Silly Season 2018/19

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
don_tomassso
Posts: 1839
Joined: 15 Jun 2011, 16:38
Location: sjungande dalen

Re: Silly Season 2018/19

Post by don_tomassso »

kopitar wrote: 14 May 2018, 17:05 Skellefteå AIK jagar en förstacenter. Norske Mathis Olimb är ett alternativ som klubben visat intresse för.

32-årige Mathis Olimb är mest känd för oss i Sverige för sina fyra säsonger i Frölunda, där han säsongen 2014/15 stod för 46 poäng på 51 matcher.

Därefter, efter en kort sejour i KHL och schweiziska NLA, har Olimb tillbringat två säsonger i Linköping där det i vintras blev 34 (12+22) poäng på 50 matcher följt av fem poäng på sju matcher i SM-slutspelet.

Olimb står nu utan kontrakt och jagas således av flera klubbar. Skellefteå AIK, som tappar Pär Lindholm till nästa säsong, är med i jakten på norrmannens underskrift.

– Det är en center som, om han stannar i Sverige nästa säsong, skulle vara ett bra alternativ för oss då Olimb är en skicklig spelare, säger AIK:s sportchef Mikael Lindgren, som däremot tror att det blir svårt att få affären att gå i lås:

– Det mesta pekar dock på att han spelar i Tyskland eller Schweiz nästa säsong. Men vi får se vad som händer.

Hål att fylla

Under måndagen blev Johan Alm klar för ytterligare en säsong. Men AIK har trots det några viktiga platser att fylla i sin trupp.

– En förstacenter är högprioriterad. Sen ska även tre forwards in också, säger Lindgren.

Junioren Albin Eriksson förväntas få ett A-lagskontrakt men räknas in utöver de tre som Lindgren nämner. Sen kommer även ett beslut om Pontus Petterström inom kort.
Så ingen Petter Granberg med andra ord?
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by svea_man »

Olimb va fan finns inget trevligare tar hellre nån bra kanadic
User avatar
kopitar
Posts: 2559
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

don_tomassso wrote: 14 May 2018, 17:12
kopitar wrote: 14 May 2018, 17:05 Skellefteå AIK jagar en förstacenter. Norske Mathis Olimb är ett alternativ som klubben visat intresse för.

32-årige Mathis Olimb är mest känd för oss i Sverige för sina fyra säsonger i Frölunda, där han säsongen 2014/15 stod för 46 poäng på 51 matcher.

Därefter, efter en kort sejour i KHL och schweiziska NLA, har Olimb tillbringat två säsonger i Linköping där det i vintras blev 34 (12+22) poäng på 50 matcher följt av fem poäng på sju matcher i SM-slutspelet.

Olimb står nu utan kontrakt och jagas således av flera klubbar. Skellefteå AIK, som tappar Pär Lindholm till nästa säsong, är med i jakten på norrmannens underskrift.

– Det är en center som, om han stannar i Sverige nästa säsong, skulle vara ett bra alternativ för oss då Olimb är en skicklig spelare, säger AIK:s sportchef Mikael Lindgren, som däremot tror att det blir svårt att få affären att gå i lås:

– Det mesta pekar dock på att han spelar i Tyskland eller Schweiz nästa säsong. Men vi får se vad som händer.

Hål att fylla

Under måndagen blev Johan Alm klar för ytterligare en säsong. Men AIK har trots det några viktiga platser att fylla i sin trupp.

– En förstacenter är högprioriterad. Sen ska även tre forwards in också, säger Lindgren.

Junioren Albin Eriksson förväntas få ett A-lagskontrakt men räknas in utöver de tre som Lindgren nämner. Sen kommer även ett beslut om Pontus Petterström inom kort.
Så ingen Petter Granberg med andra ord?
Granberg är klar enligt madhawk han brukar ha rätt. Speciellt när han är så säker denna gång.
Frittel
Posts: 41
Joined: 08 Apr 2012, 12:00

Re: Silly Season 2018/19

Post by Frittel »

Förstår inte varför vissa tycker att Alm är en dålig förlängning. Det är en relativt ung Skellefte-kille som när han spelade på sin toppnivå höll landslagsklass. Visst, han har inte varit på den nivån sen han kom tillbaka men får han bara vara hel och komma in i det ordentligt så är det en riktigt stabil back med lokal anknytning till ett hyfsat billigt pris. Det enda som jag tycker är synd är att man inte försökte skriva fast honom längre till en lägre lön som representerar det spel han har hållit den senaste tiden. Men det kanske han inte själv ville

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

User avatar
kopitar
Posts: 2559
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

