Silly Season 2018/19

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by snorhyveln »

Tycker du är ute och cyklar, Knut.
Jag tar en fiktiv historia om hur jag skulle jobba som sportchef (Gud förbjude).
Att han rullar tummarna får du ta på ditt konto. Jag talar bara om arbetssätt. JAG skulle jobba med att starta en uppsökande verksamhet. Bjuda ut ex. Axel på en entrecote i skitstaden där han bor på vintern, ta ett snack och klargöra vad jag vill att han ska göra om han lessnar på att åka Greyhoundbuss runt Amerikas förenta stater. Ge honom lite polkagrisar från Carlstens i Byske att suga på gällande vad klubben kan erbjuda om han kommer tillbaka, inte vad Evertsson kommer att erbjuda. Sälja in AIK hos honom. Visa att det är den enda klubben som verkligen vill honom väl etc. etc.
Samma lika gäller de övriga 20 spelare vi har i NHL/AHL dvs. uppsökande verksamhet. För dom ska AIK vara det enda klara alternativet den dag dom återvänder, ty i hälften av fallen så handlar det då faan inte om pengar när dom återvänder, utan om känslan om vem som bryr sig,,,, vem som vill ha dom.
Ordet korrelation. Vet du vad det betyder?
Knut
Posts: 35
Joined: 29 Jul 2013, 23:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Knut »

snorhyveln wrote: 27 Jun 2018, 13:58 Tycker du är ute och cyklar, Knut.
Jag tar en fiktiv historia om hur jag skulle jobba som sportchef (Gud förbjude).
Att han rullar tummarna får du ta på ditt konto. Jag talar bara om arbetssätt. JAG skulle jobba med att starta en uppsökande verksamhet. Bjuda ut ex. Axel på en entrecote i skitstaden där han bor på vintern, ta ett snack och klargöra vad jag vill att han ska göra om han lessnar på att åka Greyhoundbuss runt Amerikas förenta stater. Ge honom lite polkagrisar från Carlstens i Byske att suga på gällande vad klubben kan erbjuda om han kommer tillbaka, inte vad Evertsson kommer att erbjuda. Sälja in AIK hos honom. Visa att det är den enda klubben som verkligen vill honom väl etc. etc.
Samma lika gäller de övriga 20 spelare vi har i NHL/AHL dvs. uppsökande verksamhet. För dom ska AIK vara det enda klara alternativet den dag dom återvänder, ty i hälften av fallen så handlar det då faan inte om pengar när dom återvänder, utan om känslan om vem som bryr sig,,,, vem som vill ha dom.
Ordet korrelation. Vet du vad det betyder?
Jag tycker det är bra att folk är kritiska, och att folk kommer med egna idéer. Det finns ändå rätt mycket hockeykunskap här (exempelvis dig själv). Jag vill dock bara att folk utvecklar och är mer konkreta. Sen är det också många som bygger sina åsikter på känsla/rykten och inte fakta, och då blir det lätt meningslöst.
Sen ska inte jag intellektualisera, vad jag menar är att vissa drar slutsatser utifrån samband som inte nödvändigtvis har någon koppling. Typ, Burström och Lundberg väljer Växjö för att Lindgren är sportchef, vilket bevisar att Lindgren är en dålig sportchef.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by snorhyveln »

Burström och Lundberg valde Wäxjö pga. mammon, samt i Nisses fall pga. en person han inte vill ha bakom ryggen.
Båda har varit underbetalda och såg sin chans att tjäna några tusen extra i och med detta klubbval.
Med min arbetside tror jag Martin återvänt, däremot inte Nisse.
Arvid Lundberg fick enligt hans pappa ett overkligt (för att vara AIK) bud, men i slutändan skakade laget med "stor plånbok" fram ett bud som ganska vida överskred AIK:s. Att han sedan stannar efter AIK dissning av honom för ett par år sedan kan jag förstå.
Även Nisses pappa var överraskad över budets storlek från AIK till sonen, men som sagt.....
Last edited by snorhyveln on 27 Jun 2018, 15:41, edited 1 time in total.
p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

päran wrote: 27 Jun 2018, 13:37 Pplay: Fattar inte hur du konstant kan såga ledningen utan att ha en susning. Vad vet du om vad som händer i kulisserna. Alla bra händelser beror på tur, slump eller någon utanför ledningen och alla dåliga händelser är ledningen direkt ansvarig för.

