Mattias Lindström

Moderator: Styrelsen

User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Mattias Lindström

Post by Zimme »

Image
Född: 1991-03-21 Luleå
Position: LW/C
Klubbfattning: Vänster
Längd: 192cm
Vikt: 96kg
Kontrakt: 13/14

Bodensonen Lindström gjorde elitseriedebut redan för två år sen och var på väg att etablera sig i både A-laget och JVM laget som 18åring när han drabbades av sin knäskada som höll honom borta från spel i nästan ett och ett halvt år. Varken Mattias eller laget gav dock upp hoppet och lagom till slutspelet var han tillbaka i elitserien. Speltiden blev relativt begränsad men blev snabbt en favorit hos många med sitt uppoffrande och effektiva spel i numerärt underläge. Lindström introducerade butterflystilen för att täcka skott istället för att kasta sig, en spelstil som förmodligen gör mer ont men ger spelaren bättre möjlighet att hela tiden ligga i skottlinjen. "Man måste gilla att få skotten på sig" Sa Lindström om sitt BP spel efter en match mot LHC i slutspelet.

Som spelartyp är Lindström framför allt en hårt arbetande powerforward med defensiven som styrka, boxplayspelet har redan nämnts men Lindström har visat att han kan ta en roll framför kassen i Powerplay också. Han är stor och tung och gillar att använda sin storlek i tacklingar och närkamper. Lindström lär tillsammans med bla Martin Lundberg utgöra en del av AIK:s stomme i många år framöver.

2010/2011______________GP__G___A___PTS__PIM_______________GP____G__A___PTS__PIM
Skellefteå J20__SuperElit__28....3....8.....11.....38...|....Playoffs.....5......0....2....2.....4
Skellefteå_____Elitserien__11....0....0......0......2....|....Playoffs.....9......0....0....0.....0
Bodens HF_____Division 1__2....0....0......0......2....|
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
lulle
Posts: 16
Joined: 16 Jun 2011, 10:18

Re: #17 Mattias Lindström

Post by lulle »

Är för närvarande i Carolina på deras prospect camp.
Image
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #17 Mattias Lindström

Post by Lappmössan »

Hur låg det till egentligen, var det antingen NHL eller AIK för honom?
För frågan är ju om det inte vore bäst för Mattes personliga utveckling att spela i AHL.
lulle
Posts: 16
Joined: 16 Jun 2011, 10:18

Re: #17 Mattias Lindström

Post by lulle »

Han har väl ett 2vägskontrakt med Carolina nu? Sen är det väl inte omöjligt att han kan vilja bli utlånad till AIK, som Rundblad ifjol, istället för att spela i AHL. Men jag tror faktiskt också han skulle må bra av ett år i AHL.
Själv säger han att han inte vet än.
Lindstrom said that the camp has been tough, really tough, but he wasn't complaining.

"I can't say enough, everything has been awesome," said the Swede. While the forward confirmed that he had fully recovered from his injury, he still did not know if he would be playing in North America this coming season or if he would return to the Swedish Elite League. "I don't know anything about that," he said.
http://www.canescountry.com/2011/7/12/2 ... #storyjump
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #17 Mattias Lindström

Post by Lidlund »

User avatar
Oracle
Posts: 130
Joined: 11 Jul 2011, 18:11
Location: Stockholm

Re: #17 Mattias Lindström

Post by Oracle »

Jag skulle verkligen vilja se honom hel en säsong i laget.
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #17 Mattias Lindström

Post by schteffe »

Tommy och Annika wrote:Hur har det gått för Mattias LIndström i Carolina? Det är väl inte helt osannolikt att han till hösten också kommer att ingå i våran redan överbefolkade forwarduppsättning? AHL verkar i alla fall uteslutet enligt: http://www.hockeysverige.se/article/118 ... r-carolina
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: #17 Mattias Lindström

Post by schteffe »

http://hurricanes.nhl.com:
Lindstrom, the Hurricanes’ third-round choice, 88th overall, presents an interesting case. The 6-foot-4, 205-pound forward with Skelleftea of the Swedish league missed most of the 2009-10 season with a serious knee injury but has since progressed enough that the team decided to offer him a contract despite his limited body of work.

