Lagbygget/Formationer 12/13

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Lagbygget/Formationer 12/13

Post by schteffe »

Tråd för lagbygget säsongen 2012/13

Kontrakterade spelare:
#30 Joacim Eriksson (G) 21 1990-04-09 Hedesunda IF 187 85 R 13/14
#29 Markus Svensson (G) 27 1984-07-09 Kalmar HC 185 90 L 13/14
#?? Stefan Steen (G) 19 1993-01-06 Sunne IK 187 80 L 13/14 [utvecklingskontrakt]

#28 Johan Alm (D) 20 1992-01-28 Skellefteå AIK 189 88 L 12/13
#3 Niclas Burström (D) 21 1991-01-25 Jörns IF 179 70 L 13/14
#6 Rasmus Edström (D) 19 1992-03-30 MG Hockey 180 76 L 13/14 [utvecklingskontrakt]
#8 Petter Granberg (D) 19 1992-08-27 Malmbergets AIF 190 93 R 12/13 [3:årskontrakt med Toronto, utlånad?)
#70 John Klingberg (D) 19 1992-08-14 Lerums BK 185 78 R [skadad, åter okt/nov/dec]
#61 Fredrik Lindgren (D) 31 1980-10-03 IFK Arvidsjaur 180 85 L 12/13
#51 Fredrik Styrman (D) 20 1991-04-03 Kalix UHC 180 81 L 12/13
#23 Tomas Skogs (D) 28 1984-02-19 Mora IK 178 87 L 12/13

#70 Viktor Arvidsson (LW) 18 1993-04-08 Kågedalens AIF 175 76 R Junior 14/15 [utvecklingskontrakt]
#41 Pierre-Édouard Bellemare (LW/C) 26 1985-03-06 Montpellier 182 89 L 15/16
#14 Petter Emanuelsson (C/RW) 20 1991-08-07 Kiruna HC 184 94 R 12/13
#21 Jimmie Ericsson (LW/RW) 31 1980-02-22 HC Vita Hästen 189 96 L 14/15
#19 Johan Forsberg (RW) 26 1985-06-29 Munksunds SSK 185 90 R 12/13
#20 Erik Forssell (C/LW) 30 1982-01-30 SK Lejon 176 83 L 13/14
#11 Bud Holloway (RW) 23 1988-03-01 185 91 R 12/13
#15 Melker Karlsson (RW) 21 1990-07-18 Lycksele SK 184 80 R 13/14
#24 Oscar Lindberg (C/LW) 20 1991-10-29 Skellefteå AIK 183 84 L 12/13
#27 Martin Lundberg (C) 21 1990-06-07 Skellefteå AIK 185 89 L 12/13
#45 Oscar Möller (LW/RW) 23 1989-01-22 Spånga IS 179 84 R 12/13
#10 Joakim Lindström (LW) 28 1983-12-05 Skellefteå AIK 184 88 L 13/14+1
#?? Sebastian Selin (LW) 20 1992-02-09 Morön BK 185 83 R 12/13 [utvecklingskontrakt]

Utlånade kontrakterade spelare:
Joel Mustonen, utvecklingskontrakt 12/13
Adam Pettersson, utvecklingskontrakt 12/13

Spelare med utgående kontrakt:
#37 Lee Goren (RW/C) 34 1977-12-26 190 94 R 11/12

Utlånade spelare med utgående kontrakt:
Pär Lindholm, utvecklingskontrakt 11/12
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Markman »

Jocke E, Jocke L och Skogs ser jag som givna för Lasse att försöka skriva fast.. Jocke L ska erbjudas ett kontrakt i samma stil som det Jimmie sitter på!
I fallet Skogs är det enda undantaget om vi kan få tag på en skridskostark back som är mera av en goon än vad han är, men en Skogs-typ behövs i backuppsättningen, då han och Granberg i princip är de enda backarna som fixar det fysiska spelet på ett bra sätt..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Zimme »

Goren och Crippe ska också ha förlängt. holloway tror jag åker över pölen igen. Hade och Antos är nog nöjda med att få asluta med ett guld.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

Visst ska även Adam Pettersson, Pär Lindholm, Joel Mustonen och Marcus Sörensen in bland kontrakterade spelare?

