#27 Martin Lundberg

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

#27 Martin Lundberg

Post by Markman »

Image

Birthyear: 1990-06-07 Birthplace: Skellefteå, SWE
Age: 21 Nation: Sweden
Position: C Shoots: L
Height: 185 cm / 6'1" Weight: 89 kg / 196 lbs
Youth Team: Skellefteå AIK Contract: 12/13


Allas vår egen ångvält! Martin har potential att bli vår näste Mr. AIK med sin outtröttliga aggressiva spelstil, och det är svårt att inte älska en sådan kämpe! Den som inte tittar upp när Lundberg är på isen får passa sig ordentligt, för då är steget till en ordentlig propp aldrig långt! Tyvärr får Martin dra ett tungt lass på den fysiska fronten, då få andra i laget har kvalitéer i det området, men oj så bra han gör det.

Det Lundberg behöver jobba på är att sätta dit puckarna när han får läge. Som det är nu behövs det en hel del förbättring på den fronten, men med Lundbergs kämpavilja borde det gå att lösa det med! Själv hoppas jag på många långa år med Lundberg i världens vackraste hockeytröja!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #27 Martin Lundberg

Post by King Kong »

Har börjat den här säsongen på ett underbart sätt, en klar favorit!
Bellemare fick mycket plus efter matchen mot Frölunda för sina 2 mål, men Martin var ju faktiskt inblandad i bägge målen också..
Otroligt nyttig i boxplay, men även i spelet 5 vs 5 med sin fysiska närvaro..
Martin har blivit ännu ett nummer större och det är fan en fröjd att se honom smälla på motståndare så det dånar i sargen..
Det skickar härliga signaler och det öppnar upp för egna laget..

Hoppas bara att Sur-Martin får vara hyffsat skadefri i år!
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #27 Martin Lundberg

Post by svartgulsubkultur »

Hur många tunga tacklingar delade han inte ut igår?
Martin Surberg rules!
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
rock
Posts: 403
Joined: 22 Jun 2011, 07:19

Re: #27 Martin Lundberg

Post by rock »

Skönt många tacklingar grabben fick in igår. Måste vara en av elitseriens bästa tacklare.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: #27 Martin Lundberg

Post by don_tomassso »

En stor favorit,synd bara att han inte får mer istid.Vilket hjärta den grabben har.
Ende i laget som kan tacklas ordentligt.
Trollet
Posts: 8476
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Trollet »

don_tomassso wrote:En stor favorit,synd bara att han inte får mer istid.Vilket hjärta den grabben har.
Ende i laget som kan tacklas ordentligt.
Tycker nog att han används rätt ändå. Spelade 15:30 igår och det kanske kan uppas med några minuter. Men hans roll är ju inte riktigt sån heller.
Eller om jag säger så här: jag tror säkert han är sur (som den sur-Martin han är) över att inte få spela 42 minuter + boxplay men jag tror inte han är jättebesviken över speltiden.
Hynning/Melker spelar betydligt mindre.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Gonzo
Posts: 36
Joined: 15 Jun 2011, 20:16

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Gonzo »

rock wrote:Skönt många tacklingar grabben fick in igår. Måste vara en av elitseriens bästa tacklare.

Kanske tackling viligast, men inte är han en duktig tacklare inte. Har ingen tajming
I tacklingen, knappt nån fart, visar långt i förväg att han ska tackla.

Han är väl ungefär lika duktig tacklare som Thomas Larsson var, alltså hemsk medioker.

Finns nog ett flertal i laget som är duktigare på Lundberg att tackla.

Men en som vart riktig duktig på att tackla va ju rundblad däremot,
Han började verkligen få tajmingen.

Lindberg är ju en jävel på att tacklas om han väl lägger den sidan till.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3020
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Foppas skridskocoach »

Haha, alltid dessa positiva inlägg Gonzo...

Själv tycker jag att Martin är en utmärkt tacklare.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Lappmössan »

Sur-Martin är definitivt vår bäste och mest frekvente tacklare. Rundblad hade inte så många fler tacklingar än de som finns i yt-videon och då är flera av dem på gränsen till utvisning. Tror jag kommenterade det då, han tacklades mycket mer första halvan av säsongen då han var som bäst.
Hur som helst: Tacklas du så ofta som Lundberg lär det finnas en del otajmade incidenter i smeten också.
Gonzo
Posts: 36
Joined: 15 Jun 2011, 20:16

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Gonzo »

Tror ja i princip har sett 2-3 vältajmade tacklingar av Martin
Sen han kom in i a-laget och en av dom va mot Timrå. Och
Dom andra två minns ja inte riktigt. Men gilla att tacklas de gör han Inge
Snack om den saken. Men du kan inte säga att dom är tajmade, eller lite av open-ice
stuket. Men nu vet ja ju inte va du å folk räknar som tacklingar. För i mina ögon
är nog 1-2 riktigt fina hård och vältajmade tacklingar ungefär var 5omgång i elitserien. Och oftast då blir de
Ju utvisning eller avstängning då. För elitserien är ju ungefär lika fysisk som dam ishockeyn nu.

