Silly Season 2018/19

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
Chippen
Posts: 14281
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

Skidrow wrote: 05 Jul 2018, 16:24 SÅ du tycker alltså på allvar att Micke skulle garantera en spelare en plats i laget som tränarna säger att han troligtvis inte får? vem ska du flytta från 1/2 linan när du garanterat Jimmie och Söderlund plats där hur dåliga dom än är? Jocke kanske? AIK gör rätt i att erbjuda dom vad som är rimligt enligt dom och sen om spelaren vill ha mer så okej då får vi önska dej lycka till i annan klubb. Olsson och Pontus är det väl jag hade hoppats dom behållet.
Vem har sagt att Jimmie ska spela i 1:a eller 2:a linan?
Garantera Söderlund plats? Tja, det gick ju bra att garantera Bud plats i 2:a linan oavsett hur dålig han var, så varför inte göra samma sak med en yngre och hungrigare spelare?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Fdskebo
Posts: 1110
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Silly Season 2018/19

Post by Fdskebo »

Jimmie ansåg ju att hans värde, position och roll skulle vara betydligt högre än vad han erbjöds.

Att han erbjöds kaptensbindeln och en plats framför mål i första PP behöver inte ens diskuteras, så då återstår det övriga. Alltså värde och position.

En ren gissning är att han erbjöds en plats i 3:e och lön efter det (med tillägg för hans kompetens som C och ankare i första PP).

Om nu Jimmie anser att han ska ha en plats i 1:a eller 2:a och en högre lön så vad ska man göra? Betala ett "överpris" och ge honom en plats i en kedja där han inte platsar eller gå vidare?

Jag tycker för övrigt att det är skittrist. Det blir en säsong utan kapten, och om vi inte har någon som leder laget på isen blir det inget guld. ☹️
Chippen
Posts: 14281
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

Fdskebo wrote: 05 Jul 2018, 22:32 Jimmie ansåg ju att hans värde, position och roll skulle vara betydligt högre än vad han erbjöds.

Att han erbjöds kaptensbindeln och en plats framför mål i första PP behöver inte ens diskuteras, så då återstår det övriga. Alltså värde och position.

En ren gissning är att han erbjöds en plats i 3:e och lön efter det (med tillägg för hans kompetens som C och ankare i första PP).

Om nu Jimmie anser att han ska ha en plats i 1:a eller 2:a och en högre lön så vad ska man göra? Betala ett "överpris" och ge honom en plats i en kedja där han inte platsar eller gå vidare?

Jag tycker för övrigt att det är skittrist. Det blir en säsong utan kapten, och om vi inte har någon som leder laget på isen blir det inget guld. ☹️
Så kan det absolut vara, men med tanke på vilka spelare som blev klara innan Jimmie nobbade förslaget så lutar det mera åt att han erbjöds en plats i en 4:e.
Å andra sidan, rent personligen, hade jag nog satt honom i 2:a med Adam P och Aaltonen trots allt. Det ger ju iofs problem längre fram ändå då Bud säkerligen är lovad en plats i 2:a kedjan oxå (om man tittar på hur förra säsongen var). Det i sig leder ju till hemskt kedja med Aaltonen-Jimmie-Bud och Adam P blir då den som hamnar i 3:e.

Så med mitt facit i hand, så känns det som om Lindgren inte alls var så villig till att ro förhandlingarna i hamn med tanke på hur spelare utifrån tillkommit till truppen. Får lite känslan av AIK ville inte ta beslutet själva, som med Petterström, utan kastade ut ett lågt bud och överlät beslutet till Jimmie.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Fdskebo
Posts: 1110
Joined: 15 Jun 2011, 15:31

Re: Silly Season 2018/19

Post by Fdskebo »

Skulle vara intressant att veta vad han erbjöds... Jag tror inte alls att budet han fick var dåligt, men är man van att ha 250+ i månaden så är det kanske inte så kul att bli erbjuden betydligt mindre. Dessutom så anser han sig garanterat vara top 5 i laget så då vill han säkerligen ha pröjs för det.

Jag tycker det borde ha gått att hitta en lösning, ett kortare kontrakt kanske. Eller ett 5-års där han spelar första året och sedan övergår till någon annan roll i föreningen. 🤷🏻‍♂️
phx70
Posts: 194
Joined: 15 Jun 2011, 14:10
Location: Toronto, Ontario

Re: Silly Season 2018/19

Post by phx70 »

Skriv ett kontrakt med Jimmie, låt han spela i hästen till efter nyår, sen in i AIK i sluttampen av SHL och in i ett härligt slutspel. Win win för Hästen och AIK. Lär ju aldrig hända nu tyvärr. Bara att gå vidare.
User avatar
Snuskhummern
Posts: 898
Joined: 07 Jan 2018, 20:04

Re: Silly Season 2018/19

Post by Snuskhummern »

Vad tror vi om Forssell, kan han tänkas återvända för att stärka centersidan och skapa stabilitet i boxplay?
User avatar
Oliman
Posts: 360
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Silly Season 2018/19

Post by Oliman »

Jimmy är top 5 i laget men fick väl ett erbjudande som föreslog annat. Att leda en 3e kedja + pp + kapten + framtid i klubben är det han borde blivit erbjuden.