Skulle faktiskt inte ha så mycket emot att Forsberg och Hynning hittas nya klubbar åt heller. Forsberg kan ersättas med Melker högre upp och Emanuelsson förlängs med och "tar" Melkers plats.
Hynnings plats behöver egentligen inte fyllas på utifrån utan där får Mustonen och Pettersson kriga om den.
Last edited by Chippen on 31 Jan 2012, 12:49, edited 1 time in total.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Markman »

Zimme - Jag är benägen att hålla med om det i viss mån.. Jag ser i vilket fall inte Goren och Chrippe som lika givna som de jag räknade upp.. Goren har visserligen levererat poäng, men jag tycker inte att hans fysiska sida syns tillräckligt mycket, vilket gör att jag tvekar.. Jag tror att vi kan hitta en billigare goon (Sandgren/M. Lindström) som dessutom spelar mer fysiskt än vad Goren gör och få in spetsen genom en annan NA-spelare..
Gällande Chrippe så är han absolut riktigt bra när han är bra, men å andra sidan försvinner han helt ur vissa matcher också.. Där känner jag att det beror lite på vad vi annars får hugg på för wingers..
Om jag måste välja enbart en av dem säger jag Goren, men det beror också som sagt på vad som annars är aktuellt.. Svårt är det! :?

I övrigt håller jag med om att både Foppa och Hynning kan skickas..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by schteffe »

Chippen wrote:Visst ska även Adam Pettersson, Pär Lindholm, Joel Mustonen och Marcus Sörensen in bland kontrakterade spelare?
Har redigerat. Kom gärna med ytterligare förbättringsförslag.
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

schteffe wrote:
Chippen wrote:Visst ska även Adam Pettersson, Pär Lindholm, Joel Mustonen och Marcus Sörensen in bland kontrakterade spelare?
Har redigerat. Kom gärna med ytterligare förbättringsförslag.
Hm..Mattias Lindström kan du plocka bort. Han är inte våran spelare, förutom att Carolina/Florida har lånat ut honom vi har lånat ut honom i vår tur.
Nästa säsong har han inget att göra med Skellefteå om inte Florida väljer att låna ut honom, men där har jag ytterst svårt att se att vi ska ta emot honom.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

Markman wrote:Zimme - Jag är benägen att hålla med om det i viss mån.. Jag ser i vilket fall inte Goren och Chrippe som lika givna som de jag räknade upp.. Goren har visserligen levererat poäng, men jag tycker inte att hans fysiska sida syns tillräckligt mycket, vilket gör att jag tvekar.. Jag tror att vi kan hitta en billigare goon (Sandgren/M. Lindström) som dessutom spelar mer fysiskt än vad Goren gör och få in spetsen genom en annan NA-spelare..
Gällande Chrippe så är han absolut riktigt bra när han är bra, men å andra sidan försvinner han helt ur vissa matcher också.. Där känner jag att det beror lite på vad vi annars får hugg på för wingers..
Om jag måste välja enbart en av dem säger jag Goren, men det beror också som sagt på vad som annars är aktuellt.. Svårt är det! :?

I övrigt håller jag med om att både Foppa och Hynning kan skickas..
Problemet i att ersätta Goren med 2 spelare blir ju att det blir förbannat trångt på yttersidan, och där tycker jag att vi har det tillräckligt trångt redan nu.

Jag kan köpa resonemanget att Goren inte använder sin fysik tillräckligt, men samtidigt så är jag rätt glad att han inte använder den så mycket heller. Kan faktiskt tänka mig att han skulle få en massa skitutv mot sig just för att det är han oxå, typ som Ward fick.

Ett alternativ kan ju vara att ersätta Goren med en riktigt spetsytter, och sedan tilldela Lundberg en ytterplats med mera uttalad roll som tacklare/murbräcka. Hur man sedan ska lösa centerplatsen i 4:e line har jag inte kommit på, men det öppnar ju upp ett byte Lundberg/Lindberg bara.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Markman »

Chippen wrote:Problemet i att ersätta Goren med 2 spelare blir ju att det blir förbannat trångt på yttersidan, och där tycker jag att vi har det tillräckligt trångt redan nu.
Mm, jag vet.. På något sätt blir det inte riktigt bra hur man än gör, så det är svårt.. Vi behöver ju en del toughness i laget, inte minst när backsidan är så pass klen som den är idag.. Jag vet faktiskt inte alls hur man ska lösa det på ett bra sätt.. Bara att hoppas att Lasse J har bra knas på läget! :?
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

Markman wrote: Mm, jag vet.. På något sätt blir det inte riktigt bra hur man än gör, så det är svårt.. Vi behöver ju en del toughness i laget, inte minst när backsidan är så pass klen som den är idag.. Jag vet faktiskt inte alls hur man ska lösa det på ett bra sätt.. Bara att hoppas att Lasse J har bra knas på läget! :?
En lösning kan ju vara att tuffa upp backsidan :lol: Så vad fan, skit om spelaren är dålig..in med Jean-Luc Grand-Pierre. Då fan får vi tuffhet :lol:

