#12 Adam Pettersson (kontrakt t.o.m. 19/20)

Moderator: Styrelsen

Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

#12 Adam Pettersson (kontrakt t.o.m. 19/20)

Post by Hank »

Image

Birthyear: 1992-01-13 Birthplace: Skellefteå, SWE
Age: 19 Nation: Sweden
Position: C/LW Shoots: L
Height: 184 cm / 6'0" Weight: 88 kg / 194 lbs
Contract: 12/13


Duktig 92:a som varit omskriven redan sedan (verkligt) ung ålder. Säsongen 07/08 satte han poängrekord för U16-landslaget med 21 pinnar (9+12) på elva matcher och i inledningen av säsongen därpå blev han utsedd till tv-puckens bästa forward (ett pris som sannolikt gått till Gabriel Landeskog ifall hans Stockholm-lag gått bättre). Med sådana resultat kan kanske Adam tyckas ha stagnerat något i sin utveckling, i och med att han ännu inte etablerat sig i a-laget samt att han blev förbisedd i NHL-draften 2010, men det säger också en del om klassen på AIK:s juniorverksamhet att Adam ännu är något av en doldis; för bara några år sedan hade han utmålats som den store frälsaren. Fortfarande gäller dock att Adam är en riktigt lovande spelare.

Adam är en fantastisk skridskoåkare som tar ett stort ansvar på isen. Han är inte oäven offensivt, men hans mest framträdande egenskaper efter vad som visats i J20 är hans tvåvägsspel, med extra guldstjärna för hans kontringar i boxplay. Har främst spelat ytter på senare år, vilket får anses passa väl med hans spelstil. Som vindsnabb och tvåvägskapabel ytter är också chanserna för att kunna kliva in i Elitserien goda. På juniornivå tycker jag mig ha sett tendenser till ett mer välutvecklat fysiskt spel från Adams sida (men någon som sett J20 mer regelbundet får gärna rätta mig), även om han under sina a-lagsinhopp i fjol såg ut att fortfarande väga lite lätt. Så brukar det ju bli också för unga spelare innan de acklimatiserat sig, så det är inget märkvärdigt med det.

Under fjolåret fick Adam också göra elva matcher i allsvenskan med Sundsvall, vilket säkert var nyttigt, inte minst för just den fysiska aspekten av seniorhockey. Det är tänkbart att han blir utlånad även den här säsongen, men eftersom han bara är 92:a och många andra av AIK:s 90-talister i ungefär samma sits nu är första- eller andraårsseniorer så gissar jag att han ligger bra till för att växla J20 med inhopp i a-laget. Om det blir så hoppas jag att han den här säsongen tar ytterligare ett steg i J20 och blir en dominerande spelare även poängmässigt samtidigt som han successivt gör fler och fler och bättre och bättre inhopp i a-laget.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #12 Adam Pettersson

Post by svartgulsubkultur »

Klar för Sundsvall.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #12 Adam Pettersson

Post by Foppas skridskocoach »

Blir intressant att följa honom i år. Får hoppas på ett litet genombrott!
Tigerränderna går aldrig ur.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: #12 Adam Pettersson

Post by marre »

hoppas inte för mycket..
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: #12 Adam Pettersson

Post by Lubbe »

Ett mål mot finnarna, ett mål mot tjeckerna. Och utsedd till matchens lirare i ena matchen. Inte illa.
"Final" mot ryssarna ikväll om turneringssegern.

Han bättrar sina chanser till en JVM-biljett, även om det krävs en riktigt bra höst om man ska ta sig dit. Han är långtifrån given.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: #12 Adam Pettersson

Post by Colton »

Lubbe wrote:Ett mål mot finnarna, ett mål mot tjeckerna. Och utsedd till matchens lirare i ena matchen. Inte illa.
"Final" mot ryssarna ikväll om turneringssegern.

Han bättrar sina chanser till en JVM-biljett, även om det krävs en riktigt bra höst om man ska ta sig dit. Han är långtifrån given.
Hur har de gått för dom andra skelleftespelarna?
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: #12 Adam Pettersson

Post by Lubbe »

Colton wrote:
Lubbe wrote:Ett mål mot finnarna, ett mål mot tjeckerna. Och utsedd till matchens lirare i ena matchen. Inte illa.
"Final" mot ryssarna ikväll om turneringssegern.

