#15 Melker Karlsson (kontrakt t.o.m. åtminstone 21/22)

Moderator: Styrelsen

User avatar
Oliman
Posts: 344
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: #15 Melker Karlsson

Post by Oliman »

Jag röstar på att tröjsnack är offtopic.

:P
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: #15 Melker Karlsson

Post by Hank »

kurtivar wrote:
Hank wrote:
kurtivar wrote:så jag som har XL i europa ska alltså beställa en small/medium? har jag fattat de rätt?
Hur kom du fram till det?

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kl" onclick="window.open(this.href);return false;ädstorlek

kan dock ha fattat det fel
Jag skulle i alla fall inte beställa small eller medium om jag drog XL, men så ska ju jag inte beställa heller. :)
msoe
Posts: 1581
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: #15 Melker Karlsson

Post by msoe »

Inget mål av Melker i natt tyvärr, så han stannade på mål 5 matcher i rad. (Den här gången)
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: #15 Melker Karlsson

Post by Larzon »

Kul att han fick spela sista minuten av matchen när SJS skulle försvara sin ledning. Hade läge att lägga den i öppen kasse men valde att sarga ut pucken och få dom sista 4 -5 sekunderna att gå.

#LagetFöreJaget
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #15 Melker Karlsson

Post by svartgulsubkultur »

Larzon wrote:Kul att han fick spela sista minuten av matchen när SJS skulle försvara sin ledning. Hade läge att lägga den i öppen kasse men valde att sarga ut pucken och få dom sista 4 -5 sekunderna att gå.

#LagetFöreJaget
Får mig osökt att tänka på AHL-säsongen 08/09. Inför sista omgången hade Hersheys Alexandre Giroux gjort 58 mål på 68 matcher. Halvvägs in i matchen stänkte han in 59:an och när motståndarna (minns inte vem Bears mötte) jagade kvittering i slutet så matchade Bob Woods Giroux nonstop. Fem sekunder kvar så får han sitt ENG och når en målnotering endast fyra andra gjort innan honom och ingen senare än 1996.
Kändes då som att Larzons hashtag inte gällde utan snarare #girouxsmilstolpeförehelaligan:)
Inte helt övertygad om att motståndarlaget ens gjorde sitt yttersta för att förneka honom målet.

OT, jag vet.

EDIT.
För att återknyta lite mer till Melkman så hade Giroux den säsongen en målstreak på sjutton goddamn jävla matcher. AHL-rekord så klart, ett rekord som innan Giroux innehölls av Brett Hull (Moncton Golden Flames 86/87).
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: #15 Melker Karlsson

Post by Jablonic »

Giroux var ju din våta sillydröm i fem säsonger sen... :)

Melker roolz.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #15 Melker Karlsson

Post by svartgulsubkultur »

Haha, det var han ända från 06/07 då Peo de facto hade karln på kornet.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #15 Melker Karlsson

Post by Markman »

svartgulsubkultur wrote:Får mig osökt att tänka på AHL-säsongen 08/09. Inför sista omgången hade Hersheys Alexandre Giroux gjort 58 mål på 68 matcher. Halvvägs in i matchen stänkte han in 59:an och när motståndarna (minns inte vem Bears mötte) jagade kvittering i slutet så matchade Bob Woods Giroux nonstop. Fem sekunder kvar så får han sitt ENG och når en målnotering endast fyra andra gjort innan honom och ingen senare än 1996.
Kändes då som att Larzons hashtag inte gällde utan snarare #girouxsmilstolpeförehelaligan:)
Inte helt övertygad om att motståndarlaget ens gjorde sitt yttersta för att förneka honom målet.