Näe, jag vet...det var ett dåligt skämt, men för att vara seriös. En back som skulle likna Frögren eller Sanny Lindström i spelstil skulle jag inte tacka nej till.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Markman »

Chippen wrote:Näe, jag vet...det var ett dåligt skämt, men för att vara seriös. En back som skulle likna Frögren eller Sanny Lindström i spelstil skulle jag inte tacka nej till.
Instämmer! En rejäl, men ändå hyfsat skridskostark "köttbit" som kan tuffa upp backsidan skulle vara mycket värt! :)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Chippen
Posts: 14272
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

Men när jag tänker efter...finns det egentligen så många backar som tillför lika mycket till spelet, men samtidigt har en så tuff spelstil?
Nu håller jag väl Frögren före Lindström i "tillför till spelet", men ändå.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Hank »

Av de få tillfällen jag sett honom att döma verkar Ilkka Heikkinen i Växjö vara hela paketet på backsidan. Dessutom med utgående kontrakt. Lär bli snuskdyr dock - för dyr för ES?
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Skidrow »

Hank wrote:Av de få tillfällen jag sett honom att döma verkar Ilkka Heikkinen i Växjö vara hela paketet på backsidan. Dessutom med utgående kontrakt. Lär bli snuskdyr dock - för dyr för ES?
Inte en back för AIK med tanke på lönen han lär kräva.
User avatar
Talbot25
Posts: 1058
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Talbot25 »

Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att plocka in Anton Mylläri! Han var riktigt bra förut men hans förkärlek till kladdkaka har hämmat utvecklingen. Jag får lite Douglas Murray vibbar av honom och så ser han ut som Peter på kioskpiraten.


Image
lazerkrobbe
Posts: 724
Joined: 15 Jun 2011, 13:18

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by lazerkrobbe »

Från Fahlmans blogg:
SPELARNA I SKELLEFTEÅ AIK UTAN KONTRAKT ÖVER NÄSTA SÄSONG

Andreas Hadelöv, målvakt
Tomas Skogs, back
Joakim Lindström, forward
Lee Goren, forward
Bud Holloway, forward
Anders Söderberg, forward
Christian Söderström, forward

Finns åtminstone 4-5 där som jag gärna skulle se i svart-gult även nästa säsong.
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by schteffe »

Starka namn hela bunten. Säsongen är visserligen inte färdigspelad än, så det återstår ännu att se vilka som presterar i slutspelet.
Men tveklöst är Lindström prio 1 vad gäller kontraktsförlängning. Hadelöv och Söderberg är det dags att tacka av ordentligt, dessa får lämna plats för en ny hungrig andramålis respektive våra unga forwards (tänker främst på Melker).

Bör några kontrakt brytas?
Fdskebo
Posts: 1108
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Fdskebo »

lazerkrobbe wrote:Från Fahlmans blogg:
SPELARNA I SKELLEFTEÅ AIK UTAN KONTRAKT ÖVER NÄSTA SÄSONG

Andreas Hadelöv, målvakt
Tomas Skogs, back
Joakim Lindström, forward
Lee Goren, forward
Bud Holloway, forward
Anders Söderberg, forward
Christian Söderström, forward

Finns åtminstone 4-5 där som jag gärna skulle se i svart-gult även nästa säsong.
Tomas Skogs, back
Joakim Lindström, forward
Lee Goren, forward
Bud Holloway, forward

Att ge ett kontraktsförslag till dessa känns som prio 1 i dagsläget enligt mig.

Skogs & Goren lär stanna, så vida de inte får ett skambud.
Lindström känns 50/50, han kommer att vara högsta prioritet men han är ju på en egen nivå... Kan få ett monsterkontrakt från KHL som inte går att matcha och som han inte kan säga nej till.
I Holloways fall hänger det väl på NHL, tror han att han får en ärlig chans där borta så åker han dit. Annars kan han nog tänka sig att stanna med polaren Möller.

Blir lite konstigt om vi kontrakterar samtliga av dessa fyra, för då ska vi ha en andremålis bakom Jocke E (om han inte drar till NHL/AHL) och där kan Hadelöv bli aktuell för ytterligare en säsong. Utöver det så ska Chrippe & Antos ersättas men det ska även göras större plats för O Lindberg & Melker. Dessutom bör Adam Pettersson få chansen, ja vi har även Emanuelsson & Sörensen som vill tävla, och ska man vara krass så har vi väl haft en eller ett par forwards för mycket.

