F4 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 22/4 kl 15.00

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

p-play
Posts: 6763
Joined: 08 Nov 2011, 19:08

Re: Final 4: Skellefteå AIK-Växjö

Post by p-play »

Med tanke på att vi har saknat struktur i spelet (spelsystem), matchcoachning, djup på forwardssidan och lyckade spetsvärvningar (Ellis, Anderson) så är det ganska otroligt att vi tog oss till final. Insatsen i finalserien var pinsam och det var tydligt att vissa hade soppatorsk och andra hade checkat ut. Sett över hela slutspelet har laget dock gjort en otroligt bra insats givet förutsättningarna och antagligen räddat årets ekonomiska resultat för klubben. Årets lag har lagt en bra ekonomisk plattform för nästa års lag.
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: Final 4: Skellefteå AIK-Växjö

Post by dovienya »

jimpa99 wrote: 22 Apr 2018, 20:26 Vi har liksom ett enda spel - fart fart och framåt. Vi har ingen plan B när vårt spel kört fast. Vi kan inte variera vårt spel tillräckligt. Vi är för förutsägbara , för sönderlästa .
Håller inte med. Eller jo, kanske. Men inte helt.
Att vi inte har en plan B håller jag med om, att vi inte kan variera vårt spel och att vi är för förutsägbara och att vi är sönderlästa.

Det som är intressant är att när vi väl vänder spelet utan det jävla burskyddet så matchar vi alla, även Växjö. Men Alm, Kostka, Katic, Danielsson och Djuse, samt i viss mån Linkan väljer konsekvent att ta burskydd denna finalserie.
Då tappar vi det enda vi har, vilket är farten.

Konstigt nog ser det ju ut som att det är MENINGEN att vi ska ta burskydd, och det är det som är konstigt, tycker jag. Detta slutar med att vi spelar fast oss bakom mål, eller att backstackarn får dåligt självförtroende och gör en misslyckad Rundbladräd med avslut på Rahimis högerknä, alternativt dump i hörnet för byte.

Samtidigt är det också så att det vi har saknat MEST av allt denna finalserie är passningar på bladet, samt direktskott (har visst samband iofs).Övriga passningar har gått på skridskorna, lite bakom, halverst i luften, vobblat efter sargstuds, eller kommit så att spelaren varit tvungen att vrida in en backhandmottagning, eller helt enkelt åt helvete fel. Då är det svårt att göra något vettigt och skapa tryck. Tror jag räknade till fyra uppspelspassningar som var på bladet de två sista matcherna.
Motståndarnas rörelser i sitt försvarsspel spelar naturligtvis stor roll i detta, samt hur taggad/nervös man är (ström i klubban), men det förtar inte det undermåliga uppspelsförsök som gjorts under finalspelet.

Bra jobbat denna säsong, trots allt, svartgult!

För övrigt anser jag Elias Pettersson i denna finalserie vara ungefär som när bröderna Sedin kom in och vann VM åt oss 2013... Lite som att Växjö fuskade. :lol:
msoe
Posts: 1581
Joined: 10 Apr 2012, 14:52

Re: Final 4: Skellefteå AIK-Växjö

Post by msoe »

p-play wrote: 22 Apr 2018, 23:02 Med tanke på att vi har saknat struktur i spelet (spelsystem), matchcoachning, djup på forwardssidan och lyckade spetsvärvningar (Ellis, Anderson) så är det ganska otroligt att vi tog oss till final. Insatsen i finalserien var pinsam och det var tydligt att vissa hade soppatorsk och andra hade checkat ut. Sett över hela slutspelet har laget dock gjort en otroligt bra insats givet förutsättningarna och antagligen räddat årets ekonomiska resultat för klubben. Årets lag har lagt en bra ekonomisk plattform för nästa års lag.
+1
Bara att hoppas på en rejäl omstrukturering av vårt spelsystem samt mer fingertoppskänsla i värvningarna till nästa säsong.
User avatar
nr86
Posts: 5252
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: Final 4: Skellefteå AIK-Växjö