OT, jag vet.
ÄNNU MERA OT, men stoppa pressarna ta mig fan! SGSK har fel gällande hockeyfakta, och inte bara ett heller?!?! SAY WHAT!! Backning på den Svartgubbe! ;)
Vi tar det från början: AHL 08/09, inför sista matchen, Giroux har gjort 58 mål, halvvägs in i matchen kommer 59:an (5 minuter in i andra för att vara exakt), så långt allting rätt. Målet innebär 2-2. Därefter tar Bears ledningen med 2-3 genom Bouchard.
Dock är det så att motståndarna Wilkes-Barre Scranton Penguins både kvitterar och tar ledningen (genom 2 mål och 1 assist av ingen mindre än vår egen nr 22 Janne Pesonen, no less!), 5-3 på tavlan således.
Giroux 60:de mål kommer 18.49 i tredje perioden, när det är Bears som jagar kvittering. Målet innebär 5-4 till WBS, vilket också blir slutresultatet i matchen. Dock har Bears tagit ut målvakten i det läget, eftersom det är de som jagar. Full matchfakta här: http://theahl.com/stats/game-summary.ph ... id=1005933" onclick="window.open(this.href);return false;
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #15 Melker Karlsson

Post by svartgulsubkultur »

Skandalöst nevertheless! :)
Korsväxlade målvaktsutplockningen och hans sexa nolla.Minnet sviker efter knappa sex år, beskvaskligt.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #15 Melker Karlsson

Post by Markman »

svartgulsubkultur wrote:Skandalöst nevertheless! :)
Korsväxlade målvaktsutplockningen och hans sexa nolla.Minnet sviker efter knappa sex år, beskvaskligt.
Så mycket hockeyfakta och med ett sånt engagemang som du besitter så anser jag dig vara förlåten! :) ;)
Nu åter till topic igen! :)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
JockeL
Posts: 176
Joined: 21 Jun 2011, 23:18

Re: #15 Melker Karlsson

Post by JockeL »

Jag känner lite "fan" över att Melker går så jäkla bra. Svindåliga siffror i AHL och man sitter och hoppas på att det här är killen vi faktiskt skulle kunna få hem under säsongen, fan trodde aldrig Melker skulle få en NHL-match trots att jag varit hans överlägset största advokat här på forumet sen redan innan han gjorde sin första Elitseriematch.

Sen går han in i NHL av nån anledning (var han fantastiskt bra defensivt i AHL eller? Inte direkt imponerande offensivt iaf) och har jävla 7+4 efter 19 matcher i NHL. Bättre än Jocke och Bellemare efter deras 30 resp 40 matcher. Så vem fan är det vi ska få tillbaka? Arvidsson? Han går poängmässigt i AHL ungefär på samma snitt som han hade ifjol med oss, vilket jag anser vara godkänt men inte mer. Han lär väl åtminstone vara milsvida från NHL? Kan han komma hem?

Det var verkligen Melker jag hoppades skulle komma hem. Eller trodde. För jag trodde Jocke skulle lyckas betydligt bättre än såhär, det här tangerar ungefär statsen han haft under sina absolut sämsta NHL-säsonger, och på slutet har han i princip alltid varit bänkad. Kan han komma tillbaka? Har åldern till sist tagit ut sin rätt? Jag menar han har utvecklats för varje säsong jag sett honom, fram tills nu. Jag hoppas han kommer tillbaka, men tänk om han suger? Hmm, till skillnad från Melker som bara gjort grismål från 1 meters avstånd har iaf Jockes mål och assist varit riktigt läckra spetsprestationer.
User avatar
micktålbot
Posts: 538
Joined: 16 Jun 2011, 14:54

Re: #15 Melker Karlsson

Post by micktålbot »

Herregud vilket dravel.

Ett par läckra soloprestationer gör inte att du får lira i en förstakedja i NHL vilket Melker får göra just nu. Han spelar ett perfekt posititionsspel och har en fart och kämpaglöd som få, stoppar motståndarna med hög forechecking och passar sina medspelare på bladet. Garbage goals är skitsnygga mål speciellt då de kommer efter ett svettigt, välspelat byte.