Möjligheten finns att vi står där med 4-5 kontraktsförlängningar, and thats it. Blir ju kanske inte den roligaste sillyn då, men kontinuiteten i laget blir ju i så fall sjukt bra.
Rollie
Posts: 2043
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Rollie »

schteffe wrote:Starka namn hela bunten. Säsongen är visserligen inte färdigspelad än, så det återstår ännu att se vilka som presterar i slutspelet.
Men tveklöst är Lindström prio 1 vad gäller kontraktsförlängning. Hadelöv och Söderberg är det dags att tacka av ordentligt, dessa får lämna plats för en ny hungrig andramålis respektive våra unga forwards (tänker främst på Melker).

Bör några kontrakt brytas?
Håller med i dina tankar. Den som jag vacklar lite om är Crippe, en del av mig vill inte behålla och en del av mig vill behålla.
Om något kontrakt ska "brytas" så är det naturligtvis Hynning och/eller Pite-foppa som ligger närmast till hands. Men har i ärlighetens namn svårt att se att det skulle ske. De gånger det hänt har det varit spelare som inte köpt situationen och det känns som dessa två är såna som accepterar vad än deras roll blir nästa år.
YNWA
Posts: 81
Joined: 02 Feb 2012, 09:52
Location: Skellefteå

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by YNWA »

Holloway är väldigt bra i Elitserien men för dålig för NHL. Detta gör att jag tror han kan tänka sig spela ett år till här. Mycket handlar nog om Möller. Goren borde förlängas med. Nyttig och gör bra med poäng. Tar heller inte så onödiga utvisningar.

På backsidan vill jag ha in 2 st defensivt starka. Skoogs blir då över och även Alm.
Rollie
Posts: 2043
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Rollie »

Skogs passar som hand i handske för det försvarsspel som man håller på och implementerar, så att inte förlänga där (för rätt peng) känns dumt. Den jag är skeptisk till är Styrman både som spelare och hur hans kropp pallar med det här. Men har har ju 2-år och verkar vara en liten favorit hos A Forsberg, så han lär garanterat bli kvar.
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by schteffe »

Både Goren och Antos deklarerar tydligt för norranbloggen att de väldigt gärna vill stanna åtminstone ett år till i föreningen. Det ger LJ (och oss andra lagbyggare) angenäma problem och även ett bra förhandlingsläge. Klubben är onekligen populär bland spelarna.

Söderberg då? Något sämre säsong i år, bli knappast bättre, tar upp en plats för juniorerna - eller, är att betrakta som "den evigt unge", håller fortsatt en hög produktionsnivå och kan mycket väl studsa upp ett snäpp till till förra säsongens resultat, samt möjlighet att teckna på ett relativt billigt kontrakt?

Söderström vill jag gärna ha kvar. Tillsammans med Jimmie har han varit och känns allt mer som den som bildar en pålitlig kärna i laget när det vankas hårdare tag eller slutspel. Saknade de båda rejält under den tunga bortaturnén senast, kändes som vi förlorade alldeles för många närkamper i deras frånvaro.

Hadelöv är den enda jag är säker på att jag vill ta farväl av. Bakom Jocke behöver vi skapa utrymme för en ny up and coming målvakt som kan axla Jockes mantel när han åker över om 1-2 år. Hadelöv är inte gjord för en andrasp(h)ade och skulle lätt tappa motivation och vilja att utvecklas. Signa istället någon lovande ung målvakt (scouting-tråden 12/13 för ev. prospects), t ex från allsvenskan med outvecklad teknik men med stor potential. Tänk Gustafsson i lule.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by svartgulsubkultur »

Tycker Antos höjt sig i år jämfört med ifjol och jag har inga betänkligheter kring att ge honom ett år till.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by schteffe »

Förvisso, 17 p på 33 matcher motsvarar drygt 28 p på 55 matcher. Att jämföra med fjolårets 24 p är det snäppet vassare. Året före det var dock skörden 31 p, året före det 37 p och året före det 46 p. Så trenden är ändå inte helt positiv, eller?
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by svartgulsubkultur »

schteffe wrote:Förvisso, 17 p på 33 matcher motsvarar drygt 28 p på 55 matcher. Att jämföra med fjolårets 24 p är det snäppet vassare. Året före det var dock skörden 31 p, året före det 37 p och året före det 46 p. Så trenden är ändå inte helt positiv, eller?
Nja, han har ju helt olika roller nu och då.
Klart att han producerade mer när han var given i förstaline med Öbba, Werner/Renberg och spelade i första PP-uppställningen.
Nu återfinns han i tredjeline och bidrar ändå skapligt med breddpoäng år efter år.
Jag utgår från att hans aktie sjunkit med åren, 06/07-07/08 var han förmodligen bland lagets bäst betalda, det är han knappast nu. Bang-for-the-buck-faktorn är nog ganska stabil.

