Omg 26 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Trollet
Posts: 8478
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Omg 26 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by Trollet »

Kallt konstaterat så är vi i form nu, som bisittaren i Linköpingsmatchen sa: Skellefteå AIK är det bästa laget i Elitserien just nu. Tänk vilken jävulsk vändning från Brynäs och Frölundamatcherna förra veckan. Uppehåll är inte bra för AIK, nerträning kan ju ha en del i det hela.

Vill gärna se Forre ytterligare en match mellan Möller och Holloway. Sammanlagt 11 pinnar från den kedjan på 2 matcher. 4 var från Möller och Holloway, innan tog det 6 respektive 5 matcher för dom att komma upp i fyra poäng var.

I övrigt ser jag gärna Lindberg mellan Jimmie och Söderström, även om Lundberg gjorde det bra så har Lindberg högre potential och jag vill gärna att han får chansen. Om Goren kommer tillbaks föreslår jag att han spelar med Antos och Bellemare.

Hur spelar Luleå?
Åker mycket skridskor, sätter oerhörd press på spelare med puck. Lite pojklagshockey galore, alla stirrar på pucken. Framgångsrikt sätt att försvara sig på. Men också extremt hämmande för anfallsspelet. Det kan vi utläsa i målstatistiken. Luleå har bara 47 insläppta, minst i serien men också bara 51 gjorda, även det minst i serien.

Sammanfattningsvis så är Luleå det absolut tråkigaste laget att titta på i elitserien. Tur att det är derby (ja eller iallafall match mot ett lag som inte ligger så långt bort, finns bara ett derby), så det åtminstone finns heta känslor, annars hade nog Luleåmatcherna haft minst antal åskådare.


Hur ska AIK spela då?

Pressen från Luleå ställer höga krav på puckhållaren att spela ifrån sig pucken snabbt. Helst väldigt snabbt eftersom man garanterat har en hasafot hasande i bakhasorna (!) och en annan dräglande inte långt därifrån. Det ställer också krav på att alla medspelare snabbt gör sig spelbara.

Nycklar
- Förstapass: Med Luleås försvarsspel mot sig så måste man ta med sig spelet från Linköping och vässa det lite ytterligare. Förstapassen måste komma snabbt och sitta på bladet, det gäller inte bara för puckhållaren att vara snabb, medspelarna måste göra sig snabbt spelbara. Möjligen bör Alavaara sitta denna match då han inte riktigt har snabba förstapass i sig.

- Trafik på mål: AIK fick göra 6 mål mot Linköping, självklart var det fantastiskt bra gjort men det berodde också lite på att Linköping var rätt lama i försvaret. 6 mål på 21 skott kan knappast Säcken vara nöjd med. Linköping var dock ännu ett steg i rätt riktning, men ändå ser man rätt många skott avlossas utan tillstymmelse till AIKare i närheten av målvakten. Trycket mot mål måste ökas ytterligare.

- Fart: Mot tråktråklag som Luleå måste man hålla farten uppe hela matchen. Luleå kommer att försvara sig aggressivt och försöka kontra ibland. Har man inte fart både på skridskor och i passningsspelet fastnar man i Luleås tokpress och förlorar pucken.

- Försvarsspel full ut: Ingen halvdistanspress, här gäller det att visa Luleå att inte bara dom kan sätta press på motståndarna utan AIK måste hålla pressen uppe hela tiden. I sista mot Linköping syntes det direkt att spelarna räknat in en seger och då gör man inte presspelet lika ordentligt. Det straffade sig också snabbt. Mot Luleå står det noll noll när matchen börjar. Dvs vi har inte råd med halvhjärtat försvar.

- Powerplay: Inne i offensiv zon är vi dödliga just nu. 3 av 3 mot Linköping och alla på kort tid. Viktigt att man kommer in med pucken i zon vilket har varit ett stort problem. Väl inne i zon känns det som självförtroendet börjar komma. Hoppas på minst ett PP-mål.

