Elitseriens regler

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Elitseriens regler

Post by Markman »

Eftersom det inte fanns någon lämplig tråd för att diskutera regler i ES så startar jag en nu! Vilka regler vill ni ändra på, och vilka vill ni ha kvar? Är planen för stor eller för liten, eller kanske alldeles lagom?

Anledningen till att jag startade tråden var dock följande: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 4150446.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
Hockeyligan funderar på att göra det enklare för lagen att backa hem och spela igelkottsförsvar, genom att flytta icing-gränsen till den egna blålinjen istället för rödlinjen.. Äckel-defensiva lag som Groko och Gnaget med flera ska med andra ord få större möjligheter att mörda hockeyn ännu mer..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Elitseriens regler

Post by svartgulsubkultur »

Är dom dum i huvvet????
Rönnkvist räserrunkar i detta nu...

Skulle hellre se att man åkte på en tvåa varje gång man slagit tio icingpuckar...
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Elitseriens regler

Post by Markman »

svartgulsubkultur wrote:Är dom dum i huvvet????
Rönnkvist räserrunkar i detta nu...

Skulle hellre se att man åkte på en tvåa varje gång man slagit tio icingpuckar...
+1000
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Elitseriens regler

Post by Zimme »

Krymp mittzon, nolltolerans mot att hindra icke puckförande spelare från att jaga puck.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Elitseriens regler

Post by Markman »

Anledningen, enligt AB:s artikel är "för att öppna för snabbare spelvändningar och ett snabbare spel".. *facepalm*
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
nomercy
Posts: 546
Joined: 15 Jun 2011, 21:49

Re: Elitseriens regler

Post by nomercy »

Zimme wrote:Krymp mittzon, nolltolerans mot att hindra icke puckförande spelare från att jaga puck.
Pluss en.
kurtivar
Posts: 576
Joined: 16 Jun 2011, 18:24

Re: Elitseriens regler

Post by kurtivar »

man ska inte krympa rinken, blir less på alla snackar om att man ska krympa rinken för att få roligare spel. vad är roligt med dumpa och jaga? har sett en del NHL matcher den här säsongen och jag är förvånad över att folk tycker att NHL-matcher är mer underhållande. powerbreaken tar upp tid där man istället kunnat spela(hur många har dom i varje period? 3?) och sen är det reklam i dom. det blir ju aldrig något tempo i matcherna. alltid segt. :|
alla lag jag har sett kör dumpa och jaga, det är jävligt tråkigt om du frågar mig.

visst det blir mer chanser i NHL, det är mer tacklingar, mer individuella prestationer. men tror att det är så för att dom bästa i världen spelar där, det är ju klart att det blir mer underhållande när man ser dom bästa.
Elitserien skulle må bra av att få in nytt tänk, inte tänka defensivt utan offensivt. Detta är dock väldigt svårt dels för att man måste undvika kvalserien. i elitserien får de bara inte gå skogen, att åka ut är förödande för en klubb. se bara på leksand, malmö, mora osv.
sen är det ju rundgång på tränare i elitserien. även om det börjar släppa lite grann.

det enda jag skulle vilja ändra är mittzonen, krymp den.
jag vill inte ha dumpa och jaga hockey.
User avatar
Talbot25
Posts: 1058
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Elitseriens regler

Post by Talbot25 »

Linjedomare som kan se millimeterskillnader då en spelare kommer i 50 knyck och som då blåser för att han är säker på att det är offside.

Jag skulle kunna ta det ett steg längre och göra linjerna bredare.
User avatar
ossian
Posts: 3645
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Elitseriens regler

Post by ossian »

jag fick just en snilleblixt, återkommer
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Elitseriens regler

Post by Rampa »

Behåll icing, men ta bort offside-regeln om pucken är över röda linjen när den spelas. Skulle gynna skridskosnabba lag och spelare.
Tompa
Posts: 503
Joined: 15 Jun 2011, 23:15

Re: Elitseriens regler

Post by Tompa »

Ingen regeländring egentligen, men, större spelförståelse från linjedomarna. Som linjedomarna i junior-vm och framförallt NHL som vet när man ska släppa en icing även om pucken dumpas 2 cm innan rödlinjen. Blir ett helt annat flow i spelet. Det absolut bästa vore såklart touch-icing, men det lär väl aldrig komma tillbaka.
Winning isn't everything, it's the only thing
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Elitseriens regler

