K6 Skellefteå AIK - Färjestad BK 29 /3 19.00

Gamla matchtrådar och övriga avslutade trådar.

Moderator: Styrelsen

Locked
User avatar
BigGuyJohan
Posts: 841
Joined: 30 Nov 2011, 12:02

Re: K6 Skellefteå AIK - Färjestad BK 29 /3 19.00

Post by BigGuyJohan »

'AIK:s sportchef efter avancemanget
Publicerad idag 23:29 (uppdaterad idag 23:47)
Mikael Lindgren än i sin andra säsong som sportchef i SM-semifinal. Det efter en säsong då både han och laget fått mycket kritik: ”Vi har internt hela tiden trott på vår kapacitet”, säger han.
Skellefteå AIK vann med sjätte matchen med 5–2 och totalt med 4–2 i matcher mot Färjestad.

I korridoren utanför omklädningsrummet står en lättad lättad Mikael Lindgren och glädjer sig över avancemanget.

– Det känns verkligen jättebra. Vi krigar verkligen i den här serien och jag tycker vi är värda det här.

Under grundserien har Lindgren själv fått en hel del kritik för lagbygget, och även laget för sitt spel.

– Så har det väl varit. Men vi har internt hela tiden trott på vår kapacitet. Framförallt så har vi hela tiden vetat att vår högsta kapacitet är skyhög. Problemet har väl varit att vår lägstanivå varit alldeles för låg. Så det är skönt att vi som grupp lyckats höja oss här på slutet, säger Lindgren och fortsätter:

– Sen så är powerplay just nu ett sorgebarn. Så där finns det stora förbättringar att göra. Lyckas vi med det blir vi ännu farligare.

Nu väntar Djurgården, som slutade tvåa i SHL, med start i Stockholm på tisdag.

Besviken på FBK
Men innan det är dags för den bataljen så har Mikael Lindgren en hel del att säga om serien mot Färjestad och det faktum att Karlstadslaget så tydligt gick ut i media i samband med framförallt de omtalade situationerna där Joakim Lindström var inblandad.

Samtidigt har AIK inte velat kommentera i stort sett någonting.

– Jag måste vara ärlig och säga att jag är besviken och förvånad på det sätt som Färjestad gått ut och kritiserat disciplinnämnden och domarna, att det skulle vara skillnad på spelare och spelare, men även på lag och lag, säger Lindgren.

AIK:s sportchef hänvisar till Färjestads sportchefs uttalande efter att Joakim Lindström inte blev anmäld efter den första matchen. Det Jakobsson sa va ”Fullständig parodi, det är skillnad på folk och folk, skillnad på lag och lag.”

– Färjestad tog till alla medel där även Johan Pennerborn (tränare i FBK) sa att det skulle vara minst fem matcher på Jocke, annars är det en skandal. Och det tycker jag inte man ska göra. Det ska vi överlåta till de som bestämmer.

"Hetsjakt på Jocke”
Mikael Lindgren är mest besviken på det han kallar för "hetsjakten på Joakim Lindström", och på det sätt som han blivit behandlad av Färjestad men också i media.

– Jag tycker det varit en hetsjakt på Jocke. Har det exempelvis varit Andreas Wingerli eller Sebbe Ohlsson som hamnat i dessa situationer så hade det inte varit samma tryck. Färjestad skulle till alla medel ha bort Jocke. För det börjar ju med crosscheckingen som han friades för, men som han trots att han frias får sota för när han sätter in tacklingen i match tre. Och det ligger honom i fatet sett till antal matcher han får i sin avstängning. Och där och då kändes det inte som att disciplinnämnden kunde motstå när Färjestad tryckte på som de gjorde i media.

– Så jag är sjukt glad för laget just nu men också väldigt glad för Jockes skull. För jag tycker det är långt ifrån okej som allt gått till, fortsätter Lindgren.

AIK har som sagt stått tysta under matchserien vilket väckt en del ilska hos vissa supportrar.

Hur ser du på det?
– Vi vill försöka mobilisera kraft internt istället för att gå ut och spilla energi utåt. Visst, det fanns en risk att det kunde bli som ifjol, när vi under seriens gång kanske skulle ha gått ut och påverkat på ett annat sätt istället för att vara tysta. Men vi har som sagt bestämt att vi vill gå den här vägen, att under en serie sluta samman som grupp och mobilisera all kraft på det som känns viktigt.

– Men så här efter att serien är slut så kan kan ändå vara tydlig med att jag är besviken på det sätt som Färjestad agerat. I mina ögon är det inte okej, avslutar Lindgren.'
User avatar
StigVig
Posts: 1557
Joined: 17 Mar 2012, 12:55

Re: K6 Skellefteå AIK - Färjestad BK 29 /3 19.00

Post by StigVig »

Underbar Victory, bra jobbat av publik, spelare & ledare att sätta press på domarna. Det betalade av sig på slutet då domarna blundade för allt 😂
Krossa Skiten!!!!!
User avatar
Dwight_Shrute
Posts: 1564
Joined: 16 Oct 2011, 12:35

Re: K6 Skellefteå AIK - Färjestad BK 29 /3 19.00

Post by Dwight_Shrute »

Herregud vilken märklig tredjeperiod med tanke på hur det såg ut fram till slutet på andra.. Jag gav upp, ska jag erkänna, mest för att mitt hjärta inte klarade av det och jag ville behålla någon slags humör till övriga delar av familjen.

