Silly Season 2012/2013

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3060
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Foppas skridskocoach »

Jablonic wrote:Alltså vem som helst som följde förra säsongen måste ju inse att Oscar Möller är så långt från en center man kommer. Jimmie och Jocke är knappast heller några alternativ.
Varför inte?

Jag tror att man ska ta spelares egna kommentarer med en viss nypa salt. Att Jimmie och Jocke säger sig föredra att spela ytter behöver man inte nödvändigtvis tolka som att de skulle tjura ihop fullständigt om de sätts som center (dessutom i en svinbra miljö). Jag har oerhört svårt att se att det ska vara det enorma problem som det målas upp som. Goren ifjol (och till viss del Warg för två säsonger sedan) är väl ett skapligt bevis för detta. Och även om Jimmie/Jocke skulle vara marginellt sämre som center än som ytter så är det intressanta i sammanhanget inte hur man ska maximera Jimmies säsong eller Jockes säsong utan hur man ska maximera laget Skellefteå AIK's säsong. Och då tror jag att en marginellt sämre Jocke/Jimmie är ett väldigt lågt pris att betala för Butler. Sen kanske Butler själv skulle göra sig bra som center?

Dessutom tar folk som vanligt aldrig hänsyn till skador när de komponerar sina formationer. Vi kommer i princip garanterat att ha skador i gruppen Bellemare/Jimmie/Jocke/Möller/Holloway under året, vilket innebär att vi då i vilket fall som helst får flytta upp ex Forssell eller Oscar L till de första två kedjorna och därmed får alla som absolut inte kan tänka sig lira center lira ytter i vilket fall som helst. Bellemare och Jimmie är väl båda två frågetecken för seriestarten redan i nuläget...

Med ovanstående sagt så håller jag definitivt med om att det vore optimalt med en dokumenterat vass renodlad center. Men skulle vi landa en fisk i Butlers storleksordning så anser jag att det vore vansinne att tacka nej med motiveringen att han är ytter. Det är lite som att tacka nej till en grymt vass PP-back med motiveringen att han är leftare.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
vonschnauser
Posts: 984
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly Season 2012/2013

Post by vonschnauser »

Det har väl varit samma sak varje år, vi skriker efter en center så värvas det en ytter och man flyttar in någon i centerposition. Förrförra och förra året tex med Warg och Bellmare.

Tror det smakar mer än det kostar iaf :)
User avatar
Colton
Posts: 732
Joined: 15 Jun 2011, 15:07

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Colton »

Melon wrote:

Med "Nedåtgående kurva" menade jag att i en NHL-GM:s tycke är en 25-årig spelare som efter 3 år inte riktigt lyckats slå sig in i ligan på allvar, och som dessutom har "gått bakåt" rent statistikt från året innan en sådan spelare som kanske får stå åt sidan när dom ska bygga sitt nya lag...som sagt, han var satt på Waiver och INGEN plockade honom...kanske ett litet tecken..??


Ta nu inte det som om jag dissar honom, för det gör jag definitivt inte... :!:
Butler har ju bara lirat två år i NHL, det första året gjorde han ett kanonår med över 0,5 p i snitt. Säsongen som var lyckas han inte ta en plats i topp sex-femma men det tycker jag egentligen spelar noll roll. Det betyder inte att han varit dålig utan konkurransen varit för hård. Butler ses fortfarande där borta dom en spelare som skulle kunna producera om han fick chansen i ett sämre lag än OTT.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Rampa »

För det första har vi inte sett Butlers autograf på några papper (även om vi hoppas.)
För det andra så hänvisar jag till tråden " Lagbygget/Formationer 12/13" med mycket av sista tidens snack i denna tråd.
varforinte
Posts: 55
Joined: 17 Jun 2011, 15:00

Re: Silly Season 2012/2013

Post by varforinte »

Personligen tycker jag att Jocke skulle funka som center. Han får ha lite mer puck vilket är han största styrka. Sen vet vi ju att centerrollen inte är lika låst och tydlig i vår spelide som i andra lag.
User avatar
Melon
Posts: 274
Joined: 09 Aug 2011, 11:29

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Melon »