Post by King Kong »

Är ju lite både och det där med att släppa en icing som läggs någon cm för tidigt..
Tror det skulle kunna skapa en massa debatt och otyg om ett sån beslut visar sig kosta viktiga matcher eller poäng..
Just vad det gäller linjerna tycker jag att man skall döma rakt efter dom linjer och regler som finns..
En offside är en offside om spelaren är inne före pucken, inga "bedömningar" där heller tycker jag, utan döm efter reglerna rakt av..
Däremot kanske man kan vifta bort en icing ibland om man läser att en spelare är nog nära att ta den om han bara vill..men segar sig allt som bara går..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
Special Brew
Posts: 10003
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Elitseriens regler

Post by Special Brew »

King Kong wrote:Är ju lite både och det där med att släppa en icing som läggs någon cm för tidigt..
Tror det skulle kunna skapa en massa debatt och otyg om ett sån beslut visar sig kosta viktiga matcher eller poäng..
Just vad det gäller linjerna tycker jag att man skall döma rakt efter dom linjer och regler som finns..
En offside är en offside om spelaren är inne före pucken, inga "bedömningar" där heller tycker jag, utan döm efter reglerna rakt av..
Däremot kanske man kan vifta bort en icing ibland om man läser att en spelare är nog nära att ta den om han bara vill..men segar sig allt som bara går..
+1
lulle
Posts: 16
Joined: 16 Jun 2011, 10:18

Re: Elitseriens regler

Post by lulle »

Sitta full tid vid utvisningar, även om motståndarna gör ett pp mål.
User avatar
ossian
Posts: 3645
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Elitseriens regler

Post by ossian »

Personligen vill inte se förändringar som ändrar spelet och förutsättningarna för mycket, typ ändra storleken på rinken, målet osv. Men tyvärr tycker jag liret i elitserien blir tråkigare och tråkigare, det är få lag som bjuder till och lirar hockey. Matcherna slutar 1-1. Grundproblemet är att det är lättare att förstöra än att skapa, såsom inom fysik. Det kan ta flera år att bygga ett hus, men det tar bara ett par sekunder att rasera det. Numera sticker många fler lirare till NHL och AHL, och Ryssland tar även russin ur elitseriekakan. De allra skickligaste spelarna som förrut kunde gå in och peta in puckar i en grismatch pga individuell skicklighet blir allt färre och färre. Det man då måste göra för publikens skull är att gynna lag som försöker skapa hockey.

Förslag:

1) återinför nolltolerans mot spelförstörande moment

dvs hakning, fasthållning, interference osv. Nolltolerans, som i NHL och internationell hockey..

2) Ge bonuspoäng till ett lag som gör fler än tre mål (ta ut målvakten för att vinna med två, tre eller fyra mål räknas ej).

Luleå möter Solna, och det blir en kavalkad av sarg ut, icing och grisgegga i 65 minuter tills någon finne lyckas sätta en straff. Hur kul är det att titta på? Det blir alltså två poäng. Jämför då med en rafflande match med böljande offensivt spel då motståndaren plockar ut målvakten i PP en minut kvar, och kvitterar till 4-4. Sen förloras matchen i förlängning. Det skulle alltså ge ett poäng mindre än Luleås exempel med nuvarande system.

Inom rugby hade man problem med alltför defensivt och destruktivt spel tidigare, och då införde man en liknande regel som innebar att ett lag som gör fyra tries (springa med bollen över mållinjen) fick en bonuspoäng, och vips började lag anfalla. Helt klart ett incitament till att anfalla, men det skulle inte totalt förändra själva spelet - endast inställningen till att anfalla.
jowa
Posts: 470
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Elitseriens regler

Post by jowa »

Exakt! Det behövs inte ändra en enda regel, det räcker gott med att domarna börjar döma för hakningar, fasthållningar och screeningar så kommer farten och målen som ett brev på posten.
Chippen
Posts: 14270
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Elitseriens regler

Post by Chippen »