“He basically missed a year of development and went through that process of getting back up to speed this year,” said Jason Karmanos, the Hurricanes’ vice president and assistant general manager. “By the end of the season, we felt he was near where he was (when we drafted him). The injury was unfortunate, but he’s still a player that intrigues us given his size and his desire to play a physical style.”

Lindstrom is scheduled to attend the Hurricanes’ rookie conditioning camp in July, as well as the rookie tournament in Traverse City in the fall. That will cause him to miss the first month of Skelleftea’s regular season, which is somewhat unusual.

“He’s not a guy that’s playing in their top six or even their top nine due to the injury and his age,” said Karmanos of the 20-year-old Lindstrom. “He was playing a role on a good team, so I think that’s part of the reason why they’re allowing him to participate fully in everything without too many complications.”
Lindstrom, the Hurricanes’ third-round pick in 2009, has another year on his contract in Sweden, but could play in Charlotte if his club team in Skelleftea, which used him sparingly last season, allows it.

“Last season wasn’t so great,” admitted Lindstrom, who missed most of the previous season with a knee injury. “I was hoping to play more.”
Tommy och Annika
Posts: 98
Joined: 16 Jun 2011, 00:55

Re: #17 Mattias Lindström

Post by Tommy och Annika »

Tack för infon.
Det känns dock lite otroligt om en spelare som just så pass är ordinarie i ett Elitserielag helt plötsligt tar plats i NHL. Dessutom en spelartyp som det finns ganska många av därborta (men man förstår ju att han tar chansen). Frågan är vilken roll han skulle kunna få om han återvänder till AIK? Förmodligen samma som i fjol, och möjligen är det då bättre att försöka trucka sig fram i AHL och bli en rollspelare där för att fortfarande ha lite häng på NHL-drömmen. Men vad vet jag, han kanske imponerar på Carolinas rookie camp och blir deras box play-kung, han var ju onekligen bra på det i vintras.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #17 Mattias Lindström

Post by Hank »

Det är väl tveksamt om Lindström platsar ens på fem kedjor? Har svårt att se AIK göra plats för honom. Det absolut bästa för honom vore ju att ta chansen i AHL, eller rentav ECHL.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #17 Mattias Lindström

Post by Lidlund »

Hank wrote:Det är väl tveksamt om Lindström platsar ens på fem kedjor? Har svårt att se AIK göra plats för honom. Det absolut bästa för honom vore ju att ta chansen i AHL, eller rentav ECHL.
Lugn nu.. AHL platsar han.. Utan tvekan..
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #17 Mattias Lindström

Post by Chippen »

lidlund wrote:
Hank wrote:Det är väl tveksamt om Lindström platsar ens på fem kedjor? Har svårt att se AIK göra plats för honom. Det absolut bästa för honom vore ju att ta chansen i AHL, eller rentav ECHL.
Lugn nu.. AHL platsar han.. Utan tvekan..
Är inte så säker på det jag. Han är en rollspelare, som knappt tar en ordinarieplats i Elitserien. Hans roll spelas av massor av kanadensare med betydligt mera attityd än vad Lindström har.
Så nej, jag ser det inte alls som en självklarhet att han ska ta en plats i AHL om han inte utvecklar andra sidor av sitt spel, för jag tycker att han helt enkelt är för begränsad för att ens spela i Elitserien.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #17 Mattias Lindström

Post by Hank »

lidlund wrote:
Hank wrote:Det är väl tveksamt om Lindström platsar ens på fem kedjor? Har svårt att se AIK göra plats för honom. Det absolut bästa för honom vore ju att ta chansen i AHL, eller rentav ECHL.
Lugn nu.. AHL platsar han.. Utan tvekan..
Det skulle jag inte vara tvärsäker på med tanke på att han saknar egentlig erfarenhet (dvs, på regelbunden basis) från seniorhockey och i princip helt från nordamerikansk hockey (orkar inte kolla om han gjort någon landslagsturnering på små rinkar). Betydligt bättre spelare än Lindström har skickats till ECHL tidigare, som exempel Andreas Jämtin säsongen efter att han gjort 30 poäng i Elitserien. Stefan Liv och Daniel Fernholm andra exempel på övriga positioner.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #17 Mattias Lindström

