#41 Pierre-Édouard Bellemare

Moderator: Styrelsen

Post Reply
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

#41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by Hank »

Image

Birthyear: 1985-03-06 Birthplace: Paris, FRA
Age: 26 Nation: France
Position: LW/RW Shoots: L
Height: 182 cm / 6'0" Weight: 89 kg / 196 lbs
Youth Team: Montpellier Contract: 12/13

The real Pebben gör sin tredje säsong i klubben och har under sina första två år etablerat sig som en viktig kugge i laget. Som supporter är det svårt att inte älska honom för det arbete han lägger ner, eller det faktum att han blir förjävla glad när han gör mål.

Det känns ändå som att det finns mer att plocka av Bellemare. Efter att ha behövt en omställningsperiod till Elitserien under sin första säsong visade han den säsongen i slutspelet vilken kapacitet han besitter. Det fortsatte med en riktigt bra start på den föregående säsongen, men produktionen svalnade sedan något. Bellemare gör alltid ett grymt jobb, är en av lagets bästa backcheckare och åker skridskor snabbare än din mamma. Han är alltså skellefteness ut i fingerspetsarna. Om han till den här säsongen däremot når sin potential och förmår att utnyttja sitt mäktiga handledsskott oftare, finns det anledning att tro att han inte bara kommer att vara en tvåvägsforward med bra attityd, han skulle kunna vara en av seriens bästa ytterforwards. Jag kissar nästan på mig av tanken på hur bra Bellemare skulle kunna vara.

Under sin tid i laget har Bellemare ofta kamperat ihop med Johan Forsberg och Yared Hagos. Det var till en början en succéformation eftersom de kämpade hårt och höll uppe spelet väl, vilket var ungefär vad man kunde förvänta sig. I takt med att Bellemare vuxit in i Elitseriekostymen undrar jag emellertid om inte den ”spikade” omgivningen blev en begränsning. Att produktionen varit ojämn tror jag delvis kan förklaras med att Hagos, på många sätt en förträfflig spelare, inte varit den kreativa center som behövts. Lägg därtill Foppas bristande spelkvalitet sedan ögonskadan och omgivningen har inte varit optimal för Bellemare.

Vilken roll han får i laget kommande säsong blir intressant att se. Kan ha ta steget till en producerande roll, eller gör AIK:s bredd bland ytterforwards att han fortsätter i facket som omtyckt grovjobbare? Personligen skulle jag gärna se honom med en spelskicklig center som till exempel Oscar Lindberg.

Sett till El Pierro Bel Mars utveckling i Leksand, som var en omställning från franska ligan, så är tredje säsongen då det smäller:

06/07, 44 matcher, 8 mål, 11 assist, 19 poäng
07/08, 40 matcher, 14 mål, 15 assist, 29 poäng
08/09, 41 matcher, 31 mål, 18 assist, 49 poäng


2009-2010 Skellefteå Elitserien 49 9 5 14 16 | Playoffs 12 2 7 9 8

2010-2011 Skellefteå Elitserien 53 10 8 18 20 | Playoffs 16 1 4 5 0
User avatar
nomercy
Posts: 546
Joined: 15 Jun 2011, 21:49

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by nomercy »

Jisses vad den mannen ser het ut! En riktig favvo hos mig, tror den STORA GRYMMA säsongen kommer nu.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by smogz »

Klarar sig hittills så vitt jag kunde se alldeles utmärkt som center också. Tycker därmed att centeruppsättningen är löst. Lindberg, Forsell, Bellemare, Lundberg - ser ju rätt bra ut.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by BubbelVe »

Satt och kollade lite på en träning igår och häpnade över vilka tek den gode Pierre vann. Såg inte så mycket så att statistiskt kunna vara trovärdig, men hann se ett par tekningar med franskt deltagande och de vann Pierre HUR KLOCKRENT som helst . När de sedan avslutade med att åka runt runt runt runt runt runt ru..... Säcken skulle blivit stolt, så var Pierre en av de absolut snabbaste utan att han såg ut att mattas lika mycket som de andra. Inte Tompson trophy vinnare av en slump alltså.