Post by nr86 »

Så otroligt viktigt att vi träffar mer rätt med de nya som ska in i aik. Vi har inte samma spets/bredd på ungdomssidan som förr vilket gör oss än mer sårbara om sptsvärvningarna floppar. Vi har hört att Lindgren tänker mer ”svenskt” till nästa trupp efter Norrans ”avslöjande”. Känns helt rätt då jag tyckt vi börjat likna Modo i tänket kring Ahl knektar som en stor del av lagbygget. Katic, Kostka och Anderson ut. Men jag håller det inte för otroligt att åtminstone 1 transatlant värvning återfinns i aik.
User avatar
cechise
Posts: 471
Joined: 10 Aug 2011, 01:55

Re: Final 4: Skellefteå AIK-Växjö

Post by cechise »

Med lite distans måste jag säga att jag är glatt överraskad över avslutningen på säsongen. Tycker kvartsfinalserien mot fbk och semifinalserien mot dif var några av de härligaste jag har upplevt. Sen blev ju finalserien som den blev, men hyllningen till laget i slutet av matchen och efteråt var riktigt fin.

Upplever också att vi har tagit, om än små, steg i rätt riktning på läktarplats.
User avatar
StigVig
Posts: 1557
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: Final 4: Skellefteå AIK-Växjö

Post by StigVig »

ossian wrote: 22 Apr 2018, 20:55 Stig, de har skickligare spelare på alla positioner och därför är deras avslut klasser bättre. Vi har en kedja som är skickliga, och då blir det enklare för motståndaren att radera ut dem. Eller nu var de inte så skickliga i finalen.
Till viss del kan jag hålla med MEN jag tjurar vidare :? och tycker att skillnaden mellan lagen är inte 20-1.
Extrem köttmur framför eget mål och en målis som har svårt för positioner och lämnar hur mycket nät som helst öppet, han gör sig liten i målet. Med normal skärpa och snabbare passningsspel i offensiv zon så hade vi ganska enkelt fått in några puckar. Vi är ju så jävla trubbiga så man mådde nästan dåligt när man såg matcherna.
Sen Växköp javisst duktiga spelare men herregud de höll ju på att spricka av självförtroendet de pumpat i sig via tidigare matcher mot oss och tidigare matcher i slutspelet.
Sen är vi alldeles för nöjda över att ha tagit oss till Final :x
Domarnivån var OK under finalen om man jämför med förra årets kvart mot Sillstryparna där domarna går ut i media och ber om ursäkt att man inte dömde straff i 7:e matchen och alla i AIK väntar på att domaren skall blåsa för straff, istället kan Olofsson gå upp och avgöra förlängningen. Då var TV'n nära att åka ut genom fönstret.
Men ändå du har en filmande Rahimisatan som gillar även att flytta på målburar, sen har du deras 24:a som borde ha fått matchstraff för spearingen = 5 min utvisning & 5 matchers avstängning minst.
Sen var aldrig Jokke sig lik efter avstängningen och Sannys mediadrev (Sannyjävel)
Avskyr Växköp och dessa kålhuvuden till "EXpertkommentatorer" på Cmåre
Krossa Skiten!!!!!
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: F4 - Skellefteå AIK - Växjö Lakers - 22/4 kl 15.00

Post by bsa »

Av värvningar misslyckas mint 33%. Om vi kan komma tillbaka med juniorkullar som för fem sex år sedan så spelar det inte så stor roll, en långtidsskada betyder bara att ett par juniorer får SHL vana och en bredare trupp till slutspelet. Om ett lag har två tre juniorer som står på gränsen till SHL så är det inte säkert att någon tar steget det året, om du i stället har fem sex så tar troligen några stycken steget. Men såna juniorkullar kommer inte fram varje år, tyvärr.
Locked