#28 Johan Alm (kontrakt t.o.m. 18/19)

Moderator: Styrelsen

Post Reply
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

#28 Johan Alm (kontrakt t.o.m. 18/19)

Post by smogz »

Image

foto: bildbyrån

Född: 1992-01-28 Skellefteå
Position: D
Klubbfattning: Vänster
Längd: 189 cm
Vikt: 88 kg
Kontrakt: ?

Johan Alm, ännu en i raden av Skellefteås unga lovande backar. En 19 åring med rätt storlek (188cm, 88 kilo) som spelade 12 matcher med A-laget i vinter. Första matcherna när han spelade med Rundblad gjorde han ett mycket gott intryck, sen visade han prov på juniorojämnheten och gjorde även något riktigt bottennapp. Johan har potentialen att bli en riktigt bra tvåvägsback om hans utveckling fortsätter och med mer förtroende kommer också rutin och därmed jämhet.

Har alla möjligheter att ta en plats bland 7 backar i AIK i vinter om han fortsätter att utvecklas.

Johan gjorde förra säsongen 16 poäng på 22 matcher i J20-laget och 1 poäng i A-laget. Spelade 7 landskamper med J19-kronorna.

__________________GP_G_A_TP_PIM
Skellefteå Elitserien_12 _0_1__1__4
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: #11 Johan Alm

Post by Lubbe »

Alm uttagen till J20-landslaget som strax åker till USA. Han blev inte uttagen till truppen ursprungligen utan fick hoppa in som reserv sedan Klefbom lämnat återbud.
http://www.swehockey.se/ImageVaultFiles ... 2011_u.PDF
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #11 Johan Alm

Post by Trollet »

Är läge att byta trådnamn på den här eftersom Bud har #11 nu.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #28 Johan Alm

Post by svartgulsubkultur »

Bättre så?
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #28 Johan Alm

Post by Trollet »

svartgulsubkultur wrote:Bättre så?
Nästan oförskämt bra!
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #28 Johan Alm

Post by Foppas skridskocoach »

Ni som har sett honom träna; hur har han sett ut? Ligger han nära en ordinarie plats? Det skulle ju göra underverk för vår trupp om han kunde ta ett par kliv. :)
Tigerränderna går aldrig ur.
MBB

Re: #28 Johan Alm

Post by MBB »

Varför får denne fortsatt förtroende? Killen är ju en ren säkerhetsrisk... Utlåning till valfritt allsvensk lag känns som det ända rätta.
User avatar
Bilderberg
Posts: 1297
Joined: 15 Jun 2011, 22:27

Re: #28 Johan Alm

Post by Bilderberg »

Men är han bra på träningarna? Kankse därför Forsberg ger honom chansen på matcherna..
Kan hända att han blir nervös i rampljuset bara, och sånt är jag övertygad om att det går bort med tiden.

Mitt tips är att Alm bara är i en "känslomässig" svacka och kommer hitta tillbaks till finspelet aldelles strax!
User avatar
kriwi
Posts: 783
Joined: 21 Jun 2011, 19:35

Re: #28 Johan Alm

Post by kriwi »

Tycker ändå det är rätt att Alm får chansen. Johan har ju verkligen alla verktyg för att bli en klassback i elitseriemått mätt. Storlek, hyfsat snabb, bra passningar och ett okej skott.
Problemet enligt mig är att han tar för mycket tid på sig att fatta varenda beslut och är för lite rejäl i de flesta situationerna men detta går ju att rätta till.
Granberg däremot är för stabbig och seg för att kunna etablera sig i elitserien
även om han gjorde sin klart bästa match i ES igår.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #28 Johan Alm

Post by Trollet »

Jag har sett en hel del träningar i år och Alm är inte dålig där. Tvärtom, han sliter på bra och stannar oftast efter att ordinarie träning är slut för att köra extra.
Men så är det det här med träning och tävling. Det går aldrig att konstruera en tävlingssituation på träning fullt ut. Även om tre vita forwards checkar mot en svart Alm så är det inte samma sak som när Luleå/HV/DIF gör det. Stressen ökar helt enkelt och det är ju själva tanken med forechecking. Det syns i uppspelen också, upp till mittlinjen och dumpa är typiskt för stressade backar.

Jag tror att tanken är att det finns en hel del i honom och att han ska ta kliv genom att få spela nu.

