Silly Season 2018/19

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Jensen,Olimb,Lindström och Lundin är ju alla centrar. Tror alla 4 hänger löst om man inte är beredd att ge Lundin en roll i 3/4 kedjan. Tycker inte han gjort bort sig på något sätt hos oss so far. Men hål kommer vi ha att fylla. Pärs hål blev lagat med plastic padding och det hålet blev aldrig tätt.
User avatar
mysko
Posts: 74
Joined: 08 Mar 2016, 14:35

Re: Silly Season 2018/19

Post by mysko »

Ja. En toppklassig förstacenter har vi inte, och det är ju förstås typ den viktigaste pusselbiten i ett lagbygge, så där får vi verkligen hoppas, som alla gjort och gör.

Men efter en ny första har vi Adam och (förhoppningsvis) Wingerli. De är ju faktiskt klockrena 2:a och 3:e. Sedan är Jacob Olofsson, Hugg och Becker centrar, de som ryktas in. Och Sundsvik.

Eller, vars kom Lindholm ifrån? Egna led, och en vända i lägre divisioner. Kanske wingerli växer till en av de bästa i ligan? Inte otänkbart. Adam har väl typ alla slutat hoppas på.

Angående Bud så tänker jag att han kanske är beredd att komma ned på jorden, nu när han är pappa och kanske känner att han har peakat, och efter smällen i khl, kanske han är beredd att spela för tredjekedja-lön? Han kan ju åka till khl om han vill, men kanske han hellre blir en ikon i AIK, lirar och lever med Möller. Han har väl ändå tjänat ihop en del? Han har mycket hockey i sig, och hjärta. Kanske. Isf ser jag han gärna i laget.

Det är ändå inte så många tomma platser? Om man jämför med hur små trupper vi brukar ha. Berggren ska in. Och sundsvik vill. Och Lundgren?

Mycket kul med alla unga talanger igen tyck jag! Spännande förändringar/föryngring.
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Berggren har jag nästan glömt bort då hans skada satt stopp för spel nästan hela säsongen. Hade en del kemi med Bud om jag inte mins fel på försäsongen. Jonatan är en talang av sällan skådat slag och kommer han igen vilket vi så klart hoppas kan han få det stora lyftet nästa säsong. Hugg tror jag kommer att bli ett fynd. Gjorde bra ifrån sig på JWM och det jag mins av honom var att han inte drog sig för att sätta in näsan där det hettade till. Det är ju den där stjäncentern som vi saknat som det är SÅ viktigt att vi träffar rätt med. Kanske Hugg eller Berggren kan iklä sig den rollen men jag är tveksam till att förlita sig på en sådan lösning. Har svårt att tro Jensen blir kvar hos oss. Olimb försvinner garanterat så en hel del flis borde komma loss för det där namnet som kittlar lite extra.
User avatar
StigVig
Posts: 1557
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Silly Season 2018/19

Post by StigVig »

mysko wrote: 18 Mar 2019, 09:10 Ja. En toppklassig förstacenter har vi inte, och det är ju förstås typ den viktigaste pusselbiten i ett lagbygge, så där får vi verkligen hoppas, som alla gjort och gör.
Mycket kul med alla unga talanger igen tyck jag! Spännande förändringar/föryngring.
Finns absolut inget viktigare än en jävligt bra målis och det måste vara prio 1 inför kommande säsong.
Ska vi utmana om Guldet så duger inte de 2 vi har denna säsong

Sen håller jag med om Junisarna, kul att många är på G in i laget 8-)
Krossa Skiten!!!!!
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 2018/19

Post by Snuskhummern »

Tror vi Plastex kan tänka sig släppa Burström nu när Djuse verkar vara på glid? Robertsson är ju inte kvar nästa säsong om det nu var där det satt senast han var på tal. Om man nu vill ha hit honom vill säga, 5 poäng på 51 matcher med den lönen...yikes.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Burström har som tur var långtidskontrakt med Plastsjö: Han utmärker sig verkligen inte. Jacob Andersson kommer att göra samma jobb betydligt billigare. PÅ Lakers forum så utgår de däremot från att ML är klar för oss vilket är oroväckande då han både har skadeproblem och har svårt i det skridskotempo som SHL spelas.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by snorhyveln »

Vet inte om några sitter å glor på allsvenska finalen, men jag gör det i alla fall.
Måste säga att jag sällan eller aldrig sett maken till målvaktsämne i denna 22-åring Rifalk.
Skulle tro samtliga SHL klubbar utom en kommer att buda på honom.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2018/19

