Lagbygget/Formationer 12/13

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

pttr
Posts: 253
Joined: 30 Aug 2011, 23:40

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by pttr »

StigVig wrote: Hjärntrappan är en ren säkerhetsåtgärd, troligast är att han INTE råkade ut för en hjärnskakning.
Han är hur pigg som helst enligt honom själv.
Så med all säkerhet är han med i 1:a semin 8-)
Ja då hjärntrappan tar max 4 dagar om man inte har en hjärnskakning så finns det ju ingen anledning att inte behandla det som en hjärnskaning. Nu håller vi tummarna för att skyddet fungerar bra!
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Trollet »

pttr wrote:
StigVig wrote: Hjärntrappan är en ren säkerhetsåtgärd, troligast är att han INTE råkade ut för en hjärnskakning.
Han är hur pigg som helst enligt honom själv.
Så med all säkerhet är han med i 1:a semin 8-)
Ja då hjärntrappan tar max 4 dagar om man inte har en hjärnskakning så finns det ju ingen anledning att inte behandla det som en hjärnskaning. Nu håller vi tummarna för att skyddet fungerar bra!
Mindre än sex dagar är man aldrig borta. Hjärntrappan är minimum 6 x 24 timmar.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Zimme »

Exakt, antingen kör man den fullt ut eller så inte alls.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by BigGuyJohan »

Tycker det är bra att läkarteamet har tagit det säkra före de osäkra :)
lulle
Posts: 16
Joined: 16 Jun 2011, 10:18

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by lulle »

Rätta mig om jag har fel, men är inte hjärntrappan ett antal olika steg man ska gå igenom för att visa sig symptomfri?
Typ dag ett ska man kunna göra en sak som belastar hjärnan på ett visst sätt och klarar man inte det utan känningar får man göra om samma sak dagen efter. Om man klarar det kommer man till steg 2 dagen efter som är något högre belastning?
Så allså kan hjärntrappan ta hur lång tid som helst att klara av om det är en väldigt allvarlig skakning.
Inte en behandling utan ett antal steg med prover för att se om man är helt återställd.
Så har då jag förstått det.
Ludomir
Posts: 31
Joined: 17 Jun 2011, 16:47

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Ludomir »

Den så kallade hjärntrappan består av sex olika steg med en successivt ökande aktivitetsgrad där första steget är total hjärnvila och steg sex återgång till match. Det skall gå minst 24 timmar mellan varje steg och vid symptom återgår man till hjärnvilan.

5 dygn bör alltså vara det teoretiskt snabbast möjliga att klara denna trappa på, men det bygger ju på att man direkt är symtomfri vilket kanske är lite svårt då väll själva diagnosen grundar sig i symptomen.

Riktlinjerna som följs finns sammanfattade bra här: http://www.lakartidningen.se/store/arti ... 0_1223.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
pttr
Posts: 253
Joined: 30 Aug 2011, 23:40

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by pttr »

Trollet wrote:Mindre än sex dagar är man aldrig borta. Hjärntrappan är minimum 6 x 24 timmar.
Precis som någon skrev här nedanför så består hjärntrappan av 6 olika steg med 24h symtomfrihet mellan varje. Får man hjärnskakningen på en måndag sker sista delen av hjärntrappan på fredagen, fyra dagar. Eventuellt matchande får man då göra den femte dagen, men det räknade jag inte med då detta inte var aktuellt för PEB.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Trollet »

Det skall gå minst 24 timmar mellan varje steg och vid symptom återgår man till hjärnvilan. Det blir inte fyra dygn.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
pttr
Posts: 253
Joined: 30 Aug 2011, 23:40

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by pttr »

Trollet wrote:Det skall gå minst 24 timmar mellan varje steg och vid symptom återgår man till hjärnvilan. Det blir inte fyra dygn.
Smällen skedde på tisdagkväll. Efter 24h, alltså onsdag får han köra lätt aerob träning. På torsdag får han köra lätt individuell grenspecifik träning, typ åka skridskor. På fredag kör han grenspecifik träning utan kroppskontakt, tränar med röd tröja. På lördag kör han full träning=fyra dygn. Det sista steget i hjärntrappan innebär att man återgår till match vilket aldrig var aktuellt, så i det här fallet var det max fyra dygn som gällde vid symtomfrihet.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Zimme »

Nej, skadar du dig 19:15 tisdag kväll så tränar du inte onsdag.
Onsdag_Vila (Hjärnvila. dvs ingen TV, dator etc)
Torsdag_Steg 2 (lätt träning utan mjölksyra)
Fredag_Steg 3 (skridskoåkning, cykling)
Lördag- Steg 4 (Träning med laget utan kroppskontakt)
Söndag_Steg 5 (Full träning)
Måndag_Återgång till match.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Markman »

Fast om han inte kan ta sista steget så är han ju inte färdig med trappan heller, utan då blir det först på söndag när han kan ta det steget också som han är färdig = minimum 5 dygn. 6 steg med (minst) 24 timmar mellan varje steg kan aldrig bli mindre än 5 dygn.