Att Jimmy som VILL spela i föreningen inte ens får förhandla säger massor om vad ML egentligen vill med honom. Vill klubb och spelare samma sak så går det alltid att komma överens.

Är det bara hos mig som detta ringer skyhöga varningsklockor?
User avatar
Oliman
Posts: 360
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Silly Season 2018/19

Post by Oliman »

Snuskhummern wrote: 06 Jul 2018, 17:02 Vad tror vi om Forssell, kan han tänkas återvända för att stärka centersidan och skapa stabilitet i boxplay?
Jag skulle gilla det. Men totalt otänkbart då Forsell är från bygden, har många år i föreningen och bevisad uppsida och kvalitet. Gissar att de pengar han hade kostat läggs som sign on bonus på ngn lämplig oprövad legoclown istället. 👯‍♂️
jowa
Posts: 470
Joined: 16 Jun 2011, 17:31

Re: Silly Season 2018/19

Post by jowa »

päran wrote: 27 Jun 2018, 18:11
Jag har själv jobbat i samma position som Mikael Lindgren, fast två divisioner lägre och jag vet att det är otroligt många som tycker sig veta hur saker och ting är, som de inte har en aning om.

Vad som händer i kulisserna vet varken du eller jag, vi kan bara spekulera och jag anser att dina spekulationer om Lindgren alltid tenderar att vara negativa medan jag tycker att han gjort ett bra jobb hittills utifrån utfallet.
Du som vet kanske kan bringa lite klarhet om hur det fungerar i en förening. Som jag har förstått det så jobbar aik med en hel grupp som bestämmer vilka spelare de vill ha in (bla Micke Engström). Och förmodligen handlar det om samma grupp nu som då Lasse Johansson styrde skutan. Eller?

När du värvade spelare, gav du dem löfte att spela i första- eller andrakedjan eller värvade du dem enbart som spelare? Finns det någon som ger ett löfte om vilken kedja en spelare en ska spela i? Jag tycker att det låter helt bisarrt att lova någon en plats innan personen har visat vad de går för. Som vid alla anställningar diskuterar man givetvis vilken roll en person ska ha men att lova platser hit och dit låter i min värld helt befängt.
Skidrow
Posts: 2676
Joined: 15 Jun 2011, 13:39

Re: Silly Season 2018/19

Post by Skidrow »

Alla verkar missa att tränarna har mycket att säga om spelares vara eller inte vara, tror ingen är garanterad en position men tränarna tillsammans med ML säger hur dom ser det till spelaren.
User avatar
Oliman
Posts: 360
Joined: 15 Jun 2011, 23:06

Re: Silly Season 2018/19

Post by Oliman »

Du har nog rätt! Hittade följande läckta mail på wikilundleaks:
Skellefteå 2018-07-01 11:09
Ååh efterträdesomöjlige sportchef,
Tack för snyggt agerat utifrån nedanstående tillsägning, och bra motat av Burström och ML (there can be only one 🤭). Vi har snackat lite om Jimmy och tänker oss att han kan centra 4e + ett ev A på bröstet över jul/nyår. Enbart ett höstkontrakt om det går bra, 50k per månad.

Nu sommarbärs!
/The träners
Skellefteå 2018-05-29 21:33
Käre sportchef,
efter vårt lyckade slutspel och säsongsavslut så känner vi att vi borde satsa mindre på Ericsson, Petterström, Olsson, Hetta och Söderlund. Ersätt dem gärna med lite folk som är oprövade på vår hockey och okända för att leverera i slutspel. Någon fler Ellis eller Anderson på lut? Och ja, remember, ju mindre koppling till norrland desto bättre..

Mvh
/The träners
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Silly Season 2018/19

Post by päran »

Precis som du säger, tight med tränare.

Vi jobbade dock inte med pengar utan fick prata roller mer än vad jag gissar att man behöver göra i AIK. Vi gav ju naturligtvis aldrig löften utan pratade förhoppningar och förväntningar.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Silly Season 2018/19

Post by päran »

Detta riktat till Jowa
päran wrote:Precis som du säger, tight med tränare.