EN FAVORIT SOM KOMMER ATT VÄXA I ÅR
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by svartgulsubkultur »

Härligt att höra!
Som Smogz säger ovan så känns centrallinjen klar, 24-20-41-27.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3061
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by Foppas skridskocoach »

Jag tycker nog ändå att Bellemare känns mer klockren som ytter än center, då han kan få större nytta av sin speed. Men oavsett vilket så måste vi ju nästan köra en "onaturlig" center i laget (såvida inte Mustonen kniper en plats på fyra kedjor), och då kan det väl lika gärna bli PEB som någon annan. Hur som helst så får även jag jävligt positiva Bellemare-vibbar gällande den kommande säsongen.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by BubbelVe »

Genom att de kommer att spela med press så kommer centern per automatik åka mer skridskor. Så inte behöver ni vara orolig att 41 kommer att stå still på rödlinjen och läsa spel, som de "gamla" centerrävarna. Press med understöd innebär att center tillsammans med ytter sätter press vilket leder till att det blir den andra yttern som hellre får ta hem för att inte bli för ihåligt mellan forwards och backar, när spelet går över kliver han fram samtidigt som den första yttern checkar hem full syra och centern kliver över och hjälper nästa ytter.... typ rent teoretiskt men det blir den som är närmast som gör jobbet inte vem som har "platsen". Modern hockey som bygger på rörelse tappar lite av vänsterytter, center och högerytter-tänket utan det handlar mer om var du står på tekning. Bellemare kan till och med gynnas av att få hålla fart i mittzon och stå centralt när han får skottlägen istället för att gnugga sarg som han gjorde ifjol. Han är lite för stark, så han naturligt blir en ypperlig sargspelare , men skulle vilja få honom att använda denna fysik till att bli en svår djävel i slottet istället. För när du möter en spelare på öppen is med fys-stats och balans som Pierre och du inte har en sarg att trycka honom mot blir det svårt för att inte säga omöjligt att "ta bort" honom....
Framtiden får utvisa vad den gode baguetten kommer att visa ....
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by Colton »

Vettiga tankar bubbelVe.

Tror stenhårt på pierre i år, känner att det börjar bli dags för 15-20 mål från honom.
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by Lidlund »

User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3061
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by Foppas skridskocoach »

Härlig "intervju", bra jobbat!
Tigerränderna går aldrig ur.
JockeL
Posts: 176
Joined: 21 Jun 2011, 23:18

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by JockeL »

Gillar inte idén med Bellemare som center, men har heller inte sett någon träningsmatch så kan ju inte uttala mig med någon större säkerhet.

Men i mina ögon, utan att ha sett honom spela center, känns han som urtypen av tvåvägsyttern. Bra på att gnugga, bra på att checka högt, bra efter sarger, snabb, intensiv. Sämre på öppen is, sämre på styrspel, sämre på att hålla huvudet kallt och vara Forssell-cool. Bra på att avsluta, sämre på att bygga upp. Bra på att skjuta, sämre på att passa. Bra på att ligga på rulle, sämre teknik. Bra speed, sämre på "Antosåkning" (vändningar, med puck på små ytor osv).

Skulle någon frågat mig vilken av våra yttrar som minst känns som en center inför säsongen skulle endast Johan Forsberg gå före Bellemare i min ranking.

Jag personligen ser då hellre Goren och/eller Möller som center än Bellemare, åtminstone i dagsläget. Båda de har åtminstone varit väldigt framgångsrika som centrar förut, medan Bellemare är helt färsk. Tror det här kommer bli Söderström all over again. Alla tränare, medspelare och framförallt fans som Bubbel-Ve var så himla övertygade om att Crippe var vår nya supercenter, medan det kändes som att man var helt ensam om att tycka att man inte bara skolas om från ytter till center vid 26 års ålder, om än vice versa brukar gå bra. Precis samma argument användes inför samma säsongen om Crippe, att centerrollen inte är lika utstakad nu för tiden, att bra spelare kan spela på alla positioner, att hans tekningar såg bra ut på försäsongen (kanske försöker 10000 gånger så hårt som riktiga centrar). Visade sig föga överraskande för mig men extremt chockerande för 999 av 1000 AIK-fans att Crippe var en värdelös center trots att det såg bra ut på försäsongen. Vad säger försäsongen egentligen om hur bra Bellemare är som center? Hade försäsongen varit ett realistiskt mått på spelarkvalitet i olika positiioner hade Melker varit vår givna ytter i förstakedjan, PP och poängkung.

