Silly Season 2018/19

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
nr86
Posts: 5251
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Rundblad tror jag aldig mer spelar i aik. Han hade sin peak 10/11 och jagar bara pengar nu så aik/shl tror jag är avlägset. När han väl vill ”varva” ner tror jag inte vi vill ha honom. Magic nr 7 blir nog bara ett fint minne är jag rädd.
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

Jag hoppas du har fel och hoppas även att 10/11 Rundblad finns kvar där inne. Platsar han inte i KHL så borde SHL vara ett alternativ. Han är förstås ingen frälsare och kan misstänker att den ungdomliga "jag vågar allt"-attityden där misstag var ok, har slipats bort i NHL och även antagligen KHL. Dock tar jag hellre hem Rundblad när Lindgren, Alm (borde inte bli kvar länge till?), Berglund (vill säkert testa lyckan inom 2 år i NHL) ska ersättas, än köper en AHL-nomad typ Ellis.

Jagar bara pengar nu. Och du vet det hur? För att han valde St Petersburg som är topp 3 i KHL? För att han inte valde AIK. Skitsnack säger jag.


"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Balotelli
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2012, 11:37

Re: Silly Season 2018/19

Post by Balotelli »

Är dags att se om vi kan bli av med lite dödkött! Finns det någon som kan tänka sig att ta över hälften av Buds kostnad så skicka
User avatar
Lidlund
Posts: 2609
Joined: 15 Jun 2011, 18:58
Location: Linköping

Re: Silly Season 2018/19

Post by Lidlund »

Balotelli wrote:Är dags att se om vi kan bli av med lite dödkött! Finns det någon som kan tänka sig att ta över hälften av Buds kostnad så skicka
Som jag tidigare propagerat, han kostar nog inte mycket löpande. Eftersom han kom från utlandet så lär den större delen av 2 års lönen betalas ut som sign on. Hade jag varit Bud hade jag lagt mig på en månadslön på 50k, resten som en gångs för att skatta så lite som möjligt.

Överlag så set väl inte spelet snäppet bättre ut än ifjol, dock så finns de väldigt mycket att jobba med jämnhet och skjuta vid rätt ställe samt ligga i skottsektorn.

Lite intressant att vi ligger 6a i poäng, gjorda mål samt insläppta mål!
Empress
Posts: 6989
Joined: 15 Aug 2011, 11:12

Re: Silly Season 2018/19

Post by Empress »

Balotelli wrote: 19 Oct 2018, 16:12 Är dags att se om vi kan bli av med lite dödkött! Finns det någon som kan tänka sig att ta över hälften av Buds kostnad så skicka
Janne P mot Bud?
User avatar
kopitar
Posts: 2508
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

Empress wrote: 19 Oct 2018, 19:36
Balotelli wrote: 19 Oct 2018, 16:12 Är dags att se om vi kan bli av med lite dödkött! Finns det någon som kan tänka sig att ta över hälften av Buds kostnad så skicka
Janne P mot Bud?
Janne p älskar ju skellefteå speciellt för de bra lax fisket som finns. Så varför inte.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2018/19

Post by marre »

Brukar hyra Stuga av Svågern vid Byskeälven varje sommar,bra gäster enligt han! Generösa :D
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Lidlund wrote: 19 Oct 2018, 19:36
Balotelli wrote:Är dags att se om vi kan bli av med lite dödkött! Finns det någon som kan tänka sig att ta över hälften av Buds kostnad så skicka
Som jag tidigare propagerat, han kostar nog inte mycket löpande. Eftersom han kom från utlandet så lär den större delen av 2 års lönen betalas ut som sign on. Hade jag varit Bud hade jag lagt mig på en månadslön på 50k, resten som en gångs för att skatta så lite som möjligt.

Överlag så set väl inte spelet snäppet bättre ut än ifjol, dock så finns de väldigt mycket att jobba med jämnhet och skjuta vid rätt ställe samt ligga i skottsektorn.

