydligt sämre ligor (diverse juniorligor, allsvenskan, etc). För Möllers del har han väl inte så mycket mer kvar att bevisa däremot, tvärtom finns en risk om han nästa säsong inte producerar på samma extrema som de senaste två (utan att det behöver betyda att han slutat utvecklas som spelare). Det har ju däremot inte med utveckling att göra.
Man kan utvecklas och bli bättre i alla ligor - speciellt beroende på vilket skede i karriären man är.
För at bli bättre måste man både ge och ta av varandra. Om både AIK och Möller "var för bra för SHL" tror du inte att om AIK helt plötsligt gick till att "bara vara ett bra lag" påverkar Oscar i negativ riktning? Han spelade som bäst när han fick lira med Lindström t.ex. Han visade sig även vara alldeles utmärkt mot högkvalitativt motstånd i VM, så vad mer har han att hämta i SHL menar du då? AIK-skolningen kommer han även att ha med sig i bagaget till Sibirien där han kan komplementera den med framförallt tävling på högre nivå.

I Jocke Lindströms fall var AIK en språngbräda tillbaka till NHL, vilket är fantastiskt. I Möllers fall räckte det inte riktigt till, men han har nu rustat upp, tagit farväl av sina kamrater och är redo att ta sina första skär i KHL där han kan mäta sina krafter mot bl.a. diverse KHL-knektar som bara är där för pengarnas skull. Se Jimmie Ericsson t.ex.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #45 Oscar Möller

Post by Hank »

Varför han inte valt att avbryta tidigare? Inte vet väl jag det, finns säkert tusen skäl. Förmodligen har de bästa erbjudandena kommit nu, med succé i slutspel och VM, två raka guld ger viss mättnad, bra timing för familjen eller vad som helst.

Ja, han valde att ta ett steg tillbaka för att utvecklas, och det har han ju lyckats med. Skulle han nu, efter tre säsonger i AIK, signa ett tvåvägs skulle han ha mycket bra chanser till spel i NHL, som du målat upp som ett slutmål. Den dagen Möller blir UFA kommer han att få erbjudanden oavsett om han spelat i Ryssland eller Sverige. Fram till det kan han trygga sin familjs ekonomiska framtid med KHL-spel (vilket jag absolut inte klandrar honom för).

Det är väl klart att han spelade som bäst när han fick spela med Jocke Lindström, Väst-Europas bästa spelare. Att få en annan roll i laget behöver inte leda till att Möller slutar utvecklas (tvärtom, med tanke på hur endimensionell han var när han kom). Däremot kan det, som jag skrev, se sämre ut i poängkolumnen, vilket kanske kan vara negativt ur marknadsföringssynpunkt.

Men jag tror inte att han räknar med att ha bättre overall-ranking om två år än vad han har nu (eller jämfört med vad han skulle haft om han stannat i AIK). Sett till trafiken svenska spelare NHL<->KHL verkar det också vara en kortare väg till Moder Ryssland än därifrån.
User avatar
snokia
Posts: 715
Joined: 29 Mar 2012, 15:35

Re: #45 Oscar Möller

Post by snokia »

”Jag vet att Skellefteå kommer fortsätta prestera”
http://www.hockeysverige.se/2014/07/13/ ... -prestera/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #45 Oscar Möller

Post by Lappmössan »

Kan tycka att det var lite fult att göra "får ta på mig en ledarroll"-intervjun om han nu var säker på att han skulle till KHL. Antar att AIK ville ha kvar honom och att det krävdes lite mer övertalande och förhandlande än vanligt innan den där affären gick i hamn.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #45 Oscar Möller

Post by Chippen »

Sa inte Sevc i intervjun i norran att han redan under VM fick veta att Möller skulle dra?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
snokia
Posts: 715
Joined: 29 Mar 2012, 15:35

Re: Sv: #45 Oscar Möller

Post by snokia »

Chippen wrote:Sa inte Sevc i intervjun i norran att han redan under VM fick veta att Möller skulle dra?
Stämmer bra det..
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #45 Oscar Möller

Post by Bilderberg »

Lappmössan wrote:Kan tycka att det var lite fult att göra "får ta på mig en ledarroll"-intervjun om han nu var säker på att han skulle till KHL. Antar att AIK ville ha kvar honom och att det krävdes lite mer övertalande och förhandlande än vanligt innan den där affären gick i hamn.
Hockeyspelaren Möller, människan Möller samt Affärsmannen Möller. Alla olika begrepp, viktigt att skilja på dessa i sina respektive funktionsområden.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #45 Oscar Möller

Post by Foppas skridskocoach »

Lappmössan wrote:Kan tycka att det var lite fult att göra "får ta på mig en ledarroll"-intervjun om han nu var säker på att han skulle till KHL. Antar att AIK ville ha kvar honom och att det krävdes lite mer övertalande och förhandlande än vanligt innan den där affären gick i hamn.
Jo, fast samtidigt - vad ska han säga när Norran ringer upp honom och frågar om nästkommande säsong innan allt är klappat och klart?
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #45 Oscar Möller

Post by smogz »

och vad sa han egentligen, var det ledande frågor som han svara de ja på eller öppna som han bredde ut kring.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Post Reply