Han bättrar sina chanser till en JVM-biljett, även om det krävs en riktigt bra höst om man ska ta sig dit. Han är långtifrån given.
Hur har de gått för dom andra skelleftespelarna?
Mustonen 3 mål + 1 assist
Pettersson 2 mål + 0 assist, 4 utv. minuter
Granberg 0 mål + 0 assist, 4 utv.minuter
Granlund 0 mål + 0 assist, 2 utv.minuter
Sörensen 0 mål + 0 assist, 2 utv.minuter
Sehlstedt stod matchen mot Tjeckien, släppte in två mål. Vet dock inte skottstatistiken så vad räddningsprocenten var vet jag inte.

Man ska komma ihåg att Sverige hade ett riktigt B-landslag i denna turnering.
Den förra uttagningen av J20-landslaget, som spelade en turnering i augusti, hade med många av de givna spelarna inför JVM.
Denna, den andra turneringen, tycks ha haft en trupp där ledningen vill spana/scouta in och kolla vad mer det finns för spelare som eventuellt kan slå sig in i truppen. Tror t.ex. Granlund & Sörensen med noll poäng är jädrigt långt ifrån en JVM-plats. Som forward måste man prestera, men vad vet jag, det behövs ju checkinglinor också.
Hursomhelst, det kommer ytterligare en J20-landslagsturnering innan JVM, i november, som kommer att spelas 10-12 november. Det blir lite av en genrepsturnering och man lär garanterat ta ut bästa tillgängliga lag till den turneringen(bortsett från några som spelar juniorhockey på andra sidan atlanten). Det roliga är att den turneringen spelas i Vasa. Är ruskigt sugen på åka dit och se några matcher.

Just nu tror jag Mustonen är vårat säkraste kort till JVM. Granberg/Alm/Pettersson är säkert med i diskussionen men tror inte de är givna. Granlund/Sörensen är forwards och bör väl göra åtminstone lite poäng för att vara aktuella. Nu gjorde de inte det i helgen så...
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #12 Adam Pettersson

Post by smogz »

Bäst på plan igår i matchen Sundsvall - Almtuna. Under perioder höll han ensam uppe Sundsvalls spel i anfallszon enligt Sundsvalls Tidning
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #12 Adam Pettersson

Post by Foppas skridskocoach »

Låter lovande.
Tigerränderna går aldrig ur.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #12 Adam Pettersson

Post by Trollet »

Mål ikväll för Sundsvall mot Rögle men stortorsk ändå.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Harks
Posts: 82
Joined: 17 Jun 2011, 14:08

Re: #12 Adam Pettersson

Post by Harks »

Trollet wrote:Mål ikväll för Sundsvall mot Rögle men stortorsk ändå.
Riktigt snyggt dessutom!
Granberg var inget vidare, Lindholm en av dom bättre i Sundsvall.
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: #12 Adam Pettersson

Post by Ante »

Går ruskigt bra i Svallet nu. Satte avgörande straffen mot MIF i afton och gjorde ett mål till i matchen. Dax för större uppgifter snart kanske?
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #12 Adam Pettersson

Post by Zimme »

Ante wrote:Går ruskigt bra i Svallet nu. Satte avgörande straffen mot MIF i afton och gjorde ett mål till i matchen. Dax för större uppgifter snart kanske?
Med den kvantitet och kvalitet vi har på forwardssidan så är det nog bättre han dominerar i Svallet.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #12 Adam Pettersson

Post by Lidlund »

Zimme wrote:
Ante wrote:Går ruskigt bra i Svallet nu. Satte avgörande straffen mot MIF i afton och gjorde ett mål till i matchen. Dax för större uppgifter snart kanske?
Med den kvantitet och kvalitet vi har på forwardssidan så är det nog bättre han dominerar i Svallet.
Kan det inte vara aktuellt att förflytta han till VIK!?
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #12 Adam Pettersson

Post by King Kong »

Får ändå känslan av att Adam är lite för lätt och kraftlös för den stora ligan..
Han kanske byggt på sig dock, men så är min känsla iaf..
Men en chans börjar han väl snart ha spelat till sig?
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #12 Adam Pettersson

Post by Trollet »

King Kong wrote:Får ändå känslan av att Adam är lite för lätt och kraftlös för den stora ligan..
Han kanske byggt på sig dock, men så är min känsla iaf..
Men en chans börjar han väl snart ha spelat till sig?
Joel Mustonen är inte den största killen man kan hitta heller, och det funkar rätt bra för honom :)
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
nomercy
Posts: 546
Joined: 15 Jun 2011, 21:49

