#7 David Rundblad

Moderator: Styrelsen

User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #7 David Rundblad

Post by Lappmössan »

Stort grattis Rundblad! Fan vad coolt.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #7 David Rundblad

Post by svartgulsubkultur »

...han rundar kassen, sätter fart å bucklan är i Lycksele snart!
David Rundblad, Chicagos nummer fem!
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #7 David Rundblad

Post by smogz »

Kanske måste man tajma ett besök hos föräldrarna med Bucklans färd mot Lycksele. Men nu bor ju ingen av päronen kvar där. Bara en sommarstuga om jag förstår saken rätt.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #7 David Rundblad

Post by Hank »

Norran sprider lite välbehövligt ljus över bucklans färd:

"Den stora frågan är var han kommer tillbringa sin dag med pokalen? Det bli antingen på födelseorten Lycksele eller den senaste svenska hemstaden Skellefteå. Eller både och."
Hedman
Posts: 283
Joined: 17 Jun 2011, 10:25

Re: #7 David Rundblad

Post by Hedman »

Grattis Magic Nr7! Tycker att pokalen ska till schtaaaaan!
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: #7 David Rundblad

Post by Larzon »

Hank wrote:Norran sprider lite välbehövligt ljus över bucklans färd:

"Den stora frågan är var han kommer tillbringa sin dag med pokalen? Det bli antingen på födelseorten Lycksele eller den senaste svenska hemstaden Skellefteå. Eller både och."
Tror han skippar bada orterna, tar den till Umea istallet.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #7 David Rundblad

Post by Markman »

En all-kids-conference med några chicagospelare, däribland Rundblad. De andra driver ganska hårt med Rundblad för hans utseende, att han hade varit modell om han inte varit hockeyspelare, att hans största rädsla är att få slut på hårprodukter etc...
http://video.blackhawks.nhl.com/videoce ... t-WbOVku1t" onclick="window.open(this.href);return false;
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
cechise
Posts: 471
Joined: 10 Aug 2011, 01:55

Re: #7 David Rundblad

Post by cechise »

Har gjort 7 poäng på 6 matcher nu i ZSC.

Skulle verkligen vilja se honom i 3 mot 3 förlängning nån gång
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #7 David Rundblad

Post by smogz »

Tror till och med det är nio poäng. Fick två andraassist sent efter förra matchen.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #7 David Rundblad

Post by Chippen »

Ser ju ut att gå riktigt bra för honom, iaf poängmässigt och en del i förklaringen kan ju vara stor rink. Kan ju vara så att den större isytan passar honom bättre, för då får han lite mera tid med pucken.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: #7 David Rundblad

Post by bsa »

En kreativ spelare som kommer en nivå över sin nivå blir otroligt dålig, men stor stjärna på sin rätt nivå. En grovjobbare faller inte inom på samma sätt men blir inte samma stjärna på en lägre nivå.
Last edited by bsa on 03 Feb 2016, 09:28, edited 1 time in total.
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #7 David Rundblad

Post by smogz »

Det värsta är att om han verkligen fått förtroende i tio femton matcher i rad i en producerande miljö så tror jag att han hade kunnat bli en stjärna i NHL också. Men han har ju aldrig fått mer än 4-5 matcher och så fort han gjort ett misstag satts på läktarn. Ingens självförtroende mår bra av det.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #7 David Rundblad

Post by smogz »

Tre nya pinnar i senaste matchen. Går bra i Schweiz.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
jowa
Posts: 467
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: #7 David Rundblad

Post by jowa »

Jag måste bara citera en av skribenterna från det kvalitativa forumet hockeykultur.com

