Silly Season 2018/19

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Silly Season 2018/19

Post by smogz »

Säsongen är över. Ny tråd.

Vi har på kontrakt:
Lindvall

Berglund
Djuse
Pudas

Holloway
Lindholm (lär dra till NHL)
J Lindström
Möller
Pettersson

Möjligen också Linus Lindström (juniorkontrakt)

På väg bort
Olofsson - Färjestad
Hetta - Malmö
Lindholm - NHL
Olsson - Timrå
Söderlund - Frölunda/Djurgården
Katic - Tyskland
Kotska
Anderson

På väg in:
Hedberg -från Rögle
Armalis
Lundberg?? - Växjö
Granberg??-AHL
Norén - Leksand



Utan kontrakt
Alm
Danielsson
Lindgren
Ericsson
Krekula
Petterström
Wingerli

Vad gör vi



"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
vonschnauser
Posts: 923
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly Season 2018/19

Post by vonschnauser »

Vilka värvningar är säkra? Är det Hedberg, Armalis & Norén?
Knut
Posts: 35
Joined: 29 Jul 2013, 23:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Knut »

Wingerli ser ut att stanna. Sen kommer väl juniorerna Berggren, Eriksson, och Andersson (?) få chansen i A-laget. Eller?
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Jag tycker att vi borde ta in Lasse Johansson som ny huvudtränare. Finns ingen i hockeysverige med samma hockeykunskap som honom.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2018/19

Post by Foppas skridskocoach »

vonschnauser wrote: 23 Apr 2018, 10:38 Vilka värvningar är säkra? Är det Hedberg, Armalis & Norén?
Ingen är säker i bemärkelsen bekräftad.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

Danielsson tycker jag växte in i den slutspelsmatch han fick spela mer. Får säkert förlängt. Borde få förlängt tycker jag. Egen produkt med rätt storlek och hyfsat med erfarenhet (25 matcher) från i år.

Alm, tyvärr. För dålig med puck, ja fan även utan.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
nr86
Posts: 5252
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Lindholm står väl inte under kontrakt hos oss så han är borta.
De som det surrats om är ju Armalis, Norén, och Hedberg som ska vara klara. Även Granberg har det ju spekulerats i om att han skulle vara klar men det tror jag är mer osäkert.
Är övertygad om att AIK ligger på Burström med där vet vi att ALLA andra också vill vara med i leken och VLH lär ju vara största "hotet" eftersom Nisse varit där förut.
MEN det är på centersidan vi kommer att behöva förstärka! SHLs bäste center lämnar ett stort tomrum efter sig och här måste Lindgren hitta rätt. Gör han det kommer det att bli en rolig vinter.

Ser nu att Pär står under kontrakt men det blir ju NHL där....... Vilket han är väl värd.
Chippen
Posts: 14238
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

Burström borde väl så stå som rykte "på väg in"?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Rollie
Posts: 2026
Joined: 16 Jun 2011, 13:05

Re: Silly Season 2018/19

Post by Rollie »

Jag hoppas man på fw sidan inte bara tittar på extrem speed i skridskoåkning rakt fram utan tittar på puckbehandling, spelsinne och förmågan att ta sig in på mål. Det går fort nuförtiden ja, men det behövs skicklighet för att gå hela vägen.
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

Enligt eliteprospects har Lindholm kontrakt över nästa säsong. Men med tanke på att han är påväg till NHL spelar ju det ingen roll, förutom att vi får lite pengar för honom.

Finns ju lite intressanta spelare runt om i sverige tycker jag just nu med utgående kontrakt (några lär säkert få förlängt)

Forwards:
Linus Ölund - Brynäs, 20 år, 23 poäng ifjol, center. draftad, frågan är om nån vill ha över honom redan, han kanske vill.
Linus Johansson - Djurgården, 25 år, Center, 26 pinnar.
Gustav Possler - Djurgården
Victor Olofsson - Frölunda, varför får han inte förlängt där? 22 år, 43 poäng. Åker han över till Buffalo? Draftad 2014 - gäller det ens längre?
Rasmus Asplund - Färjestad, center, 20 år, 20 poäng. Draftad så han kanske åker över?
Carl Persson - Karlskrona, center/winge, 22 år, stor och tung, hur är han på grillorna? 24 pinnar.

Backar:
Nils Andersson - eller vill han iväg ut i europa/ryssland och tjäna pengar?