Sammanfattningsvis, gör vi mer än 2 mål så vinner vi för det gör aldrig Luleå.

Efter att i förra och förrförra veckan legat i rännstenen både spel- och klackmässigt så har de två senaste matcherna varit en klar förändring i positiv riktning.
Laget har speed och passningarna sitter numera på tejpen. Om det beror på lördagspublikens entusiasm eller om publikens entusiasm beror på den förhöjda spelkvallan låter jag vara osagt men att de två sakerna hänger ihop anser jag vara vetenskapligt fastställt.

På Torsdag kommer Elitseriens egen doktor Död, Groko, till Skellefteå Kraft Arena och kommer att försöka tråka ihjäl allt och alla med sina bedövningspilar, paralyseringsserum och sin det-vore-kul-att-se-målarfärg-torka-som-omväxling-taktik.

Men Skellefteå AIK, North Power, hockeykulturen som alla skellianer bär inom sig och det godas ständiga kamp mot ondskan ska jävlar i mig se till att det blir fulla spjäll i Skell-Hell på torsdagkväll!

Hasafotsklacken ska inte kunna få en syl i vädret när ALLA på Västra går verbal bärsärkagång och lyfter arenataket upp i omloppsbana.
Varenda svartgul själ på läktaren tar sitt eget ansvar och gör sitt yttersta för att sjunga, skrika,klappa och heja ännu mer än AIK-kamraten vid sin sida.
Oavsett resultat på jumbotronen så ser vi till att bära våra tigerrandiga krigare till en maximal prestation.
Serieledningen är inom räckhåll och om alla inblandade bara vill att vi ska ta den så gör vi också det.

KOM IGEN NU SVARTGULA LAGET! KÄMPA FÖR DEN SVARTGULA FANAN!

/Smogs och SGSK
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by svartgulsubkultur »

Är det bara jag som är psyched-up utav bara helvete inför den här matchen?
Jag vill se Grokoblod och en björnsax runt varje hasafot, jag vill se en fullständig överkörning på såväl planen som på läktaren.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Trollet
Posts: 8478
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by Trollet »

svartgulsubkultur wrote:Är det bara jag som är psyched-up utav bara helvete inför den här matchen?
Jag vill se Grokoblod och en björnsax runt varje hasafot, jag vill se en fullständig överkörning på såväl planen som på läktaren.
Nej, vi är åtminstone två. Grymt bra känsla inför torsdagen nu!
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by svartgulsubkultur »

Jo, nästan för bra...
Men just nu skiter jag i om mr Anticlimax kommer att bita mig i arslet senare.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Trollet
Posts: 8478
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by Trollet »

Vinna vill man alltid men jag vill radera intrycket av förra matchen mot Luleå.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by svartgulsubkultur »

Trollet wrote:Vinna vill man alltid men jag vill radera intrycket av förra matchen mot Luleå.
Exakt!
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by Rampa »

svartgulsubkultur wrote:Är det bara jag som är psyched-up utav bara helvete inför den här matchen?
Jag vill se Grokoblod och en björnsax runt varje hasafot, jag vill se en fullständig överkörning på såväl planen som på läktaren.
Med Lördagens match som riktmärke är det väl ingen risk att "Hasa"-klacken ska höras ens i pauserna. Skulle det dessutom komma färre åskaådare till denna match, efter gårdagens förnedring av Lhc som visar på klättring ur formgropen, så får hela Skellefteå kommun stå med skammen.
Säger en sann supporter, boende i Piteå.