Sen det där med utlåning. En del verkar tro att det står allsvenska klubbar i kö för att få låna spelare som är på gränsen till elitserietrupperna. Så är det verkligen inte. Mycket ska stämma, få toppklubbar i AS går med på att:

1. Ge killen speltid
2. Låta AIK ta hem honom vid behov

Melker och Örebro var ett bra undantag. Men både Södertälje och Malmö var intresserade av Sörensen men drog sig ur pga ovanstående. Och då är ändå inte SSK något topplag i AS i år.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: #28 Johan Alm

Post by Colton »

kriwi wrote:Tycker ändå det är rätt att Alm får chansen. Johan har ju verkligen alla verktyg för att bli en klassback i elitseriemått mätt. Storlek, hyfsat snabb, bra passningar och ett okej skott.
Problemet enligt mig är att han tar för mycket tid på sig att fatta varenda beslut och är för lite rejäl i de flesta situationerna men detta går ju att rätta till.
Granberg däremot är för stabbig och seg för att kunna etablera sig i elitserien
även om han gjorde sin klart bästa match i ES igår.
Tror mer på Granberg, stark i kroppen och har det mesta för att bli en stabil defensiv back. Måste förbättra sin accelation men det kommer nog. Däremot Alm är ju extremt nonchalant och sätter alla andra i problem. Verkar ha för bra självförtroende för sitt eget bästa. Måste börja spela enklare även fast jag kan tycka att det är försent nu. Borde inte få en minut en sån match som mot Luleå, bara tur att han inte gjorde så att det blev nått mål i baken efter alla hans dräll.
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: #28 Johan Alm

Post by lazerkrobbe »

Tycker att nån av er läktarcoacher ska kliva ner på en träning och förklara för Foppa & Co hur landet ligger när det gäller Alm, för dom tycks ha helt missat det. Så här kan vi ju inte ha det.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #28 Johan Alm

Post by Trollet »

lazerkrobbe wrote:Tycker att nån av er läktarcoacher ska kliva ner på en träning och förklara för Foppa & Co hur landet ligger när det gäller Alm, för dom tycks ha helt missat det. Så här kan vi ju inte ha det.
Vet inte om du menade mig men jag gör iaf inte anspråk på att ha facit, jag redogjorde bara för mina intryck från träningarna.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: #28 Johan Alm

Post by lazerkrobbe »

Trollet wrote:
lazerkrobbe wrote:Tycker att nån av er läktarcoacher ska kliva ner på en träning och förklara för Foppa & Co hur landet ligger när det gäller Alm, för dom tycks ha helt missat det. Så här kan vi ju inte ha det.
Vet inte om du menade mig men jag gör iaf inte anspråk på att ha facit, jag redogjorde bara för mina intryck från träningarna.
Menade ingen speciell, utan alla som kritiserar att Alm får spela trots att han är oduglig och en säkerhetsrisk.
Tyckte vi hade duktiga coacher, men här verkar dom ha missat rejält i sin bedömning.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: #28 Johan Alm

Post by Colton »

lazerkrobbe wrote:
Trollet wrote:
lazerkrobbe wrote:Tycker att nån av er läktarcoacher ska kliva ner på en träning och förklara för Foppa & Co hur landet ligger när det gäller Alm, för dom tycks ha helt missat det. Så här kan vi ju inte ha det.
Vet inte om du menade mig men jag gör iaf inte anspråk på att ha facit, jag redogjorde bara för mina intryck från träningarna.
Menade ingen speciell, utan alla som kritiserar att Alm får spela trots att han är oduglig och en säkerhetsrisk.
Tyckte vi hade duktiga coacher, men här verkar dom ha missat rejält i sin bedömning.
Anledningen till han får spela är nog ganska enkel, det är bara så att man vill gå runt på sju backar för att inte slita ut de viktiga spelarna till slutspelet. Som nån skrev här tidigare så har ju Alm bra egenskaper rent fysiskt för att bli en bra spelare men de prestationer han gjort har varit under all kritik. Han skiner inte i J20 och har aldrig gjort det nån match jag sett där.

Sen är ironi svår på nätet, hängde inte riktigt med vad du menade..
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #28 Johan Alm

Post by BubbelVe »

Alm har definitivt ett verktygsskåp välutrustat för att spela bra i ES. Både teknik och spelsinne finns där, har lite tveksamheter ang. hans fysiska status (som jag faktiskt har insider på.... rehabbade på 360 tillsammans med honom förra vintern) dock som ligger ganska långt under vad som skulle passa den långe ynglingen. Det som kanske brister mest hos Johan är dock hans känsla för marginaler, han är inte David Rundblad men försöker lite väl ofta med det flashiga hellre än det enkla/rejäla . Det behöver inte vara fel att tidigt dra en hård isare upp till center som kommer rättvänd eller tvärs över (notera TIDIGT) till backkollegan för att få lite sidledsrörelse på checkande motståndare .
Pass i sidled behöver inte gå mellan klubba skridsko på framrusande forward klädd i andra färger än en själv. Fast det ser ju otroligt mycket coolare ut när det funkar.