Rundblads tacklingar på gränsen till utvisning i vilken värld då?

Lindberg är ju bra mkt bättre, han har mer fart mer tajmad, visar inte lika mkt med hela hej nu
Ska ja tackla dig som Martin gör. och sen väljer ju han sina tacklingar bättre. Ja allt är bra mkt bättre
med lindberg.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #27 Martin Lundberg

Post by BubbelVe »

Så du menar att de enda tacklingar som ska räknas är då man sänker en motståndare ??? Du har tittat för mycket på "Kronwalling" ala Detroits favvoback. Skridskor som lämnar isen, träffar väldigt högt för att få rotation på den du träffar. Glida bågar med fart och passa in så du prickar i samma ögonblick någon sträcker sig, eller just ha krånglat sig förbi en motståndare med sämre balans som följd..... Tror du Niklas Kronwall skulle sätta emot vår egen Sur Martin om de möttes i fart och bägge tittade varandra i ögonen.... nä självklart inte...då vinner nämligen Martin 100 gånger av hundra på grund av Newtons lag.

Den som är tyngre vid given fart har mer rörelseenergi än den mindre.....och vinner

Därför måste det till fulknep (eller kalla det timeing) för att göra "bra" tacklingar.

Martin är inte ute efter att få någon tackling tribute på youtube när han smäller på, han försöker trötta ut motståndare och även skänka lite energi till det egna laget . Han skapar oro och bland motståndare som leder till slarv. Han tar udden ur backar genom att sätta dem i virket, för jag kan lova att av egen erfarenhet så tar en tackling mot virket då det blir TVÄRSTOPP mycket mer än då du flyger iväg på en openice eftersom energin inte får något mothåll..
Så hur tacklingar ser ut beror mer på vad man vill få ut av den... vill man hjälpa laget eller hylla sitt eget ego med något spektakulärt . . .

Tro inte att jag dissar DetroitNiklas på något sätt iom detta....
marre
Posts: 3172
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: #27 Martin Lundberg

Post by marre »

Stor applåd för detta inlägg!! :) :)
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Lubbe »

På bortamatchen mot Modo hade jag sittplats i ett hav av modoiter. Måste säga att folket runt omkring mig, motståndarfansen, la mer märke till Martin än jag själv gjorde. De störde sig en hel del på Martin. "Kan inte nån sänka den där #27:an", "Den där j-a Lundberg" osv. Och det måste man ju säga är ett gott betyg :)
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #27 Martin Lundberg

Post by King Kong »

Lubbe wrote:På bortamatchen mot Modo hade jag sittplats i ett hav av modoiter. Måste säga att folket runt omkring mig, motståndarfansen, la mer märke till Martin än jag själv gjorde. De störde sig en hel del på Martin. "Kan inte nån sänka den där #27:an", "Den där j-a Lundberg" osv. Och det måste man ju säga är ett gott betyg :)
Love it, love it!!
:D
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Larzon »

BubbelVe wrote:Så du menar att de enda tacklingar som ska räknas är då man sänker en motståndare ??? Du har tittat för mycket på "Kronwalling" ala Detroits favvoback. Skridskor som lämnar isen, träffar väldigt högt för att få rotation på den du träffar. Glida bågar med fart och passa in så du prickar i samma ögonblick någon sträcker sig, eller just ha krånglat sig förbi en motståndare med sämre balans som följd..... Tror du Niklas Kronwall skulle sätta emot vår egen Sur Martin om de möttes i fart och bägge tittade varandra i ögonen.... nä självklart inte...då vinner nämligen Martin 100 gånger av hundra på grund av Newtons lag.

Den som är tyngre vid given fart har mer rörelseenergi än den mindre.....och vinner

Därför måste det till fulknep (eller kalla det timeing) för att göra "bra" tacklingar.