Jag hittar heller ingenting som ska motivera en enda tappad poäng mot Lule Teddybears.
Dom kommer att chockade :shock: få skåda en sällan sedd rivstart av svart-gula fartvidunder, "The black-yellow Terminators". 8-)
Efter första perioden har vi en stabil 3-1 ledning, som resten av matchen förvaltas och föräntas ytterligare.
Svart-gul-vinnarkultur är säsongens slagord!
edit: fan vad gult syns dåligt :(
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by smogz »

Jag skrev det inte i analysen ovan men jag är lite oroade för AIKs förmåga att styra spelet. Mot Linköping borta så förväntas Linköping hålla i taktpinnen och föra spelet, det öppnar ju för AIKs snabba spelvändningar. Nu mot Luleå hemma förväntas vi föra spelet och vara kreativa, eller förresten så är det ju i alla luleåmatcher. Dom är destruktiva och alla andra lag är kreativa.

Det jag oroar mig för är att vi återgår i problematiken med dåliga uppspel när vi blir satta under press och svårigheter att ta sig in i zon när motståndarna agerar köttmur i mittzon. För så kommer det att bli. Backarna kommer att sättas under press och när Lule inte kan pressa så kommer dom att jaga hem mot egen blå som värsta handbollslaget och styra ut oss på kanterna. Hoppas det finns en plan för att komma in i zon med fart där. För hittills har jag inte sett nån sån plan. Även om det sett bättre ut mot Frölunda och Linköping
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Trollet
Posts: 8478
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by Trollet »

Jag kan inte tänka mig att AIK springer in i köttmursfällan en gång till nu. Självförtroendet är bättre, nu vet de att de klarar att spela med fart. Och de vet att Luleå är extrema när det handlar om destruktiv hockey.
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by smogz »

Jodå dom vet, men har dom nån plan att hantera det. Jag är inte helt säker. Mitt glas är halvtomt
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by don_tomassso »

Om vi spelar som i går vinner vi med 4-1 och kan köra vågen hela 3e perioden.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by svartgulsubkultur »

smogz wrote:Jodå dom vet, men har dom nån plan att hantera det. Jag är inte helt säker. Mitt glas är halvtomt
...för att JAG och Trollet tjuvsmuttat ur din grogg ;)
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by svartgulsubkultur »

don_tomassso wrote:Om vi spelar som i går vinner vi med 4-1 och kan köra vågen hela 3e perioden.
Går inte, Luleå bjuder inte på de ytorna.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by don_tomassso »

svartgulsubkultur wrote:
don_tomassso wrote:Om vi spelar som i går vinner vi med 4-1 och kan köra vågen hela 3e perioden.
Går inte, Luleå bjuder inte på de ytorna.
Även lule kan ha en dålig dag på jobbet.
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by Zimme »

smogz wrote:Jag skrev det inte i analysen ovan men jag är lite oroade för AIKs förmåga att styra spelet. Mot Linköping borta så förväntas Linköping hålla i taktpinnen och föra spelet, det öppnar ju för AIKs snabba spelvändningar. Nu mot Luleå hemma förväntas vi föra spelet och vara kreativa, eller förresten så är det ju i alla luleåmatcher. Dom är destruktiva och alla andra lag är kreativa.

Det jag oroar mig för är att vi återgår i problematiken med dåliga uppspel när vi blir satta under press och svårigheter att ta sig in i zon när motståndarna agerar köttmur i mittzon. För så kommer det att bli. Backarna kommer att sättas under press och när Lule inte kan pressa så kommer dom att jaga hem mot egen blå som värsta handbollslaget och styra ut oss på kanterna. Hoppas det finns en plan för att komma in i zon med fart där. För hittills har jag inte sett nån sån plan. Även om det sett bättre ut mot Frölunda och Linköping
Är alltid lättare för destruktivt spelande lag på bortaplan när de kan fokusera till 100% på att grisa. rent statistisk så vinner dock det "anfallande" majoriteten av matcherna.
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
yrre
Posts: 15
Joined: 15 Jun 2011, 23:11

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by yrre »

Någon som vet när de släpper de biljetter som inte hämtats ut? Är de släppta redan?
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by svartgulsubkultur »

don_tomassso wrote:
svartgulsubkultur wrote:
don_tomassso wrote:Om vi spelar som i går vinner vi med 4-1 och kan köra vågen hela 3e perioden.
Går inte, Luleå bjuder inte på de ytorna.
Även lule kan ha en dålig dag på jobbet.
Det får vi se till att ordna åt dem.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
Special Brew
Posts: 10026
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by Special Brew »