Arvidsson är två poäng från att vara poängkung i sitt AHL-lag, man kan inte kräva mycket mer av en europe som förstaårslirar i AHL. NHL lär han dock inte få testa denna säsong vilket mer har att göra med Nashvilles framgångar.
JockeL
Posts: 176
Joined: 21 Jun 2011, 23:18

Re: #15 Melker Karlsson

Post by JockeL »

Eh var läser du nåt annat än att jag totalt uppskattar Melkers spel? Har höjt honom till skyarna i åratal och lobbat för honom i VM osv, förstakedjan i AIK (vilket jag fick till slut) osv i evigheter.

Och Arvidsson som gjorde 40 poäng i Elitserien utan att någonsin spela i en förstakedja, jag tänker bara det här är godkänt men knappast nåt som ger han NHL-tid.

Jocke är ju den som jag tror vi kanske, kanske kan få åka hem, nackdelen är ju att i princip allt han presterat framåt har varit riktiga prestationer som kan få dom att tänka att han kan hamna i värsta hot-streaken om de har lite tur.

Edit: Kanske låter cyniskt men jag vill hellre att de floppar och att de går till oss = bra för AIK, än att det går bra för dom. Jag menar det är Skellefteå AIK som är prio för mig, det är kul då det går bra för våra gamla spelare men det är inte spelares individuella skicklighet som glädjer mig, det är lagprestationen. Jag menar vi var ett mittenlag i Div1 (Allsvenskan) under en lång period av min fandom. Och ja, prio #1 är totalflopp och återkomst för våra NHL-exporter. Om inte det går hem vill jag självklart att de lyckas så bra som möjligt, men jag hejar inte i första hand på personen Melker Karlsson eller liknande, utan jag hejar på AIK. Viljan att få bra prestationer för AIK går så mycket djupare än viljan att våra ex-spelare har bra karriärer.
JockeL
Posts: 176
Joined: 21 Jun 2011, 23:18

Re: #15 Melker Karlsson

Post by JockeL »

Min vilja att få tillbaka bara NÅGON ur det fantastiska gäng av AIK-spelare på andra sidan atlanten är väldigt stark då jag vill ha ett till guld. Bara EN av de där lirarna skulle höja det här laget så otroligt. Vi leder serien men vi har också problemet att vi inte har någon direkt sån där bra spelare som vi hade 5+ av ifjol. Forssell och en back toppar poängligan. Det kan bli ett problem i slutspelet. Guldet ser inte på något sätt solklart ut i år trots vår massiva serieledning...

Man kan ju kolla hur såna spelare som Lindström, Arvidsson, Melker m fl verkligen varit livsviktiga i slutspel. Nu kommer vi förlita oss på Kabanov, Pesonen och sådant. Riktigt bra spelare men känns inte lika säkert.

Äh jag låter så cynisk och negativ i text men det är inte hur jag känner att jag är inombords. Jag önskar någon eller några av de där killarna tillbaka bara, jag vill vinna.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: #15 Melker Karlsson

Post by bsa »

Har läst någonstans att SAN Juse är nöjda med Milkman även om han inte gör poäng, tar platsen med bara jobbet, poängen är bonus.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #15 Melker Karlsson

Post by Trollet »

Mål nyss igen. Krigade jävlar in den.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: #15 Melker Karlsson

Post by Chippen »

1+1 inatt, när Sharks vinner med 2-0 mot Blackhawks.

Utseed till matchen 2th Star
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Hedman
Posts: 283
Joined: 17 Jun 2011, 10:25

Re: #15 Melker Karlsson

Post by Hedman »

Imponerad av Melkin, trodde att AHL var hans hans toppnivå men detta är grymt imponerande!
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: #15 Melker Karlsson

Post by Lappmössan »

Nu när Melkman själv beställt ett gäng t-shirts får ni ta tummen ur!