När man inte inte vet något om det som händer under bordet tycker jag man får bedöma utfallet före och efter säsong.

I fjol var jag rätt nöjd med lagbygget, jag med många andra tyckte det såg rätt ok ut = utfallet innan säsong. Aho drog, två viktiga toppforwards (Anderson, Bud), tokfloppade. Det saknades också en huvudcoach men trots detta gick vi till final= utfallet.

I år har Lindgren killed some darlings för att kunna värva spets och gjort ett fantastiskt jobb enligt mig, precis som jag hoppats på. Sen kan man ha synpunkter på vilka spelare som kommit, men Lindgrens syn på laget är klockren = utfallet innan säsong.
Nu vill det till att ledarstaben ser till att dessa välbetalda etablerade spelare levererar så att vi inte blir ett nytt gamla Frölunda, Modo eller Leksand.

Men det vet vi först efter säsong= utfallet.

Däremellan vet vi inte ett skit!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Jag kan bara utgå från vad jag ser och för att ta ett exempel så var jag tidigt ute och sade att det skulle bli problem med Holloway p g a hans fysiska status och att spelet i SHL har förändrats och att Matt Anderson inte är vad Lindgren sade att han var. Anderson är dock en riktigt bra spelare med rätt kedjekamrater. Jag baserade det på att jag inför den här säsongen såg mer än 1,5 hockeymatcher om dagen från flera olika ligor under ett par års tid. På vardagarna såg jag 1 ibland två matcher om dagen och på helgen minst två men ofta 3 matcher om dagen. Lägg därtill att jag hade hyfsat koll på vad som skrevs i ett par ligor. Hockeygalning, javisst, men jag vill också påstå med det att jag nog hade bättre koll än Lindgren. Därmed inte sagt att jag skulle vara en bättre sportchef. Den här säsongen drog jag ned på tittandet och följde i princip bara våra matcher i SHL för att kring efter jul kanske se ett par matcher i veckan från SHL och Allsvenskan. Jag vill påstå att jag har haft en ganska bra bedömning av värvningar generellt sett, men naturligtvis missat i en del fall. Jag hade t ex rätt om Markus Svensson, men fel om Tim Heed. Enstaka värvningar kan alltid slå åt ena eller andra hållet och jag försöker mer bedöma efter struktur på spelet och om man har rätt inriktning på värvningarna. Många tittar bara på resultatet, men om en skada uppstått på Ortio så skulle vi aldrig ha överlevt kvarten och många som nu är extremt nöjda skulle ha varit lika missnöjda. Spelet (spelsystemet) har inte sett bra ut de senaste två åren och då tycker jag att det är relevant att påpeka det. Djurgården gick väl till final ett år för att nästa åka ut. Man kan liksom inte bara titta på utfallet för ett år och sedan säga att allt är okej när det det inte är det. Man skall också komma ihåg att vi har haft ligans kanske två bästa forwards i förstafemman (plus Lindholm) så potentialen för att bygga ett riktigt väl fungerande lag har funnits där. Personligen är jag av den övertygelsen att bredd är viktigt i ett slutspel och för att få det måste man ibland söka andra spelare bortom de mest kända. Jag gillar också spelare som jobbar hårt i båda riktningarna och tycker att laget borde ha åtminstone ett par spelare som är duktiga i spelet runt kassen. Jag gillar vissa av Lindgrens värvningar mer än andra. Aaltonen var t ex en personlig favorit för 7-8 år sedan, men nu förstår man varför LJ inte tog risken. Jag tycker också att det är mer rättvist att uttrycka eventuella åsikter om värvningar innan säsong istället för att göra som en del andra som alltid hyllar värvningar oavsett spelare för att sedan såga värvningen ett par månader sedan när det inte visade sig fungera. När utfallet väl är där vet man ju liksom facit och vem som helst kan ju påpeka det uppenbara.
päran
Posts: 536
Joined: 29 Jun 2011, 06:47

