S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by dovienya »

Vi är en halvmeter för långt ifrån i 4v5-spelet, vilket gör att de kan ta enkla skott och passningar, men vilja skjuta för retur, tex.
Vi är en halvmeter för långt ifrån i passningsspelet i 5v5 (passningarna blir 50cm för långt bak eller fram)
Reagerade även på att vi i större grad än någonsin hamnar i hörnen idag; när Linkan är den back som till slut är den som vågar lägga en puck mot mål blir det mål direkt.
Kostka i PP istället för Berglund är lite knepigt; håller med om att Kostka tar för lång tid på sig.
För lite istid på juniorerna gör att vi tappar tempo.
För långa byten på Jocke/Lindholm/Möller gör att vi tappar tempo.
Obefintlig forecheck gör att vi tappar tempo (ingen som tvingade deras backar att göra något bra).
Förutom Jimmies utvisning är ju inte utvisningarna så mycket att säga om; däremot kanske Djurgården skulle ha haft 1-3 till... inte för att det hjälper, direkt.

Sista utvisningen visar tyvärr ju på fullständigt obefintlig speluppfattning på spelaren som hoppade in i förtid...

(Året vi vann och hade en powerplayutdelning på 40% var det någon annan (Möller, Bud, Pierre, PetterE, Arvidsson, Melker, Jimmie, vemfansomhelst) än Jocke som tog avslut mer än 90% av gångerna (Jocke hade 8 av lagets 92 skott på mål i Powerplay). Nu har Jocke allt ansvar; etablering, pucktransport, sargdueller, skott och målgivande passningar.
Tror det är en del i det hela; att vi alltid ska göra en avgörande passning. Varför inte spela enkelt passningsspel tills de börjar bli trötta och sedan leta avgörande passningar?
User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by Special Brew »

nishog04 wrote: 07 Apr 2018, 18:09
schteffe wrote: 07 Apr 2018, 18:02 Doh! Ett mål ja. Men det är så ointressant att diskutera ett kontrafaktiskt scenario. Lindvall gör en mycket bra match. Tar flera frilägen. Vårt PP är den tydligaste anledningen till att vi inte får lite flow.
Absolut, precis som Rautio också brukar göra. Väldigt kompetenta målvakter båda två, förresten! Men jag tycker det är under all kritik att ställa över en levande vägg bara för att man råkade få en skadad förstemålis i finalserien för två säsonger sedan. Högst spekulativt, skulle jag vilja påstå. Vad är det som säger att inte Ortio blir pååkt i en eventuell finalserie och att det visar sig att Lindvall borde ha haft minst två matchers värmning istället? Det är ju bara mumbojumbo i hela resonemanget med att lufta reservmålvakten mitt i slutspelet.

Så där har du ett kontrafaktiskt scenario från Holm.
Håller med. Ortio tar vad han ska + allt annat också. Lindwall är stabil, inte mer.
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by dovienya »

dovienya wrote: 07 Apr 2018, 18:10 Året vi vann och hade en powerplayutdelning på 40% var det någon annan (Möller, Bud, Pierre, PetterE, Arvidsson, Melker, Jimmie, vemfansomhelst) än Jocke som tog avslut mer än 90% av gångerna (Jocke hade 8 av lagets 92 skott på mål i Powerplay). Nu har Jocke allt ansvar; etablering, pucktransport, sargdueller, skott och målgivande passningar.
Jag minns inte HUR spelet i powerplay såg ut dock; det kanske var skitdåligt men puckjäveln ändå letade sig in varje PP, jag minns faktiskt inte...
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by nishog04 »

