Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Trollet
Posts: 8478
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by Trollet »

Elitserielunken rullar på och det är inte mycket ledig tid mellan matcherna nu. Serieledande AIK tar på lördagseftermiddagen emot Linköping i säsongens andra möte. Det första slutade 4-0 i AIK:s favör och innebar säsongens hittills igenspikade kasse för AIK:s del, den gången med Jocke Eriksson i målet. Återstår att se om Jocke får förnyat förtroende och om han kan hålla tätt på nytt.



AIK är nu inte bara serieledare utan även Elitseriens formstarkaste lag med bred marginal. De sex senaste matcherna har givit fem trepoängare och enda plumpen i det protokollet utgörs av den synnerligen trista bortamatchen mot AIK IF, där det blev förlust med 2-1. Och eftersom Frölunda redan spelat sin match i omgång 14 kan AIK dryga ut serieledningen på lördag, däremot inte bli av med den.

Modomatchen på torsdag kväll var på det hela taget väl genomförd, även om det återigen brast på backsidan. Faktum är att samtliga tre mål för Modo tillkom efter individuella misstag av AIK:s backar.

Och mot den så kallade Cluben måste den biten fungera bättre. Superduon Hlavac/Hlinka gör nämligen säsongsdebut i Skellefteå Kraft Arena den här helgen och de där killarna vet att ta vara på motståndarmisstag. Fråga David Rundblad, som i inledningen av sin karriär gav sig på att dribbla av de två på blålinjen. Fem sekunder senare låg pucken i AIK:s mål och Rundblad fick se resten av matchen från bänken, för då hade Säcken fått nog.



Cluben bilar till Tjeckien

Linköpings organisation tar inga risker med sina tjecker utan har skickat ner en bil till Tjeckien för att hämta deras utrustning. Man vill helt enkelt inte ta risken att de blir utan sina egna grejer. Hlavac och Hlinka tar olika vägar till Sverige men båda reser över natten och kommer fram till Linköping först lördag morgon, för att sedan flyga till Skellefteå med laget på förmiddagen. Förhoppningsvis kan det innebära något sämre fokus från deras håll. Andreas Jämtin har förresten flaggat för att han vill utgöra tredjelänk i tjeckernas kedja. Jämtin, som förresten sa följande om den senaste tidens huvudtacklingar:

- Det är bara bra att det uppmärksammas. Det har varit för många fall där spelare åkt på hjärnskakningar och fått ett rent helvete med kraftig huvudvärk under långa perioder. Det är otäckt. Bättre att domarna tar en utvisning för mycket än en för lite.

Återstår att se om han håller med om den saken när han skickas till båset, Jämtin är inte direkt känd för att vara tyst och beskedlig i de situationerna.

Cluben är näst bäst i serien i powerplay med 20 % effektivitet, och även om det blev förlust mot Djurgården senast så syntes det att just PP är något de behärskar. Man har ett antal varianter för att ta pucken in i zon och konstant hög fart på både puck och spelare. Boxplayet är medelbra hittills, dryga 85 %.

På skadesidan sätter vi upp Carl Söderberg, vars fingerskada håller honom borta från spel ytterligare en månad.

Fredrik Norrena lär på nytt få vakta målet och han anses ofta vara en toppmålvakt. Hittills i år har han dock varit högst mänsklig och han är inte bättre än tionde bästa målvakt i serien sett till GAA (2,37), där Jocke Eriksson toppar med 1,29.



Styrman och Edström tillbaka

I AIK har Anders Forsberg lovat att såväl Rasmus Edström som Fredrik Styrman är fullt spelbara, medan Anders Söderberg fortfarande inte är återställd. Min gissning är att Edström/Styrman i första hand kommer att ta istid från Johan Alm. Petter Granberg spelade mot Modo men tar han en plats på sju backar även nu?

Joel Mustonen är självskriven att få fortsätta mellan Bud och Möller efter sina två mål i torsdags. Oscar Lindberg gavs inte en sekund på isen då och jag kan tycka att en sådan talang inte ska få mindre istid än Fredrik Hynning och Melker Karlsson. Om nu inte petningen var i NHL-stil, i syfte att utgöra en rejäl väckarklocka. Lindberg tränade hur som helst på med laget på fredagen och såg bra ut.