Re: Silly Season 2018/19

Post by päran »

Jag ifrågasätter inte din hockeykompetens, pplay, det märks i dina inlägg att den är gedigen. Det jag vänder mig mot är din otroligt ensidiga bild av hockeyverkligheten, som man ropar får man svar.
Jag har själv jobbat i samma position som Mikael Lindgren, fast två divisioner lägre och jag vet att det är otroligt många som tycker sig veta hur saker och ting är, som de inte har en aning om.

Vad som händer i kulisserna vet varken du eller jag, vi kan bara spekulera och jag anser att dina spekulationer om Lindgren alltid tenderar att vara negativa medan jag tycker att han gjort ett bra jobb hittills utifrån utfallet.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

User avatar
ossian
Posts: 3590
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

För helvete!
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by svea_man »

Ja jag är då fan taggad på att se grabbarna till hösten
Tror mycket på Samuelsson han kommer bli kanon men han måste få lite tid vilket inte bruka vara lätt här inne
Bruka ju flännas efter 1 tränings match
User avatar
smogz
Posts: 5683
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

P-play

Jag läser också mycket här och tvivlar inte på att du kan mycket hockey. Dock tenderar hjärnan att se det den vill se. Om man har en åsikt om en spelare och hur han är kommer man också att se fler saker i den spelarens spel som backar upp det man tycker. Detta är inte valfritt utan hjärnan fungerar så för att undvika kognitiv dissonans. Du har uppfattningen att Lindgren inte duger riktigt som sportchef, alltså är det det du ser. Eller att Holloway skulle få problem och det ser du.

Grymt svårt att vara neutral och försöka bedöma opartiskt eftersom hjärnan inte är opartisk. Därför förlitar sig fler och fler lag på avancerad statistik för att neutralt försöka bedöma spelare. Speciellt vid scouting för att hitta de spelare som är värda att undersöka vidare, sen är det många andra faktorer som avgör vilken det faktiskt blir.

Finns dessutom precis som Päran skriver en massa andra faktorer runt om som vi inte känner till, som vi.omöjligt kan känna till om vi inte är väldigt nära laget eller till och med personen i fråga.

Fakta kvarstår att Lindgren tog oss till final, det var bättre än du trodde, istället för att berömma Lindgren och säga, jag hade fel, väljer du att försvara sin syn på det med, han hade tur. Kommer inte att ha det igen. Förhoppningsvis har du fel. Igen


"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
burgundy
Posts: 84
Joined: 21 Jun 2011, 23:01

Re: Silly Season 2018/19

Post by burgundy »

Vad är det som hindrar att man presenterar Altonen om det nu är så klart som Madhawk vill hävda?
User avatar
nr86
Posts: 5251
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Blir spännande! Fågel eller fisk.
User avatar
kopitar
Posts: 2508
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

Välkommen Altonen ! 2 års kontrakt
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by snorhyveln »

2 år!
Hmmm, får hoppas det är en Pesonenvärvning.
lobo
Posts: 1523
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly Season 2018/19

Post by lobo »

Alltså nog blir det lite spännande det här! Otrolig potential.. Tänk om Bud är som en nygammal Bud också. Bara Jimmie kvar då sen har publiksnittet automatiskt gått upp en aning, kul ska det bli

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by svea_man »

2år ja 1 hade kanske varit lämpligt men jag hoppas o tror att det kommer falla bra ut det här .. börja vara taggad på hockey nu😊
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2018/19

Post by marre »

Vilken kreativitet vi besitter!! Var hamnar Pontus tro? Är väl en sån typ som saknas...
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

marre wrote: 29 Jun 2018, 14:22 Vilken kreativitet vi besitter!! Var hamnar Pontus tro? Är väl en sån typ som saknas...
Tyskland eller lägger av är min gissning
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

svea_man wrote: 29 Jun 2018, 13:41 2år ja 1 hade kanske varit lämpligt men jag hoppas o tror att det kommer falla bra ut det här .. börja vara taggad på hockey nu😊
Man kan ju hoppas att det är 1+1.
Känns som om vi saknar grovjobbet nu, fast det är väl kanske där Hedberg kommer in i bilden.
Dock tror jag att tappet av Pontus och Jimmie (för jag ser inte att AIK kommer att signa honom nu) kommer bli kännbart.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
kopitar
Posts: 2508
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