Sen vill jag påstå att hans säsongsinledning i år inte gav poängmässig utdelning i paritet till prestation.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Fdskebo
Posts: 1108
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Fdskebo »

Jag skulle absolut kunna tänka mig att Chrippe & Antos behålls, men vem ska då bort?
Ska Hynning lösas från kontraktet, Foppa?

Visst, vi har angenäma bekymmer. En trupp som är full av talang och rutin men om Jocke, Bud & Goren blir kvar så tvivlar jag på att både Chrippe & Antos blir det. Om nu någon av Jocke, Bud eller Lee drar så måste de dessutom ersättas med bättre spelare än så.

Utöver det så knackar en hel drös med "juniorer" på dörren och vill ta en större plats.
Melker, Oscar L, Adam P, Emanuelsson, Sörensen för att nämna några. Och NÅGON av dessa bör kunna ta den.

Kontentan, om inte något kontrakt bryts så tror jag att antingen Chrippe eller Antos (eller båda) kommer att få dra det kortaste strået.
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Hank »

Skulle gärna behålla alla av Jocke, Bud, Möller och Goren.

Vis av erfarenhet vet jag dock att det är sällan man får behålla det man vill. Oftare tappar man mer än man räknat med. Tror inte att samtliga återstående finns kvar nästa säsong. Följaktligen kommer det finnas möjlighet att ge Crips och Antos nytt förtroende.
Fdskebo
Posts: 1108
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Fdskebo »

Hank wrote:Skulle gärna behålla alla av Jocke, Bud, Möller och Goren.

Vis av erfarenhet vet jag dock att det är sällan man får behålla det man vill. Oftare tappar man mer än man räknat med. Tror inte att samtliga återstående finns kvar nästa säsong. Följaktligen kommer det finnas möjlighet att ge Crips och Antos nytt förtroende.
Så du menar att någon av Jocke, Bud, Möller eller Goren kan ersättas av Chrippe eller Antos?
Hank
Posts: 1414
Joined: 26 May 2011, 13:20

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Hank »

Fdskebo wrote:
Hank wrote:Skulle gärna behålla alla av Jocke, Bud, Möller och Goren.

Vis av erfarenhet vet jag dock att det är sällan man får behålla det man vill. Oftare tappar man mer än man räknat med. Tror inte att samtliga återstående finns kvar nästa säsong. Följaktligen kommer det finnas möjlighet att ge Crips och Antos nytt förtroende.
Så du menar att någon av Jocke, Bud, Möller eller Goren kan ersättas av Chrippe eller Antos?
Inte rakt av, men det brukar öppnas upp mer platser än man tror som ska fyllas.
User avatar
schteffe
Posts: 1918
Joined: 25 May 2011, 15:50

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by schteffe »

Kommer Möller få ett så pass bra NHL-erbjudande att han vill utnyttja optionen att bryta kontraktet? Han har inte direkt gjort någon succésäsong.

Att Bud har gjort så är väl mer troligt. Kanske även Bellemare, men min förhoppning är att han stannar ett sista år.

Chrippe verkar trivas bra, men kanske är i det läget att det är aktuellt att åka utomlands för en högre lönecheck? Var sugen på det ifjol.

Jocke, Goren, Antos och Skogs verkar alla positiva till en fortsättning i laget.

Pikkarainen har ett år till, och har producerat helt okej (bäst poäng i laget och 7:a i hela ES) och har bra mycket högre potential, passar bra in i lagets spelidé. Tror inte AIK bryter.

Även om jag är kritisk till det har jag svårt att tänka mig att man bryter med Johan F. Hynning däremot, som presterat marginellt bättre, är inte lika knuten till organisationen, och måste kanske "offras" för att det ska finnas någon plats för de yngre förmågorna.

Det ger mig följande som exempel:

J. Lindström - Bellemare - Möller
Jimmie - Forssell - Melker
Söderberg - Lindberg - Goren
Forsberg - Lundberg- Pettersson
Arvidsson - Emanuelsson/Mustonen - Sörensen

Pikkarainen - Lindgren
Edström - Burström
Klingberg - Skogs
Styrman - Granberg
Alm

Sannolikt? Hur stora är behovet av ytterligare spets och i så fall var?
Locked