Post by Lidlund »

Hank wrote:
lidlund wrote:
Hank wrote:Det är väl tveksamt om Lindström platsar ens på fem kedjor? Har svårt att se AIK göra plats för honom. Det absolut bästa för honom vore ju att ta chansen i AHL, eller rentav ECHL.
Lugn nu.. AHL platsar han.. Utan tvekan..
Det skulle jag inte vara tvärsäker på med tanke på att han saknar egentlig erfarenhet (dvs, på regelbunden basis) från seniorhockey och i princip helt från nordamerikansk hockey (orkar inte kolla om han gjort någon landslagsturnering på små rinkar). Betydligt bättre spelare än Lindström har skickats till ECHL tidigare, som exempel Andreas Jämtin säsongen efter att han gjort 30 poäng i Elitserien. Stefan Liv och Daniel Fernholm andra exempel på övriga positioner.
Du ser ingen skillnad mellan Jämtin och fernholm och Mattis?

Han vart draftad i 3e rundan för sin attityd och vilja på isen.. Om det hade funnits hundra kanadensare hade inte Carolina 'slösat' ett 3e val på han.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #17 Mattias Lindström

Post by Hank »

Att de är bättre?

Det var för övrigt Chippen som skrev om massor av kanadensare. Jag säger bara att han skulle kunna skickas till ECHL utan att det vore något märkvärdigt med det (sannolikt får han väl testa AHL först) och att han förmodligen skulle må bra av att stanna kvar i Nordamerika fastän det antagligen blir spel i farmarligan (någon av dem).

Att han blev draftad i tredje rundan var väl förmoligen anledningen till att han överhuvudtaget erbjöds kontrakt efter så skadefyllda säsonger. Hade kanske inte hänt för en sjätterundare till exempel. Det i sig, att han draftats i tredje rundan, gör inte att han per automatik platsar i AHL. Det är möjligt att han skulle göra det, men jag skulle inte påstå det som en självklarhet för en spelare som aldrig spelat ordinarie i elitserien och varit borta över ett år med svåra skadeproblem.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #17 Mattias Lindström

Post by Lidlund »

Hank wrote:Att de är bättre?

Det var för övrigt Chippen som skrev om massor av kanadensare. Jag säger bara att han skulle kunna skickas till ECHL utan att det vore något märkvärdigt med det (sannolikt får han väl testa AHL först) och att han förmodligen skulle må bra av att stanna kvar i Nordamerika fastän det antagligen blir spel i farmarligan (någon av dem).

Att han blev draftad i tredje rundan var väl förmoligen anledningen till att han överhuvudtaget erbjöds kontrakt efter så skadefyllda säsonger. Hade kanske inte hänt för en sjätterundare till exempel. Det i sig, att han draftats i tredje rundan, gör inte att han per automatik platsar i AHL. Det är möjligt att han skulle göra det, men jag skulle inte påstå det som en självklarhet för en spelare som aldrig spelat ordinarie i elitserien och varit borta över ett år med svåra skadeproblem.
Bättre på vad? Jag är tveksam till att dom är bättre rollspelare än Mattis.

Jag säger absolut inte att han tar plats bara för att han är draftad i 3e rundan, med tanke på det finns många 1a rundare som inte platsar där så.. Men däremot så säger jag att hans inställning och attityd kommer att göra att han platsar.