Frittel wrote: 14 May 2018, 17:16 Förstår inte varför vissa tycker att Alm är en dålig förlängning. Det är en relativt ung Skellefte-kille som när han spelade på sin toppnivå höll landslagsklass. Visst, han har inte varit på den nivån sen han kom tillbaka men får han bara vara hel och komma in i det ordentligt så är det en riktigt stabil back med lokal anknytning till ett hyfsat billigt pris. Det enda som jag tycker är synd är att man inte försökte skriva fast honom längre till en lägre lön som representerar det spel han har hållit den senaste tiden. Men det kanske han inte själv ville

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Exakt! Satan va de hade gnällts om han skrivit på för typ Frölunda, Hv71, Växjö. "Inte roligt att se han i en annan tröja"
marre
Posts: 3179
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2018/19

Post by marre »

Är mer spelartypen än Alm jag reagerar på,en rörlig tvåvägsback tycker jag hade passat bättre i lagbygget.
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by svea_man »

marre wrote: 14 May 2018, 17:40 Är mer spelartypen än Alm jag reagerar på,en rörlig tvåvägsback tycker jag hade passat bättre i lagbygget.
+1
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: Silly Season 2018/19

Post by bsa »

Ett år för Alm, det betyder troligen att han får ett inte allt för bra kontrakt och ger sig själv möjlighet att spela till sig ett bättre kontrakt till våren.
User avatar
vonschnauser
Posts: 981
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly Season 2018/19

Post by vonschnauser »

Blir riktigt less om Olimb skriver på för oss.
p-play
Posts: 6785
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

kopitar wrote: 14 May 2018, 17:25
Frittel wrote: 14 May 2018, 17:16 Förstår inte varför vissa tycker att Alm är en dålig förlängning. Det är en relativt ung Skellefte-kille som när han spelade på sin toppnivå höll landslagsklass. Visst, han har inte varit på den nivån sen han kom tillbaka men får han bara vara hel och komma in i det ordentligt så är det en riktigt stabil back med lokal anknytning till ett hyfsat billigt pris. Det enda som jag tycker är synd är att man inte försökte skriva fast honom längre till en lägre lön som representerar det spel han har hållit den senaste tiden. Men det kanske han inte själv ville

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Exakt! Satan va de hade gnällts om han skrivit på för typ Frölunda, Hv71, Växjö. "Inte roligt att se han i en annan tröja"
Alm är helt och hållet ett medicinskt case och om man inte vet hans medicinska status och löneläge är det omöjligt att uttala sig om en förlängning är befogad eller inte. Kan han spela helt obehindrat utan extra skydd och får tillbaka styrkan i skridskoåkningen fullt ut är han en defensiv toppback i SHL, men om det ser ut som sista två åren så håller han knappt ens genomsnittlig SHL-nivå. Man får lita på att det medicinska teamet har koll på läget här.
Last edited by p-play on 14 May 2018, 19:57, edited 1 time in total.
p-play
Posts: 6785
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Vi får verkligen hålla alla tummar och lite till att Lindgren misslyckas med att värva Olimb. Har Lindgren ens sett honom spela på regelbunden basis? Och varför går Lindgren ut och kommenterar att han är ett alternativ och säger, "Men vi får se vad som händer."? Vad har Lindgren att vinna på med de här kommentarerna? Det känns rätt skumt.
User avatar
kopitar
Posts: 2559
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

Frittel
Posts: 41
Joined: 08 Apr 2012, 12:00

Re: Silly Season 2018/19

Post by Frittel »

p-play wrote:
kopitar wrote: 14 May 2018, 17:25
Frittel wrote: 14 May 2018, 17:16 Förstår inte varför vissa tycker att Alm är en dålig förlängning. Det är en relativt ung Skellefte-kille som när han spelade på sin toppnivå höll landslagsklass. Visst, han har inte varit på den nivån sen han kom tillbaka men får han bara vara hel och komma in i det ordentligt så är det en riktigt stabil back med lokal anknytning till ett hyfsat billigt pris. Det enda som jag tycker är synd är att man inte försökte skriva fast honom längre till en lägre lön som representerar det spel han har hållit den senaste tiden. Men det kanske han inte själv ville

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Exakt! Satan va de hade gnällts om han skrivit på för typ Frölunda, Hv71, Växjö. "Inte roligt att se han i en annan tröja"
Alm är helt och hållet ett medicinskt case och om man inte vet hans medicinska status och löneläge är det omöjligt att uttala sig om en förlängning är befogad eller inte. Kan han spela helt obehindrat utan extra skydd och får tillbaka styrkan i skridskoåkningen fullt ut är han en defensiv toppback i SHL, men om det ser ut som sista två åren så håller han knappt ens genomsnittlig SHL-nivå. Man får lita på att det medicinska teamet har koll på läget här.
Om man tror att AIK inte har koll på hans medicinska status och att dom är villiga att betala en särskilt hög lön för en back med skadehistorik och som spelat så dåligt dom senaste åren så måste man ha otroligt låg tilltro till ledningen i föreningen...