Vi jobbade dock inte med pengar utan fick prata roller mer än vad jag gissar att man behöver göra i AIK. Vi gav ju naturligtvis aldrig löften utan pratade förhoppningar och förväntningar.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

User avatar
Markman
Posts: 7831
Joined: 24 May 2011, 21:49
Location: Jönköping

Re: Silly Season 2018/19

Post by Markman »

Som förväntat: Oscar Sundqvist skrev på ett nytt NHL-kontakt med Blues häromdagen, 1 år, envägs för 700 k$
"If you believe in yourself and have dedication and pride - and never quit, you'll be a winner. The price of victory is high but so are the rewards!" /Paul Bryant
ante08
Posts: 2583
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly Season 2018/19

Post by ante08 »

Andreas Thuresson har varit på tapeten! Men han väljer HV.

https://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/ ... -till-shl/
Chippen
Posts: 14281
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

Hade tagit Thuresson ungerfär 36463 dagar om året för en porschekörande lyxlirare.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
nr86
Posts: 5352
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Du tänker på Aaltonen förmodar jag
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

Samtidigt vill vi ha mer folk till ladan.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
Chippen
Posts: 14281
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

nr86 wrote: 10 Jul 2018, 19:25 Du tänker på Aaltonen förmodar jag
Japp
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
kopitar
Posts: 2559
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

Chippen wrote: 10 Jul 2018, 22:58
nr86 wrote: 10 Jul 2018, 19:25 Du tänker på Aaltonen förmodar jag
Japp
Han kommer inte göra dig besviken.
Chippen
Posts: 14281
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

kopitar wrote: 10 Jul 2018, 23:09 Han kommer inte göra dig besviken.
Som flopp då tänker du? :)

Såg nu att HV jagar Tim Erixon igen, och där känner jag väl "jaha, gör det bara". Han är nog den spelare som lämnat som jag faktiskt minst bryr mig om han skulle hamna i ett annat lag.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
krysset
Posts: 2000
Joined: 03 May 2015, 23:44

Re: Silly Season 2018/19

Post by krysset »

Aaltonen kan locka ett visst intresse......
User avatar
ossian
Posts: 3658
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Får Aaltonen till fysiken och inställningen är det en av seriens absolut bästa spelare. Lär vara revanschsugen. Verkligen en fågel eller fisk värvning, liten chans för fjäril. Men en rolig värvning, spännande spelare för en gångs skull.
lobo
Posts: 1572
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly Season 2018/19

Post by lobo »

Hellre, mycket hellre, chansa och få ordning på Aaltonen än att värva Thureson. Aaltonen kan mycket väl, nästan låga odds, bli skyttekung kommande säsong

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
User avatar
kopitar
Posts: 2559
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

Matt Anderon ryktas vara.klar för Rögle (skönt). Undrar dock hur många mål han kommer göra mot oss. Poängkung? Målkung?
Chippen
Posts: 14281
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

ossian wrote: 11 Jul 2018, 14:50 Får Aaltonen till fysiken och inställningen är det en av seriens absolut bästa spelare. Lär vara revanschsugen. Verkligen en fågel eller fisk värvning, liten chans för fjäril. Men en rolig värvning, spännande spelare för en gångs skull.
Visst är så oxå. Känns som antingen flipp eller flopp och inget däremellan.

Kommer falla stort ansvar på coacherna att använda honom rätt och "sätta" honom på plats direkt.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by snorhyveln »

Spännande!
Rögle verkar ha hittat tvillingskattkistan till Wäxjös.
Önskar AIK kunde hitta trillingen,,,, om det finns en sådan.
marre
Posts: 3179
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2018/19

Post by marre »

Helt sjukt!! Hoppas verkligen vi har pengar för två forwards till,14 forwards behövs.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Chippen wrote: 02 Jul 2018, 22:17
p-play wrote: 02 Jul 2018, 19:13 Brynäs har nog gjort en riktigt bra värvning här. Jag hade hemskt gärna sett honom hos oss.
https://www.brynas.se/artikel/e91dajj4h ... -brynas-if
Riktigt märkligt att du berömmer alla våra motståndares nyförvärv direkt samtidgt som du alltid, nästintill, sågar våra.
Okej, som du önskar. Austin Farley (Luleå) är ingen höjdarvärvning och Thuresson (HV71) är en värvning som jag är glad att Lindgren avstod från. Grejen är att jag, precis som alla andra här, kommenterar alla våra värvningar medan så inte är fallet gällande andra klubbars värvningar. Jag brukar vanligtvis bara kommentera andra klubbar när jag tror att de har gjort något fynd.
p-play
Posts: 6788
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

snorhyveln wrote: 12 Jul 2018, 20:41 Spännande!
Rögle verkar ha hittat tvillingskattkistan till Wäxjös.
Önskar AIK kunde hitta trillingen,,,, om det finns en sådan.
Rögle har ganska många billiga spelare också. Deras backsida känns inte speciellt påkostad. 8-)
Det kommer dock att bli den intressantaste serien på länge. Många av lagen i de nedre regionerna känns uppgraderade.
Locked