Fler?
Last edited by smogz on 23 Apr 2018, 11:09, edited 1 time in total.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

Chippen wrote: 23 Apr 2018, 11:00 Burström borde väl så stå som rykte "på väg in"?
Definitivt, glömde honom. Sen har vi ju Tim och Rundblad som alltid är rykten in :)
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2018/19

Post by Foppas skridskocoach »

Rundblad har förlängt i KHL, så han är ute ur leken.
Tigerränderna går aldrig ur.
User avatar
nr86
Posts: 5252
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Tänker på Linus L. Hoppas han blir kvar för han har visat stigande formkurva hela tiden. Men man vet ju aldrig. Allt kan ju hända med truppen känns det som.
Möller ? Lindström
Bud, Pettersson, Hedberg
Wigerli, L Lindström ?
???
Hoppas Berggren blir kvar! Grym talang som kommer bli riktigt bra.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2018/19

Post by Foppas skridskocoach »

Vi bör väl satsa på 15 forwards i a-truppen och då tycker jag att både Berggren och Albin ska ingå initialt. Billiga med enorm utvecklingspotential. Funkar det inte kan man hellre komplettera i ett senare skede. Dessa två kan ses som ”femtekedjespelare” som kommer att få lira en hel del vid skador/avstängningar (om de inte tar plats på fyra kedjor vill säga).

Att behålla Linus känns som en no-brainer såvida inte Växjö varit där och erbjudit 180 tkr/mån. Wingerli likaså.

När det gäller spelare för fjärdekedjan behöver man lägga väldigt stort fokus på den sammanvägda potten av attityd/utvecklingspotential/löneanspråk. Billiga spelare som är redo att jobba hårt och köper rollen, samtidigt som de har en potentiell uppsida i framtiden. Att hitta dessa är lättare sagt än gjort, men eftersom varken attityd eller löneanspråk framgår av eliteprospectprofilen vill jag hävda att det här är den kanske största utmaningen för en sportchef. Ett par fynd här frigör pengar till de mer namnkunniga profilerna.
Last edited by Foppas skridskocoach on 23 Apr 2018, 11:21, edited 1 time in total.
Tigerränderna går aldrig ur.
Chippen
Posts: 14238
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

smogz wrote: 23 Apr 2018, 11:05 Enligt eliteprospects har Lindholm kontrakt över nästa säsong. Men med tanke på att han är påväg till NHL spelar ju det ingen roll, förutom att vi får lite pengar för honom.

Finns ju lite intressanta spelare runt om i sverige tycker jag just nu med utgående kontrakt (några lär säkert få förlängt)

Forwards:
Linus Ölund - Brynäs, 20 år, 23 poäng ifjol, center. draftad, frågan är om nån vill ha över honom redan, han kanske vill.
Linus Johansson - Djurgården, 25 år, Center, 26 pinnar.
Gustav Possler - Djurgården
Victor Olofsson - Frölunda, varför får han inte förlängt där? 22 år, 43 poäng. Åker han över till Buffalo? Draftad 2014 - gäller det ens längre?
Rasmus Asplund - Färjestad, center, 20 år, 20 poäng. Draftad så han kanske åker över?
Carl Persson - Karlskrona, center/winge, 22 år, stor och tung, hur är han på grillorna? 24 pinnar.

Backar:
Nils Andersson - eller vill han iväg ut i europa/ryssland och tjäna pengar?

Fler?

Alltså, jag gillar ju spelare med fart och tyngd, så en Micke Ahlén skulle jag gärna ta in även om han är till åren kommen.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Jag är tveksam till förlängning på Alm. Han verkar vara en fantastisk person, men han är ljusår från den spelare han var innan skadorna. Klubbarna lär inte stå i kö för honom. Timrå? Lindgren var ytterst medelmåttig ifjol och i år i Leksand för att sedan helt plötsligt spela som i fornstora dagar i kvart och semi. I finalen så såg han återigen så där seg ut i egen zon. Det är dags att ta avsked nu och tacka av honom för allt han åstadkommit under åren. Han vore en perfekt person som framtida juniortränare. Djuse tycker jag är extremt egoistisk på isen och tar beslut som sätter sin backpartner i problem. När Berglund fick en annan mer ansvarstagande backpartner blommade han ut. Djuse kan vara fantastiskt bra i vissa matcher, men han har fortfarande efter två år inte städat bort alla sin enkla misstag. Jag vet att han står under kontrakt, men hur länge skall han få fortsätta att spela på det här slarviga sättet? Jag gillar verkligen stabila backar som Arvid Lundberg och det är synd att vi inte kunde locka tillbaka honom.
User avatar
ossian
Posts: 3592
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Vi måste hitta tillbaka till den underhållande offensiva frejdiga hockeyn! In med Lasse!

Alm har inte vart bra, och ska han stanna ska det vara till en skälig lön.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2018/19

Post by Foppas skridskocoach »

Alm lär ju inte få ett erbjudande motsvaande hans nuvarande lön. Varken av oss eller av någon annan. Så där torde vi ha hyfsat förhandlingsläge avseende att kapa lönekostnaden en aning.
Tigerränderna går aldrig ur.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

smogz wrote: 23 Apr 2018, 11:05 Enligt eliteprospects har Lindholm kontrakt över nästa säsong. Men med tanke på att han är påväg till NHL spelar ju det ingen roll, förutom att vi får lite pengar för honom.