Men återigen - hjärnskakning är inte det huvudsakliga problemet, utan det huvudsakliga är käken/munnen, och det är den som gör att han fortfarande är klädd i rött på träning.
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
pttr
Posts: 253
Joined: 30 Aug 2011, 23:40

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by pttr »

Zimme wrote:Nej, skadar du dig 19:15 tisdag kväll så tränar du inte onsdag.
Onsdag_Vila
Torsdag_Steg 2
Fredag_Steg 3
Lördag- Steg 4
Söndag_Steg 5
Måndag_Återgång till match.
Nej, det är minst 24h symtomfrihet innan fysisk aktivitet får påbörjas. Detta innebär att om man inte har symtom kan man träna lätt aerobt 24h efter smällen.

Men hur som helst så fanns det ju ingen anledning att chansa då hjärntrappan går så oerhört snabbt när man inte har hjärnskakning.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Zimme »

MINST 24 timmar. Sen när har AIK träning efter kl 19 på kvällen?
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
pttr
Posts: 253
Joined: 30 Aug 2011, 23:40

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by pttr »

Zimme wrote:MINST 24 timmar. Sen när har AIK träning efter kl 19 på kvällen?
Men snälla nån, han kan ju vara ute och promenera eller köra egen träning. Annars kan man ju lika gärna säga att han ej skulle kunnat vara igång förrän tisdag eftersom att de inte hade någon träning på exempelvis lördagen :P Men om det känns bättre så kan vi säga 4,5 dygn. Absolut inte sex dygn iaf!
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Zimme »

Vet inte varför vi ens diskuterar det här...
Det måste du väl ändå inse att ingen kör på det sätt du beskriver, vad spelar det för roll om han är matchklar söndag kväll eller måndag? Även om du skulle köra med prick 24 timmar mellan varje steg skulle han inte kunna spela match förrän Måndag kväll hursomhelst
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
pttr
Posts: 253
Joined: 30 Aug 2011, 23:40

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by pttr »

Zimme wrote:Vet inte varför vi ens diskuterar det här...
Det måste du väl ändå inse att ingen kör på det sätt du beskriver, vad spelar det för roll om han är matchklar söndag kväll eller måndag? Även om du skulle köra med prick 24 timmar mellan varje steg skulle han inte kunna spela match förrän Måndag kväll hursomhelst
Haha nej jag vet inte heller varför detta blev en sådan diskussion. Teoretiskt fullkontaktträning lördag och matchklar söndag, men det kvittar då detta aldrig var aktuellt. Hela poängen var iaf att det är rätt att behandla det som en hjärnskakning då hjärntrappan ändå går så pass snabbt för att komma igång med träning med full kontakt igen.
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Trollet »

4.5 dygn kan det aldrig bli heller. Om vi bortser helt från vilka tider laget tränar osv och tänker oss att det optimeras helt, så hamnar man så här. Vi räknar även bort diagnostiden.

Tisdag 19.15: Skadan uppstår. Diagnos ställs, tänkbar hjärnskakning. Vila påbörjas, pågår till:
Onsdag 19.15: Steg 2 påbörjas, pågår till:
Torsdag 19.15: Steg 3 påbörjas, pågår till:
Fredag 19.15: Steg 4 påbörjas, pågår till:
Lördag 19.15: Steg 5 påbörjas, pågår till:
Söndag 19.15: Spelaren friskförklaras och kan spela match. Dvs, absolut tidigast spel fem dygn efter smällen.

Fem dygn eller 120 timmar, det går aldrig att komma under det. I ett absolut idealfall kan man tänka sig en skada en lördags- eller söndagsmatch 16.00 och därmed spel på torsdag eller fredag 19.00. I praktiken blir det inte så.

Dels får det inte bli några missar på vägen, är det ingen hjärnskakning så kan man förstås bortse från det.

Dels är det 24 timmar, inte "ungefär ett dygn" eller liknande. Nästföljande diagnos får inte ställas förrän 24 timmar har gått, dvs 24 timmar måste ägnas åt varje steg. Varje undersökning måste därför optimeras tidsmässigt, det kan låta petigt men så fungerar det. Får man då en smäll under match en kväll så är jag ganska säker på att stegen förskjuts till att uppdateras förmiddagar, dvs vilan efter en smäll på tisdag kväll avslutas torsdag förmiddag, varpå varje koll görs på förmiddagarna varje följande dag.