Lite intressant att vi ligger 6a i poäng, gjorda mål samt insläppta mål!
Holloway har säkert en sign-off också, vilket gör det svårt att veta hur mycket av kostnaden av som kvarstår. Sanny spekulerade att i Zaborsky-fallet så låg ca 50% i sign-on och att spelaren därefter hade ca 140' på 9-månaders kontrakt. Holloway hade nog högre status än Zaborsky när han signade. Pesonen har ju haft mer eller mindre kroniska skadeproblem så det vore inget lysande byte även om Holloway för närvarande är direkt usel. Det bästa vore om han kunde få något anbud från den schweiziska ligan så småningom då de har resurser att lösa ut eventuella bonusklausuler. Jag tror dock att Lindgren avvaktar ett tag för att se om det fortsätter så här. Jag skulle åtminstone göra det. Man lägger liksom inte ned en massa arbete under försäsongen för att få ordning på fysen på honom för att sedan dumpa honom efter 10 matcher.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Om man skulle placera Lang och Valkvae Olsen tillsammans med en stabil SHL-center så skulle de nog kunna utgöra en bra tredjekedja i SHL till en ganska modest kostnad.
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Silly Season 2018/19

Post by dovienya »

Tror man sitter lugnt i båten ett ganska bra tag framåt.
Man vill nog testa så långt det bara går med det lag man själv har satt ihop; viss om att det finns en plan (inombords). Skulle det vara så att man börjar långsiktigt luta åt att inte ens nå slutspel, så är det naturligtvis värre (Växjö, FBK, Brynäs, Örebro).
Nu är vi inte där än, utan spelmässigt har det sett oftast sett hyfsat ut, men bara periodvis; vi skottar som satan, och inte bara alibiskott heller. Sedan att vi bara har spelat bra i 30 minuter max per match är en sak som man säkert sitter och hoppas på skall släppa ju mer inspelade man blir, och ju mer Aaltonen och Olimb slutar ha träningsvärk.

Tycker det känns som att Aaltonen och Bud har bra go tillsammans, men inte får till det med puckjäveln, och alltså ser det istället vansinnigt värdelöst ut.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by snorhyveln »

Förstår inte vad George III skulle ha att göra i den schweiziska ligan att göra. Vad jag förstått är det en av världens snabbaste ligor med Nord Sydhockey veckans alla dager.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

snorhyveln wrote: 20 Oct 2018, 08:14 Förstår inte vad George III skulle ha att göra i den schweiziska ligan att göra. Vad jag förstått är det en av världens snabbaste ligor med Nord Sydhockey veckans alla dager.
Han snittade nästan 1 p per match där för ett par år sedan så det skulle kunna göra honom intressant för någon klubb.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Alexander Johansson verkar vara på glid från Färjestad. Jag har alltid gillat honom då han är som bäst i slutspel och alltid spelar rejält och tar kampen runt kassen. Han kan dock ha lite för hög prislapp för oss då han skrev på ett nytt kontrakt efter sin toppsäsong. Bra spelare på SHL-nivå dock. Rögle eller Växjö?
User avatar
Poet
Posts: 2476
Joined: 04 Nov 2011, 22:46
Location: Gräddhyllan

Re: Silly Season 2018/19

Post by Poet »

marre wrote:Brukar hyra Stuga av Svågern vid Byskeälven varje sommar,bra gäster enligt han! Generösa :D
Med dagens klimat i byskeälven är det inte så mycket att locka med tyvärr.
2012-05-19
User avatar
ossian
Posts: 3590
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Carl Persson blev nedskickad till ECHL men är nu uppkallad till AHL igen. Det känns inte jättenära NHL i alla fall.

http://www.hockeysverige.se/2018/10/21/ ... nsken-upp/
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by svea_man »

ossian wrote: 21 Oct 2018, 20:41 Carl Persson blev nedskickad till ECHL men är nu uppkallad till AHL igen. Det känns inte jättenära NHL i alla fall.

