#10 Joakim Lindström (kontrakt t.o.m. 21/22)

Moderator: Styrelsen

User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Lidlund »

Trollet wrote:Hittade följande på Wikipedia, kommentera gärna.
Once an NHL player has played in 180 NHL games, or has played three seasons since signing his first NHL contract, the player must be offered to all of the other NHL teams before he is assigned to a minor league affiliate.
Gäller detta Jocke? För han har ju inte gjort 180 NHL-matcher, däremot har han spelat mer än tre säsonger sen NHL men det måste väl syfta på NHL-säsonger?.
Jag tolkar det som att man ska göra 3 NHL-säsongerm, inte vara under kontrakt. Sen hur det påverkar jocke som spelar typ 80 matcher på 3 år är en fråga som nog inte ens dom visaste har koll på.
Trollet wrote:
When a player clears waivers and is sent down and then is called up again, he does not have to clear waivers to be sent down again unless he's played ten games or been "up" for 30 days.
Säger väl bara att man inte upprepar waiverprocessen för en spelare som åker jojo mellan NHL och AHL?
så tolkar jag det med. Han kan åka upp upp och ner hur mycke som helst så länge han inte spelar 10 matcher eller är i NHL i 30 dgr.

Trollet wrote:
The 2005 NHL-NHLPA collective bargaining agreement introduced re-entry waivers. With limited exceptions, any player who was subject to waivers before assignment to the minors must clear re-entry waivers before being called back up if said player is on a one-way contract or a two-way contract with an AHL salary in excess of $105,000. Exceptions are players who have played in over 320 professional games (180 for goaltenders) and have not spent more than 80 games on an NHL roster in the past two seasons or 40 games during the previous season.
Tolkar det här som precis det Markman sa, rätt eller fel? "320 professional games" måste väl gälla NHL det också?
förstår inte vad dom menar med undantaget spelare med 320 matcher (mv 180).. Ska dom inte genomgå re-entry waivers?
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Lidlund »

Markman wrote:Hur många forwards har Colorado på envägs?
Jockes kontrakt var väl så pissigt dåligt att han tjänar knappt mer än en AHL kille gör? Minns inte vad han hade för lön
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Trollet »

lidlund wrote:
Markman wrote:Hur många forwards har Colorado på envägs?
Jockes kontrakt var väl så pissigt dåligt att han tjänar knappt mer än en AHL kille gör? Minns inte vad han hade för lön
$600k / år
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Markman »

Det finns mängder med spelare som inte tjänar mer än runt 50-70 k om de spelar i AHL.. I Colorado är det bara Kyle Cumiskey som tar sig över 100 k/år i AHL-lön, och det med 30 k marginal till den som kommer närmast bakom..

Givetvis borträknat envägskontrakt då..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: #10 Joakim Lindström

Post by TS_ »

Markman wrote:Det finns mängder med spelare som inte tjänar mer än runt 50-70 k om de spelar i AHL.. I Colorado är det bara Kyle Cumiskey som tar sig över 100 k/år i AHL-lön, och det med 30 k marginal till den som kommer närmast bakom..

Givetvis borträknat envägskontrakt då..
Och Wade Redden? :roll:
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Chippen »

Tycker faktiskt att det är lite komiskt att Per Ledin hade ett bättre envägskontrakt än vad Jocke nu har med Colorado.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Lidlund »

Jocke känns lite som Colorados 5 i 3 ragg.

Blir det bra så blir det bra.. Blir det inte bra så gör det inte så mycket. (knepig symbolik.. Jag vet :))
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Colton »

Chippen wrote:Tycker faktiskt att det är lite komiskt att Per Ledin hade ett bättre envägskontrakt än vad Jocke nu har med Colorado.
Hade inte Ledin tvåvägs? Är kanske ute och cyklar här lite men fick för mig det så rätta mig om jag har fel...
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Markman »

TS_ wrote:
Markman wrote:Det finns mängder med spelare som inte tjänar mer än runt 50-70 k om de spelar i AHL.. I Colorado är det bara Kyle Cumiskey som tar sig över 100 k/år i AHL-lön, och det med 30 k marginal till den som kommer närmast bakom..