Men så är det alltid då det gäller AIK, före facit kommer hyllas alla nya försök och idéer, och är någon skeptisk mot en urytter som center, eller en mycket blek backlinje, blir den nästan lynchad, gärnad kallad för troll. Man måste inte ha de svartgula glasögonen på sig för att vara ett riktigt fan, man är inte mindre ett äkta fan om man önskar en trupp med absolut minst 4 men helst 5+ naturliga centrar. Kolla SM-guldvinnarlagen de senaste 10 åren, alla de trupperna har 6 eller fler naturliga centrar. Man blir inte mindre äkta fan om man blir besviken om laget ställer en backbesättning där bara en spelare gått in i LHC:s topp4 eller 2-4 spelare i Luleås topp6.
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by Colton »

Du har ju helt klart en poäng där jockeL om Bellemare, men jag tycker då att söderström imte alls var i närheten så bra som center som bellemare redan på försäsongen.

Tycker Bellemare har dem där defensiva tuffheten och smartheten s
Söderström saknar. Alla centrar behöver inte vara grymma speluppläggare ala zetterberg/ datsyuk utan det finns ju riktigt bra centrar som typ mike fisher( nashville fd ottawa) som lever på sin skridskoåkning, precis som bellemare gör.

Goren har väll aldrig varit "framgångsrik" som Center? Tycker han är på tok för seg för stt spela center, speciellt i tempo. Möller behövs i en friare roll utan defensivt ansvar.

Vi har inte så mkt alternativ än bellemare. Tar vi in mustonen står vi med två etablerade yttrar utanför laget.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by smogz »

JockeL. Gillar verkligen att se dig tillbaka i diskussioner. precis som många gånger förut så tycker jag du behandlar andra fans väldigt kategoriskt medan du framställer dig själv som mer flexibel. Jag kan hålla med om din analys av Bellemare som en icke självklar klassisk center. Men AIK ska inte spela ett klassiskt centerspel heller. Wargen kändes inte heller som en självklar förstacenter ifjol men det gick bra. Efter att ha sett Modomatchen live är jag helt övertygad om att han kommer att klara det bra. Bubbelve beskriver på ett bra sätt hur vi spelar kör och varför en spelartyp som Bellemare passar där. Jag håller med honom och tror detta blir kanon.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by BubbelVe »

Ditt minne måste vara bättre än mitt ..... Jag kan inte tänka mig en spelare i AIK som är mindre lämpad som center än Chrippe så att blanda in mig i den diskutionen.. . . . . . ?
Att Bellemare så tydligt fastnat kring sargerna de senaste åren medan han i Franska färger flygit fram (iof som ytter) är mycket en frukt av vilka han spelar med (Foppa och Hagos ) Den farten plus möjligheten att få honom centralt i banan för att få hans styrkor att blomma ut, för om jag känner Anders F ska vi inte spela kring sargerna, kanske den enda utvägen är att tvinga honom dit. Att han skulle ha taktiska brister eller inte kunna bygga anfall.....? Backarna passar ju oftast till ytter i fart eller väggar ut på centern...... hur svårt är det. Har du sett karln flyga klädd med trikoloren kan du väl för guds skull inte vilja förtsätta se Pierre med rumpan innåt vid planken.
Nu bygger ju mina åsikter på vad jag SETT honom göra som center och förstår OCKSÅ att det tar ett tag att komma in i det och att de andra centrarna kanske till och med underskattar honom, men varför kan man inte läsa av en spelare på lite info och skaffa sig en åsikt? Jag har väl inte skrivit i sten att han kommer att bli ihågkommen som jörgen Jönssons överman i elitseriesammanhang?

Tja Jag och JockeL har nog sällan haft en helt delad syn på en enda spelare så varför börja nu? Däremot kan jag ju faktiskt hålla med om vad du skriver om backlinjen men det håller väl vi utanför "Den franske Foppas" tråd va?

Vi kommer att bli varse under serien vari sanningen ligger närmast, men utifrån träningar och träningsmatcher spelar Bellmare på en position han ......KAN......
Bara han gör det helhjärtat mer än "varannan match"
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by King Kong »

Älskar karln!
Visar verkligen ikväll hur man spelar hockey..
Vinner dueller i alla zoner, åker ifrån och ikapp motståndare, dödar utvisningar och gör konst och snipermål, tacklas och tar smällar...
P-E Bellmare är verkligen hela paketet, dessutom är han en otroligt trevlig kille vid sidan av isen..
Hoppas han stannar många långa år i AIK!
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3061
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by Foppas skridskocoach »

Han har varit vår genomgående bästa forward så här långt. Idag var han magisk och 3-2 målet... Ja, vad säger man? Världsklass!
Tigerränderna går aldrig ur.
Grytis
Posts: 42
Joined: 16 Jun 2011, 23:28

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by Grytis »