Det finns inga självklarheter att platsa. Finns inget som säger att Möller självklart kommer att platsa hos oss. Men däremot så med Mattis kunskaper och hur han uppträder på isen gör att jag känner mig övertygad
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3021
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #17 Mattias Lindström

Post by Foppas skridskocoach »

Glöm inte bort att killen i princip inte hade nån försäsongsträning öht inför fjolårssäsongen. Om han stannar i Skellefteå skulle jag inte bli ett dugg förvånad om han går in på fyra kedjor nu med en ordentlig sommarträning i ryggen.
Tigerränderna går aldrig ur.
lulle
Posts: 16
Joined: 16 Jun 2011, 10:18

Re: #17 Mattias Lindström

Post by lulle »

En nyhet i avtalet är att kontrakterade spelare under 22 år, som inte draftades i första rundan, kommer att ha möjlighet att spela i den svenska klubben om han inte tar en plats i NHL.
http://www.swehockey.se/templates/NewsP ... anguage=sv

Med andra ord får AIK bestämma om dom vill släppa honom till AHL eller behålla honom i sverige ifall han inte tar plats i hurricanes.
Tror dock inte AIK väljer att hålla kvar honom om han vill försöka på andra sidan pölen, åtminstone inte med den fw uppställning vi har iår.
Dock hade en kedja med Goren-Lundberg-Lindström varit rolig att se. :twisted:
User avatar
tazman
Posts: 2021
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: #17 Mattias Lindström

Post by tazman »

lulle wrote:
En nyhet i avtalet är att kontrakterade spelare under 22 år, som inte draftades i första rundan, kommer att ha möjlighet att spela i den svenska klubben om han inte tar en plats i NHL.
http://www.swehockey.se/templates/NewsP ... anguage=sv

Med andra ord får AIK bestämma om dom vill släppa honom till AHL eller behålla honom i sverige ifall han inte tar plats i hurricanes.
Tror dock inte AIK väljer att hålla kvar honom om han vill försöka på andra sidan pölen, åtminstone inte med den fw uppställning vi har iår.
Dock hade en kedja med Goren-Lundberg-Lindström varit rolig att se. :twisted:
Så tolkar jag inte den texten, utan att det istället inte framkommer vem som har befogenhet och bestämmanderätt om vart spelaren ska lira.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3021
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #17 Mattias Lindström

Post by Foppas skridskocoach »

tazman wrote:
lulle wrote:
En nyhet i avtalet är att kontrakterade spelare under 22 år, som inte draftades i första rundan, kommer att ha möjlighet att spela i den svenska klubben om han inte tar en plats i NHL.
http://www.swehockey.se/templates/NewsP ... anguage=sv

Med andra ord får AIK bestämma om dom vill släppa honom till AHL eller behålla honom i sverige ifall han inte tar plats i hurricanes.
Tror dock inte AIK väljer att hålla kvar honom om han vill försöka på andra sidan pölen, åtminstone inte med den fw uppställning vi har iår.
Dock hade en kedja med Goren-Lundberg-Lindström varit rolig att se. :twisted:
Så tolkar jag inte den texten, utan att det istället inte framkommer vem som har befogenhet och bestämmanderätt om vart spelaren ska lira.
Vilket troligtvis innebär att det är NHL-klubben som har sista ordet.
Tigerränderna går aldrig ur.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #17 Mattias Lindström

Post by Hank »

Det är väl upp till samtliga tre parter att hitta en lösning. NHL-klubben har väl formellt ingenting att säga till om ifall det finns en rätt i avtalet för spelaren att återvända till Sverige, däremot torde det väl i praktiken vara smart för en spelare som på sikt vill slå sig in i NHL att åtminstone lyssna på NHL-klubbens synpunkter. Tror heller inte att en spelare bara drar tillbaka och knackar på hos sin förra klubb utan att ha fört en rejäl diskussion först kring roll i laget, etc. Om svenska klubben säger att man inte kan garantera speltid lär han inte komma tillbaka.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #17 Mattias Lindström

Post by BubbelVe »

Mattias är ett frågetecken för mig... han tappade ett helt år pga skada, får spela lite sporadiskt och absolut inte glänsande året efter nästan som avlastare och sedan skall dra till NHL ? Öhhhh......? Han har ju inte på två ÅR inte visat ett skit och om han var duktig i j20 före det så hur kan man ändå göra en vettig bedömning på tre år gammal info.
Säger som "Tony Richardsson" - Det är ju inte så jaa missuuuuunnar den här djääävlva fjollan den här chansen men vad har han realistiskt att hämta ?
Ni kanske har bättre koll men att basera framtid på tre år gammal info funkar sällan bra i min bok...
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: #17 Mattias Lindström