Image
persson82
Posts: 653
Joined: 30 Jun 2011, 11:44

Re: #15 Melker Karlsson

Post by persson82 »

Lappmössan wrote:Nu när Melkman själv beställt ett gäng t-shirts får ni ta tummen ur!

Image
vart beställer man dom??
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #15 Melker Karlsson

Post by svartgulsubkultur »

http://www.carrawayclothing.com" onclick="window.open(this.href);return false;
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Scandic24
Posts: 1844
Joined: 30 Jul 2012, 20:07

Re: #15 Melker Karlsson

Post by Scandic24 »

...och se vad som damp ner i postlådan igår:
Mel_IMG_2712.jpg
Mel_IMG_2712.jpg (57.32 KiB) Viewed 8325 times
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: #15 Melker Karlsson

Post by Larzon »

Melkman levererar mot Canucks, 1-0.

Edit: Melker spelar riktigt bra idag, bud på både 1 och 2 mål till. tror han stänker in ett till.
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: #15 Melker Karlsson

Post by don_tomassso »

Gjort mål ikväll 1-1 målet mot Chicago.Desvärre så är Rundblad petad.
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #15 Melker Karlsson

Post by smogz »

Hoppas som fan han får spela på onsdag
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
dovienya
Posts: 2168
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: #15 Melker Karlsson

Post by dovienya »

Vilka sjuka mål han får in. Inte direkt elelganta mål utan klassiska grismål; returer från ingen vinkel, petar in den genom 19 klubbor och ben osv. Riktigt strongt gjort.
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: #15 Melker Karlsson

Post by TS_ »



Kollade igenom Sharks Youtube-kanal och fann denhär. :)
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #15 Melker Karlsson

Post by smogz »

Verkar som att ingen nämnt detta. Melker är utnämnd till Sharks Rookie of the year!

http://sharks.nhl.com/club/news.htm?id=761767" onclick="window.open(this.href);return false;
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
smogz
Posts: 5684
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #15 Melker Karlsson

Post by smogz »

Nån som kan klippa in intervjun med Melker Karlsson från Norran
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
mellan 3 & 20 tecken
Posts: 272
Joined: 12 Dec 2014, 23:26
Location: Umeå

Re: #15 Melker Karlsson

Post by mellan 3 & 20 tecken »

Drömmen gick i uppfyllelse: ”Det har varit en helt fantastisk resa”
Publicerad igår 10:00
Efter sin första säsong i NHL befinner sig Melker Karlsson på hemmaplan i Skellefteå igen. ”Vi hade en plan för hur säsongen kunde se ut innan jag åkte över, det sjuka är att allt blev typ exakt så som vi ville”, säger Melker.

Norran träffar den 24-årige Lyckselesonen en gråmulen försommardag. Skellefteå bjuder den här förmiddagen på knappa tio plusgrader vilket gör att Melker Karlsson, som efter en säsong på USA:s varma västkust, kommer iklädd en klassiskt svart ”hockeymössa”.

– Nog saknar man värmen allt. Men samtidigt var det lite konstigt till en början att spela hockey när det är 30 plusgrader ute, säger han och skrattar.

Trots att Melker tycker att det är aningen kallt här hemma så njuter han av att få vara just hemma och känna lugnet.

Däremot hade han gärna sett att hockeysäsongen fortsatt i en blågul VM-tröja i tjeckiska Prag.

– Helst av allt vill man ju spela slutspel i NHL, det verkar så sjukt mäktigt. Men när vi inte gick till slutspel med San Jose och jag fick frågan om VM så vill man ju självklart vara med. Men det var för riskabelt eftersom jag för första gången i karriären har chansen att skriva ett stort kontrakt, säger Melker, som sett VM-matcherna på tv.

– Sveriges premiär mot Tjeckien var grymt rolig att se, samtidigt lite jobbig eftersom jag vet att jag kunde ha varit med där. Så det är lite både och.