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

p-play
Posts: 6785
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Nu vet jag inte om det är mig du riktar dig till, men det enda jag säger är att det är omöjligt att uttala sig som utomstående om det är en bra förlängning eller inte då allt hänger på Alms medicinsk status. Hans spel sista två åren har hämmats enormt mycket av skadorna. En Alm i det skick han var när han åkte över till NHL är en kanonvärvning för alla lag i SHL.
User avatar
Halford
Posts: 132
Joined: 30 Jul 2011, 05:55

Re: Silly Season 2018/19

Post by Halford »

Instämmer där! P-play! Ett klipp med enorm potential om det slår väl ut...
Frittel
Posts: 41
Joined: 08 Apr 2012, 12:00

Re: Silly Season 2018/19

Post by Frittel »

Jo det var bl.a. riktat till dig men även till flera som verkar säkra på att AIK betalar stora summor för en back som varit skadad och dessutom inte nått upp till särskilt hög nivå i spelet senaste tiden. Därför bedömer jag Alm som en bra värvning trots att jag inte vet hans medicinska status eller lön eftersom jag räknar med att AIK har förhandlat fram en lön som reflekterar hans medicinska status och spel senaste säsongen. Känns som en low risk high reward värvning och därför bedömer jag den som bra

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

p-play
Posts: 6785
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Frittel wrote: 14 May 2018, 21:05 Jo det var bl.a. riktat till dig men även till flera som verkar säkra på att AIK betalar stora summor för en back som varit skadad och dessutom inte nått upp till särskilt hög nivå i spelet senaste tiden. Därför bedömer jag Alm som en bra värvning trots att jag inte vet hans medicinska status eller lön eftersom jag räknar med att AIK har förhandlat fram en lön som reflekterar hans medicinska status och spel senaste säsongen. Känns som en low risk high reward värvning och därför bedömer jag den som bra

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Eftersom man inte har någon insyn i löner så är det egentligen svårt att dra några slutsatser förrän Lindgren har värvat klart. Först då kan man se i stora drag hur han har valt att använda sin budget.
Chippen
Posts: 14275
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: Silly Season 2018/19

Post by Chippen »

Jaha, helt plötsligt ska de in 3 forward och en center. Detta blir ju fan bara värre och värre.
Måste ju in minst två centrar för tanken kan ju inte vara Adam-Lindström-Wingerli som 3 av 4. Om det förlängs med Petterström om han ska gå center blir det inte mycket bättre. Trodde i min enfald vi på papperet skulle förbättra och inte möjligen hålla samma nivå.

Alm..tja, om han har en lön högre än 7:e back är han överbetald och rankas han högre än 7:e back är det galet.
Visst, man vet vad man fick av Alm med det är så långt i från vad man får just nu.
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
p-play
Posts: 6785
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Rent logiskt borde det vara 6-7 forwards som skall in, men Lindgren kanske är lika bra på addition som Norrans reportrar är på uppföljningsfrågor. :D
Last edited by p-play on 14 May 2018, 21:56, edited 1 time in total.
p-play
Posts: 6785
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Undrar om det finns SHL-intresse för en sådan som Porsberger? Timrå kanske?
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by snorhyveln »

Stor baluns imorgon på Rinkside där de som jobbar på matcherna är inbjudna.
Har pysslat ikväll med att vaxa öronen och jobbat med revaxör för att lyssna mig till något vettigt istället för den totala yrseln som just nu är i denna tråd.
Vanligtvis är inte sportchef där men PeA och en del andra som åtminstone ser folk vandra i korridorerna.
Återkommer med antingen hörapparat eller något matnyttigt (som menyn för kvällen).
p-play
Posts: 6785
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Silly Season 2018/19

Post by p-play »

Framförallt skulle man vilja veta den ekonomiska statusen. Det blev väldigt tyst om det där "sponsormötet" som skulle äga rum.
User avatar
nr86
Posts: 5351
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Silly Season 2018/19

Post by nr86 »

Kan tänka mig att Alm gått ner en hel del i lön eftersom det nya kontraktet bara är på 1 år. Bra för båda parter. Alm har alla möjligheter att visa vilken bra back han kan vara om han får vara skadefri. Jag hör till den som blir orolig om vi tittar på spelare som Olimb. Dyr och etablerad som aldrig gjort stora avtryck. Typisk Lindgren värvning. Har aldrig visat spets i slutspel och är mindre bra i egen zon. Då är det bättre att vänta in spelare som inte lyckas ta en plats i NHL för spets om nu marknaden är så tunn på bra centrar. Bredda laget i vår med egna samt hårt arbetande hockeykrigare.
User avatar
smogz
Posts: 5693
Joined: 25 May 2011, 08:38

Re: Silly Season 2018/19

Post by smogz »

Känns inte som Lindgren lever, äter och skiter hockey på samma sätt som Lasse J. Men vem gör å andra sidan det.

