Västra är platsen som vi älskar

Moderator: Styrelsen

User avatar
Humlannitton
Posts: 1507
Joined: 15 Jun 2011, 14:37

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by Humlannitton »

Trollet wrote: Problemet med sista (alltså sista, inte näst sista) raden är väl delvis att den planar ut i låga toner som är svåra att sjunga med volym.
"DÄR SAMLAS VI och blöder svart och guuuult"
Det var den jag syftade på. Det känns lite hackigt och oflytigt, och är - i nuvarande tempo - svårt att hinna artikulera. Sen tycker jag personligen att den känns väldigt konstlad, men det är väl en smaksak. Har i alla fall inget bättre förslag för tillfället.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by svartgulsubkultur »

Själv håller jag med Jablonic, jag har inga som helst problem att sätta alla artikuleringar i rätt takt.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Jokard
Posts: 1136
Joined: 19 Jun 2011, 23:47

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by Jokard »

När trumman hänger på vid Hardihardi-delen, så triggas tempot upp ännu mer.
Lägger förslaget på att köra trumma under hela ramsan. Eller ingen trumma alls.

En annan fråga, diskuteras detta bara här på forumet eller tas det upp innan och under match också?
"Tragedin bakom dramat om mannen med bilen i skogen." - Aftonbladets löpsedel 19/2 -12.

Charter Division
User avatar
Melon
Posts: 274
Joined: 09 Aug 2011, 11:29

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by Melon »

Humlannitton wrote:
Trollet wrote: Problemet med sista (alltså sista, inte näst sista) raden är väl delvis att den planar ut i låga toner som är svåra att sjunga med volym.
"DÄR SAMLAS VI och blöder svart och guuuult"
Det var den jag syftade på. Det känns lite hackigt och oflytigt, och är - i nuvarande tempo - svårt att hinna artikulera. Sen tycker jag personligen att den känns väldigt konstlad, men det är väl en smaksak. Har i alla fall inget bättre förslag för tillfället.

Okej, det var den raden du menade ändå...lustigt det där, personligen har jag inga problem med den raden men den med en massa S i har jag svårt att svänga tungan runt... :?

Fast när jag sjunger ramsan (som någon påpekade) i s-a-k-t-a tempo inne i skallen så är även S-raden lättare att sjunga... 8-)
Hockey-fans i Silly-tider:

Image
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by svartgulsubkultur »

Jablonic wrote:Ny ramsa på g. Från denna fantastiska:

Det är från början taget från låten Bad Moon Rising.

Med följande text:

Sverige är landet där vi lever
Skellefte är staden där vi bor
Västra är platsen som vi älskar
Där samlas vi och blöder svart och gult

Hardihardihardihardoooo
Hardihardihardihardoooo
Hardi hardi hardi hardi hardaoooooh
När vi kör den här ikväll så kräver jag att A-L-L-A sjunger med, hoppar och viftar med flaggor och halsdukar under "Hardyhardyhardyärhård".
Let's go bananas!
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by svartgulsubkultur »

Folk på sittplats får också djävulst gärna kompa med busvisslingar så som i klippet ovan.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by svartgulsubkultur »

Taggad till tänderna för att ta den här till en helt ny nivå ikväll.
Sjung, vifta och hoppa som aldrig förr!
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Melon
Posts: 274
Joined: 09 Aug 2011, 11:29

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by Melon »

Så blev det då bestämt att vi ska försöka hålla nere tempot i den här ramsan i afton..??
Hockey-fans i Silly-tider:

Image
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by svartgulsubkultur »

Melon wrote:Så blev det då bestämt att vi ska försöka hålla nere tempot i den här ramsan i afton..??
Jag tycker det. Stort ansvar på trumman för att se till att tempot inte skenar.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by Lappmössan »

Kalla mig partypooper men jag säger det igen: det blir inget tryck på denna. När sittplats klappar med i hardihardiho blir det väl hyfsat, men det varar i fem sekunder och sedan blir det tyst igen.
Kör den åtminstone inte som efter målet-ramsa för euforin dämpas när inte sittplats kan klappa... Då bör det vara vi på västra stå, hej vad det går, Ole Ole eller något annat hela hallen kan vara med på.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by svartgulsubkultur »