dovienya wrote: 07 Apr 2018, 18:24
dovienya wrote: 07 Apr 2018, 18:10 Året vi vann och hade en powerplayutdelning på 40% var det någon annan (Möller, Bud, Pierre, PetterE, Arvidsson, Melker, Jimmie, vemfansomhelst) än Jocke som tog avslut mer än 90% av gångerna (Jocke hade 8 av lagets 92 skott på mål i Powerplay). Nu har Jocke allt ansvar; etablering, pucktransport, sargdueller, skott och målgivande passningar.
Jag minns inte HUR spelet i powerplay såg ut dock; det kanske var skitdåligt men puckjäveln ändå letade sig in varje PP, jag minns faktiskt inte...
Det var på den tiden man passade och sköt. Alltså inte som nu när man håller i, skickar i rundeln och gör om samma sak gång på gång i väntan på det perfekta läget som sällan numera dyker upp.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by snorhyveln »

dovienya wrote: 07 Apr 2018, 18:24
dovienya wrote: 07 Apr 2018, 18:10 Året vi vann och hade en powerplayutdelning på 40% var det någon annan (Möller, Bud, Pierre, PetterE, Arvidsson, Melker, Jimmie, vemfansomhelst) än Jocke som tog avslut mer än 90% av gångerna (Jocke hade 8 av lagets 92 skott på mål i Powerplay). Nu har Jocke allt ansvar; etablering, pucktransport, sargdueller, skott och målgivande passningar.
Jag minns inte HUR spelet i powerplay såg ut dock; det kanske var skitdåligt men puckjäveln ändå letade sig in varje PP, jag minns faktiskt inte...
Duminnsintemykkedu.
60% av de du räknar upp spelade i 3dje eller 4efemman, Mao fick ALDRIG spela PP..
Mycket av det dåliga PPt i år beror på Dwight, Specialen å en del andra som inte får chansen å spela PP i år.
Måste säga att jag känner saknad att inte få se dessa hjältar lira.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by nishog04 »

snorhyveln wrote: 07 Apr 2018, 18:39
dovienya wrote: 07 Apr 2018, 18:24
dovienya wrote: 07 Apr 2018, 18:10 Året vi vann och hade en powerplayutdelning på 40% var det någon annan (Möller, Bud, Pierre, PetterE, Arvidsson, Melker, Jimmie, vemfansomhelst) än Jocke som tog avslut mer än 90% av gångerna (Jocke hade 8 av lagets 92 skott på mål i Powerplay). Nu har Jocke allt ansvar; etablering, pucktransport, sargdueller, skott och målgivande passningar.
Jag minns inte HUR spelet i powerplay såg ut dock; det kanske var skitdåligt men puckjäveln ändå letade sig in varje PP, jag minns faktiskt inte...
Duminnsintemykkedu.
60% av de du räknar upp spelade i 3dje eller 4efemman, Mao fick ALDRIG spela PP..
Mycket av det dåliga PPt i år beror på Dwight, Specialen å en del andra som inte får chansen å spela PP i år.
Måste säga att jag känner saknad att inte få se dessa hjältar lira.
Men vad är det där för kommentar? Skärp dig! Visst måste väl folk få ventilera sina åsikter på detta forum utan att någon hög herre ska köra översitteri?
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by snorhyveln »

Vaddå översitteri?
Uttalar man sig ska man för faan kunna historien, eller menar du att man bara ska plocka ner danm från persiennen å låssas som det är sant?
Belle spelade i fjärdefemman, under korta perioder i tredje. Sedan kommer en del som gått ut 9an å tycker att Hetta å Olofsson ska skaffa sig ny klubb för årets upplaga inte duger.
Kom igen!
User avatar
ossian
Posts: 3590
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by ossian »

Gurra gör en bra insats i kassen och vi hade inte vunnit med Ortio där. Det är en mängd riktigt dåliga onödiga utvisningar som fäller oss. Visst får vi ett par skumma emot oss, några är nödvändiga för det vankas målchans, men det är för dåligt helt enkelt på flera av dem. Vidare är vi lite klena framför kassen vid målen. Vi blir trötta när vi får boxa så mycket.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by nishog04 »

snorhyveln wrote: 07 Apr 2018, 18:53 Vaddå översitteri?
Uttalar man sig ska man för faan kunna historien, eller menar du att man bara ska plocka ner danm från persiennen å låssas som det är sant?
Belle spelade i fjärdefemman, under korta perioder i tredje. Sedan kommer en del som gått ut 9an å tycker att Hetta å Olofsson ska skaffa sig ny klubb för årets upplaga inte duger.
Kom igen!
Nu är det väl att göra en höna av en fjäder att anmärka på namn hit eller dit. Minnet är för oss alla olika och att då börja göra narr av andra här på forumet - över en sådan sak - tycker jag inte är okej. Vi är väl alla vänner här, om än vänner med olika åsikter?