Jag kan lova att ingen ansvarig läkare vill ha en hjärnskakning i journalen där man har tummat på de där timmarna.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
pttr
Posts: 253
Joined: 30 Aug 2011, 23:40

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by pttr »

Fortfarande så håller jag med, jag vet precis hur hjärntrappan fungerar då jag praktiserat den. Det jag menade och som jag förklarat flertalet gånger redan är att man kan köra full träning efter 4 dygn varken mer eller mindre om man är symtomfri. Efter 5 dygn är man helt klar och kan spela match. Då ett matchande för Bellemare inte var aktuellt så skulle han genomgå sista steget det fjärde dygnet. Eftersom att vi förutsatte att han var symtomfri så skulle han inte få några komplikationer och kunnat träna för fullt hädanefter. Förstår du nu?
Trollet
Posts: 8466
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Trollet »

Jag har förstått hela tiden. Det är dina 4.5 dygn som aldrig kan bli verklighet men det tycks inte vara aktuellt längre så vi kan väl stänga den diskussionen nu.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Rampa »

Jag förstår inte heller varför ni diskuterar detta här.
HÅLL ER TILL ÄMNET.
User avatar
tazman
Posts: 1984
Joined: 01 Jun 2011, 18:49

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by tazman »

Mycket diskussion kring de offensiva enheterna men där kommunikationen kanske är allra viktigaste är bland backparen, intressant hur Wallson och CO väljer att formera dessa för tillfället:

Klingberg-Sevc - Har väl mer eller mindre spelat ihop från dag 1 sedan Sevc anslöt och Klingberg var tillbaka från sin skada, känns stabilt.

Alm-Lindgren - Ett nytt par, kan det vara så att den ibland lite osäkra Alm behöver skridskovirtuosen Lindgren vid sin sida?

Burström-Granberg - Två smarta hockyspelare som inte uppnåt någon högre ålder men dock har rutin i massor. Burström har varit lite svajig den sista tiden men börjat hitta rätt igen och Granberg har varit riktigt bra den senaste tiden.

Skogs-Andersson - Skogs är den av backarna som jag upplever slarvast allra mest, är den någon skada som begränsar honom? Erik har gjort det bra i PP och det är en spelare som du kan putta in vart som helst i laget.
"Vinstchans en procent: Lika stor risk som Norwich skulle vinna Premier League-lika stor risk är det att Liverpool vinner Champions League."/Simon Bank, Sportbladet, inför CL 2005.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

Som Arvidsson och Holloway spelar nu bör de byta plats. Arvidsson in med Möller-Bellmare och Holloway som 13:e.
Jag inser att jag kommer få skit för åsikten, men bästa laget ska spela i Slutspelet och Holloway tillhör inte de 12 bästa forwardsen just nu.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
374
Posts: 5293
Joined: 01 Jul 2011, 20:25

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by 374 »

Holloway bör vara på isen, han är en sådan som kan göra avgörande individuella prestationer.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

Visst är det så, men det kan även Arvidsson just nu och det spel han totalt visar upp gör att jag faktiskt känner större tilltro till Arvidsson än Holloway just nu.

Kroppsspråket på Holloway är inte bra och han ser ut att ha hängskalle som bara den.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Zimme »

Varför ska du slakta en fullt fungerande lina?
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
lurch
Posts: 406
Joined: 06 Jan 2013, 11:39

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by lurch »

De bär mej emot att säja de men Holloway suger just nu. Bänka han för ordningens skull nästa match,in me Forsberg å rör om lite till.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Sv: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Chippen »

Zimme wrote:Varför ska du slakta en fullt fungerande lina?
För att jag tror att den blir giftigare med en spelare som är på tå än med en som inte är det.

Även du måste ju se att Holloway inte är i slag just nu, och spelar helt utan självförtroende. Det har vi inte råd med just nu tycker jag.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Zimme »

Arvidsson fungerar bättre med Emanuelsson och Lindberg än med Möller och bör få spela med dem.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
StigVig
Posts: 1557
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by StigVig »

Lugn bara Lugn Bud kommer att börja leverera bara jag får hem Matchtröjan med hans namn på ryggen.
Fick ett mejl 27/3 att den var på väg ;)
(jo jag vet klantigt att inte beställa den tidigare)
Krossa Skiten!!!!!
Sportis
Posts: 638
Joined: 15 Jul 2012, 15:20

Re: Lagbygget/Formationer 12/13

Post by Sportis »

Man tror inte sina ögon när man ser att folk vill in med Forsberg istället för Holloway. Visst, Bud har inte varit bra, men ska vi ta guld i vår så måste vi få igång honom.
Locked