Lappmössan wrote:Kalla mig partypooper men jag säger det igen: det blir inget tryck på denna. När sittplats klappar med i hardihardiho blir det väl hyfsat, men det varar i fem sekunder och sedan blir det tyst igen.
Kör den åtminstone inte som efter målet-ramsa för euforin dämpas när inte sittplats kan klappa... Då bör det vara vi på västra stå, hej vad det går, Ole Ole eller något annat hela hallen kan vara med på.
Hårt omdöme då den inte ännu fått en ärlig chans att hinna sätta sig ordentligt.
Men ikväll tar vi den till en ny nivå.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by svartgulsubkultur »

Sen ska ju halvtaktsklappet(?) ligga med fokus på versen för att liksom trissa upp stämningen som sedan briserar under "Hårde-Hardy-Hardy-är-hård".

Kolla på klippet så ser ni vad jag menar.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Trollet
Posts: 8479
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by Trollet »

svartgulsubkultur wrote:Sen ska ju halvtaktsklappet(?) ligga med fokus på versen för att liksom trissa upp stämningen som sedan briserar under "Hårde-Hardy-Hardy-är-hård".

Kolla på klippet så ser ni vad jag menar.
Ja kolla på klippet, alla som tvivlar. Den här har alla förutsättningar att få ett jävla genomslag men då måste den gå ungefär så fort som på klippet. Racertempo blir för svårt att få volym i, tror jag.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by svartgulsubkultur »

KUNG!
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Draper
Posts: 670
Joined: 15 Jun 2011, 16:12

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by Draper »

Är inte det här en perfekt "hålla-varandra-om-axlarna-ramsa"?
Grymt gung på slutet!
Ett bedårande barn av sin tid.

One thing they can't take away is our loyalty and pride
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by Lappmössan »

Verkligheten:

1-0 "Sverige är landet där vi lever" ok stämning, publiken klappar med lite på hardy-delen men tystnar mellan
2-0 "Sverige är landet där vi lever" ok stämning, se ovan
3-0 "Sverige är landet där vi lever" usel stämning, publiken klappar inte, fåtal sjunger
4-0 "Sverige är landet där vi lever" usel stämning, t.o.m. bättre stämning under "Victor är vår idol"
5-1 "Sverige är landet där vi lever" usel stämning, hör t.o.m. folk som säger "...men inte den igen.."
6-2 "Ole Ole" härlig stämning, hela hallen klappar med och dubbelt så många sjunger med.
7-2 "Vi på västra stå har aldrig tvivlat", grymmast under kvällen när alla håller varandra om axlarna och hoppar och sjunger.
Slutminuterna: "Sverige är landet där vi lever", grym stämning, mest pga att sittplats redan stod upp och applåderade.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by svartgulsubkultur »

Den kräver helt klart klappning under versen, helst halvtakt, för att sen övergå till heltakt under "HårdeHardyHardyärhård".

Och medhåll till Draper, definitivt en brothers-in-arms-ramsa.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by Jablonic »

Japp, vi måste få till ett tydligare trumkomp eller att alla kör samma klapp. Skulle vilja ha jättehårda slag på trumman till denna så att folk vaknar. Fan, ibland saknar man faktiskt en Timrå-trumma. Men på slutet när alla hoppade var den riktigt bra.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by svartgulsubkultur »

Jablonic wrote:Japp, vi måste få till ett tydligare trumkomp eller att alla kör samma klapp. Skulle vilja ha jättehårda slag på trumman till denna så att folk vaknar. Fan, ibland saknar man faktiskt en Timrå-trumma. Men på slutet när alla hoppade var den riktigt bra.
Jäpp, i dag har jag för ovanlighetens skull värre kramp i vaderna än i magmuskulaturen...
Snacka ihop med Jeloin och the Trumman Boys om kompet.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by svartgulsubkultur »

Funderar på om armkroksgung höger-vänster under versen och BIA-hopp till refrängen vore nåt...?
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3061
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by Foppas skridskocoach »

Mitt förslag är att låta denna ramsa vila till nästa säsong, eller att ni åtminstone bara kör den någon enstaka gång per match. Det här med att jobba in nya ramsor mitt under slutspelet känns lite sådär (fjolårets succé med "Guldet ska hem" är undantaget då den satte sig direkt). Jag tycker också att den verkar svår att klappa till för sittplats och därmed faller trycket.