Det är ändå väldigt konstigt, vi kan se helt bedrövliga ut vissa perioder för att i andra hitta någon slags naturkraft som bara driver på och får allt att fungera. Men som det alltid varit och alltid kommer att vara - anfall är bästa försvar. Särskilt med denna upplaga, när vi ska stänga ner eller spela av matcher så hamnar vi ofta alldeles för långt ner i banan och kommer liksom ingenstans. Det känns som att forwards är våra bästa försvarsspelare. När deras forechecking faktiskt fungerar och alla gör sitt jobb så är vi onekligen en kraft att räkna med. I egen zon har vi dock problem och det är otroligt att Bert-Stefan inte lyckats lösa det under hela jäkla säsongen! Lindgren är ju, ironiskt nog, den spelare som ordnat upp mycket av problemen, men det finns fortfarande en märklig flathet och passivitet i egen zon jag inte begriper mig på.

Kan vi hänga på i Djurparkens tempo har vi absolut chansen, om vi sjunker för djupt med laget, som vi av någon obegriplig anledning gör nu och då, så är vi rökta. Då kan det bli 4-0.

Jag har sett en del av Malmös matcher och vill sticka ut hakan och säga att jag tror dom vinner hela skiten! Aldrig någonsin sett ett så drillat och disciplinärt lag. Alla vet vad dom ska göra, i alla situationer. Det finns ett lugn och en självklarhet i laget i alla lägen. Defensiven är makalöst bra.
User avatar
TigerShark
Posts: 3749
Joined: 24 Jan 2012, 20:47

Re: K6 Skellefteå AIK - Färjestad BK 29 /3 19.00

Post by TigerShark »

Både Hetta och Ellis blev anmälda till diciplinnämnden. Förstår verkligen inte varför Hetta blir anmäld, kanske är enögd.

Morgan Ellis, Färjestad
Tidigt inne i den andra perioden av torsdagens möte mellan Skellefteå och Färjestad avancerade hemmalagets Johan Alm in i offensiv zon. Alm tog ett avslut mot mål och tacklades sedan sent av Morgan Ellis. Färjestadsspelaren kom från sidan och träffade över huvudet, något som lämnade Alm utan chans att försvara sig. Alm hade därefter en dryg minuts speltid innan han utgick ur matchen.

Henrik Hetta, Skellefteå
Sex minuter in i den första perioden av torsdagens möte mellan Skellefteå och Färjestad hade gästernas Jens Westin pucken längs med långsargen. Henrik Hetta anslöt med fart och Westin valde att spela vidare pucken via sargen. Färjestadsbacken vred sig i oskyddad position, samtidigt som Hetta kom med lätt böjda ben och innan tacklingen valde att resa sin utgångsposition något. Smällen träffade över arm/axel och därefter huvudet - Westin togs genast av isen och återkom inte i spel.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: K6 Skellefteå AIK - Färjestad BK 29 /3 19.00

Post by Chippen »

Jag känner mig rätt säker på att Hetta inte döms av
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
User avatar
nr86
Posts: 5254
Joined: 20 Jun 2011, 20:30

Re: K6 Skellefteå AIK - Färjestad BK 29 /3 19.00

Post by nr86 »

Chippen wrote: 30 Mar 2018, 09:13 Jag känner mig rätt säker på att Hetta inte döms av
Hoppas kan men ju men DN är ju som ett lotteri. Kan bli 3 matcher. Bara att han ligger på deras bord brukar ju ge en match.
Chippen
Posts: 14239
Joined: 15 Jun 2011, 22:16

Re: K6 Skellefteå AIK - Färjestad BK 29 /3 19.00

Post by Chippen »

Men ge Hetta en match så är spelklar till första Semi.

Har de kommit ut hur det gick för Alm?
-Losers always whine about their best. Winn­ers go home and fuck the prom queen.
bsa
Posts: 1133
Joined: 15 Jun 2011, 19:05

Re: K6 Skellefteå AIK - Färjestad BK 29 /3 19.00

Post by bsa »

Undrar hurmycke av smällen, han var groggy helt klart, han fick av axeln och hur mycke som kom av plexistolpen som stod nästan prick där. Hade det blivit något av det om det varit mellan två stolpar?
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: K6 Skellefteå AIK - Färjestad BK 29 /3 19.00

Post by dovienya »

bsa wrote: 30 Mar 2018, 10:09 Undrar hurmycke av smällen, han var groggy helt klart, han fick av axeln och hur mycke som kom av plexistolpen som stod nästan prick där. Hade det blivit något av det om det varit mellan två stolpar?
dovienya wrote: 29 Mar 2018, 19:58 Ingen av de 77 kommentatorerna som ser att huvet tar i plexistolpen??
Min gissning är att det vid ALLA andra ställen på plan hade varit en stenhård men schysst tackling.
Håller med Wikegård.
Tufft som fan för Westin dock.
Alternativt stenhård tackling med viss skaderisk (whiplash) där puckföraren sätter sig i en taskig sits genom att spela naivt.