King Kong wrote:Är ju lite både och det där med att släppa en icing som läggs någon cm för tidigt..
Tror det skulle kunna skapa en massa debatt och otyg om ett sån beslut visar sig kosta viktiga matcher eller poäng..
Just vad det gäller linjerna tycker jag att man skall döma rakt efter dom linjer och regler som finns..
En offside är en offside om spelaren är inne före pucken, inga "bedömningar" där heller tycker jag, utan döm efter reglerna rakt av..
Däremot kanske man kan vifta bort en icing ibland om man läser att en spelare är nog nära att ta den om han bara vill..men segar sig allt som bara går..
Det skulle väl även skapa en debatt om bedömningen på när en spelare segar sig ist för att nå pucken vid en icing. Det finns egentligen bara ett sätt att få bort allt vad heter bedömningar vid icing, eller iaf eliminera många fall av segåkningar etc. Det är att inför touch-icing igen.

Kan faktiskt inte förstå motståndet till det hela, om man vill få ett öppnare och mera fartfyllt spel. Skaderisken öknar? Minimalt skulle jag vilja säga.

En fråga om offside. Visst fan finns det ett tillfälle då det är tillåtet att som spelare vara före pucken över blå linje, och det är om man backar över linjen med pucken under kontroll, eller har jag drömt att den regeln finns?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Elitseriens regler

Post by Markman »

Du har så vitt jag vet helt rätt i att det är tillåtet att backa in med pucken under kontroll.. Mikko Lehtonen gjorde väl ett av sina mål så i fjol.. En diagonalpassning som han backar in med, vänder runt och driver in på mål förbi backen och nyper dit den med en hård backhand i krysset bakom Lill-Honken i Frölunda, om jag inte minns alldeles fel.. Har för mig att Frölunda protesterade och sa att det var offside, men godkänt blev det..
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
King Kong
Posts: 1905
Joined: 15 Jun 2011, 22:31

Re: Elitseriens regler

Post by King Kong »

Chippen wrote:
King Kong wrote:Det skulle väl även skapa en debatt om bedömningen på när en spelare segar sig ist för att nå pucken vid en icing. Det finns egentligen bara ett sätt att få bort allt vad heter bedömningar vid icing, eller iaf eliminera många fall av segåkningar etc. Det är att inför touch-icing igen.
Vi har ju redan en bedömning kring det och det har väl inte skapat några större debatter, men visst skulle det kunna hända..

Och ja, man får backa in med pucken om man anses ha den under kontroll..
“But a bigger thing than the points is trying to find that consistency and compete every night. If your stick isn't working that night, you still need to bring something to the table to help better the team.” - Bud Holloway
Add Will to skill.
User avatar
anton95uppsala
Posts: 669
Joined: 15 Jun 2011, 20:00
Location: Uppsala

Re: Elitseriens regler

Post by anton95uppsala »

Tycker att videodomarnas bilder borde släppas till allmänheten. Annars är jag nöjd. Sen tycker jag också att domarna ska döma exakt som det står. Dvs, är det offside eller icing så är det. Jag personligen ser hellre att domarna dömer exakt, så att vi får lite ordning och reda. Vill inte veta av att domaren släpper en icing för att pucken släpptes 2 cm innan linjen osv, men det är vad jag tycker.

Kul tråd för övrigt.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Elitseriens regler

Post by Skidrow »

1. Flytta blå linjen 1m närmare röd.

2. Gör målen större lr minska målvakternas storlek på skydden.

3. Återinför nolltolerans mot spelförstörande moment

4. Ta bort regeln med tackling i ryggen per automatik ger utvisning så spelarna slutar vända ryggen till för att få med sej en utvisning.

5. Måldomarns kamera ska tv ha /hallen ha tillgång till i efterhand iaf

6. Låt media prata med domarna så domarna får förklara varför dom gjorde som dom gjorde, vilket gör att publiken (iaf dom mesta) ser att det är mäniskor och man kan få vis sympati om domarn kan efter matchen då säga det såg ut som Antos klubba därför fick han 2min, nu i efterhand har jag sett att det var fel.
User avatar
ossian
Posts: 3645
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Elitseriens regler

Post by ossian »

Problemet som jag ser det är att ifall storleken på målet/målvaktsutrustningen ändras, samt att neutral zon görs mindre, så ändras spelet för mycket för min smak. Det skulle bli lite handbollsanfall, där ett lag när de förlorar pucken backar hem och försvarar egen kasse. Defensiven blir mer extrem. Målen skulle göras genom att kasta in pucken mot mål och skymma, det skulle inte bli samma lir som nu känns det som.