Det här är ju inte heller någon "skapa tryck" ramsa utan mer en "nu firar vi att vi vunnit" ramsa. Den är inte situationsanpassad för att köra under pågående match. Kör den precis i slutet av redan avgjorda matcher eller när spelarna kommer ut på isen inför 2:a/3:e perioden (om vi leder). Alternativ nr 3 är att köra den i bussen på bortaresor.
Tigerränderna går aldrig ur.
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by Jablonic »

Nja, tillfällena då nya ramsor introduceras och etableras är alltid stämningsboostar! Tycker absolut det är viktigt att leverera lite nytt och fräscht till slutspelet för att man ska känna att det är nåt annat än gamla vanliga serielunken. Det är ju bara att titta på San Lorenzo så inser man vilken potential ramsan har. Om samtliga som anser sig vara klackfolk kunde hoppa till hardy-hardy-delen så skulle det bli bättre drag kring ramsan. Men vi måste även få till klappen och trumman. Måste vara fler händer som klappar och tyngre trumslag. Tänk ett steg bakåt och två steg framåt när det gäller introducerandet av nya ramsor. Kanske inte bäst stämning just när de håller på att etableras men det har vi igen när de väl är det.

För övrigt stort cred till SGSK som går in 110% i varje byte, varje dag, på läktaren. Om alla vore som honom skulle den här ramsan vara en upplevelse...
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by svartgulsubkultur »

Tack för dom fina orden Jabbe, men fy fan vad det skulle lukta illa på Västra om alla höll igång som mig.... :?

Men konkret kan man säga så här.
Ramsan kördes onödigt många gånger igår, men samtidigt måste den nötas in från början för att få fäste.
Att den introduceras under slutspelet säger jag inget om, snarare ett plus att vi är resursstarka när den ska läras in.
Klapp och trumkomp måste koordineras, men det vet jag att du som dirigent styr upp med Jeloin&co.

Vi kan lätt få den här att lyfta med ytterligare 100% jämfört med när vi körde den sista gången igår.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by svartgulsubkultur »

Om jag inte räknat fel så ska det in 16 stycken halvtaktsklappningar under versen.
De ska träffa på Sverige, landet, lever, mellan första och andra raden, Skellefte, staden, bor, mellan andra och tredje raden, Västra, platsen, älskar, mellan älskar och där, samlas, blöder, gult, och den sista halvtaktarn kommer efter versens slut.
Sen växlar man upp och kör heltaktsklapp till refrängen och då jävlar gör alla bäst i att hoppa, tjoa, vifta med flaggor/halsdukar och skapa allmänt gung.

Mina fem cent i alla fall.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by svartgulsubkultur »

Foppas skridskocoach wrote: Det här är ju inte heller någon "skapa tryck" ramsa utan mer en "nu firar vi att vi vunnit" ramsa. Den är inte situationsanpassad för att köra under pågående match. Kör den precis i slutet av redan avgjorda matcher eller när spelarna kommer ut på isen inför 2:a/3:e perioden (om vi leder). Alternativ nr 3 är att köra den i bussen på bortaresor.
Poäng till dig här.
När vi defilerade in mot slutet så funkade den klockers och när vi drog igång den ca fem minuter innan tredjeperioden så kändes det också helt rätt.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by svartgulsubkultur »

svartgulsubkultur wrote:Om jag inte räknat fel så ska det in 16 stycken halvtaktsklappningar under versen.
De ska träffa på Sverige, landet, lever, mellan första och andra raden, Skellefte, staden, bor, mellan andra och tredje raden, Västra, platsen, älskar, mellan älskar och där, samlas, blöder, gult, och den sista halvtaktarn kommer efter versens slut.
Sen växlar man upp och kör heltaktsklapp till refrängen och då jävlar gör alla bäst i att hoppa, tjoa, vifta med flaggor/halsdukar och skapa allmänt gung.