Colton wrote: Butler har ju bara lirat två år i NHL, det första året gjorde han ett kanonår med över 0,5 p i snitt. Säsongen som var lyckas han inte ta en plats i topp sex-femma men det tycker jag egentligen spelar noll roll. Det betyder inte att han varit dålig utan konkurransen varit för hård. Butler ses fortfarande där borta dom en spelare som skulle kunna producera om han fick chansen i ett sämre lag än OTT.
Med 3 åt menade jag även 09/10 när han gjorde 2 matchers inhopp som start på sin NHL-karriär...hårklyverier

Nog kan det väl än hända att något NHL-lag ger honom chansen, men faktum kvarstår att ALLA lag tackade nej till honom på Waiver och det ger ändå en del signaler...som sagt, spelare i den åldern som ännu inte är etablerade i NHL byts ut väldigt väldigt ofta...

Jag har läst lite på ett Ottawa-forum och där jämförs han med Brandon Bochenski, en spelare som likt Butler ratades efter några hyfsade säsonger och till slut hamnade i KHL...

I Butlers fall handlar det väl om (som någon sa) hur han ställer sig till ett 2-vägs kontrakt...och hur han tänker kring den potentiellt stundande lockouten...
Hockey-fans i Silly-tider:

Image
User avatar
adam
Posts: 24
Joined: 15 Jun 2011, 23:28

Re: Silly Season 2012/2013

Post by adam »

Colton wrote:
Melon wrote:

Med "Nedåtgående kurva" menade jag att i en NHL-GM:s tycke är en 25-årig spelare som efter 3 år inte riktigt lyckats slå sig in i ligan på allvar, och som dessutom har "gått bakåt" rent statistikt från året innan en sådan spelare som kanske får stå åt sidan när dom ska bygga sitt nya lag...som sagt, han var satt på Waiver och INGEN plockade honom...kanske ett litet tecken..??


Ta nu inte det som om jag dissar honom, för det gör jag definitivt inte... :!:
Butler har ju bara lirat två år i NHL, det första året gjorde han ett kanonår med över 0,5 p i snitt. Säsongen som var lyckas han inte ta en plats i topp sex-femma men det tycker jag egentligen spelar noll roll. Det betyder inte att han varit dålig utan konkurransen varit för hård. Butler ses fortfarande där borta dom en spelare som skulle kunna producera om han fick chansen i ett sämre lag än OTT.
Håller med. Har inte sett Butler spela, men tror absolut inte hans tåg har gått på andra sidan.
En spelare som gjort en liknande resa är ju Teddy Purcell http://eliteprospects.com/player.php?player=14179 som plockades upp av Tampa efter några års mindre bra produktion.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Silly Season 2012/2013

Post by BubbelVe »

Fan man har inte följt mycket av sillyn i år, och när man suttit nöjd med ett klasslag i stående status helt plötsligt börjar prata om Sevc och uncle Bobby B ??? Kritar dessa på till det lag jag såg träna igår (och Jimmie och Bellemare får en bra rehab) så åker jag ner och tatuerar SM guld 2013 på vaden redan nästa vecka !!!!
GO LASSE J JAG TVÄTTAR DIN BIL ÅRET UT ..... 8-)
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Rampa »

BubbelVe wrote:Fan man har inte följt mycket av sillyn i år, och när man suttit nöjd med ett klasslag i stående status helt plötsligt börjar prata om Sevc och uncle Bobby B ??? Kritar dessa på till det lag jag såg träna igår (och Jimmie och Bellemare får en bra rehab) så åker jag ner och tatuerar SM guld 2013 på vaden redan nästa vecka !!!!
GO LASSE J JAG TVÄTTAR DIN BIL ÅRET UT ..... 8-)
Härligt Bubbel...Så ska det låta. 8-)
User avatar
StigVig
Posts: 1573
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Silly Season 2012/2013

Post by StigVig »

Sevc & Butler :shock:
Är det inte lika bra att dela ut Guldet redan nu ;)
3:e raka finalen är given ifall vi får dessa namn på kontrakt (eller likvärdiga namn)
Krossa Skiten!!!!!
User avatar
Larzon
Posts: 1619
Joined: 24 May 2011, 21:18
Location: Skellhell