Post by marre »

Många bra spelare i båda lagen,många dyker nog upp i SHL nästa säsong oavsett hur det går mot Timrå/Mora
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

snorhyveln wrote: 19 Mar 2019, 20:27 Vet inte om några sitter å glor på allsvenska finalen, men jag gör det i alla fall.
Måste säga att jag sällan eller aldrig sett maken till målvaktsämne i denna 22-åring Rifalk.
Skulle tro samtliga SHL klubbar utom en kommer att buda på honom.
Du menar andramålisen i Oskarshamn. :D Adam Åhman var förstavalet inför matchserien även om de är ganska jämna. Det var dock en av de mest imponerande målvaktsinsatser man sett på länge. Vilket otroligt jobb Kenttä har gjort med att hitta alla dessa fyndvärvningar och bygga ett bra spelsystem. Det är en njutning att se hur välstrukturerade de är och hur de hela tiden vårdar puck med ett bra passningsspel trots att de i grunden är ett sämre lag.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Jesper Frödén verkar gå till Timrå.
https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... k-forward/
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by snorhyveln »

Åhman drällde ju i första matchen å imponerade föga.
Rifalk har förutom ett ingripande varit outstanding. Killen är ju dessutom en "showman" av sällan skådat slag.
Som sagt, budandet har nog redan börjat. Lulä som nog förlorar Lassie till nästa säsong torde vara förstaval då han ju kommer från Kalix.
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Jag får det till en av 21 ur egna led för Oskarshamn. Kentää har gjort det bra att få pengarna att räcka till de 20 som köptes in på rea.

Hoppas att vi inte får för oss att vi ska börja köpa in 20 st och sen skickar iväg de egna talangerna som en del vill.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

ossian wrote: 19 Mar 2019, 22:23 Jag får det till en av 21 ur egna led för Oskarshamn. Kentää har gjort det bra att få pengarna att räcka till de 20 som köptes in på rea.

Hoppas att vi inte får för oss att vi ska börja köpa in 20 st och sen skickar iväg de egna talangerna som en del vill.
Så du menar att det var det Kenttä gjorde?
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Jag menar att Oskarshamn har en spelare i truppen ur egna led. Men visst har han hittat några fynd bland de 20 som köptes in. Jag hoppas att Forssell inte resonerar så utan istället söker en mer långsiktigt, hållbar och ädlare metod till framgång.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Men vad skulle han ha gjort? Kört med juniorlaget och åkt ur Allsvenskan? Det tar säkerligen 7-8 år att bygga en fungerande ungdomsorganisation, vilket jag inte vet om de har. Och om de har det så går ändå de största talangerna till HV, Växjö, Linköping eller någon annanstans där det finns bättre förutsättningar. Alla mindre lag i Sverige förlorar sina talanger till större organisationer med bra hockeygymnasium. Oskarshamn är ett gärdsgårdslag. Det Kenttä gjort är fenomenalt.
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Avvaktar med Kentäs utvärdering till säsongen är slut. Oavsett hur det går så är det mycket starkt gjort att Kenth, Phlund samt alla spelare såklart.

Han hade inte kunnat gjort något annat än att fynda in alla 20 billiga reaspelare, och han har som sagt gjort det utmärkt.

Men att vara sportchef i en förening av vår dignitet är inte riktigt samma sak. Vi har plats för en eller två billiga fyndchansningar per år kanske, istället försöker vi fylla på med spelare ur egna led och satsa på en långsiktig strategi med spelarutbildning och därmed bidra till svensk hockey istället för att bara snylta på andras verksamhet.
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Jag är absolut inte misundsam mot Kentää som verkligen förtjänar sin framgång efter 12 års hårda slit som ledare.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

ossian wrote: Avvaktar med Kentäs utvärdering till säsongen är slut. Oavsett hur det går så är det mycket starkt gjort att Kenth, Phlund samt alla spelare såklart.

Han hade inte kunnat gjort något annat än att fynda in alla 20 billiga reaspelare, och han har som sagt gjort det utmärkt.