Finns ju lite intressanta spelare runt om i sverige tycker jag just nu med utgående kontrakt (några lär säkert få förlängt)

Forwards:
Linus Ölund - Brynäs, 20 år, 23 poäng ifjol, center. draftad, frågan är om nån vill ha över honom redan, han kanske vill.
Linus Johansson - Djurgården, 25 år, Center, 26 pinnar.
Gustav Possler - Djurgården
Victor Olofsson - Frölunda, varför får han inte förlängt där? 22 år, 43 poäng. Åker han över till Buffalo? Draftad 2014 - gäller det ens längre?
Rasmus Asplund - Färjestad, center, 20 år, 20 poäng. Draftad så han kanske åker över?
Carl Persson - Karlskrona, center/winge, 22 år, stor och tung, hur är han på grillorna? 24 pinnar.

Backar:
Nils Andersson - eller vill han iväg ut i europa/ryssland och tjäna pengar?

Fler?
Ölund drar till NHL/AHL. Detsamma gäller för Olofsson. Asplund lär nog också dra. Carl Persson går till en Skåneklubb, troligtvis Malmö. Linus Johansson ryktas till Färjestad, men jag kan tänka mig att alla lag i SHL vill ha honom. Han lämnar dock Djurgården. Possler har haft enorma skadeproblem och jag skulle tro att de flesta klubbarna är lite avvaktande där. Ahlén får lämna Djurgården för att de vill bereda plats för andra spelare framförallt från de egna leden. Det vore inte en bra värvning sett hur ett ekonomiskt perspektiv.
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Silly Season 2018/19

Post by päran »

Alm ska givetvis vara kvar om han är frisk och inte för dyr. Absolut en back man är trygg med om det är tryck. Hans missade passningar vägs upp med råge av det fysiska spelet. Dessutom en egen produkt, en nobrainer!
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Filip Berglund spelade +7 i slutspelet medan Emil Djuse hade -10.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Moverare? Någon som vet vad som händer där?
Anti Allo
Posts: 643
Joined: 16 Jun 2011, 09:52

Re: Silly Season 2018/19

Post by Anti Allo »

Risken finns väl att Filip Berglund drar över atlanten.
Chippen
Posts: 14238
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

päran wrote: 23 Apr 2018, 11:34 Alm ska givetvis vara kvar om han är frisk och inte för dyr. Absolut en back man är trygg med om det är tryck. Hans missade passningar vägs upp med råge av det fysiska spelet. Dessutom en egen produkt, en nobrainer!
Vilket fysiska spel? Han är ju inte ens i närheten av det fysiska spela som Djuse eller Katic visar upp.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

När Söderlund drar så kanske vi plockar upp Lang från Leksand?
User avatar
nr86
Posts: 5252
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Ja va händer med Alm? Det blir spännande att se. Tror för egen del att det kommer förlängas med honom. Men som några varit inne på så är spelet med puck alldeles för dåligt åren sedan återkomsten. Tycker ändå att han kommer mer till sin rätt i slutspelstider då den typen av hockey passar honom mycket bättre. Skulle vara intressant att se vad han tjänande på sitt 2års kontrakt hos oss. Tror inte han haft under 120 000:- i månaden. Katic försvinner=dyr. Kostka försvinner=dyr. Kan vi byta dessa mot Burström och Granberg? Är kanske att hoppas för mycket men vilken fin backsida vi skulle ha.
Pudas, Granberg
Berglund, Burström
Norén, Djuse
Danielsson

Ang Lang så sitter han på kontrakt med Leksand men det går kanske att komma överens:) Har sett Lang mycket i vinter och han skulle vara ett grymt bra förvärv om vi landade honom.
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2018/19

Post by Foppas skridskocoach »

Ang Lang så känns det verkligen tveksamt att han skulle vara så pass intressant att det vore värt att köpa ut honom från Leksands kontrakt.
Tigerränderna går aldrig ur.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2018/19

Post by marre »

Har säkert SHL klausul
User avatar
Foppas skridskocoach
Posts: 2963
Joined: 25 Jun 2011, 11:15

Re: Silly Season 2018/19

Post by Foppas skridskocoach »

marre wrote: 23 Apr 2018, 12:26 Har säkert SHL klausul

Sant
Tigerränderna går aldrig ur.
msoe
Posts: 1581
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Silly Season 2018/19

Post by msoe »

ossian wrote: 23 Apr 2018, 11:24 Vi måste hitta tillbaka till den underhållande offensiva frejdiga hockeyn! In med Lasse!

Alm har inte vart bra, och ska han stanna ska det vara till en skälig lön.
Jag har stor respekt för Lasse och skulle gärna se honom inom AIKs organisation igen. Men Den frejdiga offensiva hockeyn hade vi väl i princip lagt ner redan innan Lasse lämnade!?
Locked