Kommer ihåg för nåt år sen, när jag var på turne i dalarna...o ja o mina 2 små kids skulle kolla in Mora_Skellefteå------o Leksand_Skellefteå (ujijij....är nog mer än ett par år sen känns det som nu....)Strunt samma....när vi väl kom till stället i Mora....en bigata....nånting med Björn har jag för mig att det va. När vi väl hitta stället så klev vi in....jag iklädd AIK dräkt....likaså lillgrabben.....men tösen var kaxig nog att ha på sig Leksandsdräkten! Man iakttog en del extra mycket vid matbeställningen men som alltid så var det ödmjukheten själv bland Er AIK-fans, så nå tjafs blev det alldrig :) Har varit på en massa resor som berört AIK efter det....men några jag måste ge en stor eloge för, är familjen från Örebro.....satans vilka supportrar säger jag bara!!! Jag brukar vara på matcherna som är häromkring....plus Jönköping o Linköping. Så Örebrofamijen ger jag en STOR eloge till supportrar som VERKLIGEN ger ALLT för sitt lag l
Grytis
Posts: 42
Joined: 16 Jun 2011, 23:28

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by Grytis »

Måste Besvara mig ganska snabbt känns det som, eftersom inget av det jag skrev hade med Frasosen att göra. Ska flascha mig tillbaka i tiden....då jag, grabben o tösen befann oss i knätofsarnas land. Vi hade tagit in på ett vandrarhem bara några kilometer ifrån dalarnas hockeymecka, o vi begav oss till deras berömda Ishall. Vi var där 5 timmar innan fightgen begavs.....o innan vi stod o heja på de våra så träffa jag en skön kille i tennishallen intill ishallen. Mannen hette Bond......Roland Bond....o han berätta en hel del hockeyhistorier som många bara drömmer om. Vart lite tveksam själv till hans berättelser o meriter han gjort, men googla gärnA på han....det verka stämma fasenimig :)
Vad har nu detta med Pi:Ed att göra?? Inte ett smack egentligen.......förutom att jag o barnen på vår "hockeyturne" var inlåsta i Leksands hockeyhall......o till slut så öppna de nåt som man kunde käka på....o dit gick vi :) Dottra hade ju sen tidigare spanat in den mörke (Pi-Ed) så gissa om det ryckte i na när spelarna kom o käka....... NOG om det....han är ju SVARTGUL nu ;) !
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by Sketch »

Härligt att se dig här Grytis. Alltid kul med dessa anekdoter :)

Och Bellemare, vilken krigare! "Det är våran building!" och går sedan ut och gör detta. Fantastiskt!
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by Markman »

Det är precis som A-Fop brukar säga! "Bellemare har ett fantastiskt skott, han behöver bara använda det mer!" Precis det som han gör idag, och se då hur det går! :D
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by Zimme »

:D
Image
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
rock
Posts: 403
Joined: 22 Jun 2011, 07:19

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by rock »

Är det i år som det ska lossna på riktigt? Får gärna utvecklas till lagets målkung och avgöra matcher :D. Jobbar frenetiskt över hela banan. Bra fysad. Inte rädd att ta det fysiska spelet. Kan sätta pucken i mål. En jämn kvalitetslirare som har många verktyg i lådan.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by svartgulsubkultur »

http://skellefteaaik.se/content/lasvart ... 711&page=1

"Hela tid, hela tid, vi är som galna" :)
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by Zimme »

Man kan inte göra annat än älska pöjken :-D
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by Rampa »

Han verkar som vanligt hur uthållig som helst.
Härmed döps han till Pierre-"Enduro" Bellemare. :D
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by Trollet »

Nu ska jag klargöra en sak. Bellans efternamn uttalas Bell-maar. Inget ä-ljud.
Detta är sanning ty det är "straight from the horse's mouth" :)
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by Markman »

Vår käre fransos har enligt hockeyligan gjort veckans snyggaste mål.. Ingenting att protestera mot där, eller hur! :)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Rollie
Posts: 2049
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by Rollie »

Trollet wrote:Nu ska jag klargöra en sak. Bellans efternamn uttalas Bell-maar. Inget ä-ljud.
Detta är sanning ty det är "straight from the horse's mouth" :)
Det värsta man hört hittills var i någon av träningsmatcherna på webben där man hörde speakern i bakgrunden läsa upp det som det stavas, dvs typ "Bellemaare".
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by Trollet »

Det är ju nån tokfan som säger "Labellamaar" också.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Rollie
Posts: 2049
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: #41 Pierre-Édouard Bellemare

Post by Rollie »

Trollet wrote:Det är ju nån tokfan som säger "Labellamaar" också.
:lol:
Post Reply