Goren i Wargs gamla roll

Det gäller för AIK att fortsätta på den inslagna vägen från i torsdags (100 % utdelning i PP är vi inte bortskämda med i år). Jag vill se Goren lika cementerad framför Norrena som Warg var i fjol, gärna med ett trashtalk som kan få finländaren uppretad. För sådan är Norrena, vissa dagar stämmer allt men när han är ur balans kommer misstagen. Minns t.ex. när han agerade Tommy Salo på Yared Hagos skott i fjol.

Linköping har en riktigt namnkunnig backuppsättning men 38-åringarna Åkerman – Johansson – Hävelid är inte riktigt lika rappa på rören som för 15 år sedan och här gäller det att sätta hög press med ettriga forwards. Hör du det, Mustonen?



Mitt 4-1-tips i torsdags höll till hälften. AIK gjorde ju rätt antal mål. Den här gången tror jag det blir betydligt mer målsnålt och efter noggranna beräkningar hamnar jag på 2-1. Som vanligt får ni gissa själva om det inkluderar förlängning.
Forsberg bar förresten på fredagens Expressen med rubriken ”15:00 – chatta med Leif Boork!”. Han avböjde dock.
-Jag står över erbjudandet tror jag. Jag kan honom rätt väl vid det här laget, sa Forsberg och log lite.





Och några rader om publikstödet

Avslutningsvis några rader om publiken. I torsdags var nästan 1300 platser lediga i Skellefteå Kraft Arena. I ”hockeytokiga” Skellefteå, i serieledning! Och mot Modo, som åtminstone förr om åren drog storpublik.

Jag bad Anders Forsberg säga några ord om publiken och deras betydelse.

-Det här är ingenting jag bara säger, publiken spelar en enorm roll. Spelarna är så otroligt stolta över klubben och älskar verkligen när sittplatspubliken ställer sig upp och hakar på i hejandet. Och klackens jobb är helt fantastiskt.

När gör publiken storst skillnad för er?

-Hela tiden egentligen men i motgång är det en sån styrka så det kan man nästan inte förstå. Det är inte bara snack det där med ”sjätte utespelaren”. Det är en mäktig känsla när det börjar trumma igång trots att spelet inte funkar och det lyfter var och en. Det där är skillnaden mellan att spela hemma och borta. Att möta till exempel Södertälje eller Brynäs borta när det är helt tomt, det är hopplöst i jämförelse. Det kan inte vara lätt för de lagen att tända till.

-Och även borta har vi stöd och vi märker det. Oavsett om det står fem, femtio eller femhundra gulsvarta i ett hörn så ser spelarna det och jobbar lite extra för dem.



I skrivande stund finns ungefär 200 sittplatser att köpa på Ticnet, många av platserna är klart hyfsade. 700 ståplats återstår och prognosen pekar väl mot runt 5500 personer.

Och för er som kanske tvivlar på om ni passar in på ståplats, känner er tveksamma eller rädda att göra bort er där. Det gör ni inte! Ta med en kompis, köp en ståplats vid entrén för en dryg hundring, smyg ner på Västra Stå till någon lämplig plats och börja sjunga med. Tittar någon snett? Bläng tillbaka, det är de tysta som är konstiga. Inte ni.

Ett bra sätt att lära känna ståplatslivet är att skaffa sig ett medlemskap i North Power. Ni köper det bakom D-läktaren vid North Powers bord. Det kostar 150 kronor för en hel säsong och ger en hel del fina förmåner:

*Fri entré i tre matcher (redan här har kortet betalat sig!)
*Rabatt på souvenirer
*Gratis plusmeny på Max
*Möjligheten att få åka med på bortaresor



Lördagsmatch, gott om folk och därmed härlig stämning. Dyk upp och hjälp laget att krossa Cluben!



/Trollet
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
Toktobbe
Posts: 248
Joined: 17 Jun 2011, 08:42

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by Toktobbe »

Riktigt bra skrivet kom igen nu Västra imorgon ska jag knappt kunna höra min egen röst där nere på podiet för allt oväsen tagga tagga tagga
User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by Bobby »

Briljant Trollet!

Nu är det dags att visa hur jäkla bra stämning vi kan skapa! Det ska vara full fart på västra från start till mål så att vi kan fira en fortsatt serieledning.
Dä ä bra Mikalsån!
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by don_tomassso »

Bob Sacamano wrote:Briljant Trollet!