Mina fem cent i alla fall.
Alltså så här, om ni blir nå klokare av det.

Sverige är landet där vi lever [ ]
Skellefte är staden där vi bor [ ]
Västra är platsen som vi älskar [ ]
Där samlas vi och blöder svart och gult [ ]

Hardihardihardihardoooo
Hardihardihardihardoooo
Hardi hardi hardi hardi hardaoooooh
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
robzon
Posts: 249
Joined: 17 Jun 2011, 22:36

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by robzon »

15 dB lägre ljudnivå i arenan under "Västra är platsen som vi älskar" jämfört med "AIK visa hjärta" tex.
Den är bra på alla sätt och vis och måste så klart få sjungas in men den körs alldeles för ofta nu tycker jag.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by svartgulsubkultur »

Jo, och det har vi ju redan slagit fast. Två, tre gånger per match, inte mer.
Det är definitivt inget att köra då AIK ligger under meden puck och måste desperatjaga en kvittering.
Som avslutning till promenadsegrar som igår och gärna som en stämningsboost när det återstår en fyra, fem minuter av en periodpaus.

Men beträffande ljudnivån så är jag övertygad att den här kan låta minst lika högtsom nån annan ramsa bara vi kommer tillrätta med klapp- och trumkomp samt att fler lär sig texten och rytmen.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Jablonic
Posts: 749
Joined: 12 Jun 2011, 17:59

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by Jablonic »

svartgulsubkultur wrote:Om jag inte räknat fel så ska det in 16 stycken halvtaktsklappningar under versen.
De ska träffa på Sverige, landet, lever, mellan första och andra raden, Skellefte, staden, bor, mellan andra och tredje raden, Västra, platsen, älskar, mellan älskar och där, samlas, blöder, gult, och den sista halvtaktarn kommer efter versens slut.
Sen växlar man upp och kör heltaktsklapp till refrängen och då jävlar gör alla bäst i att hoppa, tjoa, vifta med flaggor/halsdukar och skapa allmänt gung.

Mina fem cent i alla fall.
Men klappen ska väl vara MELLAN dessa ord, och inte PÅ dessa ord, om du fattar?
Sverige (klapp) är landet d(klapp)är vi lever (klapp) (klapp)
Skellefte(klapp) är staden d(klapp)är vi bor (klapp) (klapp)
Västra(klapp) är platsen s(klapp)om vi älskar (klapp) (klapp)
Där samlas v(klapp)i och blöder sv(klapp)art och guuult (klapp) (klapp)
Hardi hardi...
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Västra är platsen som vi älskar

Post by svartgulsubkultur »

Jablonic wrote:
svartgulsubkultur wrote:Om jag inte räknat fel så ska det in 16 stycken halvtaktsklappningar under versen.
De ska träffa på Sverige, landet, lever, mellan första och andra raden, Skellefte, staden, bor, mellan andra och tredje raden, Västra, platsen, älskar, mellan älskar och där, samlas, blöder, gult, och den sista halvtaktarn kommer efter versens slut.
Sen växlar man upp och kör heltaktsklapp till refrängen och då jävlar gör alla bäst i att hoppa, tjoa, vifta med flaggor/halsdukar och skapa allmänt gung.

Mina fem cent i alla fall.
Men klappen ska väl vara MELLAN dessa ord, och inte PÅ dessa ord, om du fattar?
Sverige (klapp) är landet d(klapp)är vi lever (klapp) (klapp)
Skellefte(klapp) är staden d(klapp)är vi bor (klapp) (klapp)
Västra(klapp) är platsen s(klapp)om vi älskar (klapp) (klapp)
Där samlas v(klapp)i och blöder sv(klapp)art och guuult (klapp) (klapp)
Hardi hardi...
Helt korrekt.
Att förklara musik och takt i skrift är inte min paradgren, bra att du kan förstå och korrigera... ;)
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Post Reply