Nu var det dock inte någon annanstans på planen det hände och fyfan, det såg inte roligt ut för Westin, såg riktigt illa ut faktiskt; vara sådär groggy så pass länge efter smällen är inte bra, och dessutom så pass tidigt i matchen, typ tredje-fjärde bytet, att kroppen inte borde hunnit bli sliten heller. Hoppas att han repar sig och inte får några problem.
User avatar
Special Brew
Posts: 9898
Joined: 15 Jun 2011, 14:04
Location: Linköping

Re: K6 Skellefteå AIK - Färjestad BK 29 /3 19.00

Post by Special Brew »

Hetta frias. 6 matchers avstängning på Ellis.
hillbilly
Posts: 845
Joined: 15 Jun 2011, 20:28

Re: K6 Skellefteå AIK - Färjestad BK 29 /3 19.00

Post by hillbilly »

Vilka speldagar är det mot DIF ?
User avatar
Vitberget
Posts: 153
Joined: 16 Dec 2016, 11:54

Re: K6 Skellefteå AIK - Färjestad BK 29 /3 19.00

Post by Vitberget »

hillbilly wrote:Vilka speldagar är det mot DIF ?
Speldagar semifinal:

Tisdag 3 april kl 19.30 borta
Torsdag 5 april kl 19.30 hemma
Lördag 7 april kl 15.15 borta
Måndag 9 april kl 19.30 hemma
Ev onsdag 11 april kl 19.30 borta
Ev fredag 13 april kl 19.30 hemma
Ev söndag 15 april kl 15.15 borta

dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: K6 Skellefteå AIK - Färjestad BK 29 /3 19.00

Post by dovienya »

För övrigt: visst var Möllers 4-2-mål en ganska supertydlig offside. Eller räknade det som att han hade pucken under kontroll och var puckförare? Eller menade de att motståndarna passade in den? :)
Last edited by dovienya on 30 Mar 2018, 12:15, edited 1 time in total.
marre
Posts: 3143
Joined: 15 Jun 2011, 15:51

Re: K6 Skellefteå AIK - Färjestad BK 29 /3 19.00

Post by marre »

Fortfarande bara Cmore som sänder?
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: K6 Skellefteå AIK - Färjestad BK 29 /3 19.00

Post by nishog04 »

dovienya wrote: 30 Mar 2018, 11:55 För övrigt: visst var Möllers 4-2-mål en ganska supertydlig offside. Eller räknade det som att han hade pucken under kontroll och var puckförare? Eller mande de att motståndarna passade in den? :)
En solklar offside. Obegripligt att domaren missade/friade situationen. Tog ju luften ur FBK, som jagade kvittering.

Jag håller med Lasu-Nilsson: "Kasta domarna åt helvete!". Visst är väl SHL en proffsliga?
dovienya
Posts: 2167
Joined: 30 Nov 2011, 19:25

Re: K6 Skellefteå AIK - Färjestad BK 29 /3 19.00

Post by dovienya »

sagt upp cmore till sista april nu.

"Då har vi ett erbjudande till dig som gillar hockey: du får sommaren gratis och binder dig på ett år"..
dvs jag betalar 1000 kronor i onödan. Då åker jag hellre och ser en extra match live.
nishog04
Posts: 6220
Joined: 01 Nov 2012, 20:08

Re: K6 Skellefteå AIK - Färjestad BK 29 /3 19.00

Post by nishog04 »

dovienya wrote: 30 Mar 2018, 12:14 sagt upp cmore till sista april nu.

"Då har vi ett erbjudande till dig som gillar hockey: du får sommaren gratis och binder dig på ett år"..
dvs jag betalar 1000 kronor i onödan. Då åker jag hellre och ser en extra match live.
Så som Cmore sköter sina sändningar borde du ha kontrat med "Jag kan betala för sommaren och sen är resten av året gratis" :lol:
User avatar
kopitar
Posts: 2508
Joined: 17 Jun 2011, 17:43

Re: K6 Skellefteå AIK - Färjestad BK 29 /3 19.00

Post by kopitar »

50% rabatt om man avskyr Arto
User avatar
jimpa99
Posts: 64
Joined: 20 Oct 2011, 10:07

Re: K6 Skellefteå AIK - Färjestad BK 29 /3 19.00

Post by jimpa99 »

Hoffa Kaos på besök i klacken

https://www.youtube.com/watch?v=JDYRHZY2ITg
They say defense wins championships.
Locked