Nu är det dags att visa hur jäkla bra stämning vi kan skapa! Det ska vara full fart på västra från start till mål så att vi kan fira en fortsatt serieledning.
Jag hoppas på det.Se till o få med sittplats oxå,tror på seger 4-2
User avatar
Talbot25
Posts: 1059
Joined: 16 Jun 2011, 12:05

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by Talbot25 »

Det gäller att ligga på Norrena, så kommer det till slut att börja brinna i bastuaggregatet hos finnen.
Såg denna video på corren http://www.corren.se/24corren/#category ... tTime=0m0s och det visar ju att han inte är riktigt i balans.
User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by Bobby »

don_tomassso wrote:
Bob Sacamano wrote:Briljant Trollet!

Nu är det dags att visa hur jäkla bra stämning vi kan skapa! Det ska vara full fart på västra från start till mål så att vi kan fira en fortsatt serieledning.
Jag hoppas på det.Se till o få med sittplats oxå,tror på seger 4-2
Sittplats har den tendens att vakna till vid lördagsmatcher.
Dä ä bra Mikalsån!
User avatar
Special Brew
Posts: 10026
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by Special Brew »

För mig är matcherna mot Linköping de klart viktigaste. Som anställd på Linköpings största företag så kan man säga att det känns betydligt enklare att gå till jobbet när vi spöat LHC än tvärt om. Ända tills vi slog ut dom i den 1:a kvartsfinalserien lagen emellan så hade vi jävligt svårt mot dom, men som tur är har vi efter det haft ganska lätt för dom.
Tror på vinst med 4-2, sista i tom bur av Goren. :)
User avatar
Special Brew
Posts: 10026
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by Special Brew »

Bob Sacamano wrote:
don_tomassso wrote:
Bob Sacamano wrote:Briljant Trollet!

Nu är det dags att visa hur jäkla bra stämning vi kan skapa! Det ska vara full fart på västra från start till mål så att vi kan fira en fortsatt serieledning.
Jag hoppas på det.Se till o få med sittplats oxå,tror på seger 4-2
Sittplats har den tendens att vakna till vid lördagsmatcher.
Hur kan det komma sig??? 8-)
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by svartgulsubkultur »

Toktobbe wrote:Riktigt bra skrivet kom igen nu Västra imorgon ska jag knappt kunna höra min egen röst där nere på podiet för allt oväsen tagga tagga tagga
Go bananas!

Passar på att slänga in ditt briljanta brandtal från fäjset, det fick då mig att ställa mig upp och spontant utbrista i ett "FRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAMÅT!"
Toktobbe wrote:Det är dags..... Nu på Lördag är det dags!!! Tid att skapa Kvalseriestämning på Västra igen. I alltför många år sen återkomsten till Elitserien har ni som konstant står på Västra känt av det... Den falnande glöden och inställningen hos många av dem "nya" på Västra, det är rent ut sagt bedrövligt. Vi har våran Kärna på 50-100 personer som varje match skriker och lever om. Det är nödvändigt men vi m...åste utöka den skaran annars kommer tyvärr även den kärnan att dö ut så småningom.

Jag har besökt alltför många Elitseriearenor i Sverige där jag upplevt det resultat som blir då Hemmaklacken helt tappar allt vad fanatism och hängivenhet åt sitt lag heter. Då bildas en sån där tyst & öde stämning som bara Slipsnissar och byråkrater gnider sina händer åt.

Jag TokTobbe kommer alldrig att tystna, aldrig sluta hoppa och jag kommer definitivt aldrig sluta älska AIK. som tur är vet jag att ni är väldigt många med mig därute som känner precis samma sak. Därför är det min vädjan till dig... ja just du som läser detta och känner samma glöd som jag längst där inne i hjärtat. På Lördag sjunger vi tillsammans, Hoppar tillsammans och framförallt älskar vi AIK tillsammans i med som motgång, Elitserie som Allsvenska. vi visar alla ofrälsta hur det ska gå till och får med dem på tåget.