http://www.hockeysverige.se/2018/10/21/ ... nsken-upp/
Kommer han till Europa har han gällande kontrakt med Malmö
User avatar
ossian
Posts: 3590
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Det finns 200 spelare i EHCL som skulle drömma om att få spela i SHL. Lika många i AHL.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

ossian wrote: 21 Oct 2018, 23:45 Det finns 200 spelare i EHCL som skulle drömma om att få spela i SHL. Lika många i AHL.
Ja, men att ha koll på vilka som skulle kunna bli en lyckad värvning i SHL är inte enkelt. Det är betydligt enklare att träffa rätt med en värvning från Allsvenskan, KHL eller kanske någon kontinental liga när man scouta spelaren i detalj på stor rink.
User avatar
ossian
Posts: 3590
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Det kan vara lite lägre lön på en spelare från EHCL än på en från KHL eller NLA.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

ossian wrote: 22 Oct 2018, 10:46 Det kan vara lite lägre lön på en spelare från EHCL än på en från KHL eller NLA.
Spetsspelarna i EHCL som går till Allsvenskan brukar tillhöra toppen, men känslan är att transatlantiska ligor är mycket ojämnare och därmed blir scoutningen svår. Och det är ganska få som har lyckats fullt ut direkt i SHL. Spinks i Örebro och Ortega i Växjö har väl gått hyfsat, men varför chansa på en transatlant från ECHL när man kan värva någon från Allsvenskan? Örebro behövde utfyllnadsspelare, men det tar vår ungdomsorganisation hand om. Skulle man behöva utfyllnadsspelare så finns dem definitivt till låg kostnad även i Allsvenskan. Jag skulle hellre gå på college-spelare än ECHL-spelare då de har erfarenhet av att spela på stor rink. Jag har dock länge förespråkat att vi ska plocka upp 1-3 spelare från Allsvenskan varje år, speciellt de år som vi har svaga årskullar i J20. Det var många här inne som var skeptiska när jag sade att Lindgren gjort en bra värvning i Patrik Norén. Jag tycker att Norén har skött sig utmärkt så här långt, t o m klarat av omställningen lite snabbare än man hade vågat att hoppas på. Bellemare kom ju också från Allsvenskan. ;)
Last edited by p-play on 22 Oct 2018, 12:50, edited 1 time in total.
User avatar
nr86
Posts: 5251
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Känns inte alls lika frustrerande om en spelare som tjänar 80 000 i månaden inte lever upp till de förväntningar som ställs.( ställs inte så höga heller med tanke på lönen ) Blir galen när Olimb glider runt med pucken ibland i egen zon och försöker dribbla bort 3 spelare ala tv pucken och sedan bli av med den med baklängesmål som ett brev på posten. Han har garanterat närmare 200 000 i månaden...............Hur i hela friden tänkte AIK här? Lindgren har bommat lite för mycket i sitt lagbygge för att jag ska vara nöjd. Har han landat någon spets som fallit väl ut förutom Ortio?
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Jag skulle tro att det är Holm som tar hand om scoutningen och bestämmer vem som skall vara den sista utposten. Målvaktsvärlden är en ganska liten sådan. Lindgren sätter nog bara de ekonomiska ramarna och förhandlar fram kontraktet. Lindgren har ganska mycket investerat i JMA, Olimb och Holloway. Förhoppningsvis kan det lossna efterhand som fysiken blir bättre under säsongen.
User avatar
ossian
Posts: 3590
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

P-play, alla spelare har ett pris och det gäller att inte betala för mycket. Vi har inte behövt plocka in så många allsvenska spelare eftersom vi gett de egna ungdomarna chansen. Det skapar en kontinuitet i verksamheten som försvinner ifall man värvar utfyllnadsspelare från allsvenskan eller någon annanstans. Ungdomar behöver speltid för att utvecklas, och tappar vi det här är vi ett lag i mängden i SHL. Vi kan inte konkurrera med penningstarkare lag söderut.