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Larzon »

StigVig wrote:Sevc & Butler :shock:
Är det inte lika bra att dela ut Guldet redan nu ;)
3:e raka finalen är given ifall vi får dessa namn på kontrakt (eller likvärdiga namn)
Det blir kvalserien med dessa spelare! (måste ju antijinxa årets största jinx)
And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Silly Season 2012/2013

Post by King Kong »

Med Butler eller liknande klass in har vi en helt magisk forwardbesättning..
2 linor med sjukt starka kort, hur man sen sätter ihop dom får man väl peta runt i, men materialet är sjukt..

Jocke Lindström
Bud Holloway
Oscar Möller
P-E Bellemare
Bobby Butler
Jimmie Ericsson


Skulle någon av dessa gå sönder finns det klara jokrar att slänga in..
Spelare som kan ta det där härliga klivet och det brukar alltid vara någon som tar det..
Men till en början lär dom lira i en 3-4 lina och här finns det bredd i massor, med stora chanser till större eller mindre genombrott för flera unga spelare..
Rent offensivt tänker jag då kanske främst på dessa..

Oscar Lindberg
Adam Pettersson
Petter Emanuelsson
Viktor Arvidsson


Men det finns såklart en hel uppsjö med utvecklingsmöjligheter på våra på förhand tippade "breddspelare"..
Hur som helt kommer vi utan tvekan att vara ENORMT jobbiga att möta i vinter IGEN, med gissningsvis seriens absolut bästa 3-4 linor..
Dessutom kommer vi att klara skador enormt bra..
Men med den här bredden på 3-4 linorna är vi otroligt starka:

Erik Forssell
Oscar Lindberg
Melker Karlsson
Pontus Petterström
Adam Pettersson
Martin Lundberg
Petter Emanuelsson
Johan Forsberg
Joel Mustonen
Viktor Arvidsson
Sebastian Selin
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Markman »

Som någon tidigare sagt, det börjar bli lite väl mycket snack om hur laget ska formeras i den här tråden. Vi har ju Lagbygget/formationer 12/13 till att diskutera uppställningar.

Låtom oss ha denna tråd till silly-delen, dvs. rykten och övergångar som rör AIK! :)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Silly Season 2012/2013

Post by King Kong »

Markman wrote:Som någon tidigare sagt, det börjar bli lite väl mycket snack om hur laget ska formeras i den här tråden. Vi har ju Lagbygget/formationer 12/13 till att diskutera uppställningar.

Låtom oss ha denna tråd till silly-delen, dvs. rykten och övergångar som rör AIK! :)
Inga problem, men jag tyckte inte mitt inlägg handlade om hur laget skall formeras, utan om hur slagkraftigt laget är, men också blir om en sån som Butler ansluter.. :)
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Ante »

King Kong wrote:
Markman wrote:Som någon tidigare sagt, det börjar bli lite väl mycket snack om hur laget ska formeras i den här tråden. Vi har ju Lagbygget/formationer 12/13 till att diskutera uppställningar.

Låtom oss ha denna tråd till silly-delen, dvs. rykten och övergångar som rör AIK! :)
Inga problem, men jag tyckte inte mitt inlägg handlade om hur laget skall formeras, utan om hur slagkraftigt laget är, men också blir om en sån som Butler ansluter.. :)

Slagkraftigt lag utan tvekan. Men vem står upp för laget i slutspelet? Ska vi återigen se hur de andra lagen tar sig friheter mot våra stjärnor på vägen till en ev final? Lilla Brynäs välte oss i det fysiska spelet i våras och risken är överhängande att det ser ut på samma sätt den här säsongen. Bellemare o Holloway ska inte behöva försöka agera poliser. Tycker truppen ser på tok för snäll ut på papperet.
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Silly Season 2012/2013

Post by TS_ »

Ante wrote: Slagkraftigt lag utan tvekan. Men vem står upp för laget i slutspelet? Ska vi återigen se hur de andra lagen tar sig friheter mot våra stjärnor på vägen till en ev final? Lilla Brynäs välte oss i det fysiska spelet i våras och risken är överhängande att det ser ut på samma sätt den här säsongen. Bellemare o Holloway ska inte behöva försöka agera poliser. Tycker truppen ser på tok för snäll ut på papperet.
https://twitter.com/MrMadhawk/status/232869707374534656" onclick="window.open(this.href);return false;

Förhoppningsvis får Sevc ta hand om det problemet.
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Markman »

King Kong wrote:
Markman wrote:Som någon tidigare sagt, det börjar bli lite väl mycket snack om hur laget ska formeras i den här tråden. Vi har ju Lagbygget/formationer 12/13 till att diskutera uppställningar.