Skulle göra se nån annan än Olimb. Vet dock inte riktigt vilken.
"Förr var det nu fast jävligare var det desto värre, men så här jävla sämre har det tamejfan aldrig varit dåligt" /Reefat
User avatar
kopitar
Posts: 2559
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: Silly Season 2018/19

Post by kopitar »

Tror ni han vet att Granberg är klar ?

26-årige Johan Alm är klar för sin sjunde A-lagsäsong i Skellefteå AIK. I och med det saknar klubben bara ett namn på backsidan. Ett namn som ser ut att bli Petter Granberg: "Det vore skitroligt om han kom hem", säger polaren Johan Alm.

Det var långt ifrån en självklarhet att Johan Alm skulle bli kvar i moderklubben Skellefteå AIK. Den största anledningen till det är den skadefyllda bakgrunden hos 26-åringen.

Men under måndagen stod det klart att AIK och Alm kommit överens om ett ettårskontrakt.

– Det känns bra och jag ser verkligen framemot en ny säsong. Jag kan ju också allt här vilket är en trygghet, säger Alm, som berättar att det inte varit särskilt tuffa förhandlingar för att få allting klart:

– Jag har haft väldigt bra samtal med Micke (Lindgren, sportchef) under en längre tid. Allt har sköts väldigt bra och i slutändan var det bara några små detaljer som vi behövde komma överens som.

"En trygghet"

Att det nya kontraktet blev ettårigt har att göra med skadebakgrunden.

– Det är en trygghet för både mig och AIK. Alla vet att jag haft skadeproblem men att jag nu är skadefri. Så då känns det bra att vi kan fokusera på kommande säsong och inte längre än så.

För Alm var det oerhört viktigt att han, efter en skada under hösten, fick avsluta med att spela 28 matcher i grundserien följt av alla 15 matcherna i SM-slutspelet.

– Det känns riktigt bra att jag kan träna för fullt redan nu och att jag också kunnat spela för fullt. Det gör att det känns extra bra inför kommande säsong. Jag är riktigt motiverad.

"Verkligen kul"

Sportchefen Mikael Lindgren är nöjd med sitt senaste tillskott i kommande säsongs spelartrupp.

– Verkligen kul att vi får behålla en av våra egna produkter, säger Lindgren i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Johan har varit med länge och även varit med och vunnit både guld och seriesegrar. Han börjar vara rutinerad och kommer att bli en viktig defensiv pjäs hos oss.

Sju av åtta

Alm är den sjunde av totalt åtta backar som kommer ingå i AIK:s SHL-trupp.

Den sista pusselbiten ska enligt uppgifter till Norran vara Petter Granberg, vilket det tidigare skrivits en hel del om i bland annat kvällstidningarna.
User avatar
Vitberget
Posts: 164
Joined: 16 Dec 2016, 11:54

Re: Silly Season 2018/19

Post by Vitberget »

Bara hoppas att vi slipper Olimb.
Anti Allo
Posts: 647
Joined: 16 Jun 2011, 09:52

Re: Silly Season 2018/19

Post by Anti Allo »

Om det skulle bli de forwards som det spekuleras och ryktas om skulle vi kunna få denna uppställning

Möller, Olimb, Jocke
Bud, Adam, Jimmie
Hedberg, Wingerli, Berggren
Pontus, Linus L, Lang.

En sådan här forwardsuppsättning känns inte riktigt bra.
marre
Posts: 3179
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: Silly Season 2018/19

Post by marre »

Den blir knappast bättre,tror vi måste inse att det blir ett mellanår
User avatar
vonschnauser
Posts: 981
Joined: 16 Jun 2011, 14:07
Location: Piteå

Re: Silly Season 2018/19

Post by vonschnauser »

Anti Allo wrote: 15 May 2018, 10:06 Om det skulle bli de forwards som det spekuleras och ryktas om skulle vi kunna få denna uppställning

Möller, Olimb, Jocke
Bud, Adam, Jimmie
Hedberg, Wingerli, Berggren
Pontus, Linus L, Lang.

En sådan här forwardsuppsättning känns inte riktigt bra.
Usch! :oops:
svea_man
Posts: 1829
Joined: 15 Jun 2011, 16:27

Re: Silly Season 2018/19

Post by svea_man »

Hoppas ni har fel
Locked