//"Jag har under några år gått omkring och känt ett skav någonstans i hockeymagtrakten, som en mental sten i (skrid)skon, en sån där sten som är för liten för att hitta den direkt men ändå för stor för att kunna ignoreras. När jag nu än en gång läser att David Rundblad inte anses platsa i NHL får jag äntligen grepp om stenjäveln - med ett litet pincettgrepp, yttersta nagelkanterna på tummen och pekfingret, får jag upp den och kan för första gången titta på den lille gynnaren som har plågat mig så länge. Därför tycker jag – kanske ingen annan men det är ju bara att ignorera mig i så fall – att historien om Rundblad är värd att diskuteras och debatteras igen. Kanske mest för att jag själv nu vill kasta bort och förstöra och förinta den där stenen så att den aldrig mer ska kunna ge mig skavsår. Genom att helt enkelt försöka lätta mitt dåliga samvete. Jag tar härmed tillbaka alla hårda ord jag har skrivit om Magic Number Seven. Jag har aldrig, vare sig före eller efter hans magiska uppvisningar i AIK-tröjan, sett en liknande ishockeyback. Det vi fick uppleva var en historiskt gynnsam kombination – AIK:s konsekventa gladhockeyfilosofi och David Rundblads talang – och även om jag trampar ut på tunn is nu så är jag övertygad om att Rundblad hade (kanske fortfarande har) förutsättningar för att bli världens bäste hockeyback. Det är så förbannat sorgligt att det inte blev så – och jag har del i skulden! Vi var många som retade oss på att han ”slarvade” i defensiven. Exakt den åsikt som alla coacher i den gamla, etablerade hockeyvärlden har, inte minst i NHL. När det i själva verket var AIK:s ungdomsorganisation som hade talat om för honom att spela precis så. Vilket i sin tur var orsaken till att han blev precis så bra som han blev. När han och hans agent och NHL – och även AIK – gjorde det historiska misstaget att skicka iväg honom till Sarg-Ut:s förlovade land alldeles för tidigt var det ju liksom givet att det skulle gå åt helvete. För där bestämmer såna som jag – eller rättare sagt såna som är som jag var. Folk som väljer rädslan för att bli förnedrade istället för glädjen i att göra vackra mål, folk som ägnar all sin vakna tid åt att stoppa motståndarna istället för att träna på att finta bort dem. Många europeer har blivit missförstådda och misskötta i USA och Kanada men frågan är om någon blivit det så grymt och brutalt som Rundblad. Kolla bara hans korta utflykt till Zürich förra säsongen - 11 matcher och 15 poäng (2+13) och +8. Tänk om han hade fått fortsätta utvecklas i AIK:s anda i två år till, fått sitt internationella genombrott och fått den legendstatus han borde haft – vilken NHL-coach hade då vågat kastrera hans spel? Tvärtom hade det NHL-lag han hamnat i byggt sitt spel runt honom och på så sätt förändrats i grunden, ungefär som Detroit började spela ryskt med Fedorov och Larionov. Suck! Det värsta är att David nog aldrig kommer tillbaka. Han blev rik, pojken, och det är han sannerligen värd. Men världen gick samtidigt miste om en back som skulle ha avgjort OS-finaler. Och därmed även Stanley Cup." //

När Rundblad blev utbytt till Ottawa var jag helt övertygad om att han skulle peta Erik Karlsson och bli en riktig storback, tänk vad fel man kan ha. Men i övrigt håller jag med om skribenten ovan. Jag har följt aik seriöst sedan början på 2000-talet men jag har aldrig sett en aik-spelare dominera matcher som Rundblad gjorde då han verkligen var på lekhumör. Vad tycker ni, var/är han en talang utöver det vanliga eller är han en överdrivet hypad spelare som inte når längre än han redan gjort.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: #7 David Rundblad

Post by bsa »

Det är bara det att plugga s på da playmakers i rätt nivå är kungar, men på ett snäpp för högt är katastrofer.
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #7 David Rundblad

Post by smogz »

Jag anser fortfarande att Rundblad aldrig riktigt fick chansen. Han tog iofs inte den lilla chans han fick men. Om någon hade vågar satsa på honom tio matcher i rad i en producerande femma med mycket istid och en defensiv klippa bredvid sig hade det mycket väl kunna vara han som blev fyra i backarnas poängliga istället för Klingberg. Eller varför inte etta istället för Karlsson. Så bra tycker jag han var. Tror också ett år i AIK skulle kunna ge honom konditionen och självförtroendet åter för att åka till KHL och dominera i många år.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: #7 David Rundblad

Post by p-play »

Det är nog många som har en del i hans misslyckande, men främst han själv och hans agent.
Om man inte är en fysisk spelare i NHL så måste man kompensera det med rörlighet och skridskoåkning och/eller genom att göra smarta överväganden i spelet. Man kan inte skylla att han inte har fått chansen. Han har fått betydligt fler chanser än många andra och åtminstone i de matcher jag sett har han fortsatt att spela på sitt sätt istället för att inordna sig och lösa situationer på ett enkelt sätt. Dessutom verkar han inte ha ägnat tiden på läktaren åt att försöka åtgärda sin brister. NHL är business och inte något växthus för talanger. Klarar man inte av spelet så spelar coachen inte dig.

Jag håller inte alls med om att AIK gjorde något misstag. Det var knappast de som skickade iväg honom. Jag är ganska säker på att de ville behålla honom. Rundblad var en brutalt talangfull spelare och han hade potentialen att bli en bättre back än t o m Lidström. Nu lär han fylla på kontot med spel i KHL eller NLA.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #7 David Rundblad

Post by Bilderberg »

Tycker han saknar reaktionsförmåga för att lyckas på små ytor.