Martin är inte ute efter att få någon tackling tribute på youtube när han smäller på, han försöker trötta ut motståndare och även skänka lite energi till det egna laget . Han skapar oro och bland motståndare som leder till slarv. Han tar udden ur backar genom att sätta dem i virket, för jag kan lova att av egen erfarenhet så tar en tackling mot virket då det blir TVÄRSTOPP mycket mer än då du flyger iväg på en openice eftersom energin inte får något mothåll..
Så hur tacklingar ser ut beror mer på vad man vill få ut av den... vill man hjälpa laget eller hylla sitt eget ego med något spektakulärt . . .

Tro inte att jag dissar DetroitNiklas på något sätt iom detta....
+1
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
smogz
Posts: 5690
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #27 Martin Lundberg

Post by smogz »

Tycker Martin trampar lite vatten just nu, han är helt enkelt rätt osynlig åt båda håll. Vilket på många sätt är bra när det gäller en center i en låg kedja. Men jag hade nog hoppats på ytterligare ett steg från honom iår. Han har ju iofs många matcher på sig.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
marre
Posts: 3172
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: #27 Martin Lundberg

Post by marre »

jag älskar då f-n grabben! Tror han drog in 4-5 TUNGA tacklingar första tio!! Gillas!! :D
User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Bobby »

Helt underbart att skåda honom på isen idag! Fullföljer varje närkamp och har tyngd i tacklingarna.
Fick Växjö spelarna att slå ett par icings enbart genom att åka mot dem.. 8-)
Dä ä bra Mikalsån!
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: #27 Martin Lundberg

Post by don_tomassso »

Bob Sacamano wrote:Helt underbart att skåda honom på isen idag! Fullföljer varje närkamp och har tyngd i tacklingarna.
Fick Växjö spelarna att slå ett par icings enbart genom att åka mot dem.. 8-)
Min idol.Helt klart en underskattad spelare.o den ende o laget som vågar tackla.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Markman »

don - vill nog säga att "Kamikaze" Karlsson och Lindberg vågar också, men inte i samma utsträckning som vår egen Sur-Martin! :D
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Lidlund »

Markman wrote:don - vill nog säga att "Kamikaze" Karlsson och Lindberg vågar också, men inte i samma utsträckning som vår egen Sur-Martin! :D
Sur-Martin var seriöst SUR idag! För mycke BF3 igår?
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Sketch »

lidlund wrote:
Markman wrote:don - vill nog säga att "Kamikaze" Karlsson och Lindberg vågar också, men inte i samma utsträckning som vår egen Sur-Martin! :D
Sur-Martin var seriöst SUR idag! För mycke BF3 igår?
15-27-24
51-8
30
BF-formationen? :)

Härligt jobb idag av Sur-karln.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #27 Martin Lundberg

Post by King Kong »

En jätteviktig spelare för oss!
Kul att se honom tillbaka på isen ikväll!
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #27 Martin Lundberg

Post by 374 »

Här har vi en som inte varit bra denna säsong.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Skidrow »

374 wrote:Här har vi en som inte varit bra denna säsong.
Är du den nya Negativa rösten för norrland?
marre
Posts: 3172
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: #27 Martin Lundberg

Post by marre »

Lundberg kör väl på som vanligt?? men när vi är så överlägsna som igår märks han ju inte på samma sätt..
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Chippen »

374 wrote:Här har vi en som inte varit bra denna säsong.
Vad skiljer han åt från tidigare år? Jag tycker snarare att han deltar i spelet mera och är inte bara en hårt jobbande och hårt tacklande spelare.
Att jag tycker att han deltar i spelet mer beror mest på att Melker drar upp tempot i kedjan och därmed måste Lundberg hänga med.
Så han spelar snarare mera hockey i år än tidigare,men att säga att han inte varit bra är rätt så fel enligt mig.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: #27 Martin Lundberg

Post by 374 »

Han kanske jobbar hårt men hårt arbete i sig tillför ingenting om det inte kommer nåt ut av det. När han dessutom varken tacklar eller klarar av defensiven så går det inte säga att han är bra.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Markman »

Top 10 i antal tacklingar/match i ES tycker jag talar sitt tydliga språk, men det kanske bara är jag..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: #27 Martin Lundberg

Post by Chippen »

Markman wrote:Top 10 i antal tacklingar/match i ES tycker jag talar sitt tydliga språk, men det kanske bara är jag..
Det beror ju lite på..för allt är ju relativt och i sak är ju inte ES någon häjdare då det gäller tacklingar..men jag förstår vad du försöker säga :D
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Post Reply