Re: #12 Adam Pettersson

Post by nomercy »

King Kong wrote:Får ändå känslan av att Adam är lite för lätt och kraftlös för den stora ligan..
Han kanske byggt på sig dock, men så är min känsla iaf..
Men en chans börjar han väl snart ha spelat till sig?
Ja.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #12 Adam Pettersson

Post by King Kong »

Trollet wrote:Joel Mustonen är inte den största killen man kan hitta heller, och det funkar rätt bra för honom :)

Jag tror säkert att Pettersson kan göra ungefär samma jobb som Mustonen och Mustonen har helt klart gjort det bra och jag gillar honom att det faktum att han får spela..
Men i ärlighetens namn väger ju även han lite lätt i kampmomenten och skulle må väldigt bra av lite mer tyngd och kraft..
Sen tycker jag väl att Mustonen är en väldigt stark och kraftfull skridskoåkare, något jag inte direkt tycker mig se i Pettersson..
Han är ok på rören om han får lite fri yta, men det känns som att Mustonen är lite starkare i trängre före än vad Adam är..

Jag kan säkert ha fel, men så känner jag.. :)
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: #12 Adam Pettersson

Post by Ante »

Tänkte mest på skadeläget som var innan upphållet. Kan ju se bättre ut när det kör igång igen!
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #12 Adam Pettersson

Post by Lappmössan »

Problemet med Sundsvall är de långa bussresorna och den relativt låga kvalitén på deras träningar, men om vi bortser från att forwardssidan är överfull så förminskar vi samtidigt Sundsvalls chanser om vi plockar hem honom nu.
Däremot bör han ju vara självklar som ordinarie nästa säsong om han fortsätter så här.
User avatar
nomercy
Posts: 546
Joined: 15 Jun 2011, 21:49

Re: #12 Adam Pettersson

Post by nomercy »

Läste på norranbloggen att han var med på träningen idag. I sanning en joker om det skulle köra ihop sig!
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #12 Adam Pettersson

Post by Foppas skridskocoach »

Skulle tro att Hynning och Emanuelsson går före i år. Till nästa säsong lär han vara med och tävla om en plats på allvar. Vilket för övrigt är en av de mer solklara anledningarna till att det är en dålig idé att ta in breddforwards som Jonte Hedström till nästa säsong.
Tigerränderna går aldrig ur.
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: #12 Adam Pettersson

Post by Lubbe »

Foppas skridskocoach wrote:Skulle tro att Hynning och Emanuelsson går före i år. Till nästa säsong lär han vara med och tävla om en plats på allvar. Vilket för övrigt är en av de mer solklara anledningarna till att det är en dålig idé att ta in breddforwards som Jonte Hedström till nästa säsong.
Håller med. Visst är det bra att ha Pettersson som en extra backup, men det ska till många skador eller cryptosporidium för att Pettersson ska kastas in i finalmatcherna. Men till nästa säsong är han ett väldigt intressant namn.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: #12 Adam Pettersson

Post by GroovyEd »

Läste på Fahlmans blogg att man hade skrivit över AddeP till Skellefte igen, och det gäller över nästa säsong. Kan väl ändå bli utlånad men jag tycker han är något att satsa på.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #12 Adam Pettersson

Post by Zimme »

Nej, han har kontrakt med AIK över nästa säsong redan, det man gjort nu är att man plockat hem honom från Svallet, en så kallad juniorövergång, vilket innebär att AIK kan plocka hem en utlånad spelare efter transferfönstrets stängning. Man gjorde samma sak med Melker ifjol.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: #12 Adam Pettersson

Post by GroovyEd »

Ahaaaa.. Ursäktar mitt icke-kunnande ang. kontraktstermer.
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: #12 Adam Pettersson

Post by Lubbe »

Vann Thomson trophy. Bådar gott.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #12 Adam Pettersson

Post by Lappmössan »

Bästa matchen hittills? Riktigt grym i såväl 5-mot-5 som i BP.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #12 Adam Pettersson

Post by Foppas skridskocoach »

Lappmössan wrote:Bästa matchen hittills? Riktigt grym i såväl 5-mot-5 som i BP.
Definitivt hans bästa match i svartgult.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #12 Adam Pettersson

Post by King Kong »

Jobbar på otroligt bra, men för mig är Pettersson helt klart den forwards som ligger längst ifrån en plats..
När Ryan kommer och Bellemare är tillbaka bör han lånas ut till ett bra Allsvenskt gäng..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Post Reply