Givetvis borträknat envägskontrakt då..
Och Wade Redden? :roll:
Med tanke på att Redden har gällande envägskontrakt med Rangers tyckte jag inte att han förtjänade att stå med, då det hela handlade om tvåvägskontrakt i Colorado.. Är du av en annan åsikt? :roll: ;)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Lidlund »

Colton wrote:
Chippen wrote:Tycker faktiskt att det är lite komiskt att Per Ledin hade ett bättre envägskontrakt än vad Jocke nu har med Colorado.
Hade inte Ledin tvåvägs? Är kanske ute och cyklar här lite men fick för mig det så rätta mig om jag har fel...
http://www.dagensps.se/artiklar/sn/2008 ... /index.xml

Ledin tog i våras SM-guld med HV71 och fick åka med till VM i Kanada. Där upptäcktes han av flera NHL-klubbar, skriver Aftonbladet. Nu är det klart att Ledin flyttar till Peter Forsbergs klubb Colorado. Han har enligt tidningen kommit överens med klubben om ett ettårskontrakt.

http://www.svd.se/sport/per-ledin-klar- ... 424973.svd
Per Ledin har sedan tidigare klargjort att han tänker satsa på spel i NHL kommande säsong. Nu är det klart att det blir spel i Colorado Avalanche. 29-åringen har skrivit på för ett år och lämnar därmed HV71 som han vann SM-guld med i våras.
- Per tillför en annan sorts spel till vårt lag. Vi tror att vi kommer ha stor nytta av hans riviga spelstil, säger Colorados general manager Michel Goulet på klubbens hemsida.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Colton »

lidlund wrote:
Colton wrote:
Chippen wrote:Tycker faktiskt att det är lite komiskt att Per Ledin hade ett bättre envägskontrakt än vad Jocke nu har med Colorado.
Hade inte Ledin tvåvägs? Är kanske ute och cyklar här lite men fick för mig det så rätta mig om jag har fel...
http://www.dagensps.se/artiklar/sn/2008 ... /index.xml

Ledin tog i våras SM-guld med HV71 och fick åka med till VM i Kanada. Där upptäcktes han av flera NHL-klubbar, skriver Aftonbladet. Nu är det klart att Ledin flyttar till Peter Forsbergs klubb Colorado. Han har enligt tidningen kommit överens med klubben om ett ettårskontrakt.

http://www.svd.se/sport/per-ledin-klar- ... 424973.svd
Per Ledin har sedan tidigare klargjort att han tänker satsa på spel i NHL kommande säsong. Nu är det klart att det blir spel i Colorado Avalanche. 29-åringen har skrivit på för ett år och lämnar därmed HV71 som han vann SM-guld med i våras.
- Per tillför en annan sorts spel till vårt lag. Vi tror att vi kommer ha stor nytta av hans riviga spelstil, säger Colorados general manager Michel Goulet på klubbens hemsida.
Förstår inte vad du ville säga med det där, hittade inte nånstans att han fick ett envägs? Bara för att han skrev kontrakt med Colorado betyder det inte att han fick ett envägs.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Trollet »

Ledin hade ett envägs.
Enligt uppgift till Sportbladet har Colorado och Per Ledin kommit överens om ett ettårskontrakt med ett totalt värde på 3,6 miljoner kronor, oavsett om han spelar i NHL eller i AHL.
En artikel om Ledin i NSD: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx? ... Id=4046579
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Lidlund »

Okejdå.
http://korta.nu/27jeg

Bättre så?

Edit: Fixade till länken /Trollet
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Zimme »

3,6 mille är hursomhelst mindre än vad Jocke har, speciellt med tanke på att dollarkursen var högre när Ledin var över.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Trollet »

Zimme wrote:3,6 mille är hursomhelst mindre än vad Jocke har, speciellt med tanke på att dollarkursen var högre när Ledin var över.
Dollarkursen var faktiskt ännu lägre då. Den sommaren var dollarkursen sjukt låg, bara några ören över 6 kr. Så Ledin hade säkerligen $600.000 han också.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Zimme »

Får väl ge mig då, minnet är väl inte som det var när man var ung.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Trollet »

Zimme wrote:Får väl ge mig då, minnet är väl inte som det var när man var ung.
Haha, inte meningen att låta dryg, minns det för att jag var i USA den sommaren och i efterhand insåg att "billigare än så där blir väl aldrig dollarn".
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
lulle
Posts: 16
Joined: 16 Jun 2011, 10:18

Re: #10 Joakim Lindström

Post by lulle »

Verkar gå rätt bra för honom på campen, några kommentarer från HFboards.

Dag 1:
"Lindstrom was with Stastny and Jones and was the best player on the ice."

Första internmatchen "Top 3 1 Cohen 2 lindstorm 3 stastny"

Match 2 "Top 3 1 Johnson. He was a beast alround. 2 lindstrom. Again was vert noticeable 3 hunwick. Rightfully so. He was great"

"Lindstrom - Holy crap. This guy will be on the team, and might play a bigger role than any of us expected. Nobody had the puck on their stick more today, and he's very good with the puck. He hit the post once, and didn't score any goals, but he stood out among the rest. I think he was the best player out there, or at least one of them."

"Lindstrom: Was fantastic. He made so many plays in both zones that it was hard not to notice him. If he played like he did today he WILL make the final roster."