”Allt blev perfekt”

Trots en utebliven resa i kampen om Stanley Cup och VM-bucklan kan Melker gå runt med ett stort leende på sina läppar.

Hans första säsong i NHL blev bättre än vad alla kunde förvänta sig – även han själv.

– Allt blev egentligen perfekt. Det har varit en helt fantastisk resa och en sjukt rolig säsong.

Planen gick i lås

Planen var att Melker skulle inleda med cirka 20 matcher i AHL och Worchester Sharks innan han skulle ta steget upp till NHL och San Jose.

Det blev exakt 20 matcher i AHL. Därefter handlade allt om att ta chansen.

– Och jag hade väl tur eller vad man ska kalla det när jag väl blev uppkallad. För det gäller verkligen att prestera direkt så tränarna får upp ögonen för en, säger Melker, som däremot har en teori varför han lyckades slå igenom så pass snabbt:

– Det som är lite av min grej är att jag gör samma saker hela tiden, varje match och varje byte, och jag tror att det är det som tränarna uppskattar.

Precis som i Skellefteå AIK fick Melker en mångsidig roll i San Jose. Han har spelat i allt från en fjärde- till förstakedja och även powerplay och boxplay.

Ovan roll

Mångsidigheten och inställningen är utan tvekan Melkers styrka och adelsmärke. Däremot klev 24-åringen in i en något ovan roll när han under ett par veckor blev Sharks mest uppmärksammade spelare.

– Allt gick verkligen in då och det kändes som jag fick alla chanser i varje match, säger Melker, som tangerade San Jose Sharks rookierekord med mål i fem matcher i följd.

Femte målet kom mot New York Rangers och ikonen Henrik Lundqvist, även kallad ”Kung Henrik”, när Melker forcerade in pucken tätt intill målburen.

– Jag tror alla fem målen var riktiga ”brunkarmål”. Så var egentligen alla mina mål i NHL. Men jag fick mycket cred av tränarna att jag var där det hände och vågade sticka in näsan.

Inte självklart

Ja, mycket cred – eller beröm som det heter på svenska – har Melker fått för sin första säsong i NHL.

Men det var faktiskt inte helt självklart att han skulle ta chansen.

– Det var inget jätteenkelt beslut att lämna Skellefteå. Jag ville gärna spela kvar, för det är otroligt roligt att spela i Skellefteå och på det sättet de spelar, och jag hade nog kunnat få en mer framskjuten roll också. Så jag tvekade själv hur jag skulle göra. Men i slutändan var det svårt att tacka nej till NHL då man alltid drömt att få vara där, säger Melker och fortsätter:

– Och i efterhand tycker jag väl att jag gjorde rätt val. Och det gick ju ganska bra för Skellefteå också. Det var lite samma där, att man kanske inte trodde att det skulle gå bra för varken mig eller Skellefteå.

Melker skrattar gott och är på ett strålande humör. Just den här dagen, när lunchen och intervjun är över, väntar ett träningspass med gamle lagkamraten Erik Andersson.

– Jag försöker hålla igång samtidigt som jag försöker vara lite ledig.

Förhandling

Samtidigt som Melker njuter av vardagen så pågår parallellt en förhandling om ett nytt kontrakt med Sharks.

– Jag är kontraktslös just nu och jag har faktiskt två år kvar på kontraktet med AIK. Men jag åker gärna tillbaka till Sharks, det är det jag vill.

FAKTA

Melker Karlsson

Född: 1990-07-18 i Lycksele.

Statistik NHL: 53 matcher, 23 (13+11) poäng, 20 utvisningsminuter, -2.

Statistik AHL: 20 matcher, 10 (5+5) poäng, 6 utvisningsminuter, -3.

Aktuell: Hemma efter sin debutsäsong i NHL. I väntan på nytt kontrakt i NHL tillhör Melker Skellefteå AIK där han har ett tvåårigt kontrakt kvar. I NHL äger San Jose Sharks rättigheterna om forwarden.
Post Reply