Norsjö wrote:Gnäller inte. Däremot är det så att AIK är väldigt, väldigt försiktiga trots stora vinster varje år. Man har dessutom en policy att satsa i allt högre utsträckning på egna juniorer, vilket i och för sig är klokt. Vad jag grundar min åsikt på är att Lasse tidigare uttalat att det förmodligen inte kommer fler spelare innan serien. Om det stämmer är det trots allt som att säga adjö till ett eventuellt guld. Det kommer inte in fler spelare och det innebär en mellansäsong med en femte-sjätte plats och respass i kvarten. Tyvärr. Och det är ett konstaterande och inget gnäll. Det enda jag gör är att ha en åsikt att det inte är rätt.
Om jag vore sportchef skulle jag också hålla en så låg profil som möjligt. Tänk vad responsen skulle vara om han gick ut och lovade en NHL-center och allt i slutändan gick åt pipan. Det är få förunnat att få inneha en sportchefsposition i ett elitserielag, men det innebär också en enorm press, och var och varannan i de mindre och medelstora klubbarna har väl varit sjukskrivna eller hoppat av? Så fort personen rör sig ute bland allmänheten är det någon som är på honom och frågar när nyförvärven kommer, ungefär som om det vore att betälla dem på postorder från Ellos.
Att inhandla spelare för det egna kapitalet är ingen bra ide. Fråga bara någon från Malmö Redhawks, Frölunda eller varför inte MoDo?
Har man varit med sedan den allsvenska tiden tar man en säker femteplats varje dag i veckan före en riskerad ekonomi och kvalserie nästkommande år.
Kritik är bra, men den skall vara saklig. Mycket i AIK:s organisation är bra, men det finns också en del som inte är det, t ex marknadssidan. Med tanke på att man är ett av Sveriges mest framstående lag i den kanske populäraste sporten så borde man kunna landa ett eller flera sponsorkontrakt med storbolag. Om firmor som Ericsson och Volvo pumpar in enorma summor i en nischsport som segling så borde en klubb som AIK kunna landa något kontrakt med om inte dem så åtminstone med något företag i den storleksordning. Man kan hävda att "all business is local" hur ofta som helst, men sanningen är att de inte lyckats inom marknadsområdet. Bättre sponsring ger utrymme för dyrare spelare. Ett annat område som borde förbättrats är all försäljning runt matcherna. Det är ett unikt tillfälle till direktförsäljning och omsättningsökning som man helt verkar ha missat.