Chippen wrote: 29 Jun 2018, 15:27
svea_man wrote: 29 Jun 2018, 13:41 2år ja 1 hade kanske varit lämpligt men jag hoppas o tror att det kommer falla bra ut det här .. börja vara taggad på hockey nu😊
Man kan ju hoppas att det är 1+1.
Känns som om vi saknar grovjobbet nu, fast det är väl kanske där Hedberg kommer in i bilden.
Dock tror jag att tappet av Pontus och Jimmie (för jag ser inte att AIK kommer att signa honom nu) kommer bli kännbart.
Vi har Pudas om du tänkte på starka karaktärer i laget.
lobo
Posts: 1523
Joined: 17 Jun 2011, 08:18

Re: Silly Season 2018/19

Post by lobo »

Ok, trolla PP uppställningar någon.. Glöm inte att räkna in Samuelssons list

Jocke, Olimb, Aaltonen, Möller, Pudas?
Berggren, Adam, Bud, Hedberg, Berglund?

Gillar Djuse i Pp, kanske byta Filip mot Djuse i pp2.. och hoppas Jimmie ska in.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

"They'll follow us to the ends of the world!" - Bud Holloway
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

kopitar wrote: 29 Jun 2018, 16:50
Vi har Pudas om du tänkte på starka karaktärer i laget.
Nja tänkte mera på inställning, karaktär, ryggrad och även brunkarspelare.
Pudas, javisst, men han är inte i närheten av Petterström eller Jimmie
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
ossian
Posts: 3590
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: Silly Season 2018/19

Post by ossian »

Altonen är ett riktigt roligt nyförvärv tycker jag. Ruggigt bra spelare med skyhög potential, floppade sist men har minst sagt kapaciteten. Borde vara oerhört revanschsugen, och bara att hoppas han klarar att underkasta sig träningen. En typ av värvning Lasse Johansson skulle ha kunnat gjort.

Sen Jimmie Ericsson. Säsong efter säsong är han vår bästa spelare i slutspelet. Hoppas han bil spela en till säsong och visa hur pucken ska tryckas in i kassen. Snälla spela ett år till och be inte om någon idiotisk lön.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by snorhyveln »

Anton Danielsson?
Någon som vet vad som händer med honom?
ante08
Posts: 2553
Joined: 15 Jun 2011, 14:09

Re: Silly Season 2018/19

Post by ante08 »

snorhyveln wrote: 30 Jun 2018, 18:50 Anton Danielsson?
Någon som vet vad som händer med honom?
Sägs följa med Krekula till Vita Hästen.
Chippen
Posts: 14237
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

https://www.norran.se/sport/jimmie-eric ... ?auth=true

Det var väl kanske inte så oväntat med tanke på hur truppen fyllts på utifrån men jag tycker att det är förbannat trist och tråkigt.
Personligen skulle jag vilja säga att det är ett stort misstag av Lindgren att inte signa någon av Petterström eller Jimmie.

Andra klubbar är stolta och värnar om sina ikoner. Vi skeppar dem istället.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
MBB

Re: Silly Season 2018/19

Post by MBB »

Amen vad i helvete. Nu vet vi inte vad Jimmie begärde men, riktigt trist. Spyr av att se han i annat SHL-lag.
Tokbusk1
Posts: 42
Joined: 04 Sep 2012, 12:28

Re: Silly Season 2018/19

Post by Tokbusk1 »

Kan någon vänlig själ berätta vad som står i artikeln runt Jimmie bakom betalväggen?
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2018/19

Post by marre »

Ska vi gissa på att det blir Lulä då? Bra jobbat Lindgren...
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2018/19

Post by marre »

Eller kanske Löven...
Locked