Tror dock han hade kunnat bli en grymt bra bandyspelare!
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: #7 David Rundblad

Post by marre »

Fast vart ju en grym hockeyspelare ist...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: #7 David Rundblad

Post by p-play »

Han hade definitivt grundtalangen för att bli bäste back i NHL. När man ser fem år gamla klipp där han som tjugoåring dominerar offensivt i SHL och även sätter in en tackling emellanåt är det nästan tragiskt att se vad det blivit av all talang (https://www.youtube.com/watch?v=N5gGQUcVItc" onclick="window.open(this.href);return false;). Det vore kul om han bryter ett miljonkontrakt och kommer hem, tar tag i situationen, och spelar för betydligt mindre pengar och jobbar stenhårt på fysen och skridskoåkningen för att sedan visa alla belackare att de hade fel. Troligtvis blir det nu inte så. Med tanke på att det är spelaren som bryter kontraktet så har agenten nog redan fixat ett lika välbetalt gig. Jag antar att det bli NLA eller KHL. Han hade förutsättningarna, men kanske inte viljan att lägga ned det arbete som krävs för att bli bäst.
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #7 David Rundblad

Post by smogz »

Intressant om Rundblad.

https://puckstuff.net/2016/08/06/the-cu ... -rundblad/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: #7 David Rundblad

Post by p-play »

Statistik i all ära, men det visuella intrycket på isen är också viktigt. I de matcher jag sett så halkade han omkring som en felande länk. Dessutom så är det knappast Rundblad som man matchade i trånga situationer, t ex i egen zon. Han har fått ganska lite speltid och det är ganska naturligt att den tiden mestadels utnyttjades i situationer där man kunde utnyttja hans uppsida. Statistiken kan därför ljuga en aning.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: #7 David Rundblad

Post by svea_man »

Är som tyst om Rundblad han borde ju hitta en klubb snart
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #7 David Rundblad

Post by smogz »

Hoppas på NHL fortfarande gissar jag. Kanske finns chans i typ Edmonton.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
addebeck
Posts: 537
Joined: 28 Sep 2011, 08:20

Re: #7 David Rundblad

Post by addebeck »

Nu har jag sett 0 minuter av honom och vet inte hur laget går Men att ligga på 10 poäng på 24 matcher känns rätt blekt av en offensiv back. Kanske spelar han en mer balanserad hockey - eller har han bara stagnerat eller till och med backat i sin utveckling? Om bara klockan kunde vridas tillbaka till säsongen 2010/2011 när han hade lekstuga, those were the days.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: #7 David Rundblad

Post by p-play »

Nu har jag sett drygt en period av honom denna höst (igår) när de mötte Växjö. Jag såg första perioden och delar av den sista och under de minuterna var det inte så mycket magi, dock någon indianare, från hans sida. Han försökte, men såg seg ut. Växjö verkade strunta mer eller mindre i matchen och såg otroligt omotiverade ut. Robert Rosén tyckte att det påminde om en träningsmatch från Växjös sida. Alla kan ha en dålig match, så för en gångs skull finns det en intressant vinkel som gör att man måste se de där landskamperna.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2964
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #7 David Rundblad

Post by Foppas skridskocoach »

Han var anonym i första matchen också.
Tigerränderna går aldrig ur.
dovienya
Posts: 2169
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: #7 David Rundblad

Post by dovienya »

Youtubesvängen tog mig till klipp på David Rundblad. Han var jävligt duktig med puck, gossen, och sjukt självförtroende sista säsongen hos oss.
Skulle vara intressant att se honom igen, faktiskt, för att se om han kan få självförtroende igen och tokdominera som sista säsongen...

(Jag väljer medvetet att glömma alla hjärtatihalsgropen-situationer när han var i egen zon)
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #7 David Rundblad

Post by Skidrow »

Jo på sätt och vis hoppas jag AIK har is i magen och väntar på at Ryssarna slutar ha tålamod med honom och skickar honom så han tillslut kan komma hem :)
User avatar
jimpa99
Posts: 64
Joined: 20 Oct 2011, 10:07

Re: #7 David Rundblad

Post by jimpa99 »

Rundblad intervjuad i SKA Sankt Petersburgs Youtube kanal.

Tolken är lagkamraten och den gamle sovjetiska super coachen Tikhonovs barn barn Viktor Tikhonov junior.

Rundblad har tilldelats det för oss magiska tröjnumret 7.


https://www.youtube.com/watch?v=8Ra3M-GMfB8" onclick="window.open(this.href);return false;
They say defense wins championships.
Post Reply