Så klä er SvartGult, dra med era osäkra polare, tryck i dem en bira eller två... helst tre. Kom till Västra, greppa en flagga, sjung högt stolt och från hjärtat.
Detta är en Vädjan till er med Hjärta för AIK, hjälp mig!!! Tillsammans bär vi fram laget på Lördag såsom vi gjort så många gånger förr back in the good days då varje match var en strid med kniven på strupen tillbaks till Kvalserien för AIK mot ännu högre höjder för i år ska Baskemig guldet hem, hem till Västerbotten till Skellefteå AIK

Vid tangentbordet Toktobbe (galnare och mer fanatisk än aldrig förr)
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Toktobbe
Posts: 248
Joined: 17 Jun 2011, 08:42

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by Toktobbe »

Fan vad vackert svartgul imorgon sätter vi ett avstamp för resten av serien vilken nivå vi ska ligga på. med Tvsänd match och allting visar vi resten av Sverige att ryktet om den 6:e utespelaren lever kvar än Framåt Västra
ilovetifo
Posts: 10
Joined: 07 Aug 2011, 17:26
Location: hemavan

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by ilovetifo »

har lyckats få med mej några enstaka själar till ståplats... kommer nog inte göra så mycke liv av sej men en flagga eller två bör de kunna hålla i! :)
User avatar
Bobby
Posts: 2515
Joined: 10 Jun 2011, 13:44

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by Bobby »

Toktobbe wrote:Fan vad vackert svartgul imorgon sätter vi ett avstamp för resten av serien vilken nivå vi ska ligga på. med Tvsänd match och allting visar vi resten av Sverige att ryktet om den 6:e utespelaren lever kvar än Framåt Västra
Mjo, fast sedan en lång tid tillbaka visas ju alla matcher på tv. ;)
Dä ä bra Mikalsån!
User avatar
Sketch
Posts: 1072
Joined: 15 Jun 2011, 14:51

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by Sketch »

Trollet wrote:...
Toktobbe wrote:...
Fantastiskt bra skrivet. Men hur får man ut detta till de som inte läser på forumet och fb? Kan tänka mig att det är den delen av ståplatspubliken som verkligen behöver läsa det..

Blev hursomhelst sjukt laddad. Hoppas alla ger järnet nu, är de som ni står brevid tysta så uppmuntra dem att sjunga med. Visst riskerar du att få konstiga blickar av folk men som Trollet skriver är det bara att blänga tillbaka, de är de som är konstiga som inte sjunger.

Nu jävlar ger vid familjen Holloway något att tala om vid julbordet! ;) Krossa Cluben!
shaquille
Posts: 1969
Joined: 15 Jun 2011, 15:45

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by shaquille »

känner på mig att detta blir en bra match som vi vinner med 4-1 inför 5730 åskådare.hoppas det blir sjukt bra tryck i em nu :)
Toktobbe
Posts: 248
Joined: 17 Jun 2011, 08:42

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by Toktobbe »

Bob Sacamano wrote:
Toktobbe wrote:Fan vad vackert svartgul imorgon sätter vi ett avstamp för resten av serien vilken nivå vi ska ligga på. med Tvsänd match och allting visar vi resten av Sverige att ryktet om den 6:e utespelaren lever kvar än Framåt Västra
Mjo, fast sedan en lång tid tillbaka visas ju alla matcher på tv. ;)

Aaaaarrrgghhh påminn mig inte om det må Tv:n brinna :twisted:
rock
Posts: 403
Joined: 22 Jun 2011, 07:19

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by rock »

Hlavac och Hlinka får gärna vara bra och glänsa denna match bara Skellefteå är bättre. Fart, fart och åter fart är kvällens ord.

Vinst med 4-2. Mustonen hat trick? Nä för bra för att vara sant. :D
Trollet
Posts: 8478
Joined: 15 Jun 2011, 13:15

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by Trollet »

Kan man få drömma om ett "Let's go Charlotte" (cred till sgsk) när (inte om) Jämtin får åka och sätta sig idag?
Om man inte har något negativt att säga om Löven, ska man vara tyst.
User avatar
Ante
Posts: 1096
Joined: 15 Jun 2011, 19:17

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by Ante »

Kolla det här citatet från Magnus Nyströms blogg! Så vackert!

"När Skellefteå blåste ifrån Modo så satt jag och tänkte på speedwayvärldsmästaren Greg Hancock.

Till och med Hancock hade blivit imponerad av Skellefteås speed. Skellefteå spelar ”The Ramones-hockey”.