Post by Colton »

Som defensiv forward är han rätt bra, men han är ju begränsad. Har slutat tackla nästan och det är lite synd. Att han skulle ta en plats i Carolina finns inte på kartan, han kommer garanterat bli utlånad. Vetifan om han håller i AHL också.
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #17 Mattias Lindström

Post by Chippen »

Colton wrote:Som defensiv forward är han rätt bra, men han är ju begränsad. Har slutat tackla nästan och det är lite synd. Att han skulle ta en plats i Carolina finns inte på kartan, han kommer garanterat bli utlånad. Vetifan om han håller i AHL också.
Jag kan inte förstå av min värld varför han sagt att han inte ska spela AHL. AHL skulle passa Mattias riktigt riktigt bra tror jag, det är också en liga som är lika bra som elitserien.
Så där svarade du på ett inlägg där jag tyckte att det var felav Mattias att gå till AHL, utan att han borde stanna kvar i Sverige för att utvecklas mera och försöka komma tillbaka efter skadan.
Hur ska du ha det?
För jag tolkar det som om du nollställer hans chanser i AHL, men samtidigt tycker att det AHL skulle passa honom riktigt bra.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: #17 Mattias Lindström

Post by Colton »

Chippen wrote:
Colton wrote:Som defensiv forward är han rätt bra, men han är ju begränsad. Har slutat tackla nästan och det är lite synd. Att han skulle ta en plats i Carolina finns inte på kartan, han kommer garanterat bli utlånad. Vetifan om han håller i AHL också.
Jag kan inte förstå av min värld varför han sagt att han inte ska spela AHL. AHL skulle passa Mattias riktigt riktigt bra tror jag, det är också en liga som är lika bra som elitserien.
Så där svarade du på ett inlägg där jag tyckte att det var felav Mattias att gå till AHL, utan att han borde stanna kvar i Sverige för att utvecklas mera och försöka komma tillbaka efter skadan.
Hur ska du ha det?
För jag tolkar det som om du nollställer hans chanser i AHL, men samtidigt tycker att det AHL skulle passa honom riktigt bra.
Jag har tveksam om han själv är tillräckligt bra för AHL, men det jag tyckte var att om han fick chansen att spela i AHL så skulle han ta den. Det är VÄLDIGT stor skillnad. Det är ju en sak att säga själv att han inte ska spela i AHL och en annan sak att vilja spela där men inte ta en plats. Det är ju lite speciellt med mattias eftersom han inte får en plats i Skellefteå nästa säsong och då tyckte jag det var bättre att han spelade i AHL som är ungefär lika bra som elitserien istället för att lira i fjärdefemman i typ Sundsvall.

Jag tror att han får det skittufft att platsa i AHL, men sämre spelare har fått speltid där bara för att dom är högt draftade.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #17 Mattias Lindström

Post by Lappmössan »

Foppas skridskocoach wrote:Glöm inte bort att killen i princip inte hade nån försäsongsträning öht inför fjolårssäsongen. Om han stannar i Skellefteå skulle jag inte bli ett dugg förvånad om han går in på fyra kedjor nu med en ordentlig sommarträning i ryggen.
Citerar detta. Vi har fortfarande riktigt risig koll på vilken nivå han ligger just nu och även om NHL inte är troligt kan Mattias mycket väl platsa i Elitserien eller AHL med en ordentlig försäsongsträning i kroppen. Gör han inte det lär en utlåning till ett allsvenskt lag vara det som gäller.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #17 Mattias Lindström

Post by svartgulsubkultur »

Har fått nummer 67 på Canes trainingcamproster.
Campen inleds 17/9.
http://hurricanes.nhl.com/club/news.htm ... L|CAR|home
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3021
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #17 Mattias Lindström

Post by Foppas skridskocoach »

Målskytt inatt.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #17 Mattias Lindström

Post by Zimme »

Lindström tog sig vidare till Carolinas Main Camp och kan alltså fortfarande slå sig in i A-Truppen.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Post Reply