Men att vara sportchef i en förening av vår dignitet är inte riktigt samma sak. Vi har plats för en eller två billiga fyndchansningar per år kanske, istället försöker vi fylla på med spelare ur egna led och satsa på en långsiktig strategi med spelarutbildning och därmed bidra till svensk hockey istället för att bara snylta på andras verksamhet.
Men vi snyltar väl på andras verksamhet när vi tar in spelare som Berggren, Eriksson, Pudas, Sundsvik, Dahlroth, Wilsby etc.?
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Silly Season 2018/19

Post by bsa »

Om Kenthää gör ett lika bra jobb med en betydligt större budjet så har vi snart ett riktigt derby, ett västerbottens derby 😍
User avatar
ossian
Posts: 3603
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

P-play, jag tror nog vi har mer än en spelare ur egna led.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

snorhyveln wrote: 19 Mar 2019, 20:27 Vet inte om några sitter å glor på allsvenska finalen, men jag gör det i alla fall.
Måste säga att jag sällan eller aldrig sett maken till målvaktsämne i denna 22-åring Rifalk.
Skulle tro samtliga SHL klubbar utom en kommer att buda på honom.
Han går till Rögle.
https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... -shl-spel/
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by snorhyveln »

p-play wrote: 20 Mar 2019, 18:57
snorhyveln wrote: 19 Mar 2019, 20:27 Vet inte om några sitter å glor på allsvenska finalen, men jag gör det i alla fall.
Måste säga att jag sällan eller aldrig sett maken till målvaktsämne i denna 22-åring Rifalk.
Skulle tro samtliga SHL klubbar utom en kommer att buda på honom.
Han går till Rögle.
https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... -shl-spel/
Grattis Rögle.
Dom är duktiga i Ängelholm, men var kommer pengarna ifrån? Pollen kan väl inte ge så mycket pengar?
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Jasså är vi intresserade?
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... tta-enroth

Detta tyder på att ledningen inte tror på nuvarande duo. Vet inte vad jag tycker om denna keeper.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

nr86 wrote: 21 Mar 2019, 15:27 Jasså är vi intresserade?
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... tta-enroth

Detta tyder på att ledningen inte tror på nuvarande duo. Vet inte vad jag tycker om denna keeper.
Att ledningen läst de gamla Silly Season-trådarna för 16/17 och 17/18? :D Jag framhöll Haukeland redan när han spelade i Leksand som någon med potential. Han kanske inte redan är den där förstamålvakten som gör skillnaden i ett slutspel, men han vore utmärkt för en roll där han kan växa in i det så småningom. Jag har visserligen inte sett honom i år, men jag har dock svårt att se att han just nu skulle vara så mycket bättre än de två vi har. Jag tror knappast att Lindvall lämnar så det är väl i sådana fall Armalis? Eller så har man bara gjort en lös förfrågan angående framtidsplanerna som agenten sedan använder för att försöka trissa upp lönen. De känns ganska svårt att bedöma sanningshalten. Sportcheferna för nog samtal med agenterna om varenda ledig spelare.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2018/19

Post by marre »

Man kan ju tydligen sluta hoppas på att nån av våra kommer hem nästa säsong.Hade hoppats på Anton Lindholm och ev Bellman.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by snorhyveln »

Haukeland.
OK, då är vi tillbaka på den nivå vi hade på sent 90-tal.
Bevare mig väl.
Sten-Georg vore bättre. Ursäkta liknelsen.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Det är i slutspel och kvalspel som allt ställs på sin spets och man får se hur bra målvakter man verkligen har. Seriespel och slutspel är två vitt skilda saker. När lagen är så jämna som i år så kommer lagens målvaktsspel att bli extra viktigt. Båda våra målvakter har gjort bra insatser på slutet och visat stigande formkurva så det skall bli intressant att följa.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Högberg klar för Örebro om han inte får NHL.kontrakt. Det kan kanske påverka Filip Gustavssons situation och göra att han stannar därborta.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... hl-klubben
User avatar
nr86
Posts: 5255
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Kul period på året detta då det händer mycket i lagbyggen inför kommande säsonger. Westerholmsbröderna med h i sina förnam verkar röra på sig. Tror inte vi är intresserade men shl verkar vara hetaste alternativet. Gissar att de vill ha en ännu större roll och då tror jag lag som tik och mora kan vara aktuella. Är lite spänd på att se vad Jensen hittar på i kvarten. Något säger mig att det kan hända något roligt där i form av produktion framåt 😁
Ripper83
Posts: 117
Joined: 31 May 2014, 08:39

Re: Silly Season 2018/19

Post by Ripper83 »

https://www.shl.se/artikel/khfgajtjv-40 ... tt-avsluta

Kan Wandell bli ett Thomson projekt?

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Locked