Låtom oss ha denna tråd till silly-delen, dvs. rykten och övergångar som rör AIK! :)
Inga problem, men jag tyckte inte mitt inlägg handlade om hur laget skall formeras, utan om hur slagkraftigt laget är, men också blir om en sån som Butler ansluter.. :)
Det var inte riktat mot någon enskild, men den som känner att det kanske blivit lite OT i dennes inlägg kan ju få ta åt sig. :)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Silly Season 2012/2013

Post by King Kong »

Ante wrote:Slagkraftigt lag utan tvekan. Men vem står upp för laget i slutspelet? Ska vi återigen se hur de andra lagen tar sig friheter mot våra stjärnor på vägen till en ev final? Lilla Brynäs välte oss i det fysiska spelet i våras och risken är överhängande att det ser ut på samma sätt den här säsongen. Bellemare o Holloway ska inte behöva försöka agera poliser. Tycker truppen ser på tok för snäll ut på papperet.
Ja, jag behöver knappast säga var jag står i frågan, det har jag genom åren förmedlat på ett övertydligt sätt..
Men kommer det inte in någon hårding så får vi väl hoppas att tex. Granberg, Alm, Skogs och Lundberg är duktiga på att smutsa ner fingrarna..

Men nog faan hade jag velat se en tuffing eller 2 i laget, för där står vi slätt...
In med Sevc och han väger upp mycket på backplats..
Forwardsmässigt är det nog bara att glömma tuffingar..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Chippen »

King Kong wrote: Men nog faan hade jag velat se en tuffing eller 2 i laget, för där står vi slätt...
In med Sevc och han väger upp mycket på backplats..
Forwardsmässigt är det nog bara att glömma tuffingar..
Känns tyvärr som om det är bara att glömma tuffingar i laget överlag utan att det ansvaret ska lägga på en spelare som Martin Lundberg. Visst han kan spela tufft, men det räcker inte till med honom som ensam tuffing i laget. Nu räckte det inte riktigt med Goren förra året heller, för där måste jag säga att det var lite för mycket snack och lite verkstad tyvärr.

Som någon skrev längre upp. Brynäs fick ju leka med oss på det fysiska planet och när en spelare som Mattias Ekholm hamnar i övertag på i princip hela vårt lag utan att han får en smäll så är det inte mycket att hänga i julgranen.

Förövrigt så borde inte Erik Andersson heller vara aktuell för oss, då Lasse sa i norran nyss att de letade spelare som skulle höja den kvalité som redan finns i laget och det är inte något som Andersson skulle göra. Däremot skulle Sevc göra det men tyvärr så känns det inte som en Lasse-värvning.

Avslutar med lite OT:
Riktigt bra att forumpolisen är framme och försöker styra upp trådar. Bara hoppas att de görs med känsla och att de själva står för vad de vill upprätta.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Toby
Posts: 95
Joined: 15 Jun 2011, 19:19

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Toby »