Däremot har han helt rätt i att årets PP inte är i nivå med tidigare säsonger. Någonting är fel, men vad? Har Jocke för mycket tid med pucken? Borde Bud servas med passningar så att han kan skjuta utav bara helvete hela tiden? Jag vet inte, men utifrån det jag hittills sett verkar inte tränarna veta riktigt heller. Däri ligger också problemet.
User avatar
Jathy
Posts: 372
Joined: 15 Jun 2011, 23:59
Location: Göteborg / Kiruna

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by Jathy »

Vill lite snabbt ta tillfället i akt o be om ursäkt till dom som stod runt mig i klacken i kväll på grund av mina verbala utbrott mot vårt lag, om dessa personer nu är på detta forumet dvs...
Oftast biter jag ihop och surar för mig själv men idag hoppades jag nog att någon högre makt skulle höra hur illa jag tyckte om hur laget spelade..

Jaja, nya tag på måndag!
Norrland74
Posts: 870
Joined: 12 Jun 2014, 18:26

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by Norrland74 »

Återigen. Lindholms utv han tar 19:55 i 1 perioden straffar oss med PP mål i bakåt i början av 2a.

Utvisningen är HELT onödig. Brottargrepp vid rödlinjen vid sargen.

Bert kommenterade det efter matchen.
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by dovienya »

snorhyveln wrote: 07 Apr 2018, 18:39
dovienya wrote: 07 Apr 2018, 18:24
dovienya wrote: 07 Apr 2018, 18:10 Året vi vann och hade en powerplayutdelning på 40% var det någon annan (Möller, Bud, Pierre, PetterE, Arvidsson, Melker, Jimmie, vemfansomhelst) än Jocke som tog avslut mer än 90% av gångerna (Jocke hade 8 av lagets 92 skott på mål i Powerplay). Nu har Jocke allt ansvar; etablering, pucktransport, sargdueller, skott och målgivande passningar.
Jag minns inte HUR spelet i powerplay såg ut dock; det kanske var skitdåligt men puckjäveln ändå letade sig in varje PP, jag minns faktiskt inte...
Duminnsintemykkedu.
60% av de du räknar upp spelade i 3dje eller 4efemman, Mao fick ALDRIG spela PP..
Mycket av det dåliga PPt i år beror på Dwight, Specialen å en del andra som inte får chansen å spela PP i år.
Måste säga att jag känner saknad att inte få se dessa hjältar lira.
Image
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by dovienya »

snorhyveln wrote: 07 Apr 2018, 18:53 Vaddå översitteri?
Uttalar man sig ska man för faan kunna historien, eller menar du att man bara ska plocka ner danm från persiennen å låssas som det är sant?
Belle spelade i fjärdefemman, under korta perioder i tredje. Sedan kommer en del som gått ut 9an å tycker att Hetta å Olofsson ska skaffa sig ny klubb för årets upplaga inte duger.
Kom igen!
Image
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by dovienya »

Som sagt, jag minns inte alls HUR det såg ut, bara att det var hot från alla håll och kanter... Därför gick jag till statistiksidan på shl.se; den kanske ljuger den också, vad vet jag?
User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by Special Brew »