Det går ju att anfalla och spela hockey nu också, såsom Brynäs, vi och HV 71 gör. Problemet är att det inte lönar sig speciellt mycket. Du måste sätta upp regelverket så att ett skapande, kreativt och anfallande lag gynnas i längden, genom utvisningar och bonuspoäng.
User avatar
Markman
Posts: 7824
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Elitseriens regler

Post by Markman »

Hur tänker ni som vill förändra storleken på målvaktens skydd/målburens storlek egentligen? Ni kanske borde fundera lite på följderna av en sån förändring.. För både skydd och målbur ska det rimligtvis vara de internationella reglerna som ska gälla.. Vad händer annars när man till vardags spelar i ES med större målbur och sedan ska iväg till VM där det är mindre målbur.. Visst räcker det väl ändå att måsta anpassa sig till en annan storlek på planen! Det kommer bara att göra det svårare för våra inhemska spelare att byta liga och även att spela internationellt..

Kör på Krister Holms lösning istället: Bättre utbildning åt skyttarna!
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
Trollet
Posts: 8476
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Elitseriens regler

Post by Trollet »

Från och med slutspelets början ändras reglerna för powerbreak. Förr var det som bekant vid första avbrottet efter 13 minuter spelare, men inte under pågående powerplay/boxplay inte efter icings och inte efter mål.

De nya reglerna är att det enda undantaget är vid mål. Det blir alltså powerbreak vid icings och under utvisningar i fortsättningen.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Draper
Posts: 670
Joined: 15 Jun 2011, 16:12

Re: Elitseriens regler

Post by Draper »

Trollet wrote:Från och med slutspelets början ändras reglerna för powerbreak. Förr var det som bekant vid första avbrottet efter 13 minuter spelare, men inte under pågående powerplay/boxplay inte efter icings och inte efter mål.

De nya reglerna är att det enda undantaget är vid mål. Det blir alltså powerbreak vid icings och under utvisningar i fortsättningen.
Bara att slå en icing för att få vila om man varit tillbakapressad en stund. Värdelöst.
Ett bedårande barn av sin tid.

One thing they can't take away is our loyalty and pride
Trollet
Posts: 8476
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Elitseriens regler

Post by Trollet »

Draper wrote:
Trollet wrote:Från och med slutspelets början ändras reglerna för powerbreak. Förr var det som bekant vid första avbrottet efter 13 minuter spelare, men inte under pågående powerplay/boxplay inte efter icings och inte efter mål.

De nya reglerna är att det enda undantaget är vid mål. Det blir alltså powerbreak vid icings och under utvisningar i fortsättningen.
Bara att slå en icing för att få vila om man varit tillbakapressad en stund. Värdelöst.
Exakt. Popcornmentaliteten har tagit ännu en seger.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Elitseriens regler

Post by Rampa »

Min åsikt är att powerbreak borde tas bort helt. Varför i hela friden behöver vi det. Är tv-kommentatorerna så otränade att de måste ha en andhämtningspaus varje period?
Vad har hockeyligan för motivationtill detta? Publiken hinner ut o köpa kaffe? Pissa?
Domarna behöver torka svett?
För inte kan det väl endast bero på lite snö-skrapning.
User avatar
TS_
Posts: 902
Joined: 15 Jun 2011, 21:04
Location: F.d Ursviken, numera Westeros

Re: Elitseriens regler

Post by TS_ »

Har för mig att det är reklamavbrott för andra tv-stationer som sänder utomlands.
User avatar
smogz
Posts: 5690
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Elitseriens regler

Post by smogz »

Ok att ge måldomarbilderna till allmänheten är väl ok men inte särskilt viktigt. Däremot borde domarna få en skärm att själva titta på bilderna. Hur svårt kan det vara att koppla en extraskärm till måldomarnas utrustning och låta domarna avgöra om det är mål.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 3021
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Elitseriens regler

Post by Foppas skridskocoach »

TS_ wrote:Har för mig att det är reklamavbrott för andra tv-stationer som sänder utomlands.
Och vilka är de?
Tigerränderna går aldrig ur.
Locked