Dag 2
match 1 "Top 3: 1 hejda 2 stastny and lindstrom 3 obrien"

Match 3 "Top 3 : 1 Aitto he was again the best goaler 2 lindstrom had some sick plays 3 winnik was everywhere today and scored a goal"

"Lindstrom can play. His puck skills are great. he was dangling 1v1, showing off a plus caliber NHL shot, and was doing a good job fighting for pucks all game long. He can play. Period."

"Lindstrom: Another great day for Lindstrom/Stastny/Jones. Lindstrom has great vision and created a ton of scoring chances for the other two. Whats very underrated is his defensive game."

"I honestly believe that the top 3 lines are already set in stone.

Lindstrom / Stastny/ Jones
Mueller / Duchene / Hejduk
McClement / O'Reilly / Landeskog"

Hyllningarna fortsätter i samma stil, ingen som hitills skrivit ett negativt ord om honom, tror verkligen inte de blir nå mycket bussresor för honom om han håller upp detta iår. Visst bara några dars träningar och fans som är överraskade över hur bra han är men alla kan väl inte ha fel?
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Markman »

Det låter sannerligen som att han håller på att ta den chansen som jag pratade om!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Markman »

Mer positiva kommentarer om Jocke.. Denna gången från personer med högre relevans för hans fortsatta spelande: Coachen Joe Sacco och kedjekamraten Paul Stastny!
http://www.hockeykanalen.se/1.2288438/2 ... t_sallskap

Sacco - Jag vill ge honom en chans i en offensiv kedja, för det är den typen av spelare han är. Jag ser inte honom som en tredje- eller fjärdekedjespelare. Det är inte hans roll.
- Jag tyckte att hans kedja hade ganska bra kemi redan från första början och han spelade väldigt bra, kommenterar Sacco.

Stastny - Han har en väldigt europeisk stil - bra händer, bra skridskoåkning och bra allround. Och han läser spelet bra. Han påminner mig om "Hejdy" (Milan Hejduk) på så vis att han inte kastar i väg pucken i första bästa skedet, utan håller i den och hittar en sen passning. Det får alla att sakta in, men samtidigt hittar han den sena killen, säger coloradostjärnan.
- Enligt mig finns det två typer av forwards. Det är killarna som åker upp och ned och spelar mer kraftfullt. Sedan finns det mer skickliga spelare som kompletterar vissa killar. Den typen av spelare kompletterar mig, så jag gillar att spela med honom.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Markman »

Jocke verkar få prova på livet i NHL i alla fall:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 3733616.ab
Joakim Lindström visste redan för ett par dagar sedan att han skulle bli kvar i truppen.
– Ja, ledningen sa till mig att jag kunde skaffa boende här i Denver. Så då förstod jag att jag skulle vara kvar, säger Jocke.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Trollet »

Markman wrote:Jocke verkar få prova på livet i NHL i alla fall:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 3733616.ab
Joakim Lindström visste redan för ett par dagar sedan att han skulle bli kvar i truppen.
– Ja, ledningen sa till mig att jag kunde skaffa boende här i Denver. Så då förstod jag att jag skulle vara kvar, säger Jocke.
Förbannat kul för Jocke, det är han värd.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Trollet »

Petad även ikväll. Verkar ligga precis på gränsen att platsa.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Zimme »

Är ju inte lätt att slå sig in i Avs sylvassa offensiv, målen sprutar ju in...
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Trollet »

Zimme wrote:Är ju inte lätt att slå sig in i Avs sylvassa offensiv, målen sprutar ju in...
Haha!
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: #10 Joakim Lindström

Post by don_tomassso »

Trollet wrote:
Zimme wrote:Är ju inte lätt att slå sig in i Avs sylvassa offensiv, målen sprutar ju in...
Haha!
har sett matchen.jocke bör få chansen. bara ett mål på två matcher.Gabriel ser riktigt bra ut ändå.
JockeL
Posts: 176
Joined: 21 Jun 2011, 23:18

Re: #10 Joakim Lindström

Post by JockeL »

Vet inte om ni missade det men Jocke smällde in 2 kassar i sin comeback till NHL i morse. Varav ett riktigt läckert i PP.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Trollet »

JockeL wrote:Vet inte om ni missade det men Jocke smällde in 2 kassar i sin comeback till NHL i morse. Varav ett riktigt läckert i PP.
Nädå, hamnade i NHL-tråden dock.
http://northpower.nu/wordpress/phpBB3/v ... 150#p11403
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Lubbe »

Grymt snygg straff i natt som fixade segern för Avs.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #10 Joakim Lindström

Post by Markman »

Fan, Corey Crawford har ju fortfarande ketchup i mungipan efter den korven på läktaren!
http://www.nhl.com/ice/recap.htm?id=2011020106
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Post Reply