Ante wrote: Slagkraftigt lag utan tvekan. Men vem står upp för laget i slutspelet? Ska vi återigen se hur de andra lagen tar sig friheter mot våra stjärnor på vägen till en ev final? Lilla Brynäs välte oss i det fysiska spelet i våras och risken är överhängande att det ser ut på samma sätt den här säsongen. Bellemare o Holloway ska inte behöva försöka agera poliser. Tycker truppen ser på tok för snäll ut på papperet.
Håller med till 100% !!!
Vi var snälla redan förra säsongen men är just nu så helylle att jag mår dåligt. Kommer bli så fantastisk förbannad alla gånger man kommer tvingas se på när vi får käftsmällar på våra "stjärnor" utan att någon kommer kunna sätta ner foten och ge tillbaka med samma mynt. Minns hur Lundberg blev utmanad av Goren i slutspelet mot FBK nere i Karlstad för några år sedan och hur oerhört rädd och liten han såg ut då...den rollen kan vi inte lämna till ungpöjkarna! Jag är orolig på det här området. Inte bara över det sportsliga utfallet utan också hur jag ska klara av att se på när detta sker och samtidigt känna mig lika taggad inför kommande match..
Forceman
Posts: 66
Joined: 27 Jul 2011, 17:57

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Forceman »

Vafan, vi har ju Johan Forsberg att slänga in om nån ska ha spö!
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Silly Season 2012/2013

Post by BubbelVe »

Tag i beaktande att det inte finns just så många fulingar i något ES lag numera så att behovet av en Tie Domi inte ärså akut som vissa vill få gällande....vi kan med vår fart göra det svårt att helt enkelt orka grisa mot. Det är helt enkelt varken lätt eller snyggt att bara kunna grisa efter avblåsningar då våra stjärnor bara behöver släppa testosterontävlingarna och åka leende och byta vid avblåsning.....
Fast om Sevc kritar på och vill facewasha någon så FINE BY ME ;-)
Jag känner mig lugnare bara av att veta att Lasse skickar papper till spelare andra lag bara dreglar efter B-)
User avatar
Spökplumpen
Posts: 467
Joined: 15 Jun 2011, 13:20

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Spökplumpen »

Verkar som att Sevc är nära att krita på för en klubb nu.
User avatar
Markman
Posts: 7832
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2012/2013

Post by Markman »

Spökplumpen wrote:Verkar som att Sevc är nära att krita på för en klubb nu.
Vet du något om vilken liga eller rent av vilka lag det kan tänkas handla om?
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
luntstrom
Posts: 5
Joined: 15 Jun 2011, 14:14

Re: Silly Season 2012/2013

Post by luntstrom »

Gronvitasumo twittrar:
"Martin Sevc? Snart presenteras han, för vilka? Skellefteå?"
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Silly Season 2012/2013

Post by TS_ »

luntstrom wrote:Gronvitasumo twittrar:
"Martin Sevc? Snart presenteras han, för vilka? Skellefteå?"
Image
HumleDumle
Posts: 28
Joined: 16 Jun 2011, 18:56

Re: Silly Season 2012/2013

Post by HumleDumle »

luntstrom wrote:Gronvitasumo twittrar:
"Martin Sevc? Snart presenteras han, för vilka? Skellefteå?"
Kalsongskott.nu
pttr
Posts: 253
Joined: 30 Aug 2011, 23:40

Re: Silly Season 2012/2013

Post by pttr »

montreal wrote: För att få snurr på försäljningen krävs nog ett par nya stjärnor. Vi får väl en hint om intresset vid första isträningen.
Intresset verkar ju finnas fortfarande!

Tycker snacket om att avsaknad av center skulle skapa problem är lite överdrivet. Vi i synnerhet spelar inte med någon tydlig center, men även de som har en"tydlig"center är i ärlighetens namn inte extremt stor skillnad mot oss. Förmodligen kan alla forwards gå in som center utan större problem och t.ex. Jimmie har dominerat den positionen förr om åren. Givetvis är det bäst att alla spelar på den position de trivs med och har spelat på mest, men jag ser inte ett hinder att ta in en klassvärvning även om han enbart kan spela forward.

Snälla ro hem Butler!
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Silly Season 2012/2013

Post by TS_ »

luntstrom wrote:Gronvitasumo twittrar:
"Martin Sevc? Snart presenteras han, för vilka? Skellefteå?"
Johan Eriksson på Värmlands Folkblad svarar :
Han är inte i spelbart skick än på ett tag efter operationen, så lär dröja.
Chippen
Posts: 14284
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Silly Season 2012/2013

Post by Chippen »

Låter ju som en back vi skulle värva då just med tanke på skadan. Det skulle ju gå i linje med Koistinen och Klingberg.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Locked