#28 Johan Alm (kontrakt t.o.m. 18/19)

Moderator: Styrelsen

User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #28 Johan Alm (kontrakt t.o.m. 17/18)

Post by BubbelVe »

Sista slutspelet med gänget sedan vill jag se honom få kontrakt med någon annan ....länge
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: #28 Johan Alm (kontrakt t.o.m. 17/18)

Post by päran »

Blir viktigaste backen i slutspelet och ska såklart ha kontrakt till nästa år.
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: #28 Johan Alm (kontrakt t.o.m. 17/18)

Post by nr86 »

Vet inte om jag håller med om en förlängning här. Allt måste tas med i beräkningar och lönen är en viktig bit så klart. Jag är övertygad om att han sitter på bra pengar den gode Alm. Tycker inte han motsvarat mina förväntningar jag haft på honom. Visst har han råkat ut för skador men han är alldeles för dålig med pucken för att jag ska vara nöjd. Kommer säkerligen att bli nyttig i slutspelet när nivån höjs men jag tycker hellre att en spelare som Andreas Söderberg går före. Billigare med potential att bli riktigt bra.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: #28 Johan Alm (kontrakt t.o.m. 17/18)

Post by p-play »

Alm är troligtvis vår dyraste back. Hans rörlighet och skridskoåkning har tyvärr gått ned som en följd av alla skador. Den Alm vi såg innan skadorna var en back av landslagsklass, men det var då det. Som nr86 är inne på så skulle Söderberg i nuläget göra i princip samma jobb och det för kanske en 1/3-1/4 av lönen. I Allsvenskan tjänar kanske Söderberg en 1/6 av vad Alm gör i SHL eller åtminstone något åt det hållet. Alm får nog gå ned rejält i lön om han skall stanna, åtminstone hoppas jag att Lindgren ser det så.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: #28 Johan Alm (kontrakt t.o.m. 17/18)

Post by Skidrow »

Tror jag inte men kan vara 3 högst, Katic är dyrast sen tror jag Pudas har högre lön, frågan på Djuse men kan tänka mej han och Alm ligger nära varandra.
Last edited by Skidrow on 14 Mar 2018, 10:14, edited 1 time in total.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #28 Johan Alm (kontrakt t.o.m. 17/18)

Post by BubbelVe »

päran wrote: 11 Mar 2018, 09:14 Blir viktigaste backen i slutspelet och ska såklart ha kontrakt till nästa år.
Kan du på ett enkelt och tydligt sätt förklara HUR lagets sämsta back helt plötsligt bli viktigaste backen?
Ser du matcherna överhuvudtaget eller vill du bara stå vid en "hackkycklings" sida?
Gör som jag och besök en träning så ser du även där hur stora problem han har med tempot.
När i slutspel blir det viktigt att skjuta pucken till sarghörnen istället för in mot mål?
När i slutspel blir det viktigt att spela efter sargen i egen zon vilket oftast leder till backskott och målchans från motståndarna.
När i slutspelet blir dåligt passningsspel (för även du måste sett att Alm är den mest begränsade på det) viktigast?
Jag väntar med stor förväntan på svaret hur denne spelare ska bli någonting annat än en belastning i kommande slutspel.
Utveckla gärna hans styrkor som de andra backarna gör sämre 👍😀
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: #28 Johan Alm (kontrakt t.o.m. 17/18)

Post by ossian »

Tycker själv att Alm är välkommen att stanna, men det är också en kostnadsfråga. I årets lag är han 6:e back sett efter prestation tycker jag.
User avatar
jimpa99
Posts: 64
Joined: 20 Oct 2011, 10:07

Re: #28 Johan Alm (kontrakt t.o.m. 17/18)

Post by jimpa99 »

Självklart skall Alm stanna i laget. Han är fortfarande utvecklingsbar och kommer bli bättre på sikt om han bara får hålla.
They say defense wins championships.
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: #28 Johan Alm (kontrakt t.o.m. 17/18)

Post by päran »

Alm har på slutet leverat exakt vad vi behöver och kan förvänta oss av honom. Rejäl, hård, bra enkla lösningar. Han hade stora problem under en lång tid, riktigt otimad kanske pga av skadebekymmer, kanske inte. Spela roll, nu tycker jag han är självklar.

Sen vad gäller kontrakt nästa år är det givetvis beroende på prislappen (som vi inte har en aning om). Men jag tycker att han lugnt skulle kunna få fjärde bästa lön bland backarna.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: #28 Johan Alm (kontrakt t.o.m. 17/18)

Post by p-play »

Alm har sett bättre ut på sistone men det känns som att han är långt ifrån där han var innan skadorna. Den där aggressiviteten som han hade tidigare är borta då han inte har samma tryck i skridskoåkningen. Om man som svensk spelare med landskampsmeriter kommer från en sejour i AHL är man nog inte någon billig spelare.
krysset
Posts: 1990
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: #28 Johan Alm (kontrakt t.o.m. 17/18)

Post by krysset »

Tror han förlängs med om.det gäller shl.
User avatar
Vitberget
Posts: 153
Joined: 16 Dec 2016, 11:54

Re: #28 Johan Alm (kontrakt t.o.m. 17/18)

Post by Vitberget »

Johan Alm är klar för en ny säsong i Skellefteå AIK. – Verkligen kul att vi får behålla en av våra egna produkter, kommenterar sportchefen Mikael Lindgren.

https://www.skellefteaaik.se/artikel/l3 ... -forlanger
Post Reply