Våra pigga ben kommer att chocka Lule. Vi tar detta med 4-2.
User avatar
BubbelVe
Posts: 1138
Joined: 22 Jun 2011, 13:20

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by BubbelVe »

Om luleå Hade Legat I Värmland Hur Många Hade Då Orkat Bemöda Sig Att Komma Och Titta På När luleå Försöker Sig På Att Mörda Vår Älsklingssport...
Ge luleå Ett Lagstraff Varje Period För Dela...Destroying The Game...
Nä Jag Tror Och Hoppas På Att Vi Mumsar I Oss luleånallarna Rätt Enkelt Med Ett Par 5-6 Kassar, Fast Det Räcker Med Tre För luleå Gör ALDRIG Mer Än Två..... (Förutsatt Att Alavaara Hjälper Dem)

Skellefteå AIK - luleå .........5-1
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by don_tomassso »

phasse wrote:Har igång Luleå-Timrå på jobbet. Herregud så dött i arenan. Vilar de rösterna eller? Låter som att de spelar i Kopparhallen.
Tja dom gör ju inga mål heller så.lovar gott inför på torsdag.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by svartgulsubkultur »

http://northpower.nu/wordpress/phpBB3/v ... f=34&t=249" onclick="window.open(this.href);return false;

"Hockeymördarna ska vi tukta!" är det som gäller imorgon.
Inget jävla tuggummituggande och smsande på Västra, nu spränger vi seismografen!
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by svartgulsubkultur »

I all Lindströmhysteri får vi inte glömma bort att det är en grymt viktig match imorgon.
Skillnaden mellan vinst och förlust pendlar mellan första- och femteplats.
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by smogz »

har dom lagt ner Concorde? Lindström borde hinna till nedsläpp ;-)
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Rampa
Posts: 3948
Joined: 27 May 2011, 08:29

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by Rampa »

Ser i alla fall ut att vara i det närmaste slutsålt om man tittar på Ticnet.
robzon
Posts: 249
Joined: 17 Jun 2011, 22:36

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by robzon »

Full fokus på matchen i morgon! (gott om ståplatser kvar tyvärr ca 600)
Se till att ta med polarna och sjung fram laget till seger!
User avatar
Wolfman
Posts: 224
Joined: 21 Jun 2011, 15:18

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by Wolfman »

Oerhört viktigt att vi som sjunger samlas i mitten och inte sprider ut oss nu mot Luleå. Helvete vad det ska sjungas!

Det är oerhört viktigt att vi vinner imorgon! För hockeyns skull!
User avatar
Markman
Posts: 7831
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by Markman »

Vad då "vi som sjunger"? Alla som står i klacken ska väl sjunga, eller hur! ;)
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by Lidlund »

svartgulsubkultur wrote:I all Lindströmhysteri får vi inte glömma bort att det är en grymt viktig match imorgon.
Skillnaden mellan vinst och förlust pendlar mellan första- och femteplats.
Du.. Skriver jocke på så åker jag personligen å hämtar honom med Gripen!!
User avatar
Zimme
Posts: 5206
Joined: 24 May 2011, 22:13
Location: Lycksele

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by Zimme »

Gör inte det, Du kommer dig inte till Staterna utan lufttankningsplan och jag lånar inte ut mitt...
"Näe men vafan tror du själv? Jag är ju sniper. Svinbra på COD dessutom."
- Petter Emanuelsson
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Omg 30 1/12 19.00 Skellefteå AIK - Luleå HF

Post by Lidlund »

Zimme wrote:Gör inte det, Du kommer dig inte till Staterna utan lufttankningsplan och jag lånar inte ut mitt...
Inte för att vara sån men vi har egna ;)
Locked