”Chansvärvningar” tycker jag i första hand ska vara en spelartyper som man tycker saknas i lagbygget. En BP gnuggare, en supertekare, en högerskytt etc.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Lista på Lindgrens värvningar efter sommaren 2016. De som gjordes innan hamnar på LJ:s konto då han ansvarade för scoutningen av dem.
Cumiskey
Ortio
Holloway
Katic
Pudas
Kostka
Ellis
Anderson
Olimb
JMA
Hedberg
Lindgren
Alvarez
Norén
Armalis
Granberg
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

p-play wrote: 22 Oct 2018, 13:10 Lista på Lindgrens värvningar efter sommaren 2016. De som gjordes innan hamnar på LJ:s konto då han ansvarade för scoutningen av dem.
Cumiskey
Ortio
Holloway
Katic
Pudas
Kostka
Ellis
Anderson
Olimb
JMA
Hedberg
Lindgren
Alvarez
Norén
Armalis
Granberg
Av dessa skulle jag, fram till dagens datum, säga är 50 % floppar och då kan jag tycka att man ska kräva högre träffratio.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

Det känns som man kan begära bättre, men jag vet inte. Hur ser floppration ut i andra klubbar? Är 50% egentligen inte så dåligt? Jag vet inte.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

smogz wrote: 22 Oct 2018, 14:26 Det känns som man kan begära bättre, men jag vet inte. Hur ser floppration ut i andra klubbar? Är 50% egentligen inte så dåligt? Jag vet inte.
Det mest anmärkningsvärda med listan är att det nästan bara är kända namn (med något undantag). Det finns inte så många spelare som har gått under radarn. Katic är väl undantaget. Om man undantar målvakterna som är Holms område så är träffprocenten under 50% och många av dem är/var tilltänkta spetsspelare. Av spetsspelarna är det ganska få som blivit en dunderhit så här långt. Norén är nog den bästa värvningen sett till "bang-for-the-buck". Granberg är också en bra värvning som uppvisat bättre spel än åtminstone jag hade förväntat mig.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 2018/19

Post by Skidrow »

p-play wrote: 22 Oct 2018, 13:10 Lista på Lindgrens värvningar efter sommaren 2016. De som gjordes innan hamnar på LJ:s konto då han ansvarade för scoutningen av dem.
Cumiskey Nja
Ortio Bra
Holloway börjar komma men förra säsongen dålig
Katic Ok
Pudas Bra
Kostka Bra specielt för jag tror han var billig
Ellis Sket sej totalt
Anderson Skadad
Olimb Har en bit kvar till ok
JMA är påväg mot ok
Hedberg bra på försäsongen men vill inte få till det nu
Lindgren helt okej
Alvarez helt okej
Norén ok
Armalis ok
Granberg ok
Jocko Homo
Posts: 483
Joined: 15 Jun 2011, 23:21

Re: Silly Season 2018/19

Post by Jocko Homo »

Bra lista! Men Lindgren har väl sagt nån gång (även när Djuse var medelmåttig) att just 57 var den första värvningen som han ansvarade för. Dom andra som inte är nämnda år 1 ska varit "ärvda".
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Jocko Homo wrote: 22 Oct 2018, 18:36 Bra lista! Men Lindgren har väl sagt nån gång (även när Djuse var medelmåttig) att just 57 var den första värvningen som han ansvarade för. Dom andra som inte är nämnda år 1 ska varit "ärvda".
Ja, det stämmer att Lindgren sade det, men jag utgår från att han tidigare var scoutad av LJ och att Lindgren när han tog över i praktiken bara skötte förhandlingen av kontraktet. Alm är väl en annan som hamnar i samma övergångskategori där man kan diskutera vem som var ansvarig. Jag tog därför lite höjd tidsmässigt och bara listade värvningar efter sommaren som man direkt kan tillskriva Lindgren och hans sportchefsskap. Men visst kan man sätta upp Djuse på listan.
Locked