:D
dovienya wrote: 07 Apr 2018, 20:02 Som sagt, jag minns inte alls HUR det såg ut, bara att det var hot från alla håll och kanter... Därför gick jag till statistiksidan på shl.se; den kanske ljuger den också, vad vet jag?
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by nishog04 »

dovienya wrote: 07 Apr 2018, 20:02 Som sagt, jag minns inte alls HUR det såg ut, bara att det var hot från alla håll och kanter... Därför gick jag till statistiksidan på shl.se; den kanske ljuger den också, vad vet jag?
*Smack!* :oops:
Tjernan
Posts: 696
Joined: 27 Feb 2015, 20:31
Location: Hallsberg / Örebro
Contact:

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by Tjernan »

Fn vad full man blir vid förluster... :P
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by nishog04 »

Tjernan wrote: 07 Apr 2018, 20:32 Fn vad full man blir vid förluster... :P
Tummen upp, det är bara att köra. Töm och glöm!
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by snorhyveln »

Bullshit!
Måste vara boxplay.
Avgå.
Sparka.
BertKlockare.
Timeout.
Knulla.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by nishog04 »

snorhyveln wrote: 07 Apr 2018, 20:38 Bullshit!
Måste vara boxplay.
Avgå.
Sparka.
BertKlockare.
Timeout.
Knulla.
Haha!
User avatar
ossian
Posts: 3590
Joined: 25 Aug 2011, 00:17

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by ossian »

Lätt att skylla på domarna men tycker de är bra och ser gärna Nord/Sjöqvist i alla kvarvarande matcher. Jimmies är väldigt tveksam, Alms är petig men alla andra är ju solklara utvisningar efter väldigt klumpigt agerande av oss. Visst släpper de en del åt andra hållet men det går inte att släppa dem vi åker på eftersom de är så solklara. Skärpning där tack! I fem mot fem tycker jag vi har dem.
Tjernan
Posts: 696
Joined: 27 Feb 2015, 20:31
Location: Hallsberg / Örebro
Contact:

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by Tjernan »

snorhyveln wrote: 07 Apr 2018, 20:38 Bullshit!
Måste vara boxplay.
Avgå.
Sparka.
BertKlockare.
Timeout.
Knulla.
Ta ett toy och ta det lungt :P
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by nishog04 »

ossian wrote: 07 Apr 2018, 20:41 Lätt att skylla på domarna men tycker de är bra och ser gärna Nord/Sjöqvist i alla kvarvarande matcher. Jimmies är väldigt tveksam, Alms är petig men alla andra är ju solklara utvisningar efter väldigt klumpigt agerande av oss. Visst släpper de en del åt andra hållet men det går inte att släppa dem vi åker på eftersom de är så solklara. Skärpning där tack! I fem mot fem tycker jag vi har dem.
Helt riktigt! Inga felaktiga domslut angående våra utvisningar. Det man som sagt kan önska är att domaren ser utvisningarna åt andra håller också. Det brukar resultera i bättre betyg på zebrorna.
Tjernan
Posts: 696
Joined: 27 Feb 2015, 20:31
Location: Hallsberg / Örebro
Contact:

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by Tjernan »

ossian wrote: 07 Apr 2018, 20:41 Lätt att skylla på domarna men tycker de är bra och ser gärna Nord/Sjöqvist i alla kvarvarande matcher. Jimmies är väldigt tveksam, Alms är petig men alla andra är ju solklara utvisningar efter väldigt klumpigt agerande av oss. Visst släpper de en del åt andra hållet men det går inte att släppa dem vi åker på eftersom de är så solklara. Skärpning där tack! I fem mot fem tycker jag vi har dem.
Håller dom samma nivå åt båda hållen skulle jag vara tyst... men, att inte ta en utv är lika illa som att ta en felaktig utv. Massor av fasthållningar som DIF kommer undan med... kolla bara första tacklingen i matchen, där förstod man att vi skulle ha en jobbig kväl.
User avatar
karjala
Posts: 993
Joined: 18 Jun 2011, 12:56
Location: Centrum

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by karjala »

Sett matchen i efterhand. Besviken, tycker AIK gör en blek insats. Hade hoppats på mer krigarvilja så vi kunnat avgöra nu på Måndag.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by bsa »