Det är ”one-two-three-four” – och sedan brakar det iväg utav bara helvete"
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by don_tomassso »

Detta gillas.Sen så var Hollyways imponerad av Aiks fart och finess.Samt att publiken levde om så mycket.
User avatar
Jathy
Posts: 372
Joined: 15 Jun 2011, 23:59
Location: Göteborg / Kiruna

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by Jathy »

Får sitta och skrika magsjuk i soffan i Göteborg i stället för o vara på plats men hoppas Toktobbe väckt en del av publiken tack vare inlägget på FB.
Angående matchen så vette fasen vad man ska tippa, svårt att veta hur tjeckerna kommer klara sig ikväll men va fan, vinst blir de hur som helst för oss ;)
User avatar
svartgulsubkultur
Posts: 11014
Joined: 25 May 2011, 11:59

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by svartgulsubkultur »

Trollet wrote:Kan man få drömma om ett "Let's go Charlotte" (cred till sgsk) när (inte om) Jämtin får åka och sätta sig idag?
För den som inte hänger med i farmarsvängen så gör Charlotte Checkers i år sin blott andra AHL-säsong.
Då Jämtin spelade där så harvade Charlotte i ECHL och var farmarlag åt Hartford Wolfpack som i sin tur var farmarlag åt NYR, laget där Jämtin trodde sig skulle spela.... :roll:
And I will pray for her. I will call her name out loud. I would bleed for her. If I could only see her now.
Lubbe
Posts: 1316
Joined: 13 Jun 2011, 17:28

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by Lubbe »

Ante wrote:Kolla det här citatet från Magnus Nyströms blogg! Så vackert!

"När Skellefteå blåste ifrån Modo så satt jag och tänkte på speedwayvärldsmästaren Greg Hancock.

Till och med Hancock hade blivit imponerad av Skellefteås speed. Skellefteå spelar ”The Ramones-hockey”.

Det är ”one-two-three-four” – och sedan brakar det iväg utav bara helvete"
Kul skrivet...trots att Nyström är den största praktnollan bland svenska hockeyjournalister.
Häromdan skrev han så här: "Då blir jag mer imponerad av lagkapten Richard Wallin som kliver in och gör segermålet mot Timrå." -enda felet var att det var Bastiansen som gjorde målet. Och i Expressens hockeybilaga skrev han att Schremp imponerat mest i Modo under försäsongen. Enda problemet var Schremp inte hade anlänt till Övik när hockeybilagan kom ut i butikerna.

Sorry för offtopic. Jag tror på seger 4-2 i afton. Publik 5655
User avatar
Special Brew
Posts: 10026
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by Special Brew »

Bra drag på läktaren!
User avatar
Special Brew
Posts: 10026
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by Special Brew »

Byt målvakt! Ett löst skott!!!!
Henke
Posts: 252
Joined: 25 Jun 2011, 11:56

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by Henke »

Special Brew wrote:Byt målvakt! Ett löst skott!!!!
är det första gången Hadelöv släpper in såna där hårda puckar.... :roll:

In med Jocke i målet nästa match och LÅT HAN STÅ !!!!!!!
User avatar
Lappmössan
Posts: 3897
Joined: 15 Jun 2011, 17:15

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by Lappmössan »

Har vi någon gång denna säsong öppnat starkt hemma?
En stor förbättring på läktaren, fortsätt så!
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by Lidlund »

KUK!
User avatar
Special Brew
Posts: 10026
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by Special Brew »

Där borde Hadelöv hunnit täcka stolpen!!
Henke
Posts: 252
Joined: 25 Jun 2011, 11:56

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by Henke »

Den här förlusten skyller jag helt på Hadelöv ! FY FAN :twisted:
User avatar
Jathy
Posts: 372
Joined: 15 Jun 2011, 23:59
Location: Göteborg / Kiruna

Re: Omg 14 22/10 Skellefteå AIK - Linköping HC

Post by Jathy »

Vad har hänt med med Hadelöv detta år ?
Har han blivit trött och seg i kroppen eller för tycker personligen har varit så fruktansvärt mycket sämre denna säsongen jämfört med förra...
Ifs ska man inte skylla dagens match på Hadelöv, Linköping gör helt enkelt en bra match och stoppar vårat anfalls spel, är däremot rädd varje gång Alavaara och Pikkarainen är på plan.
Locked