Alm bör ju även jobba med att bli aggressivare i sin skridskoåkning , men det kanske ligger i hans (relativt sett ) veka ben som skulle kunna köpa honom lite av den tiden han behöver för att lyckas med det publikfriande spel han verkar ha som mål att kunna bemästra.
Och alla vet vi (eller hur David) hur illa det ser ut, och hur illa man blir bemött, om artisteri på plan skiter sig än om man spelar Sannyhockey men gör en och annan tabbe.
Summa sumarum, mer grodhopp under barmarken och tio minuter idioten 20 min före träning (bättre träna extra med friska ben FÖRE, än de som lägger in läxa efter då du inte har kraft kvar att maxa) Då kan han iof stanna och träna lite extra timeing på onetimers .....
Kör hårt Alm för du har definitivt en framtid som kan bli ljus, släng inte bort den genom att gå på myten om dig själv..... right Dick...
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #28 Johan Alm

Post by King Kong »

Jo, känslan är att Alm ofta tror sig ha mer tid än han faktiskt har..
Kan han bara justera det så blir det garanterat mycket bättre på studs..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Lubbe
Posts: 1315
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: #28 Johan Alm

Post by Lubbe »

Alm uttagen till J20-landslaget som spelar sista för-JVM-turneringen i Vasa 10-13 november.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: #28 Johan Alm

Post by don_tomassso »

Alm var inte bra ikväll.Kanske bör lånas ut?
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #28 Johan Alm

Post by Lidlund »

Ikväll? :S
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: #28 Johan Alm

Post by don_tomassso »

lidlund wrote:Ikväll? :S
He he var för snabb.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #28 Johan Alm

Post by Lappmössan »

Lånas ut till Västerås:
http://www.skellefteaaik.se/content/las ... spx?id=809
Bra, men jag är förvånad att AIK lyckades med att få honom dit. Hoppas att han får mer speltid där.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #28 Johan Alm

Post by svartgulsubkultur »

Se där ja, nu är det bara att hoppas att han utvecklas och får ordentligt med seniorrutin.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #28 Johan Alm

Post by King Kong »

Känns som en riktigt bra lösning!
Lycka till Alm!
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #28 Johan Alm

Post by smogz »

Måste säga att jag är imponerad av Alm i Västerås.

På 14 matcher har han +10 i +- (sett per match är han näst bäst i allsvenskan på det). Kanske hans relativt vågade spel fungerar en serie ner. Med lite mer rutin, läs förmåga att värdera när man ska dra en chanspassning bakom ryggen, kommer han att bli riktigt riktigt bra för AIK.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Oracle
Posts: 130
Joined: 11 Jul 2011, 18:11
Location: Stockholm

Re: #28 Johan Alm

Post by Oracle »

Måste bara skriva en snabb kommentar. Var det bara jag som tänkte på vilken jättematch han gjorde mot Växjö tidigare i veckan? Har varit rätt kritiskt mot honom tidigare pga. han ofta ger bort pucken när motståndarna pressar högt, men efter Västerås-sejouren har han ju putsat bort ganska mycket av dessa mindre bra inslag. Även om det fortfarande händer då och då (som idag mot Brynäs), men nåt misstag måste han ju få göra som ungtupp.
Tompa
Posts: 490
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: #28 Johan Alm

Post by Tompa »

Alm har vuxit in i elitseriekostymen, är definitivt före Granberg i dagsläget. Spelar enkelt och efter sina förutsättningar.
Winning isn't everything, it's the only thing
addebeck
Posts: 537
Joined: 28 Sep 2011, 08:20

Re: #28 Johan Alm

Post by addebeck »

Tycker att Alm såg log ut på 2-1 målet. Först missar han pucken, det kan ju hända alla, men sen åker han i halvfart efter spelaren som erövrat pucken och ger HV 2-1 läge.
User avatar
GroovyEd
Posts: 1828
Joined: 16 Jun 2011, 19:21

Re: #28 Johan Alm

Post by GroovyEd »

Tycker inte Alm håller måttet alls.. han vet ju inte vad han ska göra med pucken i egen zon vilket lederallt som oftast till att motståndaren erövrar pucken.. hoppas skogs kommer snart så Alm kan bli utlånad igen..
rock
Posts: 403
Joined: 22 Jun 2011, 07:19

Re: #28 Johan Alm

Post by rock »

Blir säkert bra i framtiden men inte tar Johan Skellefteå till några högre höjder i slutspelet.
Post Reply