Vem har trott att det ska gå lätt i en semi? Om det gör det så är det inget skoj!!!!
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by Dwight_Shrute »

snorhyveln wrote: 07 Apr 2018, 18:05
Dwight_Shrute wrote: 07 Apr 2018, 17:29
snorhyveln wrote: 07 Apr 2018, 17:17 Ok åsså kom Dwight med coachning.
Det vore rätt sjyst om du kunde ha lite trevligare attityd mot dom som skriver här. Du är inte precis Guds gåva själv till varken det svenska språket eller hockeyanalysen i allmänhet. Det du inte gillar kan du kanske hoppa över istället för att dryga dig? Eller lära dig använda PM när du vill avreagera dig för att någon stulit dina lördagsgodispengar. Puss.
Dig är det svårt ha en bra attityd mot.
Gnäll avgå sparka idioter om icke timeout BertKlockare värva timeout igen sparka lägg ner.
Tammefaan inte en positiv inlaga på två år, åsså tycker du jag ska skärpa till mig?
Det ordnar sig, gubben. Imorgon är en ny dag.
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by Dwight_Shrute »

Riktigt besviken på laget idag. Man hade chansen att tvåla dit ett mycket blekt Djurparken, men lyckas inte hitta särskilt mycket. Man måste våga se bristerna i laget för att kunna göra något åt dom. Nu har vi ett motståndarlag som fått tillbaka tron.

Säsongen har ju varit extremt mycket upp och ner och tyvärr tycker jag definitivt att man misslyckats med att vaccinera sig mot dom här kraftlösa insatserna, när inte mycket fungerar. Har försökt hitta någon gemensam nämnare, men misslyckats.. Hur kan det komma sig att det går så här mycket upp och ner? Slumpen? Vissa nyckelspelare man inte riktigt noterat som inte levererar?

Att bara säga "skitsamma, vi tar dom nästa match", när det är saker som händer om och om igen känns ju inte så konstruktivt utan snarare självdestruktivt.
snorhyveln
Posts: 1543
Joined: 11 Jul 2011, 15:27

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by snorhyveln »

Dwight_Shrute wrote: 07 Apr 2018, 21:44 Riktigt besviken på laget idag. Man hade chansen att tvåla dit ett mycket blekt Djurparken, men lyckas inte hitta särskilt mycket. Man måste våga se bristerna i laget för att kunna göra något åt dom. Nu har vi ett motståndarlag som fått tillbaka tron.

Säsongen har ju varit extremt mycket upp och ner och tyvärr tycker jag definitivt att man misslyckats med att vaccinera sig mot dom här kraftlösa insatserna, när inte mycket fungerar. Har försökt hitta någon gemensam nämnare, men misslyckats.. Hur kan det komma sig att det går så här mycket upp och ner? Slumpen? Vissa nyckelspelare man inte riktigt noterat som inte levererar?

Att bara säga "skitsamma, vi tar dom nästa match", när det är saker som händer om och om igen känns ju inte så konstruktivt utan snarare självdestruktivt.
Jåmän, det är fan så mycket roligare att vinna när CMore, SHL, Arto, HonmeddenhögaröstensåfortAIKmotståndarnaharenmålchans tror att motståndarna börjar hämta in.
Hon med den höga rösten upprepade typ 7 ggr på 4 min att närapå ingen hämtat in 3-1ledning i Bandydramat som aldrig blev ett drama.

Som en del säger
-Nu ska vi ut och njuta!!
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: S3 - Djurgården - Skellefteå AIK 7/4 15.15

Post by dovienya »

Matchens "roligaste" händelse är ju nästan när AJF bryter vid blå (får en passning av en medspelare efter en brytning?) och får en åkduell mot Pudas, som har en kvarts zons försprång; förvisso med ett antal sekunder i benen.. men man såg direkt att #64 siktar på att ta eventuell retur istället för att försöka vinna mot AJF. Helt rätt beslut av Pudas, men lite coolt nonetheless.

Sjukt snabb på rören, Axel Jonsson-Fjällby.
Locked